Inlägg från: Kråkungen |Visa alla inlägg
  • Kråkungen

Otrohet - vad tycker du?

Anonym (man) skrev 2019-02-05 16:22:43 följande:
    Njae, jag drog mer min slutsats från att du trotts allt lever på ett sätt som inte är norm, dvs ditt sätt att leva är i stark minoritet (ingen kritik bara ett konstaterande), Men av det drog du slutsatsen att ditt sätt att leva är "rätt" och "naturligt" och majoritetens sätt att leva är konstigt. Hur kom du fram till den slutsatsen?
    Nä, som sagt: just det där med att jag skulle vara udda uppfattade jag inte alls som kritik - snarare tvärtom :) Det jag vände mig emot var att du sa att "ingen vill ju vara udda". Men jag fattar hur du menade nu - och vi resonerar lustigt nog exakt likadant här: jag kom fram till min slutsats pga att alla mina egna logiska resonemang landade i den. MEN, just på grund av att MAJORITETEN inte stöttade den slutsatsen så började jag ifrågasätta den, och startade därför den här tråden. Är du med? Så, som sagt, vi resonerar likadant: om man själv tillhör en minoritet när det gäller en viss inställning har man god anledning att ifrågasätta om det verkligen är den rätta :) (sen tycker jag iofs att man har anledning att ifrågasätta på andra hållet också: om nånting går emot allt man tycker och tänker så ska man ju inte svälja det med hull och hår, utan att ifrågasätta, bara för att alla andra tycker på det sättet. Men det är ju en annan diskussion :) )
    om man då är udda, dvs bryter av från normen men ändå tycker att ens sätt att leva är det rätta, är det då inte lätt att anta att man då försöker göra om verkligheten så att det blir tvärtom, ens eget sätt att leva är det naturliga (trotts att man är i minoritet) och alla andras sätt att leva är onaturligt (trotts att de är i majoritet)?
    Jo, det kan jag absolut köpa - det kan vara en väg att gå. Fast jag valde ju den andra vägen: att ifrågasätta min egen inställning och att vara beredd att revidera den, eller hur? Det var det jag reagerade på.
    OBS! Jag är inte ute efter att nedvärdera dig, utan försöker förklara hur jag kom fram till det jag skrev.
    Point taken, och tack för att du tog dig tid :) 

• Kråkungen
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-05 17:09:03 följande:
    Då anmäler jag mig som "någon":
    Som jag redogjort för på andra ställen finns det många exempel på att en utomäktenskaplig relation faktiskt också har lett fram till något positivt. Både att personen i fråga mår bättre och blir en bättre make, älskare och/eller familjemedlem, blir bättre i sitt arbete och många fler positiva följder. Självfallet kan detta även medföra positiva följder för t ex familjen och maken, t ex ett bättre sexliv inom äktenskapet.
    T ex så har TS vittnat om det i sitt eget fall (om jag inte misstar mig?).
    Jag själv kan vittna om positiva följder för mig själv och även för min dåvarande hustru och vår familj.
    Jag kan tom vittna om en av mina tidigare sambos. Hon hade sex med en annan man, utan min vetskap, och det medförde en tydligt ökad sexuell lust hos henne även i umgänget med mig. Just den delen var mycket positiv.
    Jag har en nära släkting och också ett par nära vänner som vittnat om positiva effekter.
    Med det inte sagt att otrohet generellt skulle var mer positivt än negativt. Men att påstå att det är absolut omöjligt att något positivt skulle kunna komma ut av det är en grov lögn.
    Du misstar dig inte :)
  • Kråkungen
    Inga bekymmer skrev 2019-02-05 17:45:57 följande:
    Föreslog gjorde jag väl inte direkt, mer frågade på ett generellt plan om HAN hellre skulle leva i ett öppet förhållande. Jo, han säger att han gärna skulle tillåta det fast helst inte bakom hans rygg..men jag tror att det kanske är nåt han säger för att döva sitt samvete mest. Och det finns inget intresse för det hos mig, även om det säkert skulle kunna va nice för stunden:) Men det strider mot vad jag tycker är rätt utifrån hur jag vill leva och löser absolut inga problem! Det är som att dricka med alkoholisten liksom.

