Kate000 skrev 2019-03-27 21:54:36 följande:
Där jag bor verkar det standard med ultraljud kring v 20. så jag har mitt v 20... frågade om tidigare men hänvisades till privat då... snåljåpar..
På tisdag när jag är i v 13 + ? bokade jag ett enkelt privat ultraljud, tusen spänn typ men enkelt val för mig som har så många besvär att jag behöver se livet i mig NU! :)
Gjorde glukosbelastning idag. Att fasta och vara illamående som jag vanligtvis botar med små matintag och ofta... var en riktig prövning.
Men hade bra värde när jag kom in,
tog sockerlösningen
la mig i väntrummet i soffan och "sov"
mådde illa som värst de första 45min
sen gav de sig sakta
och när 1,5 timme passerat mådde jag prima!?! :O
tog nytt prov efter 2h och det var kanon bra värden!?!
Helt magiskt med tanke på hur extremt socker känslig jag har blivit.
Så skönt att jag åtminstone inte har graviditets diabetes :)
pepparpeppar
Skönt det iallafall! Mår du illa av socker annars? Söta saker har periodvis varit det enda som hjälper mot mitt illamående, så jag har ätit massa fruktyoghurt, nyponsoppa och godis, har lite ångest över det! I min förra graviditet hjälpte sura saker, men nu kräktes jag när jag testade citronjuice.
Angående ultraljud har de precis ändrat rutiner i Västra Götaland där jag bor, nu erbjuds man tidigt ultraljud i v 12-14 samt ett RUL i v 18-20. När jag var gravid förra gången var det inte så, då fick vi betala privat trots att jag hade blödningar, riktigt snålt!