Anonym (förstår icke) skrev 2019-02-05 20:58:34 följande:
Nu frågar jag bara av ren nyfikenhet.
Är ett bra sexliv så mycket värt att man kan tillåta otrohet för att få det? För mig känns det viktigare att veta partnern älskar (bara) mig. Jag skulle tänka att han låg och tänkte på den andra kvinnan medan han hade sex med mig (att det är enda orsaken till det bättre sexlivet), och därför skulle det inte vara värt det.
Detta var verkligen intressant, i det att det så väldigt tydligt illustrerar hur totalt olika perspektiv man kan ha :)
Min syn är att
ja absolut!! Ett bra sexliv är betydligt mycket viktigare än att min partner älskar bara mig! Så länge han
älskar mig, och vi har ett bra liv tillsammans, så har jag inga problem med att han älskar en eller flera andra utöver mig. Varför skulle jag? Det är nåt jag som sagt fortfarande inte fattar. Varför man måste ha ensamrätt.
Intressant också att du valt att sätta
bara inom parentes: "partnern älskar (bara) mig". Detta tyder på att du tycker att alternativet med
bara är likvärdigt med alternativet utan, så att om partnern inte älskar bara mig, så älskar hen mig inte överhuvudtaget. Detta är en helt främmande tanke för mig. Precis som med vänner, som jag har tagit upp ett par ggr tidigare. Om jag har en vän, och sen får en vän till, så innebär ju inte det att jag inte längre är vän med den första, eller hur? Med absolut största sannolikhet fortsätter jag att vara precis lika bra vän med den första vännen helt oavsett.
Däremot betyder ju olika vänner olika mycket för en - man kan ha allt ifrån ytliga bekanta som man inte egentligen har nån nämnvärd relation till, till en vän som betyder allt för en - ens bästa vän. På samma sätt har det alltid varit med sexpartners för mig. Jag har haft allt ifrån tillfälliga ligg som inte betytt nåt mer än bra (och ibland dåligt) sex, till män som jag haft den där fullständiga, totala samhörigheten med, och som jag därför velat dela mitt liv med. Min kärlek till den där allra "bästa mannen" har inte varit eller blivit mindre för att jag har haft andra vid sidan av, som jag älskat i mer eller mindre hög grad.
Sen det här med att partnern ligger och fantiserar om nån annan: i alla fall i mitt fall var det aldrig så att sexlivet med min monogame man blev bättre för att jag låg och fantiserade om nån annan under tiden. Det blev bättre för att jag inte längre kände den där extrema instängdheten och frustrationen som jag gjorde när jag försökte hålla mig till enbart honom.
Slutligen vill jag bara vara
väldigt tydlig med att jag inte lägger nån värdering i min observation om hur olika ens perspektiv kan vara. Jag
förstår inte behovet av ensamrätt, men jag har mer och mer börjat inse att det faktiskt är ett
reellt behov, som ska tas på allvar av både den som har det och dess omgivning. Jag har tidigare sett det som ett tankefel; en "felkoppling" i huvet orsakad av en ursprungligen religiöst betingad samhällsmoral, men jag börjar mer och mer förstå att det inte är det det är frågan om. Även om ingen lyckats ge mig en rationell förklaring till det, så förstår jag bättre att det faktiskt
är ett äkta behov. Och behov har ju ingalunda alltid rationella förklaringar :)