Anonym (Lina) skrev 2019-04-21 10:21:28 följande:
Du vet väl att du alltid kan kräva snitt? Även om sjukvården inte rekommenderar det. Du har alltid rätt till vård och bestämma vilken typ. Många kanske inte vet om att de har rätt till snitt, men så är det. Jag visste inte det men när en annan mamma berättade det frågade jag min man (läkare) och min vän (gynekolog) och de ss att man kan kräva det. De får ej neka vård i Sverige och vården ska vara personcentrerad. Dock vill man helst att alla föder vaginalt, oftast mindre komplikationer och framförallt billigare. Ett kejsarsnitt kostar cirka 50 000,så pengarna skulle ta slut om alla som vill ha det skulle få det, därav Aurora samtal där man försöker peppa mamman att föda vaginalt, för det är det bästa för mamman. MEN har man en enorm förlossningsräddsla och inte kan tänka sig annat än snitt, måste vården acceptera det.
Jag beklagar dina erfarenheter, men du är stark och det kommer gå bra. Lycka till!
Åh tack för ditt svar!! Detta hjälpte massor! Visste faktiskt inte att man kunde kräva snitt. Jag ska försöka stå på mig på det första mötet och berätta att jag inte ser någon annan utväg, funkar inte det jag säger så får jag nog säga att jag kräver ett snitt.
vardagsprat skrev 2019-04-22 08:56:39 följande:
Vilken hemsk upplevelse! Jag tycker de är bra att du får möjlighet att prata om det du varit med om. Jag har också erfarenhet av hemåt missfall (ma) där läkaren till sist fick dra ut fostret och jag svimmade och kramade. Jag är glad att jag innan dess haft en fantastisk förlossningen som gör att jag kan se fram emot nästa (väntar tvillingar) och hoppas då kunna föda vaginalt. För du ska veta att det inte går att jämföra att kämpa med att föda ut ett dött foster med ett levande barn. Det ena för fruktansvärt och det andra fantastiskt. Sen kan det såklart bli komplikationer oavsett födelsesätt och det blir inte alltid som man tänkt sig.
Hoppas att du för rätt stöd oavsett vad du bestämmer dig för!
Jag berättade det för barnmorskan direkt vid vårt första möte och då skickade hon en remiss till mottagningen direkt, så skönt verkligen! Skönt att du har en bra upplevelse av förlossningen, hoppas den fortfarande finns kvar efter denna förlossning! Beklagar ditt MA, det är fruktansvärt..