• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Etta
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-24 09:12:32 följande:

Idag har jag tagit blodtrycket och kollat protein i urinen igen på mvc, allt normalt. Så himla skönt, ingen HF :)

Så skönt att allt ser bra ut! :)
  • Etta
    Mia86a skrev 2019-09-24 17:43:20 följande:

Har varit på TUL igen idag och bebis beräknas vara 12-13% större än ?normalt? just nu. Ska bli jättespännande att se hur han växt till nästa TUL. Fick se lite bebisvalkar och stora runda kinder, så välmående är han absolut, haha. Barnmorskan kunde knappt hålla sig för skratt för att han var så rund och go. Så jag har inga förhoppningar längre om att få en liten bebis utan det blir nog en till på 5 kg...

Mysigt att få se sin bebis på ultraljud ändå :) Hur var det, din förra förlossning var också en stor bebis va? Gick allt bra då?
  • Mia86a
    Etta skrev 2019-09-24 22:07:03 följande:

Mysigt att få se sin bebis på ultraljud ändå :) Hur var det, din förra förlossning var också en stor bebis va? Gick allt bra då?

Ja verkligen, det känns ju lite mer på riktigt att det faktiskt är ett barn därinne när man får möjlighet att kika in på honom emellanåt

Ja, jag har fått två relativt stora barn och det har gått bra bägge gångerna förutom att jag förlorat mycket blod då livmodern ofta har svårare att dra ihop sig efter stora barn (lite förenklat beskrivet). Första var en knubbis på 4,1 kg och andra var en ännu större knubbis på 5 kg. Har varit väldigt otippat bägge gångerna dock då jag får en liten mage som gravid och är väldigt smal själv, men så kan det tydligen vara.
  • ballerinakakaoreo

Någon som vet hur pass nära inpå man föder om man är förstföderska och har mogen tapp som är öppen 2-3 cm med mjuka kanter? Glömde fråga. Har läst att omföderskor verkar kunna gå öppen flera centimeter i veckor innan det är dags men att det är annorlunda med förstföderskor?

Går in i v. 40 på söndag och har haft en känsla att någonting händer på fredag så vi får se. :)

• Etta

[quote=79922984][quote-nick]ballerinakakaoreo skrev 2019-09-25 10:40:43 följande:[/quote-nick]Någon som vet hur pass nära inpå man föder om man är förstföderska och har mogen tapp som är öppen 2-3 cm med mjuka kanter? Glömde fråga. Har läst att omföderskor verkar kunna gå öppen flera centimeter i veckor innan det är dags men att det är annorlunda med förstföderskor?

Går in i v. 40 på söndag och har haft en känsla att någonting händer på fredag så vi får se. :)[/

Är du öppen 2-3 cm? Låter ju väldigt lovande!! Med min första var jag öppen 2 cm när jag kom till förlossningen efter ett dygn av förvärkar och hon kom sedan 12 timmar senare... ;) Men kan kanske vara olika? Har du värkar?

• ballerinakakaoreo
    Etta skrev 2019-09-25 12:13:21 följande:

[quote=79922984][quote-nick]ballerinakakaoreo skrev 2019-09-25 10:40:43 följande:[/quote-nick]Någon som vet hur pass nära inpå man föder om man är förstföderska och har mogen tapp som är öppen 2-3 cm med mjuka kanter? Glömde fråga. Har läst att omföderskor verkar kunna gå öppen flera centimeter i veckor innan det är dags men att det är annorlunda med förstföderskor?

Går in i v. 40 på söndag och har haft en känsla att någonting händer på fredag så vi får se. :)[/

Är du öppen 2-3 cm? Låter ju väldigt lovande!! Med min första var jag öppen 2 cm när jag kom till förlossningen efter ett dygn av förvärkar och hon kom sedan 12 timmar senare... ;) Men kan kanske vara olika? Har du värkar?

