Fröken W skrev 2019-09-26 18:34:16 följande:
Jag känner så mycket igen din känsla. När jag väntade första barnet och värkarna började, visste inte att de hade börjat då, så la jag mig i badkaret. När jag låg där så försvann värkarna nästan så jag ville inte ligga där så länge för jag var så sugen på att det skulle starta.
Men i ärlighetens namn, förlossningen sätter i gång när kroppen och bebisen är redo. Oavsett om man tar ett bad, alvedon, promenad m.m. Det bästa man kan göra i latensfasen är att vila och äta. Jag vet att jag läste det här och att barnmorskan informerade om det inför min första förlossning men när det väl drog igång så var jag ändå så taggad på att det skulle starta ordentligt så den informationen viftade jag snabbt bort.
Inget säger att jag kommer att klara att följa råden den här gången, men jag hoppas att jag lärt mig från förra gången. Vila när man faktiskt kan är superviktigt och något man får tillbaka längre in i förlossningen.
Med allt det här skrivet; jag fattar att du bara vill föda nu men ta en alvedon om du har ont så du kan sova/vila. Om kroppen är redo så kommer alvedon inte hjälpa mot värkarna och förlossningen startar ändå.
(Och det är ok om du bara vill slå till mig efter en sån här dryg kommentar :P)
Instämmer i att informationen från MVC/råden från förlossningskoordinatorn borde nyanseras bättre. Åt båda hållen. Inget av det jag fått lära mig stämde på min första förlossning. Jag vaknade tidigt på morgonen med täta, regelbundna värkar utan att ha känt någonting under natten. Försökte ta en Alvedon, duscha, äta, men kunde knappt stå upprätt och än mindre vila. Vi fick kasta oss i bilen och ringa förlossningen på vägen för att säga att vi var på väg, trots att koordinatorn sagt åt oss att avvakta. Var öppen 4 cm när vi kom in och hade så täta värkar att jag inte ens lyckats klocka dem i appen.
Nu slutade denna förlossning i akut kejsarsnitt pga sätesläge, men vill bara uppmana alla förstföderskor att lyssna till sin kropp och inte bara förlita sig på koordinatorn. Alla förlossningar startar olika och det kan gå riktigt snabbt även för en del förstföderskor.