Anonym (FYI) skrev 2019-02-07 00:30:08 följande:
Men det är ju precis det (Man med egen erfarenhet) gör, och gör hela tiden, i varje tråd han deltar i, med sin "enda och absoluta sanning", vilket i sig är en ickefråga.
Ja, som sagt, jag vill inte uttala mig om andra trådar, eftersom jag inte läst dem ordentligt, men i den här tråden kan jag ärligt talat inte hitta nåt i Man med egen erfarenhets inlägg som är mer pådyvlande än många andra inlägg.
Alla talar ju varmt för sin åsikt - det är ju hela poängen med en diskussion.
Det är just därför det ofta blir sandlåda där vi kommer i diskussion.
Ja, och det är synd, för jag tror att det inte hade behövt bli det om ni bara båda två hade kunnat ha en öppen attityd mot varandras inlägg. Jag tycker (som jag även sagt tidigare) att både du och Man med egen erfarenhet överlag förhåller er på ett respektfullt sätt till andras inlägg i den här tråden, men när det kommer till inläggen er emellan märks det hur infekterat det är... inte så att det har blivit sandlåda i den
här tråden - det tycker jag ändå inte - men ni feltolkar ju varandra hela tiden, från båda hållen. Som objektiv utomstående kan jag förstå både vad du menar och vad Man med egen erfarenhet menar, men själva "väljer" ni (säkert omedvetet) att direkt plocka den mest negativa tolkningen. Jag vet att både du och Man med egen erfarenhet håller med mig här; ni har båda sagt i olika inlägg att det inte alltid är lätt att hålla sig lugn och neutral - och all cred till er för att ni båda kan erkänna det!
Ett alldeles purfärskt exempel på (det omedvetna) valet att plocka den värsta tolkningen:
att han t.ex föreslår mig att komma i kontakt med och ändra mina känslor för att jag inte kan må bra av att ha dom åsikterna om otrohet som jag har...???
Är inte det att skriva sanningar på någons näsa så vet jag inte vad...
Om du läser detta helt taget ur sin kontext, utan att tänka på vem det är som har skrivit det, och vem det är riktat till - kan du då hålla med om att det faktiskt skulle kunna vara frågan om ett välment råd, snarare än om att försöka skriva några sanningar på någons näsa..? Jag utmanar dig att tänka utanför boxen här - jag vet från andra inlägg du har gjort att du inte är en människa som envist stirrar dig blind på din egen rättfärdighet, utan att du mycket väl kan erkänna misstag :)
Observera att jag förstår din reaktion - du uppfattar det som att Man med egen erfarenhet propagerar för otrohet, och att han tycker att de som inte kan ta smällen behöver lära sig att komma över sina löjliga och felaktiga känslor. Eller hur? Det är så du tolkar det, och med den tolkningen är det inte konstigt att du blir irriterad. Men kan du nånstans se att det faktiskt kan vara du som har misstolkat? Återigen: som en objektiv utomstående har jag faktiskt inte sett ett enda inlägg i den här tråden där Man med egen erfarenhet säger något sånt. Tvärtom tolkar jag hans inlägg som försök att komma med hjälpsamma tips. Budskapet som jag har uppfattat från Man med egen erfarenhet är detta: "Har man blivit utsatt för otrohet så mår man dåligt. Då kan man få hjälp att hantera det dåliga måendet. Jag (Man med egen...) har själv blivit utsatt, och mådde väldigt dåligt, men jag fick hjälp, och har lärt mig att hantera svåra känslor - du kan också få hjälp!" Ingenstans ser jag nåt propagerande för otrohet - tvärtom har jag sett honom uttryckligen säga motsatsen: att han
inte rekommenderar det.
Slutligen: Jag kan ge exempel på den omvända situationen också - där Man med egen erfarenhet har feltolkat - så jag menar inte att peka ut nån syndabock här. Det är ingens och allas fel att vi är som vi är. Att göra emotionella tolkningar av saker och ting är ju inget konstigt (bara lite olyckligt). Och jag menar
verkligen inte att jag är bättre än nån annan när det gäller de här sakerna. Jag vill bara peka på att det kan vara bra att iaf alltid ha som
strävan att vara öppnare i sina tolkningar av vad andra säger :)