• Kråkungen

Otrohet - vad tycker du?

Ämnet otrohet engagerar - men för det mesta verkar diskussionerna hamna i individuella trådar där någon enskild person bett om råd om just sin situation. Eftersom jag tänker att det kan bli lite tröttsamt för dessa ts att behöva gå in i sin tråd och gång på gång upptäcka att inläggen som gjorts sen sist till stor del faktiskt inte är riktade till honom eller henne, så tänkte jag att jag drar igång en generell tråd om ämnet istället Glad

Först och främst är jag personligen väldigt nyfiken på förklaringar till varför trohet skulle vara en självklar och sund tanke. Visst, det är en del av vår kultur, men om vi bortser från det för ett ögonblick, och bara tittar på rationella, logiska förklaringar, vad är det då som gör trohet så självklart? Vad är det som gör det helt rimligt och sunt att kräva att ens partner avhåller sig från sex med alla andra utom en själv, men allmänt sjukt och tyranniskt att kräva att hen avhåller sig från exvis djupare vänskap med alla andra utom en själv?

Lite förslag på andra frågor att förhålla sig till:

1) Tycker du att det är ok att ha sex med nån annan utan att din partner vet om det eller har godkänt det?

2) Om du tycker det är ok, vad är det som gör att du tycker det?

3) Om du INTE tycker att det är ok, vad är det du tycker är fel? Är det att man lurar sin partner, eller är det just själva sexet? Eller båda delarna?

4) Du som tycker att det är "lurandet" som är det värsta, kan du ärligt säga att du aldrig gjort någonting som du vet att din partner inte skulle vilja att du gjorde, och sen hållit tyst om det, alt. ljugit om du blivit konfronterad?

Osv osv

Slutligen: Det här är som sagt ett ämne som engagerar, och jag hoppas på intressant diskussion, där vi, om vi har riktig tur, faktiskt kan få en del insikter av varandra, men snälla - vi kan väl försöka hålla en bra ton, undvika name calling, personpåhopp och anklagelser, och bara allmänt respektera varandras åsikter, även om vi tycker olika? Tack! :)

• Svar på tråden Otrohet - vad tycker du?
  • Kråkungen
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-01-30 13:58:41 följande:
    Jag vet att många fler tycker ungefär som du och jag. Väldigt många fler än vad många vill tro!
    Men de flesta vågar inte vara öppna med att de tycker så.
    Om man följer med här på FL, och på många (alla?) andra ställen så förstår man lätt varför.

Om man ser det rent faktabaserat är min uppfattning att de allra flesta (alla..?) borde tycka åtminstone något ungefär som liknar det du och jag tycker.
    Eller så borde åtminstone många fler kunna klara av att förstå våra synpunkter.
    Ja - det är ju så jag tänker också. Om man bara tittar på det rent logiskt och "klarögt", eller vad man ska säga... Men oavsett vilket så är jag iaf så himla, himla glad att vi iaf hittills faktiskt har en jättebra diskussion härinne, med jättebra ton och bra, seriösa, genomtänkta svar på varandras inlägg. :) 
  • Kråkungen
    Anonym (FYI) skrev 2019-01-30 14:21:05 följande:
    Den bedragne har ingen möjlighet att ändra det som redan skett medan den som anser sig tvingad till monogami har sin fulla rätt att inte acceptera.
    Fast det är man ju inte - man har ju ingen möjlighet att inte acceptera om man vill leva med den här människan, eller hur? Se även t ex inlägg #32, där jag tycker att Man med egen erfarenhet slår huvet mitt på spiken.
  • Kråkungen
    Anonym (FYI) skrev 2019-01-30 14:21:05 följande:
    Den bedragne har ingen möjlighet att ändra det som redan skett medan den som anser sig tvingad till monogami har sin fulla rätt att inte acceptera.
    Förresten - hittade du vad du sökte när du skrev att det var andra saker jag glömt att bemöta? Eller är där saker som du skrivit som jag fortfarande inte bemött?
  • Haskel
    Ascendere skrev 2019-01-30 12:41:38 följande:

