Anonym (Anonym Aspie-tjej) skrev 2018-12-21 11:24:53 följande:
Visst, ofta är det så. Inte alltid, men ofta. Men i dessa tråder som dyker upp med jämna mellanrum här på forum ger kvinnor (eller EN kvinna?) beskrivningar av män som antigen är ganska genomsnittliga män (utan tydliga tecken på Asperger) eller så är det psykopater eller åtminstone ?. svin på nåt sätt (som kan ha tecken på Asperger, men mycket annat också).
Och om nu männen med Asperger har så uttalade problem - och de inte heller kan dölja dessa eftersom de inte har bra sociala färdigheter - hur det sig då att kvinnor går på dem utan att märka någonting? Jag känner själv män med Asperger som har uttalade problem. Där märks det första gången man träffar dem. Visst, det finns också de som har mindre uttalade problem. Men ifall de har egenskaper som skulle vara ett problem för en relation, så skulle man ändå se det väldigt snart. Det är inte verkligen "osynligt", eftersom de i regel inte har förmågan att lura folk. Jag skulle inte heller kunna låtsas vara en vanlig, social genomsnittlig kvinna. Det har jag försökt göra i många år - vid ytliga kontakter, för att inte sticka ut, menar jag nu. Det funkar inte.
Jag tror att det är en fråga om genus. Det är inte helt ovanligt med kufiga, lite udda män, som träffar kvinnor som har stor acceptans och som drar tyngsta lasset vad gäller hem, planering osv. Det är liksom vad som förväntas av en.
Kvinnor tvingas modifiera sig själva mycket mer - det finns få män som är beredda att dra samma lass.
Jag ser det i min bekantskapskrets där jag har flera personer med psykisk ohälsa. Männen träffar någon som tar hand om dem. Kvinnorna blir ensamma och odlar mycket självförakt, trots att de många gånger är mycket mer fungerande än våra manliga bekanta.