Åh okej! :) Nej inga värkar tror jag!? Jag vaknade igår morse och var stel i vänstersidan av ryggen, tänkte att jag kanske sovit konstigt eftersom jag bullar upp med kuddar mellan benen och i svanken. Jag hade även svag mensvärk men det har jag haft till och från i ett par veckor, bara det att den nu har suttit i konstant varje dag i typ en veckas tid - ingen stark värk som hindrar mig på något sätt utan den är bara diffust molande och där hela tiden. Magen värkte på vänstersidan och ner till hela nedre delen av magen, så jag tänkte att jag kanske behövde gå på toa men det släppte inte efter toabesöket utan höll i sig. Under dagen fortsatte ryggen att värka lite starkare och jag började få sammandragningar, på kvällen blev det jobbigare i både ryggen och magen + att magen var nästan konstant hård och hela nedre delen av magen kändes öm. Om jag ?krystade? eller tog i med magen så kändes det i livmodertappen/underlivet på något konstigt vis och då fick jag komma på en kontroll som visade att tappen hade börjat korta ner sig, öppnats 2-3 cm och hade mjuka kanter. Fick tjockt slem på pappret både igår och idag, igår var det en ärtas storlek blod som i en prick i slemmet men inget blod idag.

Idag har det varit lugnt fram tills för kanske 10 min sen, då började det med lite mensvärk igen och sammandragningar. Jag tänkte att jag istället för att cykla som jag brukar istället ska ta en rask promenad ner till hälsocentralen, diabetesmottagningen ville att jag skulle ta ännu ett blodsocker idag. Tänker att en promenad kanske startar det hela eller iallafall får det att gå framåt.
  • Etta
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-25 12:34:28 följande:

Åh okej! :) Nej inga värkar tror jag!? Jag vaknade igår morse och var stel i vänstersidan av ryggen, tänkte att jag kanske sovit konstigt eftersom jag bullar upp med kuddar mellan benen och i svanken. Jag hade även svag mensvärk men det har jag haft till och från i ett par veckor, bara det att den nu har suttit i konstant varje dag i typ en veckas tid - ingen stark värk som hindrar mig på något sätt utan den är bara diffust molande och där hela tiden. Magen värkte på vänstersidan och ner till hela nedre delen av magen, så jag tänkte att jag kanske behövde gå på toa men det släppte inte efter toabesöket utan höll i sig. Under dagen fortsatte ryggen att värka lite starkare och jag började få sammandragningar, på kvällen blev det jobbigare i både ryggen och magen + att magen var nästan konstant hård och hela nedre delen av magen kändes öm. Om jag ?krystade? eller tog i med magen så kändes det i livmodertappen/underlivet på något konstigt vis och då fick jag komma på en kontroll som visade att tappen hade börjat korta ner sig, öppnats 2-3 cm och hade mjuka kanter. Fick tjockt slem på pappret både igår och idag, igår var det en ärtas storlek blod som i en prick i slemmet men inget blod idag.

Idag har det varit lugnt fram tills för kanske 10 min sen, då började det med lite mensvärk igen och sammandragningar. Jag tänkte att jag istället för att cykla som jag brukar istället ska ta en rask promenad ner till hälsocentralen, diabetesmottagningen ville att jag skulle ta ännu ett blodsocker idag. Tänker att en promenad kanske startar det hela eller iallafall får det att gå framåt.

