ballerinakakaoreo skrev 2019-04-16 00:22:18 följande:
Hoppas. Har hört skräckhistorier här på FL att vissa frågat om könet och fått en läkare som skällt ut dem med anledning att ultraljudet är medicinskt och inte någon könsbestämning. Det stod på min remiss till både det tidiga ultraljudet och till RUL att ingen könsbestämning görs så därför är jag lite rädd att fråga..
Lillen låg med benen i kors på det tidiga ultraljudet. Tyckte det var lite märkligt för hon sa hela tiden *den* men efter att ha varit ner och mätt lårbenen och kollat runt i de nedre regionerna sa hon *han* en gång för att sedan fortsätta säga *den*. Jag själv kunde inte tyda vad som var vad men hoppas *han* ligger bra till nästa gång :)
Tror ändå det är ovanligt att man blir utskälld, en vän till mig blev det men fick ändå reda på kön, och när vi gjorde RUL med dottern fick vi en jättebarsk bm på RUL (som vi tror är samma som våra vänner hade!) som redan från start talade om att det inte var könsbestämmande utan enbart medicinsk undersökning, vi ville dock inte veta kön men vet inte om jag vågat fråga annars! En annan vän som har en tio-åring nu blev också bemött dåligt när de frågade, men nu förtiden är det ju så vanligt och majoriteten tar ju reda på kön så tror ändå det är ovanligt att man blir utskälld! Det bästa är väl dock att fråga i slutet av undersökningen, i början kanske det kan uppfattas som om man är mer intresserad av kön än ett friskt barn typ.