Ur ett krasst evolutionspsykologiskt perspektiv ser jag på det så här:

Om jag som man har en kvinna som ligger med någon annan och hon blir gravid, så riskerar jag att lägga energi på att föra andra gener än mina egna vidare, dvs ta hand om hennes barn som jag inte är far till. Därför har naturen gjort så att det känns dåligt att försätta sig i den situationen, eftersom jag vill vara säker på att jag lägger min tid och energi på mina egna barn/gener

Om jag som kvinna har en man som ligger med andra kvinnor riskerar jag att de blir på smällen och han kommer att dela sin tid och energi med dem, dvs lägga energi på gener/barn som inte är mina. 

Av dessa anledningar är vi helt enkelt programmerade att tycka illa om otrohet och välja bort sådana partners. 

Sedan är det naturligtvis stora individuella variationer, vi är ju mycket mer än bara reproduktionsmaskiner nuförtiden, men jag tror ändå det här är väldigt basala instinkter hos de allra flesta. 

Mycket bra svar!

Det tragikomiska är dock att det även finns en anledning för både kvinnor och män att vara otrogna, ur ett krasst evolutionspsykologiskt perspektiv.

Männens sexualitet är helt byggd efter kvantitet. Eva sprida sina gener så mycket som möjligt, med så många som möjligt. Vilket sannolikt resulterar i något/några dugliga avkommor. Det är inte säkert att familjens barn överlever/räcker.

Kvinnans sexualitet bygger helt på kvalitet. Kanske får hon enbart en enda chans att sprida sina gener vidare. Det är därför extremt viktigt att välja exakt rätt man att göra det med. Kvinnans man må vara en duktig och snäll försörjare. Dock långt ifrån säkert att han har tillräckligt fina gener att skaffa överlevnadsdugliga barn med. Naturen säger att starkast vinner. Starkast är dock ofta aggressiv och egoistisk....testosteronstinn. Det finns därför stor anledning för kvinnan att låta sig befruktas av den "starke", men låta barnen försörjas av hennes man.

Oavsett hur illa man än tycker om otrohet, så är i stort sett alla människor det förr eller senare. Allas ursäkter är bättre än den andres...
  • Anonym (trogen)
    Kråkungen skrev 2019-01-30 14:10:30 följande:
    Ja fast det är ju precis det jag undrar över! Varför skadar och sårar det andra människor, och är det rimligt att bli sårad av det?
    Anonym (trogen) skrev 2019-01-30 13:24:28 följande:
    3. Som jag sa först, man skadar och sviker andra. Sin partner och familjen. Man går bakom ryggen på någon, ljuger, förstör någons tillit, sårar deras känslor, slittrar sin familj. Bidrar till ett bittrare samhälle där folk har svårt att lita på varandra. Människor som får sin tillit brutalt sviken kan påverkas enormt av detta resten av livet. Vissa återhämtar sig liksom aldrig utan lever resten av livet utan att våga lita på någon igen. 

Ja - jag fattar allt detta, och det är självklart helt galet. Men varför ligger felet hos den som har sex med nån annan? Varför ligger inte felet hos den som kräver absolut trohet? Det är ju det jag undrar. Självklart är det resultat som kan uppstå pga otrohet fruktansvärt och tragiskt - det finns det väl ingen som inte tycker att det är fel? Men vad är det som gör den "otrogne" till boven, och inte den andre? Båda har gjort fel - den otrogne för att den har svikit en (uttalad eller outtalad) överenskommelse, och den bedragne för att den har tvingat sin partner till en överenskommelse som inte är rimlig. Jag tycker nog att det är den bedragne som varit mest självisk/gjort mest fel, och jag tycker definitivt att det är den bedragnes syn på otrohet som är anledningen till det tragiska utfall som otrohet kan få - inte otroheten i sig.
    Jag har redan skrivit varför det sårar och skadar andra människor. Och självklart är det rimligt att bli sårad över att någon går bakom ens rygg, sviker ens överenskommelse och skadar ens tillit. 

Felet ligger hos den som har sex med någon annan eftersom det är denne som sårar och skadar andra människor. 

