• Anonym (slut)

ex med asperger

Hej!
    Finns det någon här som har/haft en relation med en person med asperger där det inte varit så bra för er. Jag har barn med en aspergare och har nyligen insett att det påverkat mig väldigt negativt. Relationen är i princip slut men vi har ju fortfarande barn ihop. Känner att jag behöver hjälp att bearbeta relationen. Var får man bäst hjälp?

• Svar på tråden ex med asperger
  • Anonym (Sanna)

Mitt ex har troligen Aspergers men han är inte diagnosticerad eller ens medveten om att ha funkar annorlunda. Jag har stångat huvudet blodigt genom åren. Det enda som funkat är att ta över ansvaret för de saker som är riktigt viktiga och försöka att inte diskutera allt. Alla diskussioner vi någonsin haft har enbart varit frustrerande och gjort mig helt dränerad - han har aldrig givit med sig i något, ens angående helt uppenbara absurda saker. Så jag försöker hålla diskussioner och gemensamma beslut till ett minimum och har accepterat att i det mesta så är jag heltidsförälder fast jag bara har barnen varannan vecka. Det är det ensa som funkat.

Vi gick i familjeterapi ett tag och det var givande på så sätt att terapeuten konstaterade att jag får vara beslutsfattaren och den som har känslomässig och praktisk koll på det mesta. Lite deppigt eftersom jag hade hoppats på en lösning där pappan och jag kunde dela ansvaret mer men samtidigt var det någon slags bekräftelse på att jag inte behöver leva mer med ständiga knäppa förhandlingar och tjafs om galna saker. Du vet nog ungefär hur jag menar.

• Anonym (slut)

Tack för svar. Jag antar att ni gick i familjeterapi när ni var ett par. Jag önskar att jag hade vågat se svårigheterna och be om hjälp medan vi var ett par.... hade kanske löst en del saker. Nu har jag vänt allt mot mig själv i stället.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (slut) skrev 2018-12-16 21:53:06 följande:

Tack för svar. Jag antar att ni gick i familjeterapi när ni var ett par. Jag önskar att jag hade vågat se svårigheterna och be om hjälp medan vi var ett par.... hade kanske löst en del saker. Nu har jag vänt allt mot mig själv i stället.

Nej vi gick faktiskt efter 5 år som separerade. Det var bra, är det något som är svårt är det ju att ha en relation runt barnen när man helst vill slippa se den andre alls.

Vilka svårigheter har ni mer specifikt nu? Komma överens om saker, hålla sig till vad man bestämt, kommunicera?
  • Anonym (slut)

Ok. Just nu tror jag att jag i första läget behöver komma fram till vad som var dåligt, vad som berodde på diagnosen, om jag anpassat mig för mycket, om jag hade kunnat göra något annorlunda. Hur jag ska berätta hur detta påverkat mig. Så i nuläget är det nog mest jag som behöver hjälp men på sikt kanske någon familjeterapi.

• Anonym (Sanna)

Kanske du behöver gå i egenterapi nu då?

• Anonym (Sanna)
    Anonym (R) skrev 2018-12-16 22:13:23 följande:

Hm, omvänd tråd va?

Vadå omvänd tråd?
  • Anonym (R)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-16 22:17:49 följande:
    Vadå omvänd tråd?
    Omvänd var väl fel ord men det finns en användare som inte ger sig när det gäller att skapa konton, trycka till aspergare och hävda att det finns en "hemlig grupp" där folk krisar över sina asperger-ex.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (R) skrev 2018-12-16 22:32:04 följande:

Omvänd var väl fel ord men det finns en användare som inte ger sig när det gäller att skapa konton, trycka till aspergare och hävda att det finns en "hemlig grupp" där folk krisar över sina asperger-ex.

Oj, det har jag missat. Jag har själv startat en tråd om mitt Asperger-ex för flera år sedan när jag var rätt desperat och ledsen över hur svårt allt var. Det var verkligen inte för att trycka till någon men däremot är det nog inte ovanligt att känna nästan avsky efter många år av destruktivt tjafs. Jag tolkade m a o TS som en som befinner sig nu där jag själv var för några år sedan. Har full förståelse för hennes situation, om drt nu inte är ett troll som du säger.
  • Anonym (R)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-16 22:47:01 följande:
    Oj, det har jag missat. Jag har själv startat en tråd om mitt Asperger-ex för flera år sedan när jag var rätt desperat och ledsen över hur svårt allt var. Det var verkligen inte för att trycka till någon men däremot är det nog inte ovanligt att känna nästan avsky efter många år av destruktivt tjafs. Jag tolkade m a o TS som en som befinner sig nu där jag själv var för några år sedan. Har full förståelse för hennes situation, om drt nu inte är ett troll som du säger.
    Vet att personen varit blockerad här men sprider sitt hat på andra ställen med x antal konton. Personen har själv asperger men är hatisk i sina kommentarer och drar sig inte från att trycka ner folk :( Jag tror att många förhållanden kan behöva pratas igenom både under och efter men det är ju inte alltid direkt att en diagnos ligger bakom ett dysfunktionellt förhållande.
Svar på tråden ex med asperger