• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Scintilla
    cleoeme skrev 2019-04-15 13:50:01 följande:

Spännande! Hoppas ni på något speciellt kön? :)

Vi vet redan vad det blir eftersom vi gjort NIPT. En flicka :)
  • ballerinakakaoreo
    Anonym (Emelie) skrev 2019-04-14 14:04:39 följande:

Har alla här fått kallelse till RUL än? :) jag ska göra mitt den 13 maj! Jag är just nu i vecka 16.

Jag ska in på RUL den 10e maj :) är i v. 16. 
    Tror ni att man kan få reda på könet då? Vill helst inte ha det som en överraskning.. 
  • Mia86a
    ballerinakakaoreo skrev 2019-04-15 17:51:29 följande:

Jag ska in på RUL den 10e maj :) är i v. 16. 

Tror ni att man kan få reda på könet då? Vill helst inte ha det som en överraskning.. 

Om du frågar efter det brukar de titta om bebisen ligger så till att det går att se. Oftast går det att se men ibland ligger barnet med benen i kors vilket gör att det är svårare att se.
  • Jinthry

Vi fick RUL inbokat när vi gjorde KUB ultraljudet. Vi fick inbokat 11.6, kommer vara i  vecka 20+6 då. Tråkigt att behöva vänta så länge :D Det kanske blir att vi bokar in privat mellan så vi får tiden att gå lite snabbare. Har även funderat på att införskaffa en doppler som jag kan lyssna med hemma. Någon med erfarenhet av detta? Fick även resultat av KUB idag "resultatet av undersökningen ger inget skäl för fortsatta undersökningar". Dock fick jag inte veta vilka nummer vi fick, enbart det. Nu till helgen ska vi åka till Sverige och berätta för vår svenska familj att vi väntar barn. Så nervöst och spännande!

• ballerinakakaoreo
    Jinthry skrev 2019-04-15 20:05:49 följande:

Vi fick RUL inbokat när vi gjorde KUB ultraljudet. Vi fick inbokat 11.6, kommer vara i  vecka 20+6 då. Tråkigt att behöva vänta så länge :D Det kanske blir att vi bokar in privat mellan så vi får tiden att gå lite snabbare. Har även funderat på att införskaffa en doppler som jag kan lyssna med hemma. Någon med erfarenhet av detta? Fick även resultat av KUB idag "resultatet av undersökningen ger inget skäl för fortsatta undersökningar". Dock fick jag inte veta vilka nummer vi fick, enbart det. Nu till helgen ska vi åka till Sverige och berätta för vår svenska familj att vi väntar barn. Så nervöst och spännande!

Åh vad skönt för er!!
    Det kanske står något i din journal på 1177? Om det inte finns någon anteckning nu så kanske det kommer inom en vecka. 
  • ballerinakakaoreo
    Mia86a skrev 2019-04-15 19:07:18 följande:
    Om du frågar efter det brukar de titta om bebisen ligger så till att det går att se. Oftast går det att se men ibland ligger barnet med benen i kors vilket gör att det är svårare att se.
    Hoppas. Har hört skräckhistorier här på FL att vissa frågat om könet och fått en läkare som skällt ut dem med anledning att ultraljudet är medicinskt och inte någon könsbestämning. Det stod på min remiss till både det tidiga ultraljudet och till RUL att ingen könsbestämning görs så därför är jag lite rädd att fråga..

Lillen låg med benen i kors på det tidiga ultraljudet. Tyckte det var lite märkligt för hon sa hela tiden *den* men efter att ha varit ner och mätt lårbenen och kollat runt i de nedre regionerna sa hon *han* en gång för att sedan fortsätta säga *den*. Jag själv kunde inte tyda vad som var vad men hoppas *han* ligger bra till nästa gång :) 
  • Jinthry
    ballerinakakaoreo skrev 2019-04-16 00:18:26 följande:
    Åh vad skönt för er!!
    Det kanske står något i din journal på 1177? Om det inte finns någon anteckning nu så kanske det kommer inom en vecka. 
    Nej, vi har inte 1177 här i Finland :) De har ett lite knepigare system.. Eventuellt att min barnmorska kan se resultaten vid nästa besök. Spelar ingen roll egentligen, bara vi vet att vårt barn med stor sannolikhet är friskt. Skulle velat göra NIPT dock, just för att kunna könsbestämma :D
  • Etta
    ballerinakakaoreo skrev 2019-04-16 00:22:18 följande:

Hoppas. Har hört skräckhistorier här på FL att vissa frågat om könet och fått en läkare som skällt ut dem med anledning att ultraljudet är medicinskt och inte någon könsbestämning. Det stod på min remiss till både det tidiga ultraljudet och till RUL att ingen könsbestämning görs så därför är jag lite rädd att fråga..

Lillen låg med benen i kors på det tidiga ultraljudet. Tyckte det var lite märkligt för hon sa hela tiden *den* men efter att ha varit ner och mätt lårbenen och kollat runt i de nedre regionerna sa hon *han* en gång för att sedan fortsätta säga *den*. Jag själv kunde inte tyda vad som var vad men hoppas *han* ligger bra till nästa gång :) 

Tror ändå det är ovanligt att man blir utskälld, en vän till mig blev det men fick ändå reda på kön, och när vi gjorde RUL med dottern fick vi en jättebarsk bm på RUL (som vi tror är samma som våra vänner hade!) som redan från start talade om att det inte var könsbestämmande utan enbart medicinsk undersökning, vi ville dock inte veta kön men vet inte om jag vågat fråga annars! En annan vän som har en tio-åring nu blev också bemött dåligt när de frågade, men nu förtiden är det ju så vanligt och majoriteten tar ju reda på kön så tror ändå det är ovanligt att man blir utskälld! Det bästa är väl dock att fråga i slutet av undersökningen, i början kanske det kan uppfattas som om man är mer intresserad av kön än ett friskt barn typ.
  • Anonym (14/2)
    ballerinakakaoreo skrev 2019-04-16 00:22:18 följande:

Min bm på kub ultraljudet bad oss tänka igenom till rul om vi ville veta eller inte, hon tyckte det var en självklarhet :)
Svar på tråden BF oktober 2019!