• Anonym (slut)

ex med asperger

Hej!
    Finns det någon här som har/haft en relation med en person med asperger där det inte varit så bra för er. Jag har barn med en aspergare och har nyligen insett att det påverkat mig väldigt negativt. Relationen är i princip slut men vi har ju fortfarande barn ihop. Känner att jag behöver hjälp att bearbeta relationen. Var får man bäst hjälp?

• Svar på tråden ex med asperger
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Anonym Aspie-tjej) skrev 2018-12-21 11:02:53 följande:

Jag förstår inte hur du menar att ni inte kunde prata med varandra efter att barnen kom? Men din beskrivning låter som min man för övrigt. Han kan inte heller göra två saker samtidigt. Och man brukar ju säga att det gäller just MÄN. Min man har ingen Asperger, men jag har. Jag kan göra många saker samtidigt. Så jag tror att du sorterar in fel egenskaper bland Asperger där.

Hur ordentligt man vill ha det hemma - det är så individuellt. Jag har träffat folk med och utan Asperger som alla var så olika när det gäller ordning. Det brukar snarare vara folk med ADHD som kan vara extrem noga eller extremt stökiga när det gäller ordning.

Jag menar bokstavligt talat inte kunna prata med varandra. Vid middagen pratade min man med barnen som då var små och samtalet var därefter. Den ena ville t ex räkna mattetal och då rabblade exet olika tal HELA middagen. Om jag sa ?skicka saltet? så blev han irriterad för att jag störde deras räknande. När jag kom hem från jobbet så drog han samma ramsa varje dag som lät så här ?nä men man åkte väl till jobbet och var framme strax efter åtta och sen pysslade man väl lite och sen var det dags för lunch sen pysslade man lite till med lite olika grejer och sen var det dags att åka?. Det var alltså ordagrant samma opersonliga och händelselösa redogörelse varje dag. Sen var det liksom klart. Då hade vi pratat färdigt för dagen. Sen pratade han bara med barnen och tittade inte ens på mig på hela kvällen. Det var inte taskig simultanförmåga utan total oförmåga att byta samtalsämne en enda gång under en hel kväll.

Annat exempel var att om han lekte med ett barn och andra barnet slog sig så fortsatte han bara att leka och sjunga med första barnet. Högre så att det överröstade skriken från det barnet som slagit sig. Han menade att jag tog ju ändå hand om barnet som slagit sig så varför avbryta aktiviteten. Spelade ingen roll om ingen slagit sig i huvudet och blödde från ett sår och man börjar fundera på att åka till akuten. Han kunde helt enkelt inte ställa om, allting skulle göras ?klart? först.
  • Anonym (Anonym Aspie-tjej)
    fornminne skrev 2018-12-21 11:10:39 följande:

Min (begränsade) erfarenhet är att kvinnor med Asperger inte har lika stora svårigheter eller är lika "extrema", som män med Asperger. För männen är problemen ofta mer uttalade, även om en del uppenbarligen lyckas dölja omfattningen i början av en relation.
    Visst, ofta är det så. Inte alltid, men ofta. Men i dessa tråder som dyker upp med jämna mellanrum här på forum ger kvinnor (eller EN kvinna?) beskrivningar av män som antigen är ganska genomsnittliga män (utan tydliga tecken på Asperger) eller så är det psykopater eller åtminstone ?. svin på nåt sätt (som kan ha tecken på Asperger, men mycket annat också).

Och om nu männen med Asperger har så uttalade problem - och de inte heller kan dölja dessa eftersom de inte har bra sociala färdigheter - hur det sig då att kvinnor går på dem utan att märka någonting? Jag känner själv män med Asperger som har uttalade problem. Där märks det första gången man träffar dem. Visst, det finns också de som har mindre uttalade problem. Men ifall de har egenskaper som skulle vara ett problem för en relation, så skulle man ändå se det väldigt snart. Det är inte verkligen "osynligt", eftersom de i regel inte har förmågan att lura folk. Jag skulle inte heller kunna låtsas vara en vanlig, social genomsnittlig kvinna. Det har jag försökt göra i många år - vid ytliga kontakter, för att inte sticka ut, menar jag nu. Det funkar inte.
  • Anonym (håller med)
    fornminne skrev 2018-12-21 09:39:43 följande:

Självklart, men här verkar det handla om personer som har fått ta ett orimligt stort ansvar i sina relationer och ofta dränerats på energi. Då handlar det inte bara om att ändra inställning. Ett sunt förhållande bygger på att ge och ta, att ta ansvar och att hjälpas åt. Sen har alla styrkor och svagheter, men det låter inte som att det är detta det handlar om här.
    Tack för dina kloka ord i denna tråd.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (slut) skrev 2018-12-16 21:22:49 följande:

Hej!
    Finns det någon här som har/haft en relation med en person med asperger där det inte varit så bra för er. Jag har barn med en aspergare och har nyligen insett att det påverkat mig väldigt negativt. Relationen är i princip slut men vi har ju fortfarande barn ihop. Känner att jag behöver hjälp att bearbeta relationen. Var får man bäst hjälp?

TS, styrka till dig.

Nästa gång du startar en tråd här, nämn inte att exet har asperger, då kommer det bara in massor av folk i tråden som tar åt sig. 

