Otrohet - vad tycker du?
Det fanns mer du glömde att bemöta...
Ur ett krasst evolutionspsykologiskt perspektiv ser jag på det så här:
Om jag som man har en kvinna som ligger med någon annan och hon blir gravid, så riskerar jag att lägga energi på att föra andra gener än mina egna vidare, dvs ta hand om hennes barn som jag inte är far till. Därför har naturen gjort så att det känns dåligt att försätta sig i den situationen, eftersom jag vill vara säker på att jag lägger min tid och energi på mina egna barn/gener
Om jag som kvinna har en man som ligger med andra kvinnor riskerar jag att de blir på smällen och han kommer att dela sin tid och energi med dem, dvs lägga energi på gener/barn som inte är mina.
Av dessa anledningar är vi helt enkelt programmerade att tycka illa om otrohet och välja bort sådana partners.
Sedan är det naturligtvis stora individuella variationer, vi är ju mycket mer än bara reproduktionsmaskiner nuförtiden, men jag tror ändå det här är väldigt basala instinkter hos de allra flesta.
En fullt logisk anledning till att vara emot att ens partner har sex med andra människor är att det ofta leder till förvecklingar. Det heter gärna att man har full kontroll, kan skilja på sex och känslor osv men många gånger ser det inte ut så i realiteten. Bara här på familjeliv är det ett ständigt återkommande inslag med gifta (eller på andra sätt upptagna) kvinnor som blivit lite less på vardagen samt träffat en man, haft sex med honom och nu är stormkära samt överväger att lämna en långvarig relation bakom sig. I de fall så inte sker utvecklar sig inte sällan ett parallellt förhållande på sidan av med både emotionella och sexuella inslag. Det får flera effekter - dels påverkas det primära förhållandet ofta negativt under tiden det pågår och dels blir det betydligt svårare att reparera skadan när det väl uppdagas och partnern ställs inför ett långvarigt svek samt en mängd lögner.
När det gäller män tror jag det är vanligare att ha kortare otrohetsaffärer eller engångsligg än vad det är för kvinnor. Därmed inte sagt att det inte finns många män som är och har varit beredda att lämna hus och hem för den andra kvinnan. Poängen är att sex ofta agerar som en katalysator i det här sammanhanget. Många människor blir någon gång under livet lite intresserade av någon annan än sin partner eller ägnar sig åt "oskyldigt" flörtande vid något tillfälle. Man kanske tycker att den nya kollegan t ex är rätt snygg och verkar spännande. Det blir dock inte mer än så eftersom man inte sätter sig i en situation där man tillbringar mer tid privat med att vara väldigt intima med varandra, lära känna varandra bättre, se hur sexuellt kompatibla man är osv.
En annan typ av förvecklingar som kan vara väldigt problematiska stavas könssjukdomar och oönskade graviditeter. Många par använder inte kondom utifrån den överenskommelsen att man är exklusiva med varandra och har varit smittfria när man gått in i förhållandet. Är din partner otrogen däremot saknar du möjlighet att kontrollera om denne har skyddat sig samt löper själv risk att omedvetet bli smittad av ev. könssjukdomar. Inte heller finns det någon garanti att otroheten inte resulterar i en graviditet (inte ens om de båda parterna vidtar åtgärder för att förhindra det vilket du återigen saknar möjlighet att kontrollera om de har gjort).
Till syvende och sist är otrohet alltid fel därför att du bedrar din partner och frångår en överenskommelse ni haft med varandra. Du kan inte jämföra ett svek när det gäller något du vet är extremt viktigt för din partner och en grund för ert förhållande med smålögner kring saker som knappast skulle leda till att denne ville bryta upp men kanske blev arg på dig ett tag.
Om du inte vill ingå en sådan överenskommelse och tycker att det är en fix idè av din partner att kräva det står det dig fritt att bryta av eller alternativt informera din partner om att du inte tänker följa den så de får välja om de vill bryta med dig. Ljuger du istället och går bakom ryggen på din partner är det du som visar noll respekt, hänsyn eller medmänsklighet.