• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Fröken W
    Etta skrev 2019-09-26 18:32:15 följande:

Nä, jag hade heller aldrig det, så tycker ändå det är märkligt att förlossningen säger det när man ringer in? Sen hade det iofs varit för tidigt för mig att åka in då när jag ringde, så man får ju hoppas att de gör en individuell bedömning innan de säger åt en att vänta in tre på 10!

Verkligen! Och det borde informeras om att alla inte får regelbundna värkar. Man brukar ju prata om att förlossningen är igång när minst två av tre av dessa är uppfyllda

1. vattnet har gått

2. tre värkar på 10 minuter

3. att man är öppen minst 3 cm

Men för mig så blev värkarna som sagt aldrig regelbundna, vattnet gick när de tog hål på hinnorna på förlossningen då hade jag varit inne i 2-3 timmar och var öppen 6 cm.

Så när jag kom in så uppfyllde jag ju bara nummer 3.
  • ballerinakakaoreo
    Fröken W skrev 2019-09-26 18:34:16 följande:

Jag känner så mycket igen din känsla. När jag väntade första barnet och värkarna började, visste inte att de hade börjat då, så la jag mig i badkaret. När jag låg där så försvann värkarna nästan så jag ville inte ligga där så länge för jag var så sugen på att det skulle starta.

Men i ärlighetens namn, förlossningen sätter i gång när kroppen och bebisen är redo. Oavsett om man tar ett bad, alvedon, promenad m.m. Det bästa man kan göra i latensfasen är att vila och äta. Jag vet att jag läste det här och att barnmorskan informerade om det inför min första förlossning men när det väl drog igång så var jag ändå så taggad på att det skulle starta ordentligt så den informationen viftade jag snabbt bort.

Inget säger att jag kommer att klara att följa råden den här gången, men jag hoppas att jag lärt mig från förra gången. Vila när man faktiskt kan är superviktigt och något man får tillbaka längre in i förlossningen.

Med allt det här skrivet; jag fattar att du bara vill föda nu men ta en alvedon om du har ont så du kan sova/vila. Om kroppen är redo så kommer alvedon inte hjälpa mot värkarna och förlossningen startar ändå.

(Och det är ok om du bara vill slå till mig efter en sån här dryg kommentar :P)

Haha nej jag vill inte slåss!!! Jag vet att jag borde vila, det gör jag massor och är hemma nästintill hela dagarna. Men när jag väl får ont vill jag nästan utmana mig själv lite och känna på värkarna och se om de blir starkare och kanske är riktiga förlossningsvärkar. Skulle de bli så starka att de verkligen gör ont så tar jag naturligtvis smärtstillande och badar, det har jag gjort flertalet gånger. Men jag blir så himla taggad när jag känner att det händer något och då vill jag nästan bara ligga och vänta på nästa sammandragning och se om den gör ondare än den tidigare, låter säkert helknäppt haha!
  • Fjiorgyn

Inatt 27 september föddes min son, otroligt svår och lång förlossning men i slutändan värd varenda sekund!! Har sovit 2h på 3 dygn och fick tyvärr dela rum med en annan mamma. Sitter med min son i famnen (som inte vill sova någon annanstans) och försöker hålla mig vaken till 8 då min sambo är välkommen hit.

• Fjiorgyn

Inatt 27 september föddes min son, otroligt svår och lång förlossning men i slutändan värd varenda sekund!! Har sovit 2h på 3 dygn och fick tyvärr dela rum med en annan mamma. Sitter med min son i famnen (som inte vill sova någon annanstans) och försöker hålla mig vaken till 8 då min sambo är välkommen hit.