Kram
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Anonym Aspie-tjej) skrev 2018-12-21 11:24:53 följande:

Visst, ofta är det så. Inte alltid, men ofta. Men i dessa tråder som dyker upp med jämna mellanrum här på forum ger kvinnor (eller EN kvinna?) beskrivningar av män som antigen är ganska genomsnittliga män (utan tydliga tecken på Asperger) eller så är det psykopater eller åtminstone ?. svin på nåt sätt (som kan ha tecken på Asperger, men mycket annat också).

Och om nu männen med Asperger har så uttalade problem - och de inte heller kan dölja dessa eftersom de inte har bra sociala färdigheter - hur det sig då att kvinnor går på dem utan att märka någonting? Jag känner själv män med Asperger som har uttalade problem. Där märks det första gången man träffar dem. Visst, det finns också de som har mindre uttalade problem. Men ifall de har egenskaper som skulle vara ett problem för en relation, så skulle man ändå se det väldigt snart. Det är inte verkligen "osynligt", eftersom de i regel inte har förmågan att lura folk. Jag skulle inte heller kunna låtsas vara en vanlig, social genomsnittlig kvinna. Det har jag försökt göra i många år - vid ytliga kontakter, för att inte sticka ut, menar jag nu. Det funkar inte.

Jag tror att det är en fråga om genus. Det är inte helt ovanligt med kufiga, lite udda män, som träffar kvinnor som har stor acceptans och som drar tyngsta lasset vad gäller hem, planering osv. Det är liksom vad som förväntas av en.

Kvinnor tvingas modifiera sig själva mycket mer - det finns få män som är beredda att dra samma lass.

Jag ser det i min bekantskapskrets där jag har flera personer med psykisk ohälsa. Männen träffar någon som tar hand om dem. Kvinnorna blir ensamma och odlar mycket självförakt, trots att de många gånger är mycket mer fungerande än våra manliga bekanta.
  • Anonym (Nim)
    Anonym (lotus) skrev 2018-12-21 11:07:21 följande:

Hur kan du tolka det så? Han ville ha någon som anpassade sig efter honom och som inte hade någon egen personlighet. Då förtjänar man inget förhållande. Mitt ex ville också ha någon som var "enkel". Dvs foglig och tråkig, utan egen vilja. Han var inte dominant, men han förstod aldrig att båda måste anpassa sig. Att man måste kompromissa i ett förhållande.

Är det inte en sorts personlighet att inte vila dra iväg på plötsliga äventyr eller möblera om ofta? Finns det fel och rätt personlighet? De ville ju båda att just den andra skulle ändra sig och gå emot sin personlighet.
  • Anonym (Sanna)

Sen håller jag med om att AS inte kan vara en ursäkt för egoistiskt beteende. Men när man blivit väldigt dränerad i en relation så kan man ha ett behov av att söka förklaringar och förstå den andre.

• Anonym (Nim)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-12-21 11:20:07 följande:

Jag menar bokstavligt talat inte kunna prata med varandra. Vid middagen pratade min man med barnen som då var små och samtalet var därefter. Den ena ville t ex räkna mattetal och då rabblade exet olika tal HELA middagen. Om jag sa ?skicka saltet? så blev han irriterad för att jag störde deras räknande. När jag kom hem från jobbet så drog han samma ramsa varje dag som lät så här ?nä men man åkte väl till jobbet och var framme strax efter åtta och sen pysslade man väl lite och sen var det dags för lunch sen pysslade man lite till med lite olika grejer och sen var det dags att åka?. Det var alltså ordagrant samma opersonliga och händelselösa redogörelse varje dag. Sen var det liksom klart. Då hade vi pratat färdigt för dagen. Sen pratade han bara med barnen och tittade inte ens på mig på hela kvällen. Det var inte taskig simultanförmåga utan total oförmåga att byta samtalsämne en enda gång under en hel kväll.

Annat exempel var att om han lekte med ett barn och andra barnet slog sig så fortsatte han bara att leka och sjunga med första barnet. Högre så att det överröstade skriken från det barnet som slagit sig. Han menade att jag tog ju ändå hand om barnet som slagit sig så varför avbryta aktiviteten. Spelade ingen roll om ingen slagit sig i huvudet och blödde från ett sår och man börjar fundera på att åka till akuten. Han kunde helt enkelt inte ställa om, allting skulle göras ?klart? först.

Eh, och det här lyckas man missa att se innan man väljer att bilda familj?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Nim) skrev 2018-12-21 11:34:04 följande:

Ja, som sagt så var det inget som märktes innan barnen kom.

Jag märker att du konstant i tråden ifrågasätter våra berättelser. Får jag fråga om det är för att du tycker synd om exen eller för att du tror att man hittar på en diagnos som en ursäkt i efterhand? Du verkar märkligt irriterad över något som du rimligen inte kan veta något om.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Nim) skrev 2018-12-21 11:34:04 följande:
    men kan inte du bara lämna tråden, din dömande tönt.

nån gång gör även du ett misstag, lovar dig. då kan du fundera på hur det känns att omgivningen sitter med pekpinnar, precis som du gör nu. 
Svar på tråden ex med asperger