-
Ja, ok - är det så han menar så har jag missuppfattat honom.Anonym (man) skrev 2019-02-06 15:13:57 följande:Notera... acceptera och släppa sina känslor inte den andres handlingar. Det är raka motsatsen till, acceptera och släppa andras handlingar och anpassa sina känslor efter det som Man med egen erfarenhet är inne på för det ÄR att förtränga. -
Ja, det var precis det jag menade med att man kan diskutera om det är värt det - alltså om det kan ses som "bättre" om det bygger på nåt som man ser som fel grunder. Det var också därför jag skrev "iaf ytligt sett". Är du med? Och med mitt uttalande att man kan diskutera om det är värt det menade jag att jag tror att vi har olika syn här; för en del är det värt det (dvs, man tycker att sexet är bättre oavsett vad anledningen är), och för andra inte (se även nedan) - och jag tänker att den ena synen inte är mer rätt än den andra när det gäller just detta.Anonym (man) skrev 2019-02-06 15:23:35 följande:På vilket sätt menar du att den som blivit bedragen ska ha någon som helst chans att avgöra om det varit värt det när otroheten sker bakom personens rygg?
Och är det inte precis det som gör att många tycker att det är en lögn att påstå att sexlivet kan bli bättre av en otrohet? För ett bra sexliv innebär väl underförstått att det INTE bygger på svek och lögner?Jag har ett minne av att vi diskuterade detta i en annan tråd också...? I alla fall. Ja, grejen är ju den att jag tycker att jag fått ett bättre kaffe; om det smakar bättre, och jag njuter av det, så tycker jag att det är bättre - helt oberoende av vad anledningen till det är. Men det är så som jag känner. Jag förstår att andra kan känna annorlunda.Anonym (man) skrev 2019-02-06 15:23:35 följande:Jag repeterar min tidigare frågeställning.
Om någon börjar pissa i ditt kaffe varje morgon och du dricker det och tycker det smakar bättre än vanligt, innebär det att du fått en bättre kaffe?
-
Styrka till dig.Inga bekymmer skrev 2019-02-06 15:25:17 följande:Ja, min mamma lever och vi har en ok relation men jag har lärt mig att inte vända mig till henne om jag känner mig låg eller så för att inte påverkas negativt. Jag tycker som du att det är tragiskt och sorgligt, men inget som går att göra nåt åt nu.
Jag tycker att jag har gått vidare.. men sådant sätter ju såklart sina spår. Så det kan hända att minnen och känslor bubblar upp i vissa situationer/skeden, men oftast är jag glad och positiv iaf, fast inte kanske just nu:)Det tror jag säkert han förstår :)Inga bekymmer skrev 2019-02-06 15:25:17 följande:Aha, vad bra att du skrev det om FYI. Jag reagerade på just det inlägget och har inte läst varje inlägg i denna tråd. Men jag tyckte ju att FYI gav mig ett bra svar tillbaka och jag hoppas FYI förstår att jag inte ville trampa på hans tår:)
-
Fast... det kan man ju inte säga utan att faktiskt ha tillfrågat ALLA som blivit bedragna...? Även om du nu skulle ha rätt, så kan du ju faktiskt inte VETA, så länge du inte har tillfrågat alla, och då är det kanske bättre att inte uttrycka sig så kategoriskt? Nå, det är egentligen av mindre vikt - det som är betydligt viktigare här är att jag inser att jag var otydlig innan, och uttryckte mig fel. Det finns ju två olika betydelser av "värt". Vi har å ena sidan betydelsen att en handling som innebär något dåligt ändå kan vara bra ("värd") att genomföra, för att den även för nåt gott med sig. Det är det du talar om här. Och jag är ganska övertygad om att du har helt rätt i dina synpunkter här (även om jag nog, som sagt, skulle uttrycka det något mindre kategoriskt). Jag är ganska övertygad om att de allra flesta tycker att det är viktigare att inte bli djupt svikna än att ha ett bra sexliv - oavsett om man är monogam eller inte.Anonym (man) skrev 2019-02-06 15:57:42 följande:Fast det är där du misstar dig, de ENDA som tycker det är värt det är de som själva gjort så mot andra. INGEN som själv blivit lurad och bedragen tycker någonsin att "det var värt det"
Och det är här Man med erfarenhets märkliga teorier haltar rejält för de enda som någonsin kommer hålla med om dem är de som själva varit otrogna men aldrig av dem som blivit bedragna för samtliga av hans teorier går ut på att det är alla andra som ska acceptera och anpassa sig till att vissa människor gillar att vara otrogna, de går aldrig ut på att det är de som bedrar andra som ska skärpa sig och sluta med det.
