Anonym (trogen) skrev 2019-01-30 16:49:59 följande:
Jag la inte ner tid på att svara den då jag som sagt tycker den är helt värdelös att svara på. Jag är inte intresserad av att få reda den biologiska eller kulturella anledningen till att folk mår så dåligt av otrohet
Fast min poäng var att om du tycker att min fråga är dum och värdelös så är det väl bättre att bara strunta i att kommentera den? Det blir ju bara en tråkig stämning om vi ska börja tala om för varandra att olika frågor eller synpunkter är dumma och värdelösa, eller hur? Men nog om det. :)
Det är som att spela ett spel, komma överens om reglerna innan och sen mitt i börjar du fuska. När motspelaren får reda på det och ifrågasätter dig står du som en idiot och bara "vadå? i hemlighet gillade jag ju inte reglerna så jag tog det på mig själv att ändra dom för mig själv, i hemlighet".
Nä, alltså, det här kan jag helt hålla med om. Har man från början låtsats som att man är helt med på monogami och tycker att det är en självklarhet, då tycker jag absolut att man har gjort fel om man sen har sex vid sidan om. Då har man lurats helt utan anledning.
När jag blev våldtagen stannade jag inte upp mitt i att må piss och undrade över hur logiska mina känslor var. Jag valde inte mina känslor, dom hände mig. Jag har inget behov av att rättfärdiga dom känslorna eller omvärdera dom för att någon självisk människa vill skada andra utan att behöva ha dåligt samvete.
Först: jag beklagar verkligen... ingen ska behöva uppleva en våldtäkt. Men jag kan inte se hur man kan jämställa våldtäkt med otrohet - överhuvudtaget. Men låt oss ändå säga att det skulle vara likvärdigt, eftersom du gör den jämförelsen: det är klart att känslorna bara händer, och att det inte är nåt man väljer. Men man kan välja hur man sen tar hand om känslorna. Och att (få hjälp med att) se att det faktiskt är irrationellt att känna som man gör kan ju vara till en stor hjälp i det omhändertagandet, eller hur? Då kan man hantera känslorna på ett annat sätt. Sen är det som sagt inte öht jämförbart när det gäller våldtäkt, för där är det ju fullt rationellt att känna som man gör. Var och en har rätt att avgöra vad som görs med dens kropp, och om någon kränker det på ett så vidrigt sätt som genom en våldtäkt är det fullt rationellt att reagera (har f.ö. också varit i den situationen).
Ingen väljer mellan monogami eller öppet förhållande baserat på vad dom tycker är mest logiskt. Dom väljer efter hur dom känner, vad som känns bäst för dom. Du försöker applicera äpplen på tomater.
Åh - absolut; man väljer efter hur man känner, helt klart. Men det var ju inte varför man väljer monogami eller öppet förhållande som var min fråga; min fråga (eller den av mina frågor som är mest relevant just här) var hur man kan rättfärdiga krav på trohet.