Inlägg från: Kråkungen |Visa alla inlägg
  • Kråkungen

Otrohet - vad tycker du?

Inga bekymmer skrev 2019-02-06 19:31:41 följande:
    Härligt att höra! För egen del har jag inte heller något emot psykoterapi men jag tror att KBT funkar bättre. Men det kan ju va individuellt:)
    Ja, både individuellt, och beroende på vad det är man behöver bearbeta :)
  • Kråkungen
    Inga bekymmer skrev 2019-02-06 22:14:21 följande:
    Nu gjorde du en egen helt vansinnig tolkning av det jag skrivit! Eller uttryckte jag mig verkligen sååå otydligt att du tror att jag har missbruksproblem? Jag gjorde inte en bedömning av dig, jag utmanade dig att tänka från ett annat perspektiv:) Och för övrigt så är det väl "man med erfarenhet" som kommer med påståenden om bestämda sanningar?
    Haha, oj vad rörigt det blev nu... Först: när du skriver "sååå otydligt att du tror att jag har missbruksproblem?" så menar du "sååå otydligt att du tror att jag tror att du har missbruksproblem?", eller hur? För självklart tror jag (Kråkungen) inte att du (Inga bekymmer) har missbruksproblem - bara så att du inte tror det :)

Jag tror inte heller att du gjorde en bedömning av mig, eller påstod att jag är sexmissbrukare; jag tror att du ville att jag skulle överväga möjligheten. Så som jag uppfattar det från det inlägg jag citerar ovan tror jag fortfarande att det var det du menade?  

Vad gäller Man med egen erfarenhet får han ofta höra att han försöker pådyvla andra "sin enda sanning" (det var det jag avsåg i inlägget som du kommenterar på ovan). Jag har däremot inte sett några sådana tendenser i hans inlägg (iaf inte i den här tråden; jag har inte lusläst de andra trådarna, så där uttalar jag mig inte på vare sig ena eller andra hållet). Självklart har jag sett honom tala varmt för sin åsikt, men vem gör inte det? Det är ju ett ganska grundläggande drag i vilken diskussion som helst: att var och en står upp för sin åsikt. Det blir ju inte mycket till diskussion eller åsiktsutbyte om alla bara håller med varandra hela tiden. Jag har f.ö. sett andra som uttalat sig betydligt mer kategoriskt än han - utan att bli anklagade för att försöka trycka upp "sin enda sanning" i nåns ansikte. Skillnaden tror jag tyvärr ligger i att Man med egen erfarenhet har en syn som avviker från den gängse. Det är helt enkelt lättare att förlåta kategoriska uttalanden från folk som delar ens åsikt än från dem som inte gör det - så fungerar vi nog alla.

Min egen tolkning av Man med egen erfarenhets inlägg är snarast att han är ivrig att få andra att upptäcka det han själv har upptäckt; det som har hjälpt honom - alltså att han vill hjälpa andra med sina insikter. Denna tolkning har inget att göra med huruvida han och jag tycker likadant - det är helt enkelt bara så jag tolkar det. Om det finns olika sätt att tolka något så tänker jag att man alltid gör bäst i att välja den mest sympatiska tolkningen fram till dess att man har fått den motbevisad. Hittills har jag inte sett något som talar emot min tolkning av Man med egen erfarenhets inlägg. På samma sätt var det med ditt inlägg till mig angående sexmissbruk - jag fick frågan om det kanske kunde vara så att du försökte misstro och misskreditera mig med det inlägget, och då svarade jag att det var inte alls så jag uppfattade det, utan att jag tolkade det som att du bara ville hjälpa mig. Det var det som det inlägg du kommenterar på ovan handlade om. Är du med?

(Sen är det ju, som jag även sagt tidigare, inte alltid är lätt att alltid välja den sympatiskas tolkningen - speciellt inte om det rör sig om tolkning av uttalanden från nån som man av någon anledning har svårt för - men jag tycker ändå att det är det man ska försöka sträva efter :) 

Hoppas att vi förstår varandra rätt nu :)

• Kråkungen
    Anonym (FYI) skrev 2019-02-07 00:30:08 följande:
    Men det är ju precis det (Man med egen erfarenhet) gör, och gör hela tiden, i varje tråd han deltar i, med sin "enda och absoluta sanning", vilket i sig är en ickefråga.
    Ja, som sagt, jag vill inte uttala mig om andra trådar, eftersom jag inte läst dem ordentligt, men i den här tråden kan jag ärligt talat inte hitta nåt i Man med egen erfarenhets inlägg som är mer pådyvlande än många andra inlägg. Alla talar ju varmt för sin åsikt - det är ju hela poängen med en diskussion. 
    Det är just därför det ofta blir sandlåda där vi kommer i diskussion. 

