ballerinakakaoreo skrev 2019-06-19 19:25:39 följande:
Men herregud!!! Grattis!!!!
Hur har det gått? Har ni fått ligga på neo? Berätta allt när tiden och orken finns. Vad mysigt! Grattis igen!
Allt började med lite flytningar, Haha.. sökte till förlossningen i tisdags 11/6 för jag upplevde mycket flytningar, tänkte att jag har svamp eller liknande.. dom tittade testade och allt, ingenting. Fick åka hem.
Hemma onsdag kväll känner jag mensvärk i magen, mannen min försöker få mig att ringa 1177 jag ringer, misstänkt uvi. Måste ringa min BM.. torsdag morgon missar jag telefontiden till min bm och tänker jag ringer på fredag morgon. Går hela torsdagen med lite mensvärk. Det blir fredag morgon. Jag får ont, ringer min man vid 16-17 tiden. Han är och jobbar och befinner sig 3 timmar från mig. Han säger att antingen åker du in på förlossningen eller så kommer jag hem och skjutsar in dig själv..
Så jag lyssnade på honom, och åker in till förlossningen igen, känner mig mest bara i vägen och som om jag är där i onödan, jag har ju bara svamp tänker jag...
Dom gör en fullständig gynekologisk undersökning och drar slutsatsen att min livmodertapp existerar inte längre, den har utplånats helt... mensvärken jag känner är förvärkar. Blir satt på bricanyl dropp i 48 timmar samtligt som jag får kortison i två omgångar.. söndag kväll runt 18 tiden har jag fått klart mitt dropp och sprutor.. blir liggandes med ctg och dom undersöker selmas hjärtljud som går upp och ner beroende på ställningen jag ligger i. Sover jätte dåligt hela helgen faktiskt. Tack och lov kom Föresten min man hem där fredag kväll och har varit med under hela tiden!
Måndag. Hela dagen molvärk. Med 10-15 minuters mellanrum.. regelbundna ctg kurvor och undersökningar. Får en undersökning runt 17 tiden, då är jag öppen 3-4 cm och fostersäcken buktar ut.. blir satt på ctg till nästa undersökning. Vid 22.30 måndag kväll kommer läkaren in för en sista undersökning. Medans hon står bredvid min säng går mitt vatten.. och jag är öppen 6-7 cm... blir körd till en förlossningssal, minns nåt suddigt om en neo läkare som går igenom vad som ska hända med Selma men då jag går på lustgas minns jag knappt att n prata med mig.. minns att hon säger att jag troligen inte kommer hinna se Selma utan att teamet och min man måste gå ner direkt. Krystningsvärkarna börjar 23.45 och 00.15 tisdag morgon är hon ute.
Får upp henne på bröstet då hon skrek direkt hon kom ut! Hon tittar upp på mig och sen tar dom henne för att sätta en kateterna navelsträngen med glykosdropp och syrgas till näsan!
När jag nu skriver är Selma ganska precis 2 dygn, syrgasen är borta sen 1,5 dygn och droppen med glykos sänks för sista gången nu vid matning! Hon har även sond då hon är för liten för att suga, svälja och andas samtidigt.
Min förlossning,personalen, min underbara man och fantastiska lilla Selma får 10/10 i poäng!
Jag är mamma! Och hon är perfekt!
Hon är inskriven på neo och räknar med att få stanna 3-9 veckor!
KRAMAR!! Hur mår din lilla grabb? Vilken vecka är du i? Vad händer liksom!! Uppdatera! Kraaaam