Frågan veta eller inte veta har diskuterats hundratals ggr på FL och varje gång utan undantag visar sig samma mönster, i stort sett alla som inte varit otrogna eller blivit bedragna tycker att man bör få veta sanningen medan så gott som alla som varit otrogna tycker tvärtom. Likadant är det med om det varit värt det, ingen som blivit bedragen tycker någonsin att det varit värt det, men rätt många som varit otrogna tycker det varit värt det.
Så med andra är är det jävligt fel att påstå att en otrohet någonsin kan vara värt det för den som blir bedragen, däremot kan det absolut vara det för den som bedrar.
Sen har vi å andra sidan betydelsen att en upplevelse (i det här fallet det förmodat bättre sexet) kan vara värd någonting - alltså ha ett värde. Det var denna betydelse jag avsåg i inlägget du kommenterar på här. Att sexet ytligt sett kan bli bättre pga otrohet är ett oemotstridligt faktum. Huruvida det har ett värde, med tanke på vad anledningen till det är, kan däremot diskuteras. Personligen kan jag tycka att någonting som jag upplever som positivt faktiskt också ÄR positivt, även om anledningen kanske inte är den mest tilltalande (som i exemplet med pisset i kaffet). Alltså tycker jag att det har ett värde. Andra skulle inte tycka att det hade ett värde, för att de tycker att det faktum att det var piss som gjorde att kaffet smakade bättre är alldeles för motbjudande. På samma sätt kan det säkert finnas de som blivit bedragna som ändå kan tycka att sexet faktiskt blev bättre - att det hade ett värde trots anledningen. Därmed inte sagt att de tycker att det var värt det. Är du med nu på hur jag menar? -
Så bra :)Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-06 16:56:46 följande:Tack för mycket bra förklaring, det hjälpte mig förstå och även få bättre insikt.
Dock anser jag absolut inte att du skulle behöva förklara dig varför du vet att du inte har något sexmissbruk el dyl.
Var och en kan mycket enkelt välja att lita på ditt eget omdöme.
Att i stället välja att misstro dig i denna fråga ger mig intryck vara ett försök att misskreditera dig, sannolikt pga av att dina svar och dina argument gör att personens egna argument tagit slut?
Åh, men jag uppfattade inte alls att det var så Inga bekymmer menade! Jag tror bara att hon ville att jag skulle tänka till en extra gång - enbart för att hjälpa mig. Att inte omedelbart lita på att en människa som precis erkänt sig vara missbrukarmaterial själv kan göra en korrekt bedömning av ev missbruk är nog ganska vettigt :) Jag tror som sagt att Inga bekymmers avsikt var att hjälpa, lite på samma sätt som jag tror att dina inlägg mycket går ut på att försöka dela med dig av insikter som har hjälpt dig, snarare än att försöka skriva nån bestämd sanning på någons näsa :) -
Jag håller med dig helt och hållet - visst, nån gång har det lyst igenom att du blivit upprörd (ganska begripligt), men jag tycker att du verkligen hållit hårt på att respektera önskemålet om en god ton i denna tråden (vilket uppskattas mycket).Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-06 17:27:12 följande:Jag har verkligen försökt göra mitt bästa för att lägga mig vinning om att respektera denna tråden, din trådstart och mitt eget första inlägg.
Gällande andra trådar:
Det är ingen stor sak, men gällande "hetsiga diskussioner", om du skulle orka gå igenom allt detta så har jag aldrig inlett någon pajkastning eller startat någon hetsig diskussion.
Jag har svarat och jag har valt att svara upp mot pajkastning och liknande. Jag medger också att jag har låtit mig provoceras.
Men i din tråd, den här tråden som nu är aktuell, så tycker jag själv att jag visat både god ton och stort tålamod trots att jag mötts av ganska grova försök till provokationer, som sannolikt tom kan klassas som personangrepp.
Jag har gått tillbaka i tråden och jag tycker att jag har lyckats med mitt medvetna val att avstå från att "svara med samma mynt".
