• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Kate000

Där jag bor verkar det standard med ultraljud kring v 20. så jag har mitt v 20... frågade om tidigare men hänvisades till privat då... snåljåpar.. 
     På tisdag när jag är i v 13 + ? bokade jag ett enkelt privat ultraljud, tusen spänn typ men enkelt val för mig som har så många besvär att jag behöver se livet i mig NU! :)

Gjorde glukosbelastning idag. Att fasta och vara illamående som jag vanligtvis botar med små matintag och ofta... var en riktig prövning.
    Men hade bra värde när jag kom in,
    tog sockerlösningen
    la mig i väntrummet i soffan och "sov"
    mådde illa som värst de första 45min
    sen gav de sig sakta
    och när 1,5 timme passerat  mådde jag prima!?! :O
    tog nytt prov efter 2h och det var kanon bra värden!?!
    Helt magiskt med tanke på hur extremt socker känslig jag har blivit.
    Så skönt att jag åtminstone inte har graviditets diabetes :) 
    pepparpeppar

• Blåsippan84

Spännande att det är så olika med rutiner i olika landsting. Jag ska också göra glukosbelastning men det skulle vi ej boka in förrän v 25, så mitt i sommaren. Jag ska göra det då min pappa har typ 2 diabetes.

• ballerinakakaoreo
    Anonym (Emelie) skrev 2019-03-27 18:26:11 följande:

Vilka får ultraljud sent? :o jag tyckte ditt var ganska sent; vecka 15!

Det är flera här som inte får ultraljud förrän vecka 18-20. Jag har redan fått 3 ultraljud, det senaste i vecka 11, så detta blir perfekt för mig :)
  • Etta
    Kapsyl skrev 2019-03-27 19:18:22 följande:

Jag kommer inte ihåg hur det var sist, ni som gjort KUB, får ni svar på detta (blodprover och allt) vid ultraljudet?

Ja, precis, man får svar direkt, de knappar in alla värden i datorn medan man är där. Men om man har högre sannolikhet så får man ju följa upp med ytterligare provtagning så då får man ju vänta.
  • Etta
    Kate000 skrev 2019-03-27 21:54:36 följande:

Där jag bor verkar det standard med ultraljud kring v 20. så jag har mitt v 20... frågade om tidigare men hänvisades till privat då... snåljåpar.. 

På tisdag när jag är i v 13 + ? bokade jag ett enkelt privat ultraljud, tusen spänn typ men enkelt val för mig som har så många besvär att jag behöver se livet i mig NU! :)

Gjorde glukosbelastning idag. Att fasta och vara illamående som jag vanligtvis botar med små matintag och ofta... var en riktig prövning.

Men hade bra värde när jag kom in,

tog sockerlösningen

la mig i väntrummet i soffan och "sov"

mådde illa som värst de första 45min

sen gav de sig sakta

och när 1,5 timme passerat  mådde jag prima!?! :O

tog nytt prov efter 2h och det var kanon bra värden!?!

Helt magiskt med tanke på hur extremt socker känslig jag har blivit.

Så skönt att jag åtminstone inte har graviditets diabetes :) 

pepparpeppar

Skönt det iallafall! Mår du illa av socker annars? Söta saker har periodvis varit det enda som hjälper mot mitt illamående, så jag har ätit massa fruktyoghurt, nyponsoppa och godis, har lite ångest över det! I min förra graviditet hjälpte sura saker, men nu kräktes jag när jag testade citronjuice.

Angående ultraljud har de precis ändrat rutiner i Västra Götaland där jag bor, nu erbjuds man tidigt ultraljud i v 12-14 samt ett RUL i v 18-20. När jag var gravid förra gången var det inte så, då fick vi betala privat trots att jag hade blödningar, riktigt snålt!
  • Isolinde
    Annisennn skrev 2019-03-27 16:20:46 följande:

Går också gärna med i gruppen på fb om det fortfarande är okej. Så inaktiv på fl :)

Ansök gärna till Oktoberbebisar 2019 (med ett hjärta efter), vi är än så länge 5st i gruppen så det är bara roligt om det kommer fler :D
  • Kate000
    Blåsippan84 skrev 2019-03-27 22:34:56 följande:

Spännande att det är så olika med rutiner i olika landsting. Jag ska också göra glukosbelastning men det skulle vi ej boka in förrän v 25, så mitt i sommaren. Jag ska göra det då min pappa har typ 2 diabetes.

Jag ska göra ett till i v28, men så har jag lagt på mig redan nu 7 kg och haee
  • Mia86a
    Blåsippan84 skrev 2019-03-27 22:34:56 följande:

Ja det är samma för mig, kommer också få göra glukosbelastningen sent. Har för mig att de nämnde något om v 24-25 här (men får göra den pga att jag fått stora barn vid tidigare förlossningar).
  • Kate000

Forts.. har lagt på mig 7kg och hade redan högt bmi. Därav proverna.

Etta skrev 2019-03-28 08:10:18 följande:

Skönt det iallafall! Mår du illa av socker annars? Söta saker har periodvis varit det enda som hjälper mot mitt illamående, så jag har ätit massa fruktyoghurt, nyponsoppa och godis, har lite ångest över det! I min förra graviditet hjälpte sura saker, men nu kräktes jag när jag testade citronjuice.

Angående ultraljud har de precis ändrat rutiner i Västra Götaland där jag bor, nu erbjuds man tidigt ultraljud i v 12-14 samt ett RUL i v 18-20. När jag var gravid förra gången var det inte så, då fick vi betala privat trots att jag hade blödningar, riktigt snålt!

Jag mår jätte illa av socker nu när jag är gravid, fast jag vanligtvis inte intar "extra" socker iochmed att jag lever med en diabetiker. Fy sjutton så dålig jag kan bli av ex en matsked kladdkaka! Huvva :S

Ja det är också snålt! :/
  • Kapsyl
    Etta skrev 2019-03-28 08:04:27 följande:

Ja, precis, man får svar direkt, de knappar in alla värden i datorn medan man är där. Men om man har högre sannolikhet så får man ju följa upp med ytterligare provtagning så då får man ju vänta.

Så var det, ja! Tack!
Svar på tråden BF oktober 2019!