Ingen har tvingat någon till någon överenskommelse. Går någon in i en överenskommelse den egentligen inte håller med om och egentligen inte vill följa är på på dennes ansvar och samvete. Inte någon annans. Det är inte på något sätt synd om en människa som ljuger och lurar någon annan att tro att hen är okej med en grundläggande betydelsefull överenskommelse gällande förhållanden. 

Jag tycker inte att det är ett dugg viktigt att komma fram till den underliggande anledningen till att dom flesta samhällena och människorna tror på monogami. Varesig svaret är kultur eller biologi. Det finns vettiga argument för båda sidorna, kanske är det en blandning. Det gör ingen skillnad. Folk slutar inte vara sårade oavsett vilket svar du satsar pengarna på. Du skadar fortfarande människor. Att du hoppas att det är kulturellt betingat och någon gång i framtiden kanske ändras där folk blir helt okej med öppna förhållanden ändrar liksom inget. Du lever inte i någon framtid du lever idag. Frågan känns lika dum och värdelös som att starta en tråd och vilja veta varför folk mår dålig av att bli våldtagna. Det är ju bara en kroppsdel inuti en annan. Även om du inte kände för det just då är det verkligen rimligt att bli så upprörd? Svaret på frågan är inte relevant och det blir inte mer okej att våldta även om man kommer fram till att det är kulturellt betingat. 

Den bedragne har inte gjort något fel. Hen var helt öppen med sitt förslag för en överenskommelse, tvingade ingen och har fullföljt den överenskommelsen. Och nej att många inte är öppna för öppna förhållanden är inte under några omständigheter likvärdigt med att en person då blir tvungen att bli ihop med någon som tror på monogami. Man får helt enkelt välja mellan att få ett mindre utbud eller känna efter om man ändå är okej med att leva monogamt. Att något slutar vara lika lätt är inte tvång herregud. Om din fru hade en extra familj, en man och barn som hon älskar, på sidan av som du fick reda på. Du har inte lagt märke till detta eller tagit skada under tiden du inte visste. Är du okej med detta? Tycker du att du är "the bad guy here" som tvingat in din partner i en överenskommelse hon tydligen i hemlighet hade andra tankar om? 

Det är inte orimligt att vilja ha ett monogamt förhållande och det är inte orimligt att vilja ha ett öppet förhållande. Det handlar om personlig smak, åsikter och känslor. Vill du inte acceptera någon av dom förutsättningarna; välj något annat.
  • Lånehajen
    Kråkungen skrev 2019-01-30 13:56:37 följande:
    Fast... träffa nån annan som man blir förälskad i kan man väl göra även utan att vara otrogen? Du säger att det bara här på fl är fullt med inlägg från folk som haft en affär och sen blivit stormförälskade, men jag skulle nog vilja säga att det (återigen här på fl) är lika fullt med folk som blivit störtförälskade och inte vet vad de ska ta sig till även utan att ha haft sex. Personligen tror jag ju att förhållanden kan räddas lika väl som stjälpas av att man har sex med nån annan, men det är bara min egen erfarenhet - jag har inga siffror på det. Och har du rätt i det du säger så är detta ju relevanta argument.
    Lånehajen skrev 2019-01-30 13:20:22 följande:

En annan typ av förvecklingar som kan vara väldigt problematiska stavas könssjukdomar och oönskade graviditeter. Många par använder inte kondom utifrån den överenskommelsen att man är exklusiva med varandra och har varit smittfria när man gått in i förhållandet. Är din partner otrogen däremot saknar du möjlighet att kontrollera om denne har skyddat sig samt löper själv risk att omedvetet bli smittad av ev. könssjukdomar. Inte heller finns det någon garanti att otroheten inte resulterar i en graviditet (inte ens om de båda parterna vidtar åtgärder för att förhindra det vilket du återigen saknar möjlighet att kontrollera om de har gjort). 

