lynx vox skrev 2019-09-22 00:33:50 följande:
Jag har inte lyckats få in något riktigt mönster alls. Precis som du skrev som svar på mitt inlägg har jag försökt ligga på höger o vänster sida o buffa o trycka, men den enda klockrena grejen där rörelse alltid kommer är när barnmorskan ska lyssna på hjärtat. Då rör sej lilltjejen minsann därinne och försöker komma undan och då blir det alltid minst en spark också.
Sista tiden har hon alltid varit livlig när jag lyssnar på musik eller sjunger också.
Har moderkakan i framvägg så kan ju vara en möjlighet till att man inte känner allt? Men det är ju just det där med ?magkänsla?... Jag är en grymt lugn person i vanliga fall och brukar inte stressa upp mej. Men hur törs man lita på en magkänsla? När jag inte direkt känner att något är fel men heller inte känner tösen röra sej blir jag direkt fundersam på om jag kan lita på magkänslan och så drar en spiral av oro igång.
Spännande att du är så nära! Känns otroligt långt att vänta typ (minst?) 5 veckor till:/
Jag ska i alla fall få samtalsstöd hos bm och får åka dit igen redan nästa vecka:)
Jag har också moderkakan i framvägg, men vår son är extremt aktiv har vi fått höra vid varje besök på förlossningen eller hos barnmorska. Jag får typ aldrig en lugn stund, så det bidrar väl kanske till att jag känner ett tydligt mönster. Alla barn är ju olika och alla moderkakor är olika stora, dessutom spelar ju mängden fostervatten in också och kan dämpa/förstärka rörelser. Du får försöka tänka att om hon alltid rört sig lite så är det sån hon är, och då är det ingen fara. Skulle du däremot någon dag känna ännu mindre eller ingenting alls så måste du ju kolla upp det, det är väl där magkänslan spelar in. Man ska inte känna sina barn konstant, eftersom de måste sova också. Så en paus på 30-60 min är ingenting som är konstigt eller farligt men jag förstår din oro och hamnar själv i den oron ofta!
Skönt att du ska få samtalsstöd, är det hos din vanliga barnmorska? Jag gick på amandasamtal, främst för min förlossningsrädsla men vi pratade om övriga saker också och hon lärde mig hur jag ska hantera värkar och dylikt. Ofta fick jag höra att jag tar för stort ansvar och att jag ska fokusera på att inte oroa mig så mycket. Rekommenderar verkligen att prata med någon, det var en befrielse!!