Vissa saker har jag sett bevis för utan att söka speciellt mkt, men när saker kommer till mig så kollar jag självklart upp!! Jag har fått förlika mig med att man aldrig kan kontrollera vad ens partner gör, eftersom man inte äger nån annan, och jag hade inga som helst kontrollbehov när vi träffades eftersom jag är en allmänt godtrogen människa samt att han var väl inte i nån aktiv fas, eller slutade när vi träffades. Så det tog 2-3 år innan jag såg vissa tendenser.. Och då sökte han hjälp eftersom jag sa att om det är mig du vill leva med så söker du hjälp för ljugandet. Men grejen är väl den att missbruket kommer först och lögnerna sen... Men det förstod inte jag då och def inte han.. Men nu gör jag det och han har insett att han har ägnat sig åt ett slags missbruk i perioder. Till viss del öppnat sig mer men mest om grejer i det förflutna, men inte det som är jobbigt nu.

Han säger att om att han inte hade träffat mig så hade han nog blivit alkoholist och däri ligger väl en del av problemet. I hans värld så är väl jag perfekt i mångt och mkt, vilket ingen människa är!! Men jag är väääldigt ärlig och har svårt att dra en oskyldig vit lögn tom. Och det dödar väl hans självkänsla ännu mer tyvärr. Jag har sagt att jag älskar honom som han är (hans friska jag) men att han har ett problem som han behöver hjälp med. Och att jag inte orkar mer. Det blir väldigt destruktivt och jag vill att vi ska va lyckliga!

Det jag har bevis för har jag självklart konfronterat honom med!! Och det handlar inte så mkt om att reda ut... Utan att nån gång gå till grunden med sina problem och det är väl dit jag har kommit nu. Har inte heller förstått till fullo vad det eg handlar om förrän nu då vi haft flera bra år. Det känns som flera saker i mitt liv fallit.. eller börja falla på plats. Men vad resultatet av allt blir, det vet jag inte än.

Jag älskar honom genuint och på djupet, men han har sårat mig något fruktansvärt och verkligen tagit mig för givet!! Han har, liksom du själv skriver att du också har, en missbrukspersonlighet, så han har en frisk och en sjuk sida. I hans värld så hoppas han väl och tror att det aldrig kommer hända igen, men jag tror inte på det! Jag har sett mönstret. Jag har för den delen också goda kunskaper inom området missbruk och beroende fast då inom området alkohol och drogmissbruk, men kan inte va min partners kurator eller behandlare.

Jag har inget förtroende kvar så jag har ställt ultimatum att antingen söker han och vi hjälp eller också får vi gå isär. Han får välja väg helt enkelt! Men jag inser att det är jag som kommer få boka tiden och bildligt talat släpa honom dit och det tar enormt mkt energi.. Det är ju liksom rätt många saker man ska ha koll på för övrigt i vardagen med barn och så.

Mitt i allt detta känslomässiga kaos har vi tre barn att tänka på varav den minsta är så liten så om vi skulle gå isär nu, så skulle det sabba relationen/anknytningen mellan den lilla och hans pappa. Som en dålig film. Jag försöker leva lite mer i nuet men är rätt dålig på att stänga av känslor. I vardagen funkar det ok då vi känner varann ganska väl och kan fortfarande skratta och ge varann närhet... Men känslor kan också va starka och går inte alltid att hålla ifrån sig. Så det gäller väl att försöka ha fokus men vissa stunder är det jävligt jobbigt och svårt.... Det går upp och ner och jag kämpar för att hålla mig över ytan.
    Oj... puh, du har verkligen en kamp... Starkt att du ändå än så länge känner att du VILL försöka. Men jag tänker på det du säger om din yngste; även om ni skiljer er så innebär det väl inte att hans pappa inte kan träffa honom mycket? Kanske ändå att det blir en bättre relation än en som kommer ur en situation där båda föräldrarna mår dåligt? Naturligtvis är det ju det bästa om ni KAN rädda ert förhållande, men om det inte går? Bara en tanke...
  • Kråkungen
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-05 18:18:54 följande:
    Jag tror att "rosa töcken på någon psykologimottagning" var riktat till mig, inlägget du citerar var riktat till mig, och jag upplever det som ett försök att håna, nedvärdera och/eller förminska mina inlägg, mina åsikter eller kanske tom mig som person?
    Jag är man och jag har varit helt öppen med att jag har gått i terapi och att jag har haft stor nytta av det i livet och rekommenderar terapi, till de flesta (kanske särskilt till FYI?). 
    Jag var också rädd (för terapi) innan jag hade mod att börja gå i terapi.
    Jag har t ex haft nytta av terapi när det gäller relationer och kärlek likväl som gällande min yrkesutövning.
    För att nämna två exempel har det gett mig förbättrad ekonomi och mera kärlek och sex.
    Det finns nog fler goda exempel men dessa tycker jag är både talande och borde vara lätta för alla att begripa?