Ja, och det är synd, för jag tror att det inte hade behövt bli det om ni bara båda två hade kunnat ha en öppen attityd mot varandras inlägg. Jag tycker (som jag även sagt tidigare) att både du och Man med egen erfarenhet överlag förhåller er på ett respektfullt sätt till andras inlägg i den här tråden, men när det kommer till inläggen er emellan märks det hur infekterat det är... inte så att det har blivit sandlåda i den här tråden - det tycker jag ändå inte - men ni feltolkar ju varandra hela tiden, från båda hållen. Som objektiv utomstående kan jag förstå både vad du menar och vad Man med egen erfarenhet menar, men själva "väljer" ni (säkert omedvetet) att direkt plocka den mest negativa tolkningen. Jag vet att både du och Man med egen erfarenhet håller med mig här; ni har båda sagt i olika inlägg att det inte alltid är lätt att hålla sig lugn och neutral - och all cred till er för att ni båda kan erkänna det! 

Ett alldeles purfärskt exempel på (det omedvetna) valet att plocka den värsta tolkningen: 
    att han t.ex föreslår mig att komma i kontakt med och ändra mina känslor för att jag inte kan må bra av att ha dom åsikterna om otrohet som jag har...???
    Är inte det att skriva sanningar på någons näsa så vet jag inte vad...
    Om du läser detta helt taget ur sin kontext, utan att tänka på vem det är som har skrivit det, och vem det är riktat till - kan du då hålla med om att det faktiskt skulle kunna vara frågan om ett välment råd, snarare än om att försöka skriva några sanningar på någons näsa..? Jag utmanar dig att tänka utanför boxen här - jag vet från andra inlägg du har gjort att du inte är en människa som envist stirrar dig blind på din egen rättfärdighet, utan att du mycket väl kan erkänna misstag :)

Observera att jag förstår din reaktion - du uppfattar det som att Man med egen erfarenhet propagerar för otrohet, och att han tycker att de som inte kan ta smällen behöver lära sig att komma över sina löjliga och felaktiga känslor. Eller hur? Det är så du tolkar det, och med den tolkningen är det inte konstigt att du blir irriterad. Men kan du nånstans se att det faktiskt kan vara du som har misstolkat? Återigen: som en objektiv utomstående har jag faktiskt inte sett ett enda inlägg i den här tråden där Man med egen erfarenhet säger något sånt. Tvärtom tolkar jag hans inlägg som försök att komma med hjälpsamma tips. Budskapet som jag har uppfattat från Man med egen erfarenhet är detta: "Har man blivit utsatt för otrohet så mår man dåligt. Då kan man få hjälp att hantera det dåliga måendet. Jag (Man med egen...) har själv blivit utsatt, och mådde väldigt dåligt, men jag fick hjälp, och har lärt mig att hantera svåra känslor - du kan också få hjälp!" Ingenstans ser jag nåt propagerande för otrohet - tvärtom har jag sett honom uttryckligen säga motsatsen: att han inte rekommenderar det.

Slutligen: Jag kan ge exempel på den omvända situationen också - där Man med egen erfarenhet har feltolkat - så jag menar inte att peka ut nån syndabock här. Det är ingens och allas fel att vi är som vi är. Att göra emotionella tolkningar av saker och ting är ju inget konstigt (bara lite olyckligt). Och jag menar verkligen inte att jag är bättre än nån annan när det gäller de här sakerna. Jag vill bara peka på att det kan vara bra att iaf alltid ha som strävan att vara öppnare i sina tolkningar av vad andra säger :) 
  • Kråkungen
    Anonym (FYI) skrev 2019-02-07 00:48:20 följande:
    Jag förstår, att efter vad du berättat om dig själv, var det en omöjlighet att få dig att förstå hans syn på öppet förhållande. Du var helt enkelt inte mottaglig för hans argument just då, även om han haft några.
    Jag tror inte att var och en av oss ensamma, heller skulle få dig att förstå då vid det tillfället.
    Du har helt rätt i att jag nog är mer mottaglig nu än vad jag var då, och att det påverkar. Hade jag haft samma vilja att förstå då som nu så hade jag ju startat den här tråden istället :) Jag skrev förvisso att det var lika mycket mitt ansvar att stå på mig och kräva en förklaring som jag förstod, men jag kopplade inte att anledningen till att jag inte gjorde det (stod på mig alltså) var att jag själv inte var tillräckligt motiverad och mottaglig. Tack för att du fick mig att se det! :)

