• Anonym (slut)

ex med asperger

Hej!
    Finns det någon här som har/haft en relation med en person med asperger där det inte varit så bra för er. Jag har barn med en aspergare och har nyligen insett att det påverkat mig väldigt negativt. Relationen är i princip slut men vi har ju fortfarande barn ihop. Känner att jag behöver hjälp att bearbeta relationen. Var får man bäst hjälp?

• Svar på tråden ex med asperger
  • Anonym (jobbigt)

Asperger är en jobbig diagnos/handikapp. För bägge. För anhöriga som ska leva med den personen är det inte lätt. Jag kan inte tala för alla, jag har  erfarenhet av EN person med Asperger och den personen dränerar mig på energi och tålamod. Jag skulle inte orka leva ihop med denne person. Inget fungerar i vardagen. 
    Min vän hade en vän med Asperger och hon blev totalt galen till sist och kastade ut honom.
    Som sagt, en ganska osynlig diagnos som inte märks direkt förrän efter ett tag. 

• Phalaenopsis
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-16 23:22:26 följande:
    Du behöver ingen aspergerexpert utan en psykolog du kan prata med. I terapi pratar du om DIN upplevelse och dina känslor samt hur du kan arbeta med det. Terapeuten varken kan eller ska veta massa om den andra parten utan ni fokuserar på vad du behöver själv för att orka. Du behöver alltså inte rättfärdiga dina känslor genom att någon bevisar att Aspergers är på det ena eller andra sättet. Du har en upplevelse och det är den du behöver bearbeta.

Finns däremot massa amerikanska sidor om sånt här, även om narcissister och psykopater men de är inte seriösa.
    Eller så behöver hon någon som är van att se de problem som är typiska för en partner till en asperger. Med eller utan diagnos går mönstret ofta igen.
  • Anonym (Leg psykolog)
    Phalaenopsis skrev 2018-12-18 21:54:30 följande:

Eller så behöver hon någon som är van att se de problem som är typiska för en partner till en asperger. Med eller utan diagnos går mönstret ofta igen.

Vi får rätt så mycket utbildning gällande npf i vår grundutbildning. Så vi är nog en av de yrkesgruppen som kan mest om högfungerande autism och vilka beteendemönster personer med denna typ av problematik kan uppvisa. Men det gäller bara psykologer. Finns dock många terapeuter som inte är psykologer i grunden och de kan verkligen sakna både kunskap och erfarenhet om en rad olika diagnoser och tillstånd.
  • Anonym (inget troll)
    Anonym (nattugglan) skrev 2018-12-16 23:46:16 följande:
    Bra att du inte säger det, det vore rätt absurt att antyda med hänvisning till ett exempel där du inte ens vet om personen har Aspergers.
    Ja du. Det är personen själv som tror han har Aspergers eftersom han känner igen sig i diagnoskriterierna. Han vill dock inte göra någon utredning. Så det är inte så att det är helt gripet ur luften. 
  • Phalaenopsis
    Anonym (Leg psykolog) skrev 2018-12-18 22:47:26 följande:
    Vi får rätt så mycket utbildning gällande npf i vår grundutbildning. Så vi är nog en av de yrkesgruppen som kan mest om högfungerande autism och vilka beteendemönster personer med denna typ av problematik kan uppvisa. Men det gäller bara psykologer. Finns dock många terapeuter som inte är psykologer i grunden och de kan verkligen sakna både kunskap och erfarenhet om en rad olika diagnoser och tillstånd.
    Vad bra! Då borde det funka att prata med en psykolog ifall man har (ev.) aspergerrelaterade relationsproblem.
  • fornminne

Jag begriper inte hur alla dessa knepiga Asperger-ex ens lyckas få en relation från början. Särskilt inte en seriös relation. Överser ni med deras svårigheter i början, eller lyckas de dölja dem? Hur i så fall? Det känns ju inte som att det borde komma som en blixt från en klar himmel, om ens partner har sociala svårigheter, kommunikationsproblem, är oflexibel mm. Eller inte tar ansvar.

• fornminne

Vad jag menar är att om man jämför med narcissister eller psykopater, visar ju de oftast upp en helt annan sida i början. De är ofta skickliga på att manipulera sin omgivning. Men As-personer brukar inte vara det. Många lär sig hur man förväntas uppträda och fungerar hjälpligt i sociala situationer. Men så snart man lär känna dem närmare, spricker fasaden. Det är inte som hos vissa med personlighetsstörningar, som ibland kan dölja sin mörkare sida i flera år. Även om det kanske sipprar fram tecken här och var.

• Anonym (Nim)
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-12-17 18:40:34 följande:

Asperger är en jobbig diagnos/handikapp. För bägge. För anhöriga som ska leva med den personen är det inte lätt. Jag kan inte tala för alla, jag har  erfarenhet av EN person med Asperger och den personen dränerar mig på energi och tålamod. Jag skulle inte orka leva ihop med denne person. Inget fungerar i vardagen. 

Min vän hade en vän med Asperger och hon blev totalt galen till sist och kastade ut honom.

Som sagt, en ganska osynlig diagnos som inte märks direkt förrän efter ett tag. 

Haha. Jag känner EN person med cancer, folk med cancer är jättejobbiga människor.
  • Anonym (C)

Varför skaffar man barn med en energitjuv?

• Anonym (slut)
    fornminne skrev 2018-12-20 13:58:30 följande:

Jag begriper inte hur alla dessa knepiga Asperger-ex ens lyckas få en relation från början. Särskilt inte en seriös relation. Överser ni med deras svårigheter i början, eller lyckas de dölja dem? Hur i så fall? Det känns ju inte som att det borde komma som en blixt från en klar himmel, om ens partner har sociala svårigheter, kommunikationsproblem, är oflexibel mm. Eller inte tar ansvar.

För mig var det så att han inte visste om sin diagnos förrän efter flera år. I början när man är förälskad så ser man inte problemen. Så småningom uppenbaras vissa problem. Kanske jag trodde det skulle bli bättre, jag tog på mig skulden m.m. Barnlängtan var större än att göra något åt problemen. Sen bara står man ut..... det blir liksom "normalt" tills man av någon anledning "vaknar upp" och inser vad man levt i.
Svar på tråden ex med asperger