Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 11:05:55 följande:
Det handlar inte om en moralisk måttstock. Inte heller om personlighetsdrag. Alla är olika och alla försöker väl anpassa sig lite efter den andre men vill inte anpassa sig för mycket. Att enda chansen för en relation att lyckas är att den ena persone t ex inte har några personliga ägodelar synliga är att kräva lite väl mycket.
Jag har inte heller dömt honom. Jag har helt enkelt konstaterat att han var väldigt svår att leva med. Varför blir du arg för det? Att AS är ett funktionshinder är väl inget att ens diskutera så varför ifrågasätta att det kan he hinder i samspel med andra? Och varför lägga allt ansvar på partnern - personen med AS kan ju också hitta någon som den passar bättre ihop med?
Visst. Han kunde också ha hittat någon som passar bättre. Och han förstod inte heller att ni var för olika. Men lösningen är ju då bara att gå isär och hitta någon som passar? Och att lära sig av erfarenheten och ha bättre koll på vilken typ av partner passar?
Men jag tycker fortfarande inte att det är typiskt för AS. Och jag har träffat på folk som funkar jättebra med en partner med AS. Min man har även tidigare haft någon tjej med antagligen AS. När folk har ganska svår AS, då är det definitivt ett funktionshinder. Och de brukar inte få till det med en relation heller.
Oavsett - även om det vore helt hans fel, även om han hade AS - hjälper det dig att gå vidare? Tvärtom! Jag har också haft två tidigare partners som jag tyckte var omöjliga att leva med. Framför allt när det gäller den senaste, så kom jag verkligen vidare i att bearbeta det hela och att gå vidare, när jag insåg att det inte bara var hans fel. Han var otroligt knepig, men det fanns tecken från början. Jag såg dem när jag läste igenom gamla brev.
Poängen är ju att du först kan vara lugn inför en ny relation när du vet vilken slags man du ska välja nästa gång. För DET kan du göra något åt - partnervalet. Det är det enda här som du kan påverka.