• Kråkungen
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-07 10:00:52 följande:
    Jag håller med dig och framförallt förstår jag att det inte känns bra när man får en magkänsla och man misstänker att något pågår bakom ens rygg.

Men om du i ditt exempel hade en magkänsla så visste du något som gav dig misstankar och magkänsla. Så där kan jag inte hålla med dig.
    Uttrycket är "Det man inte vet mår man inte dåligt av" och gäller självfallet bara i de fall man faktiskt inte vet något, man misstänker inget och man har därför t ex inte fått någon magkänsla.
    Kunde inte sagt det tydligare själv. Precis så är det ju. Det kan absolut diskuteras huruvida det öht är relevant i en diskussion om otrohet, men att det faktiskt är så att man inte far illa av nåt man inte har en aning om - bara precis det uttalandet - går ju faktiskt inte att förneka. 
  • Kråkungen
    Inga bekymmer skrev 2019-02-07 10:15:54 följande:
    Ok, Men då gör jag en liknelse här. Om en person är med och aktiv i en kyrka för att personen har en tro. Om tron ändras över tid till att bli obefintlig dvs man tror inte längre, man känner ingen samhörighet med de andra eftersom man ändrat både tro och värderingar. Är det inte rimligt att då antingen lyfta det till diskussion ifall man vill hitta tillbaka till tron? Eller också om man INTE vill hitta tillbaka så verkar det mer logiskt att gå ur kyrkan?

På samma sätt kan man se på partnerskap/samboskap/äktenskap. Om man inte längre tror på sin relation. Varför lämnar man inte då? Om man har en dålig relation så att man känner att man måste ha nåt vid sidan av för att stå ut, varför inte göra nåt åt problemen istället?
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-07 10:23:53 följande:
    Vet inte om det var riktat till mig?
    Det där om gudstro och liknande vet jag för lite om, är inte intresserad, och avstår från att diskutera, åtminstone i denna tråden. Dock tycker jag att din liknelse känns långsökt och jag tycker att det saknar samband med något som jag har skrivit. Kan möjligen bero på att jag inte har förmåga förstå?
    Inga bekymmer skrev 2019-02-07 10:59:42 följande:
    Svårt att svara på... Är det någon annan som kan förstå liknelsen?:)
    Jag tror att jag förstår, och jag tycker att det var en suverän liknelse! Först sa du, Man med egen erfarenhet, att det löfte om trohet som man ger sin partner kan liknas vid det löfte man ger till sin gud och sin kyrka när man är aktivt religiös. Du (Man med egen...) menade att betydelsen av löftet till gud kan förändras över tid, och på samma sätt kan betydelsen av löftet om trohet förändras. Du använde detta som en förklaring till hur man först kan stå och lova trohet, för att senare vara otrogen. Inga bekymmer plockade då upp din liknelse, och vidareutvecklade den. Hon höll med om att liknelsen i sig är korrekt - att betydelsen av ett löfte och en inställning kan ändras, både när det gäller relationer mellan människor, och relationen mellan människa och gud/kyrka. Men, hon menade att denna liknelse ändå inte förklarar hur man först kan lova trohet för att sen vara otrogen, eftersom det rimliga agerandet är att man (både när det gäller relationen till en annan människa, och när det gäller relationen till gud/kyrka) tar upp sitt förändrade synsätt med alla inblandade parter, och att man sen går skilda vägar om diskussion och försök till samsyn inte kan uppnås.

Har jag förstått rätt, Inga bekymmer? 

