Anonym (trogen) skrev 2019-01-31 12:27:06 följande:
Vadå helt med på? Hela tråden går ut på att du inte är med på det. Tråden handlar om otrohet, alltså par som har en överenskommelse om trohet, där ena partnern sviker detta. Om någon av dessa i hemlighet egentligen inte tänkt vara trogen, eller inte alls tycker det är viktigt med trohet spelar det ingen roll. Genom att inte säga något och gå med på överenskommelsen har dom bestämt att lika med på den som alla andra.
Tyvärr framgår det inte riktigt vad det är du svarar på här - vad det är jag har sagt att jag är med på. Jag förstår inte heller riktigt andra halvan av den sista meningen. Men om du kan förtydliga ska jag försöka svara :)
Det du inte fattar är att du för två helt olika argument tillsammans. Och du tror det ena argumentet leder till det andra. Men att argumentera för att vi borde vara öppna för öppna förhållanden är något helt annat än att otrohet skulle vara okej.
Åh, nä men då har du missförstått mig! Det var menat som två helt olika frågor - frågan om "du" tycker att otrohet är okej, och varför/varför inte är
EN fråga; frågan om hur man kan motivera krav på trohet är en
ANNAN fråga. Är du med?
Du kan tycka att man inte kan ?kräva trohet?(men man kan tydligen kräva öppna förhållanden) men det betyder bara att du och alla andra som tycker så bör se till att hålla er till sådana förhållanden där er förhållandessyn delas.
Detta har jag bemött i flera andra inlägg, så jag lämnar det här.
Du kan kräva både öppna och stängda förhållanden. Du kan även kräva att i ett förhållande med dig får ingen av er ha några vänner. Men då måste du vara öppen och ärlig om det kravet från början så att din partner får ta ställning till om hen vill vara i ett sådant förhållande. Det är inte okej att gå in i ett förhållande med någon med massa vänner och sedan bryta ned personen och tvinga hen att göra sig av med dom. Sedan är det väldigt få om ens någon som skulle vara villig att gå in i ett sådant förhållande men det får stå för den hue viktigt den tycker det är.
Och om man väljer att leva med den som kräver att man ska vara helt utan vänner, och går med på det kravet, då ska man också hålla sig till det menar du? Då är det fel och svinigt att ha vänner i smyg? Hur jag än formulerar detta så verkar tonen ironisk - det är inte meningen. Det är en seriös fråga; jag vill vara säker på att jag tolkar dig rätt.
Nej att någon försökte få mig att ?inse? att det var irrationellt att må dåligt över min våldtäkt hade inte hjälpt alls. Hur är det fullt rationellt? Strikt logiskt är det bara en kroppsdel i en annan(där inget våld föregått). Våldtäktsoffret borde kanske bara ta och chilla ned, visst kanske hon inte tycker det är skitkul men våldtäktsmannen mår ju bra av det och det tar bara några minuter av att han juckar in och ut. Hon måste ju bara lära sig att omvärdera sina känslor och fråga sig själv om hon har några rationella argument som inte har med känslor att göra. Att det är en kränkning är ju ett känslomässigt argument och sådana var ju inte tillåtet.
Okej, jag förstår vad du menar, men jag håller inte med. För det första har jag inte sagt att känslomässiga argument inte är relevanta (eller "tillåtna") bara för att de är känslomässiga; jag bara anser att de ska ha en rationell grund för att kunna ses som relevanta. Att känna sig kränkt över att någon har tvingat en till att göra någonting mot ens vilja (i det här fallet ha sex) tycker jag är rationellt. Att känna sig kränkt över att någon
annan har gjort något som man själv inte öht varit inblandad i, det tycker jag
inte är rationellt. Är du med?
För det andra tycker jag att det är helt rationellt att må dåligt över en våldtäkt eftersom den har en hel rad rationella negativa följder utöver kränkthet. Bortsett från att vara kränkande skapar den t ex en hotsituation som det är fullt rationellt att bli
rädd i. Och rädslan kommer sig ju av den ganska påtagliga risken att man ska bli skadad eller till och med dödad, så en annan negativ följd är
direkt fysisk fara. Sen har vi ju även argumentet att man utsätts för risken att få en
könssjukdom och/eller bli
gravid (om man är kvinna)... (Och ja, det sista argumentet gäller vid otrohet också (om än i betydligt mindre utsträckning om man sköter det på att sätt) så det är relevanta argument även mot otrohet). Förstår du hur jag tänker?
Man rättigfärdigar kravet på trohet med att man mår otroligt dåligt vid motsatsen.
Så enbart argumentet att "man mår dåligt annars" är tillräckligt för att rättfärdiga ett visst krav, oavsett vad det gäller? Igen: jag låter ironisk, och det är inte meningen. Jag frågar seriöst, för att se så jag har förstått hur du menar.