Men den som vill kan självfallet göra ett eget val att (av rädsla?) tala om det i nedsättande termer, som "ett rosa töcken på någon psykologimottagning..."
    Jag håller fullständigt med dig i det du skriver om terapi! Och jag håller även med dig om att uttalandet från FYI var hårt. Men du har ju haft ganska hetsiga diskussioner med honom i andra trådar, där både du och han har ryckts med av era känslor, och det har blivit mer sandlåda än sansad diskussion, och det är nog svårt att frigöra sig från det, både för FYI och för dig. Det är ju svårt för oss alla, när ett samtal väl blivit infekterat. Det är ju därför det är så viktigt att man försöker hålla en god ton från första början :) 
  • Kråkungen
    Anonym (förstår icke) skrev 2019-02-05 20:58:34 följande:

Nu frågar jag bara av ren nyfikenhet. 

Är ett bra sexliv så mycket värt att man kan tillåta otrohet för att få det? För mig känns det viktigare att veta partnern älskar (bara) mig. Jag skulle tänka att han låg och tänkte på den andra kvinnan medan han hade sex med mig (att det är enda orsaken till det bättre sexlivet), och därför skulle det inte vara värt det.

Detta var verkligen intressant, i det att det så väldigt tydligt illustrerar hur totalt olika perspektiv man kan ha :) 

Min syn är att ja absolut!! Ett bra sexliv är betydligt mycket viktigare än att min partner älskar bara mig! Så länge han älskar mig, och vi har ett bra liv tillsammans, så har jag inga problem med att han älskar en eller flera andra utöver mig. Varför skulle jag? Det är nåt jag som sagt fortfarande inte fattar. Varför man måste ha ensamrätt.

Intressant också att du valt att sätta bara inom parentes: "partnern älskar (bara) mig". Detta tyder på att du tycker att alternativet med bara är likvärdigt med alternativet utan, så att om partnern inte älskar bara mig, så älskar hen mig inte överhuvudtaget. Detta är en helt främmande tanke för mig. Precis som med vänner, som jag har tagit upp ett par ggr tidigare. Om jag har en vän, och sen får en vän till, så innebär ju inte det att jag inte längre är vän med den första, eller hur? Med absolut största sannolikhet fortsätter jag att vara precis lika bra vän med den första vännen helt oavsett. 

Däremot betyder ju olika vänner olika mycket för en - man kan ha allt ifrån ytliga bekanta som man inte egentligen har nån nämnvärd relation till, till en vän som betyder allt för en - ens bästa vän. På samma sätt har det alltid varit med sexpartners för mig. Jag har haft allt ifrån tillfälliga ligg som inte betytt nåt mer än bra (och ibland dåligt) sex, till män som jag haft den där fullständiga, totala samhörigheten med, och som jag därför velat dela mitt liv med. Min kärlek till den där allra "bästa mannen" har inte varit eller blivit mindre för att jag har haft andra vid sidan av, som jag älskat i mer eller mindre hög grad.

Sen det här med att partnern ligger och fantiserar om nån annan: i alla fall i mitt fall var det aldrig så att sexlivet med min monogame man blev bättre för att jag låg och fantiserade om nån annan under tiden. Det blev bättre för att jag inte längre kände den där extrema instängdheten och frustrationen som jag gjorde när jag försökte hålla mig till enbart honom. 