• Kråkungen
    Anonym (FYI) skrev 2019-02-07 14:09:23 följande:
    Nu tycker jag att vi hamnat helt OT. Den här frågan är som jag sagt tidigare..en ickefråga som kan appliceras på precis allt, så det är överhuvudtaget inte intressant.
    Men ok, i en allmän tråd om otrohet som detta är, kan man kanske säga så men då har vi heller inget mer att diskutera. Så länge ingen vet något kan man göra precis allt, eller...Så den dörren kan vi stänga.

Det som blir fel är att använda det argumentet i en tråd där någon har ett problem och söker åsikter av andra...som t.ex den andra tråden som refereras till, hon som är så kåt på sin kollega.
    Använder man det där, blir det en uppmaning och det spelar ingen roll om man i samma mening säger att "jag är emot otrohet...men".

Det finns också andra ordspråk som jag diskuterat med "Man med egen erfarenhet" t.ex:
    "En gång otrogen alltid otrogen"
    Finns det även där en rörande enighet runt det uttrycket
    Jag ser det som så att det finns två olika sätt på vilka man kan använda argumentet "det man inte vet...". Å ena sidan kan man använda det som ett argument för otrohet - typ: 'det är ok att vara otrogen, för det man inte vet...'. Å andra sidan kan man använda det som ett argument för varför man inte ska berätta om en otrohet - typ: 'Ok, du har varit otrogen. Det bästa är att inte berätta, för det skulle bara skada; det man inte vet...'.

Den första användningen kan jag hålla med om är mindre relevant i den här tråden, och direkt olämplig i den andra tråden, eftersom den uppmuntrar till otrohet. Vad jag vet är det dock ingen i den här tråden som har företrätt den synen - en del har tolkat det som att vissa har företrätt den, men jag kan inte påminna mig att jag har sett den uttryckas av någon. I den andra tråden vågar jag inte uttala mig om huruvida den uttryckts av någon, eftersom jag inte läst alla inlägg i den. I de inlägg jag har läst i den andra tråden har jag dock inte sett den uttryckas.

Den andra användningen tycker jag däremot är relevant i både denna och den andra tråden - i denna tråden för att den väldigt tydligt knyter an till fråga 3 och 4 i min trådstart; i den andra tråden för att frågan huruvida ts skulle berätta eller inte blev ganska stor där. Att i den andra tråden säga att man tycker att ts inte ska berätta för sin man pga att det man inte vet det lider man inte av innebär ju inte öht att man säger att otrohet är ok. Tvärtom läste jag flera inlägg av människor i den andra tråden som väldigt tydligt var emot otrohet; som avrådde ts å det bestämdaste från att göra nåt osv, men som ändå höll med ts om att det bästa var att inte säga nåt till mannen.

Anonym (FYI) skrev 2019-02-07 14:09:23 följande:
    Det finns också andra ordspråk som jag diskuterat med "Man med egen erfarenhet" t.ex:
    "En gång otrogen alltid otrogen"
    Finns det även där en rörande enighet runt det uttrycket
    Det tycker jag absolut att det verkar som att det finns - en rörande enighet alltså. Har någon sagt att det inte gör det?

• Kråkungen
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-07 15:05:35 följande:
    Min personliga åsikt är att det är högst relevant i denna tråden, likväl som i de flesta trådar jag sett som behandlar ämnet otrohet. Det är relevant på ett mycket tydligt sätt och det borde vara lätt att förstå.

Jag gör ändå ett försök att förklara:
    Flera i tråden ger rådet, uppmanar eller tom försöker beordra, att man alltid ska berätta allt för den andra partnern.
    Jag har aldrig sagt annat än att i många fall kan det säkert vara bra men jag hävdar att det inte tvunget måste vara så i samtliga fall.
    Vissa har mycket svårt förstå hur jag kan påstå detta och vissa påstår med emfas att jag har fel.
    Då försöker jag förklara på många olika sätt,
    bland ett av många sätt, för att få flera att förstå, använder jag det allmängiltiga och accepterade uttrycket "Det man inte vet mår man inte dåligt av".
    För att underlätta förståelsen använder jag mig själv som ett exempel ur verkligheten:
    "Det jag inte vet mår jag inte dåligt av".
    I mitt eget fall menar jag det bokstavligen eftersom jag gör tillägget att om min fru har sex med en annan så vill jag inte veta.
    Enligt min mening är det absolut inte OT.

