• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • ballerinakakaoreo

Är det bara jag som inte har gått upp något i vikt ännu? Är det farligt? Jag vägde mig vid inskrivningen och väger exakt likadant nu (- ett par hundra gram) och går in i v. 20 nästa vecka, och då väger ju livmodern och bebisen + moderkaka och fostervatten lite också. Börjar bli orolig att något är fel eller att barnet inte får i sig tillräckligt med näring, jag äter ju regelbundet och varierat + följer mina cravings när de kommer..

• cleoeme
    ballerinakakaoreo skrev 2019-05-04 12:50:12 följande:

Är det bara jag som inte har gått upp något i vikt ännu? Är det farligt? Jag vägde mig vid inskrivningen och väger exakt likadant nu (- ett par hundra gram) och går in i v. 20 nästa vecka, och då väger ju livmodern och bebisen + moderkaka och fostervatten lite också. Börjar bli orolig att något är fel eller att barnet inte får i sig tillräckligt med näring, jag äter ju regelbundet och varierat + följer mina cravings när de kommer..

Fan vad skönt! Vissa lägger ju på sig mest vikt i slutet av graviditeten, vissa mest i början. I min förra graviditet så gick jag upp från vecka 25, men det var också min första graviditet. Nu är jag i vecka 19 och har gått upp 6 kilo redan, men det syns ingenting eftersom jag från början var väldigt smal.
  • Etta

Jag har ingen våg hemma så vet inte alls hur mkt jag gått upp nu, men hade bara gått upp knappt 2 kg i v 16 vilket jag tyckte kändes lite då eftersom jag sist gått upp mycket mer vid samma tidpunkt. Men är ju väldigt individuellt tror jag! Du mådde ju liksom jag väldigt illa ett tag så då gick vi ju knappast upp i vikt! Har du också RUL nästa v? Jag ska dit på fredag och har redan börjat oroa mig.
  • ballerinakakaoreo
    cleoeme skrev 2019-05-05 09:51:02 följande:

Fan vad skönt! Vissa lägger ju på sig mest vikt i slutet av graviditeten, vissa mest i början. I min förra graviditet så gick jag upp från vecka 25, men det var också min första graviditet. Nu är jag i vecka 19 och har gått upp 6 kilo redan, men det syns ingenting eftersom jag från början var väldigt smal.

Okej, kanske går upp om ett par veckor då! :) några kilo kommer ju vara bebisens vikt, inklusive moderkaka och livmoder.
    Etta skrev 2019-05-05 21:22:21 följande:

Jag har ingen våg hemma så vet inte alls hur mkt jag gått upp nu, men hade bara gått upp knappt 2 kg i v 16 vilket jag tyckte kändes lite då eftersom jag sist gått upp mycket mer vid samma tidpunkt. Men är ju väldigt individuellt tror jag! Du mådde ju liksom jag väldigt illa ett tag så då gick vi ju knappast upp i vikt! Har du också RUL nästa v? Jag ska dit på fredag och har redan börjat oroa mig.

Ja 2 kg är ju inte mycket alls, därför blir jag lite orolig när jag inte ökat något alls. Får prova väga mig hos bm om en månad, hennes våg kanske är känsligare :)

Ja jag har också RUL på fredag och är lite orolig faktiskt! Jag känner små buffar och rörelser då och då trots moderkaka i framvägg, och de har ökat till varje dag istället för någon enstaka gång i veckan så det är rätt lugnande men jag är rädd för att man kommer hitta något avvikande trots att allt såg bra ut på det tidiga ultraljudet för lite drygt en månad sedan. Uppdatera gärna när du varit på ditt RUL så följs vi åt :)
  • Etta
    ballerinakakaoreo skrev 2019-05-05 23:26:18 följande:

Okej, kanske går upp om ett par veckor då! :) några kilo kommer ju vara bebisens vikt, inklusive moderkaka och livmoder.Ja 2 kg är ju inte mycket alls, därför blir jag lite orolig när jag inte ökat något alls. Får prova väga mig hos bm om en månad, hennes våg kanske är känsligare :)