Fjiorgyn skrev 2019-09-27 06:34:49 följande:

Ska också tillägga att han var 53 cm lång och vägde 4177 g.
  • Etta
    Fjiorgyn skrev 2019-09-27 06:37:38 följande:

Stort grattis!! :) Låter som en tuff förlossning och så jobbigt att din man inte fick stanna efter det! Hoppas du får vila lite strax!
  • ballerinakakaoreo
    Fjiorgyn skrev 2019-09-27 06:37:38 följande:

Stort grattis!!! När tiden och orken finns får du gärna berätta om din förlossning, så spännande att höra. Mys på med familjen nu och samla dina krafter, lycka till med den nya familjemedlemmen!
  • överytan

Hej hej
    Jag hoppar gärna in här, har BF den 4 oktober, idag alltså 7 dagar kvar.. Tiden går extremt långsamt och jag är rätt trött och känner inte igen mig längre. Har ont i höften så kan knappt röra mig och vaknar så ofta på natten och måste upp och kissa hela tiden.. Tyvärr har jag känslan att jag kommer gå över tiden så länge som man får gå över.. Och det känns sådär. 

• Scintilla
    Fröken W skrev 2019-09-26 18:34:16 följande:

Jag känner så mycket igen din känsla. När jag väntade första barnet och värkarna började, visste inte att de hade börjat då, så la jag mig i badkaret. När jag låg där så försvann värkarna nästan så jag ville inte ligga där så länge för jag var så sugen på att det skulle starta.

Men i ärlighetens namn, förlossningen sätter i gång när kroppen och bebisen är redo. Oavsett om man tar ett bad, alvedon, promenad m.m. Det bästa man kan göra i latensfasen är att vila och äta. Jag vet att jag läste det här och att barnmorskan informerade om det inför min första förlossning men när det väl drog igång så var jag ändå så taggad på att det skulle starta ordentligt så den informationen viftade jag snabbt bort.

Inget säger att jag kommer att klara att följa råden den här gången, men jag hoppas att jag lärt mig från förra gången. Vila när man faktiskt kan är superviktigt och något man får tillbaka längre in i förlossningen.

Med allt det här skrivet; jag fattar att du bara vill föda nu men ta en alvedon om du har ont så du kan sova/vila. Om kroppen är redo så kommer alvedon inte hjälpa mot värkarna och förlossningen startar ändå.

(Och det är ok om du bara vill slå till mig efter en sån här dryg kommentar :P)

Instämmer i att informationen från MVC/råden från förlossningskoordinatorn borde nyanseras bättre. Åt båda hållen. Inget av det jag fått lära mig stämde på min första förlossning. Jag vaknade tidigt på morgonen med täta, regelbundna värkar utan att ha känt någonting under natten. Försökte ta en Alvedon, duscha, äta, men kunde knappt stå upprätt och än mindre vila. Vi fick kasta oss i bilen och ringa förlossningen på vägen för att säga att vi var på väg, trots att koordinatorn sagt åt oss att avvakta. Var öppen 4 cm när vi kom in och hade så täta värkar att jag inte ens lyckats klocka dem i appen.

Nu slutade denna förlossning i akut kejsarsnitt pga sätesläge, men vill bara uppmana alla förstföderskor att lyssna till sin kropp och inte bara förlita sig på koordinatorn. Alla förlossningar startar olika och det kan gå riktigt snabbt även för en del förstföderskor.
  • Psytrancequeen
    överytan skrev 2019-09-27 11:22:31 följande:

Hej hej

Jag hoppar gärna in här, har BF den 4 oktober, idag alltså 7 dagar kvar.. Tiden går extremt långsamt och jag är rätt trött och känner inte igen mig längre. Har ont i höften så kan knappt röra mig och vaknar så ofta på natten och måste upp och kissa hela tiden.. Tyvärr har jag känslan att jag kommer gå över tiden så länge som man får gå över.. Och det känns sådär. 

Jag har tio dagar kvar och känner samma sak. Inga förvärkar på länge nu, hade lite förra veckan. Just nu känns allt jättesegt.
  • överytan
    Psytrancequeen skrev 2019-09-27 18:45:47 följande:

Jag har tio dagar kvar och känner samma sak. Inga förvärkar på länge nu, hade lite förra veckan. Just nu känns allt jättesegt.

Mm förstår. Ja tiden går extremt långsamt. Och alla jag känner jobbar under veckan så man sitter hemma själv, och det är inte jätte kul.) :
Svar på tråden BF oktober 2019!