Tycker absolut det låter som det är på gång! Men kan ju ta lång tid med första och verkar kunna se så olika ut! Jag läste ganska nyss min förra förlossningsberättelse som jag skrivit ner och kände då dygnet innan värkarna satte igång på allvar just det där att magen var konstant hård! Så iaf för mig var det ett tecken på att det var nära. Att slemproppen gått är ju också ett tecken! En promenad kan nog hjälpa igång det, om du orkar! :) Jag går och väntar och väntar men känner ingenting...
  • ballerinakakaoreo
    Etta skrev 2019-09-25 12:53:34 följande:
    Tycker absolut det låter som det är på gång! Men kan ju ta lång tid med första och verkar kunna se så olika ut! Jag läste ganska nyss min förra förlossningsberättelse som jag skrivit ner och kände då dygnet innan värkarna satte igång på allvar just det där att magen var konstant hård! Så iaf för mig var det ett tecken på att det var nära. Att slemproppen gått är ju också ett tecken! En promenad kan nog hjälpa igång det, om du orkar! :) Jag går och väntar och väntar men känner ingenting...
    Vilket hopp du ger mig!! Finns din förlossningsberättelse att läsa någonstans eller har du den privat? Älskar att läsa och få hoppas :) Hoppas verkligen det är på gång för snart orkar jag inte vänta mer. Alla mina krämpor är borta som tur är så jag har verkligen fått ett skönt slut på graviditeten men väntan är ju det allra jobbigaste ;) Vet inte om det är slemproppen som gått men jag tror verkligen det eftersom det är rent slem och det är segt och äckligt, just att det var lite blod i också. Det skiljer sig ju från mina vanliga flytningar om man säger så. Vissas slemmisar ser ju ut som en stor klump med hård gelé haha. 

Är hemkommen nu efter en lååång promenad. Det kändes ordentligt i magen kan jag säga! Nu är magen sådär hård igen, så nu ska jag vila och se om det händer något :) Hur lång tid har du kvar nu? 
  • Mia86a
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-25 14:40:41 följande:

Vilket hopp du ger mig!! Finns din förlossningsberättelse att läsa någonstans eller har du den privat? Älskar att läsa och få hoppas :) Hoppas verkligen det är på gång för snart orkar jag inte vänta mer. Alla mina krämpor är borta som tur är så jag har verkligen fått ett skönt slut på graviditeten men väntan är ju det allra jobbigaste ;) Vet inte om det är slemproppen som gått men jag tror verkligen det eftersom det är rent slem och det är segt och äckligt, just att det var lite blod i också. Det skiljer sig ju från mina vanliga flytningar om man säger så. Vissas slemmisar ser ju ut som en stor klump med hård gelé haha. 

Är hemkommen nu efter en lååång promenad. Det kändes ordentligt i magen kan jag säga! Nu är magen sådär hård igen, så nu ska jag vila och se om det händer något :) Hur lång tid har du kvar nu? 

Åh vad spännande, hoppas det drar igång på allvar snart om det inte redan gjort det nu!
  • Etta
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-25 14:40:41 följande:

Har den i min dagbok tyvärr, men kan återge lite förkortad version:

Hade molande ihållande mensvärksliknande känsla två nätter i rad som försvann på morgonen, dag tre var magen stenhård från ca 10-tiden på förmiddagen och kände ett stekt tryck neråt, men ingen värk. Hade från eftermiddagen lättare mensvärk som kom och gick. Runt 21-tiden tilltog det och värkarna kom med 10-15 minuters mellanrum och olika intensitet hela natten (sov max två timmar), från 07 på morgonen tätare och riktigt onda värkar, var 7-8 minut hela dagen. Ringde förlossningen vid lunch som sa att det inte var läge att komma in förrän jag hade 3 värkar på 10 min. Vid 20-tiden hade jag två värkar på 10 min men eftersom jag gått så länge med det fick jag komma in, om inte annat för att få en sovdos. Var vid 21-tiden enbart öppen 2 cm och skulle bli hemskickad, men när jag gick på toaletten hade jag en rejäl blödning så blev istället ivägskickad på en timmes promenad, när jag kom tillbaka var jag öppen 4 cm och fick stanna. Fick lustgas först och tyckte den funkade bra några timmar, sen blev det outhärdligt och fick då epidural, vilket kändes som himmelriket! Förlossningen stannade dock av ngt och fick värkstimulerande dropp, då kom det igång igen. Var öppen 9 cm kl 07 och då trodde de jag hade minst en timme kvar men sen gick det fort och hon kom ut 07.30 efter enbart 20 minuters krystande. :)

Såhär i efterhand upplevde jag latensfasen som värst eftersom den blev så utdragen även om smärtan var värre under den aktiva fasen. Får se hur det blir denna gång! Går in i v 40 imorn. :)
Svar på tråden BF oktober 2019!