Slutligen vill jag bara vara väldigt tydlig med att jag inte lägger nån värdering i min observation om hur olika ens perspektiv kan vara. Jag förstår inte behovet av ensamrätt, men jag har mer och mer börjat inse att det faktiskt är ett reellt behov, som ska tas på allvar av både den som har det och dess omgivning. Jag har tidigare sett det som ett tankefel; en "felkoppling" i huvet orsakad av en ursprungligen religiöst betingad samhällsmoral, men jag börjar mer och mer förstå att det inte är det det är frågan om. Även om ingen lyckats ge mig en rationell förklaring till det, så förstår jag bättre att det faktiskt är ett äkta behov. Och behov har ju ingalunda alltid rationella förklaringar :)
  • Kråkungen
    Ascendere skrev 2019-02-06 08:39:27 följande:
    Jag tänker så här kring det du skriver om att äga sina känslor, eftersom det är något jag också lärt mig på sistone och funderat mycket över. 

Från början tänkte jag nämligen som du, att det handlar om att välja sina känslor inför olika saker osv. 
    Men nu är min inställning snarare att man accepterar alla känslor men man väljer vilka man agerar på.

Tex om en person sårar mig försöker jag inte styra mina känslor till att inte känna mig sårad, men heller inte till att bli onödigt emotionell och få ett utbrott, skälla ut personen, börja gråta osv. Utan i lugn och ro tänka över hur personen får mig att känna mig och vad jag kan göra åt det, tex sluta umgås, ta ett snack med personen och förklara så får den chansen att ändra sitt beteende osv 
    Notera, acceptera, släppa :) Mycket mindfulness där :) Och jag håller helt med; det här är bästa sättet att hantera det - inte trycka undan, men acceptera och gå vidare utan att agera på det. Sen är det nog typ så jag har uppfattat att Man med egen erfarenhet menar också, men jag kan ha missuppfattat.

Helt annan fråga: hur ar det gått för dig? Läste nån gammal tråd från i somras där du beskrev de problem du och din fru hade på sexfronten. Jättenyfiken på hur det har gått - om du vill dela med dig :)
  • Kråkungen
    Inga bekymmer skrev 2019-02-06 11:05:30 följande:
    Det är naturligtvis en lögn att sexlivet skulle bli bättre av otrohet!! 
    Fast nä, det finns nog rätt många bevis på att det inte är en lögn. Det man däremot kan diskutera är ju om man tycker att det är värt det, och om det på det stora hela har gjorts en vinst. Men att sexlivet iaf ytligt sett kan bli bättre är definitivt ingen lögn.
  • Kråkungen
    Anonym (FYI) skrev 2019-02-06 12:41:20 följande:
    Tack...Du tolkade mitt inlägg helt rätt.
    Måste dock förtydliga...Jag har inget emot psykoterapi utan detta ingick som svar i till den det riktades mot.
    Mindre lyckat...Tyst
    Det kan ju lätt bli så tyvärr. Ja, mindre lyckat, men också ganska mänskligt :) Det gläder mig att ditt svar inte speglade din egentliga inställning till psykoterapi :)
  • Kråkungen
    Anonym (man) skrev 2019-02-06 13:43:02 följande:
    Han misstar sig grov, för hela hans argument bygger på att det är ok att göra saker MOT andras vilja och det är i allra högsta grad fel.

Det är som att påstå att det är ok att jag pissar i någon annans kaffe varje morgon, vem vet personen kanske tycker det smakar godare än vanligt kaffe, och då kan man ju inte påstå att det alltid är fel att pissa i andras kaffe.

Det är en väldigt sjuk logik som man oftast ser hon människor med empatistörningar. 
    Ojdå! Min kommentar var enbart svar på frågan som Man med egen erfarenhet riktade direkt till mig - om han misstog sig beträffande vad han trodde att jag sagt om mitt förhållande. Jag tog inte ställning alls - vare sig för eller emot - till något annat han skrev (det var så många nya inlägg när jag tittade in att jag valde att prioritera lite bland inläggen...)

Är du med?
  • Kråkungen
    Lånehajen skrev 2019-02-06 14:14:41 följande:
    En högst relevant fråga som jag också ställde tidigare och givetvis skulle inte de flesta svara ja om de fick göra ett aktivt val. Hela det resonemanget bygger på att man går bakom ryggen på ens partner för att det sedan skulle kunna resultera i ett bättre sexliv. Eller i att man separerar.
    Se gärna mitt svar (#293) på samma inlägg :) 
Svar på tråden Otrohet - vad tycker du?