Detta är definitivt en poäng! Definitivt. Har inte tänkt på det utifrån perspektivet att den 'försmådda' partnern inte har nån möjlighet att styra eller kontrollera dessa saker. Hm, får fundera på detta. Tack! :) Nä, den jämförelsen har jag aldrig gjort, eller haft för avsikt att göra, heller. Jag jämför med andra saker som är otroligt viktiga, men som faktiskt inte är rimliga att kräva. 

Om du inte vill ingå en sådan överenskommelse och tycker att det är en fix idè av din partner att kräva det står det dig fritt att bryta av eller alternativt informera din partner om att du inte tänker följa den så de får välja om de vill bryta med dig. Ljuger du istället och går bakom ryggen på din partner är det du som visar noll respekt, hänsyn eller medmänsklighet.

Detta har jag bemött i tidigare inlägg :)
    Jag tror också som du säger att det är individuellt och naturligtvis behöver man inte ha haft sex för att bli förälskad i någon. Men det säger sig självt att desto mer du sätter dig i en situation där du på olika sätt är nära med någon du är intresserad av ju större är risken att det utvecklar sig till något mer. Känslor uppstår sällan ur ingenting. Statistik på det kan nog bli svårt att få ihop men jag tycker det är sällan man ser trådar där det finns djupare känslor utan att TS redan varit otrogen, då brukar det snarare röra sig om en fling man kan gissa sig till är av övergående natur.

Vad exakt du jämfört med vet jag inte men du frågar i trådstarten om man ärligt kan medge att man aldrig gjort något ens partner inte skulle vilja att man gör för att sedan ljuga om det eller hålla tyst. Det finns nog relativt många saker man helst inte skulle se att ens partner gjorde eller bli upprörd över för tillfället som för den delen inte kommer i närheten av om de skulle vara otrogna mot en varpå jag tolkade det som att du menade att det vore hypokritiskt att svara nej men samtidigt vara emot otrohet. Och ja du har bemött det i tidigare inlägg fast jag får inte alls intrycket av att du förstår på vilket sätt det är ett svek om du är otrogen utan snarare att du tycker det är helt ok grundat på din uppfattning om att monogami är en fix idé.
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Ascendere skrev 2019-01-30 12:41:38 följande:

Ur ett krasst evolutionspsykologiskt perspektiv ser jag på det så här:

Om jag som man har en kvinna som ligger med någon annan och hon blir gravid, så riskerar jag att lägga energi på att föra andra gener än mina egna vidare, dvs ta hand om hennes barn som jag inte är far till. Därför har naturen gjort så att det känns dåligt att försätta sig i den situationen, eftersom jag vill vara säker på att jag lägger min tid och energi på mina egna barn/gener

Om jag som kvinna har en man som ligger med andra kvinnor riskerar jag att de blir på smällen och han kommer att dela sin tid och energi med dem, dvs lägga energi på gener/barn som inte är mina. 

Av dessa anledningar är vi helt enkelt programmerade att tycka illa om otrohet och välja bort sådana partners. 
    Sedan är det naturligtvis stora individuella variationer, vi är ju mycket mer än bara reproduktionsmaskiner nuförtiden, men jag tror ändå det här är väldigt basala instinkter hos de allra flesta. 

Nej, jag kan inte hålla med dig, sett ur ett sådant perspektiv.
    Snarare att historien och forskningen, helt eller i någon mån, har belagt motsatsen till det du beskriver.

Om man går tillbaka till evolutionen och om man tittar på djurarter som nu eller tidigare liknade oss människor så tror jag att även du vet att det inte stämmer det du påstår.

Hannen är ofta allt annat än monogam!
    Detsamma gäller ju för många honor av många arter.
    Handjuret sprider gärna sin säd i fler än en hona, bl a ofta med målsättningen att få till så många egna avkommor som möjligt.
    Könsdriften är en av livets absolut starkaste drifter. Helt naturligt och i sin ordning, eller hur?
    Frågan om försörjningen av dessa avkommor är nog hos hannen inte en särskilt prioriterad fråga...
    Hur honkönet ser på detta är nog inte heller särskilt prioriterat för hannen när könsdriften sätter in.