Jag förstår din önskan om att bli rentvådd från att ha kastat första stenen i andra trådar, och det är mycket möjligt att du har rätt - jag vill däremot inte uttala mig om det utan att ha lusläst de andra trådarna, vilket jag tyvärr inte riktigt har tid med - men egentligen spelar det mindre roll. Jag tror inte att någon i det här fallet har gått in med föresatsen att provocera eller missförstå. Det är bara det att ni har så fullständigt motsatta synsätt att det är svårt att undvika att ni provocerar varandra. Och så blir det som det blir... :( Dessutom är det lätt att missförstå en avsikt också, även om själva tonen inte är aggressiv eller dålig. Ta bara exemplet med Inga bekymmers inlägg där hon utmanade mig att tänka till en extra gång kring anledningen till mitt behov av olika sexpartners (om den kunde grunda sig i ett sexmissbruk). Se hur jag tolkade det, och se hur du tolkade det. Exakt samma inlägg.
Ja, det är inte lätt att vara människa, och det är inte lätt att förstå varandra alla gånger :) -
Bra - då hade jag tolkat dig rätt :)Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-06 17:35:59 följande:Sakfel av dig.
Jag har aldrig sagt att man måste acceptera någons handlingar, tvärtom har jag beskrivit att jag inte accepterar andras handlingar.
T ex har du bl a har du sagt att du skulle ge mig en smäll. Jag svarade dig klart och tydligt att jag aldrig skulle acceptera det.
Ditt sakfel är alltså mycket tydligt.
Jag har bara sagt att man kan välja äga sina egna känslor.
Med det menar jag precis samma som det TS och andra har förklarat.
Hur jag väljer låta mina känslor påverka mig efter svek är ett val som jag själv äger. -
Jadå, och jag har ju fått det bekräftat i ett tidigare inlägg nu också :)Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-06 17:49:36 följande:Nej, du har självfallet uppfattat mig rätt. Jag tror också att du inser att du inte har missuppfattat mig?Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-06 17:49:36 följande:Jag misstänker kanske att någon ibland medvetet missförstår? Och därmed anser sig ha rätt påstå saker som jag skulle ha sagt, men som tydligt visar sig inte stämma. Även anser sig ha rätt påstå saker om mig som person och tom om mitt ex(!!!) som senare mycket tydligt visar sig inte stämma.
Jag undrar då, om sanningen inte räcker för att fylla sina egna syften, är det tillräcklig anledning för att medvetet ljuga om en annan människa?
Jag tror kanske snarare att det handlar om det väldigt mänskliga draget att man bildar sig en uppfattning om en människa, och sen tolkar man allt det den säger utifrån den uppfattning man har bildat sig. Det innebär att om man har fått en dålig uppfattning om en människa till att börja med, så tycker man lätt att ALLT det den säger är helt fel, och man har väldigt lätt att tolka in saker som bekräftar den åsikten. Det är inte egentligen ett medvetet val, utan bara så vi tenderar att fungera, tror jag. Exempelvis kan jag inte lyssna på Jimmie Åkesson utan att tolka allt han säger som fan tolkar bibeln. Det är inte det att jag medvetet väljer att misstolka, utan finns det en dålig tolkning av nåt han säger så känns det självklart att det måste vara den tolkningen som är den rätta, eftersom allt han säger är fel (i min värld). Är du med på hur jag menar? Sen försöker jag verkligen ändå alltid att koppla bort det emotionella tänket när jag tar in vad andra säger, men det är fan inte lätt alltid.Åh... vad fint sagt... Jag blir verkligen, verkligen glad av detta... Tack.Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-06 17:49:36 följande:Tack Kråkungen för att du går före och visar vägen. Jag vill bekräfta ditt tålamod och jag beundrar din utomordentliga förmåga att orka svara sakligt trots att andra försöker provocera dig och kanske tom att andra medvetet väljer att missförstå det du skriver. Din vägvisning gör det lättare även för mig att hålla god ton och att jag orkar försöka att inte låta mig provoceras (hoppas jag åtminstone...).
Såväl ditt trådämne som din vägvisning är mycket bra!
-
Helt med :)Lånehajen skrev 2019-02-06 18:06:47 följande:Att du skulle tycka att det var okej har jag full förståelse för då du som du själv skrivit inte har någon önskan om exklusivitet och inte heller verkar ha några större invändningar mot annat som otrohet kan föra med sig. Det var också därför jag skrev 'de flesta' just för att göra en reservation för de som inte är monogama av sig. Dock lever de allra flesta människor i monogama förhållanden och då är man förstås inte positivt inställd till att ens partner är otrogen. Särskilt inte om det långtifrån finns några garantier för att slutresultatet skulle innebära ett bättre sexliv.