Ja jag har också RUL på fredag och är lite orolig faktiskt! Jag känner små buffar och rörelser då och då trots moderkaka i framvägg, och de har ökat till varje dag istället för någon enstaka gång i veckan så det är rätt lugnande men jag är rädd för att man kommer hitta något avvikande trots att allt såg bra ut på det tidiga ultraljudet för lite drygt en månad sedan. Uppdatera gärna när du varit på ditt RUL så följs vi åt :)

Absolut, det ska jag göra! :) Jag känner inte rörelser varje dag vilket gör mig lite nojig. Kan gå typ två-tre dagar emellan. Ska ju kunna vara så men hade varit skönt om man kände varje dag!
  • cleoeme
    Etta skrev 2019-05-06 08:08:57 följande:

Absolut, det ska jag göra! :) Jag känner inte rörelser varje dag vilket gör mig lite nojig. Kan gå typ två-tre dagar emellan. Ska ju kunna vara så men hade varit skönt om man kände varje dag!

Vilken vecka är du i? :) jag har sedan ett par dagar tillbaka börjat känna rörelser varenda dag. Inga direkta sparkar, men det puffar och rör sig där inne. Det känns både inuti och ibland utanpå. Är i vecka 18+3. Är omföderska.
  • Xrissy

Jag var och testade gravidyoga igår. Brukar yoga regelbundet så jag var så peppad på att se vad detta skulle vara för något. Men jag låg mest och var ledsen över min (i stort sett) obefintliga mage. Vi var ca 15 kvinnor i rummet, alla mellan 18-32 veckor gångna. Själv är jag i v 18 (går in i v 19 på onsdag)

Grät när jag kom hem och maken fattade ingenting. Rent logiskt så förstår jag ju att 1) alla är olika - vikt innan graviditet, kroppsbyggnad, hur man bär barnet osv osv, 2) magen kommer att bli större, 3) bara bebisen har det bra där inne så kan jag vara glad.

Men jag längtar så efter en riktig liten gravidkula! Just nu har jag fortfarande ett "veck" vid naveln vilket gör att jag tycker att jag mest bara ser tjock ut. Ingen rund kula här inte... Är det någon mer här inne som kan känna igen sig i mina känslor?

• Etta
    cleoeme skrev 2019-05-06 11:02:22 följande:

Vilken vecka är du i? :) jag har sedan ett par dagar tillbaka börjat känna rörelser varenda dag. Inga direkta sparkar, men det puffar och rör sig där inne. Det känns både inuti och ibland utanpå. Är i vecka 18+3. Är omföderska.

Jag är i vecka 18+4, så en dag innan då! :) Också omföderska. Känner också puffar och rörelser och inga sparkar, kände tidigare idag men ingenting igår eller i förrgår. Vad jag förstått beror det lite på var bebisen ligger och var moderkakan är. Ska fråga på RUL på fredag! Har du varit på RUL än?
  • cleoeme
    Etta skrev 2019-05-06 15:27:40 följande:

Jag är i vecka 18+4, så en dag innan då! :) Också omföderska. Känner också puffar och rörelser och inga sparkar, kände tidigare idag men ingenting igår eller i förrgår. Vad jag förstått beror det lite på var bebisen ligger och var moderkakan är. Ska fråga på RUL på fredag! Har du varit på RUL än?

Spännande :) ja det kan vara så olika ju. Som du säger så beror det på vart bebisen ligger och moderkakan och allt det där. Nej jag har mitt rul den 13e!
  • Mia86a

Jag har ju legat på minus pga illamående tidigare men tror mig nu vara på samma vikt som vid inskrivningen, ska väga mig i nästa vecka. Barnet tar ju vad den behöver oavsett så jag är inte orolig, kommer gå upp mina kilo tids nog. Tycker det är skönt att graviditeten än så länge inte syns för kollegor osv. Har endast berättat om den för min mamma och personalchefen på jobbet så övriga får vänta några veckor till.
Svar på tråden BF oktober 2019!