Min åsikt är att det är precis lika relevant i denna tråden som i den andra tråden du refererar till, på precis samma grunder.
    Oj - såg inte det här inlägget innan jag svarade FYI. Men ja, jag håller med dig här - det är väl ungefär detta jag försökte säga också :)
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-07 15:05:35 följande:
    Det andra uttrycket/ordspråket kan jag inte påminna mig att vi diskuterat. Visa mig gärna.
    Men oavsett om vi diskuterat eller ej så vägrar jag vara så kategorisk att jag skulle döma en annan människa på detta sätt. Jag är fullt och fast övertygad att inom människan finns förmågan att göra fel en gång men ändra sig så att det aldrig mer upprepas. Jag vågar tom vara säker på att det finns sådana exempel från verkligheten.
    Det finns absolut ingen enighet runt att man ska döma en annan människa på detta sätt och de två uttryckssätten går inte att jämföra.
    Det ena är en oomstridd allmän sanning.
    Det andra är exempel på ett inskränkt dömande av en annan människa.
    Håller med dig till 110 %! Jag inser att mina två sista meningar i inlägg #387 verkar motsäga detta; jag skrev där så här:
    Kråkungen skrev 2019-02-07 16:06:09 följande:
     Det tycker jag absolut att det verkar som att det finns - en rörande enighet alltså. Har någon sagt att det inte gör det?

Det jag fokuserade på där var just att det verkar finnas en rörande enighet (tyvärr) - inte att det är rätt att det finns en rörande enighet. Vill bara poängtera det, så att ingen missförstår mig på den punkten. Mitt uttalande där var av det mer sorgset uppgivna slaget, för, som sagt: jag håller med till 110 % om förkastligheten i att döma och dra alla över en kam.

• Kråkungen
    Inga bekymmer skrev 2019-02-07 15:39:31 följande:
    Självklart skulle våra barn träffa både sin mamma och pappa lika mycket om vi i framtiden går isär, hoppas jag iaf:) Det är väl klart att den tanken har slagit mig några ggr.. Men jag ser det ju inte så svart eller vitt som vissa andra som skriker: Lämna! iaf här på FL:) Jag utelämnar gärna vissa detaljer eftersom jag inte vill att folk i verkliga livet ska kunna härleda mina inlägg till mig och jag har full förståelse för att andra tycker att jag ska dra nu direkt utifrån det jag berättar om min situation.. Jag skulle nog tänka detsamma. Men förutom att jag faktiskt tror att man KAN älska någon även om man gjort väldigt fel, så tycker jag att vi kompletterar varandra bra i vardagen och i våra roller som föräldrar. Om vi gick isär skulle det troligen bli en fyrkantig vecka och sedan en mer flexibel vecka. Vem som står för vilken kan du ju få klura lite på...:)
    Jag förstår... ja, det är fan inte lätt. Jag hade en liknande situation med min man (även om jag var en lika stor del av problemet som han) - det som kan verka självklart för andra, på ytan, är inte så självklart för den som sitter inne med alla detaljerna. Och ja - jag tror att jag kan klura ut vilken vecka som skulle vara vems ;)
  • Kråkungen
    Inga bekymmer skrev 2019-02-07 16:14:07 följande:
    Ja, det blev rörigt ja för när jag läste inlägget igen så upptäckte jag att jag läst lite fel:) Jag ser nu att du skrev att jag erkänt mig vara sexmissbruksmaterial... Det känns, om man utgår ifrån att folk skriver utifrån sina erfarenheter, som en ganska provocerande och grov förolämpning. Men du har säkert någon anledning att skriva så då du säkerligen tolkat något av det jag skrivit till dig på ett sätt som inte jag menat:) Eller också har du stört dig på något annat jag skrivit till någon annan. Jag strävar också efter att hålla en god ton, men det är såklart svårt ibland om man missförstår eller tolkar så jag är nog inte heller fri från skuld..

Jag känner att jag vill försvara min partner här... Min man har aldrig någonsin tjatat till sig sex av mig. Han har heller alrig tvingat mig att göra något som jag inte vill. Han är väldigt respektfull när det kommer till att respektera min kropp så på så sätt känner jag mig trygg i vår relation. Jag är hans fru och inget annat:)
    Haha nä - nu blev det ännu rörigare! Va? Nu fattar jag ärligt talat ingenting...? Verkligen ingenting... förlåt...
Svar på tråden Otrohet - vad tycker du?