Anonym (lotus) skrev 2018-12-21 10:26:31 följande:
Så där gjorde mitt ex också. Nästan inget fick ligga framme och allt skulle vara på hans sätt. Jag accepterade det till en viss gräns, ordning och reda är ju bra. Men när det gick för långt sa jag ifrån, vilket ledde till kaos. Det var en av många anledningar till skilsmässan. Men precis som i ditt fall var mitt ex inte så "extrem" de första åren. Det blev värre när barnen kom. Vi hade aldrig konflikter om det innan. Han hade sina egenheter, men det var inte mer än så, och han lät oftast mina grejer och vanor vara. Då funkar det. Men inte som det blev sen. Jag tror han fick för mycket ångest och blev deprimerad. Innan kunde han hålla ihop det. Men han förnekade ändå in i det längsta att han hade problem.
Min första reaktion efter att se honom förändras efter några år som barnfamilj var just den - är du deprimerad? Han uppvisade så många deprimerade drag och var så grinig och bister jämt så det var vad jag trodde. I efterhand har jag förstått att många med AS uppfattas just som deprimerade.
Det tog förresten flera år efter separationen innan jag på allvar började fundera över om han inte hade AS. Efter ett besök hos en familjeterapeut (vi hade kört fast helt i vår kommunikation efter separationen) blev det väldigt tydligt dock - terapeuten sa öppet till mig att ?han har någon form av autism och det kommer aldrig förändras. Du får dra tyngsta lasset och det är lika bra du accepterar det?. Det var rätt bra att höra. Men också tungt att inse att jag kämpat så för att han skulle vara delaktig och inte bli överkörd av mig samtidigt som det visade sig vara direkt dåligt för alla, särskilt för barnen eftersom han helt enkelt inte kunde ta vuxna beslut. En annan sak terapeuten frågade var om han verkligen hade velat leva med mig. Exet nämnde att han önskade träffa någon som var lätt att förstå sig på, som aldrig gjorde något oväntat och som tyckte om att han var tråkig (hans egna ord). Det blev så himla tydligt då att han inte hade intresse av att själv anpassa sig eller lära känna någon. Utan bara hitta någon som anpassade sig efter honom och inte gjorde något som för honom var oväntat. Och då blev det också tydligt att nej. Han ville aldrig leva med mig, men han hoppades nog att jag skulle bli en han kunde leva med.