Dock alltid intressant att höra hur andra tänker och resonerar också, jag förstår din synvinkel även om jag inte personligen delar den. -
Det förstår jag helt, och min avsikt var inte att öht ifrågasätta det du skrev, eller säga att du hade fel utgångspunkt eller liknande - jag tyckte bara att det var ett väldigt intressant exempel på hur olika syn man kan ha på saker och ting :) Det var alltså inte öht menat som ett inlägg i debatten så att säga, utan bara som en parentetisk reflektion över hur olika man kan resonera.Anonym (förstår icke) skrev 2019-02-06 18:35:39 följande:Det är svårt att diskutera helt utifrån ditt inlägg. Jag har diskuterat utifrån rubriken om "otrohet" och inte polyamori. Ser som sagt inget fel i att en del människor kan tänka sig dela sin partner med andra, så länge det sker på lika villkor (vilket inte otrohet är).
Detta är en av många saker som jag har insett i den här tråden :)Anonym (förstår icke) skrev 2019-02-06 18:35:39 följande:Ja, jag vill att min man ska älska mig och inte andra. Det har inget med äganderätt att göra, han är fri att gå när han vill (göra vad han vill), men inte på bekostnad av mig och mina känslor.
Ja, fast här tänker jag att personen i fråga ju faktiskt själv styr risken. Den andre parten kan inte styra, och det är helt klart en av många viktiga poänger som den här tråden fått fram, men den otrogne själv kan ju styra det, så där är det ju inte riktigt frågan om att den "vill riskera" nåt, eftersom den troligtvis inte anser att det föreligger nån risk.Anonym (förstår icke) skrev 2019-02-06 18:35:39 följande:Om man dessutom bildat familj med sin partner har jag ännu svårare att förstå att man skulle vilja riskera att råka skaffa halvsyskon, eller dra hem sjukdomar till sin partner.
Nä, jag förstår det - och det var precis det som var min poäng: att vi har i grunden helt olika sätt att se på det hela. Jag tyckte det var intressant att jämföra :)Anonym (förstår icke) skrev 2019-02-06 18:35:39 följande:Du jämför med vänner men jag kan inte relatera till det på samma sätt. Som jag skrev förut så har jag inte intimt sex med mina vänner. Jag är inte kär i mina vänner. Jag kommer aldrig bilda familj och gifta mig med mina vänner.
Anonym (förstår icke) skrev 2019-02-06 18:35:39 följande:Men en sak som går att jämföra när det kommer till otrohet och mina vänner, är att om någon av de skulle ljuga, svika, nedvärdera och gå bakom ryggen på mig så är de inte längre mina vänner. De skulle snabbt degraderas till ytliga bekanta precis som min man om han var otrogen.
Och där tänker vi likadant :)Anonym (förstår icke) skrev 2019-02-06 18:35:39 följande:
Jag tycker att du diskuterar vettigt utifrån dina synpunkter. Men jag tycker du blandar ihop otrohet och polyamori när du pratar om dig själv. I ditt fall kan jag mer förstå mig på dina känslor, eftersom du (som du skrev tidigare) diskuterat det med din man redan från första början. Det är sällan otrogna diskuterar något med sin partner utan de bara gör som de själva vill och känner för.
Tack :) Och, ja - detta är ytterligare något som klarnat för mig i den här tråden. Sen kan jag tyvärr inte svära mig fri från skuld ändå, för i sista änden gick jag ju bakom min mans rygg ändå, när han inte ville ha ett öppet förhållande. Förvisso många, många år in i förhållandet, men ändå.
Han var en väldigt "svart-vit" man; typen som pekar med hela handen och säger att "så här är det", och när man frågar varför så får man svaret "för att jag säger det". Jag säger inte detta för att baktala honom - han var en fantastisk man på många sätt - utan bara för att förklara varför han inte fick mig att inse det som folk här i tråden fått mig att inse. Om han hade förklarat mer; pratat mer om hur han kände, och varför han inte ville ha ett öppet förhållande, så hade jag kunnat förstå att det faktiskt var ett svek mot honom att ändå ha sex med andra. (Det var naturligtvis lika mycket mitt ansvar att stå på mig; att kräva en förklaring som jag förstod, så jag menar inte att skylla på honom i det här heller.) Som det var, så kändes det mer som att det var en fix idé som han hade för att det är så man SKA tycka, och jag jämställde vikten av den idén med mina egna tvångstankar och idéer, som jag skulle bli mycket upprörd över om nån gick emot, men som jag samtidigt inser att folk måste få lov att gå emot, och att det inte är ett svek om de gör det, eftersom det inte finns nån rim och reson i de tankarna. Och det var även utifrån den tanken jag startade den här tråden.