Men en sak är absolut säker, ur ditt perspektiv så önskar honkönet para sig, och det är en extremt stark drift. Hon önskar bli befruktad och bli med avkomma. Inte alltid av samma hanne år efter år, eller hur?

Hos människan, även några andra arter men framförallt människan, har honkönet en mycket stark drift att bygga bo. I detta ingår att få barn. 
    Hos människan är också ett framträdande drag att honan lägger sig vinning om att välja en partner som kan ta hand om henne, skaffa föda, sörja för hennes bo, inklusive barn. 
    Men jag tror också att de flesta av oss känner till att honan inte alltid väljer att bli befruktad av samma hane som hon väljer för sin försörjning. Hon ser helt naturligt olika goda egenskaper hos två olika hannar! Kanske har vi hört talas om att försörjaren inte alltid vet om att barnets far är en annan än han själv? Mycket vanligt förekommande för inte alltför länge sedan i historien...

Några här har pratat om liknelser. Många av oss känner till en del om hundar, därför tar jag ett litet exempel;
    (På förekommen anledning måste jag påpeka: dock påstår jag inte att människa och hund är särskilt besläktade, men exemplet är trots allt mycket relevant som tankeexempel)
    Vem har någonsin hört talas om en monogam hanhund? Eller en varg? Bryr han sig om sin avkommas försörjning? Blir han sugen och gillar han att para sig med en löpande tik, får han stark könsdrift när hon löper? Kan han själv tygla sin könsdrift och på eget bevåg låta bli att para sig med en löpande hona? Frågar han den förra tiken han parade sig med om lov eller vad hon tycker i frågan? Lyssnar han på matte? Etc...

Nåja, att det fortfarande finns basala instinkter även hos hos människan, om detta är vi fullt överens. Dock tolkar jag utfallet lite annorlunda än du.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (trogen) skrev 2019-01-30 14:46:13 följande:
    Jag har redan skrivit varför det sårar och skadar andra människor. Och självklart är det rimligt att bli sårad över att någon går bakom ens rygg, sviker ens överenskommelse och skadar ens tillit. 

Felet ligger hos den som har sex med någon annan eftersom det är denne som sårar och skadar andra människor. 

Ingen har tvingat någon till någon överenskommelse. Går någon in i en överenskommelse den egentligen inte håller med om och egentligen inte vill följa är på på dennes ansvar och samvete. Inte någon annans. Det är inte på något sätt synd om en människa som ljuger och lurar någon annan att tro att hen är okej med en grundläggande betydelsefull överenskommelse gällande förhållanden. 

Jag tycker inte att det är ett dugg viktigt att komma fram till den underliggande anledningen till att dom flesta samhällena och människorna tror på monogami. Varesig svaret är kultur eller biologi. Det finns vettiga argument för båda sidorna, kanske är det en blandning. Det gör ingen skillnad. Folk slutar inte vara sårade oavsett vilket svar du satsar pengarna på. Du skadar fortfarande människor. Att du hoppas att det är kulturellt betingat och någon gång i framtiden kanske ändras där folk blir helt okej med öppna förhållanden ändrar liksom inget. Du lever inte i någon framtid du lever idag. Frågan känns lika dum och värdelös som att starta en tråd och vilja veta varför folk mår dålig av att bli våldtagna. Det är ju bara en kroppsdel inuti en annan. Även om du inte kände för det just då är det verkligen rimligt att bli så upprörd? Svaret på frågan är inte relevant och det blir inte mer okej att våldta även om man kommer fram till att det är kulturellt betingat. 

Den bedragne har inte gjort något fel. Hen var helt öppen med sitt förslag för en överenskommelse, tvingade ingen och har fullföljt den överenskommelsen. Och nej att många inte är öppna för öppna förhållanden är inte under några omständigheter likvärdigt med att en person då blir tvungen att bli ihop med någon som tror på monogami. Man får helt enkelt välja mellan att få ett mindre utbud eller känna efter om man ändå är okej med att leva monogamt. Att något slutar vara lika lätt är inte tvång herregud. Om din fru hade en extra familj, en man och barn som hon älskar, på sidan av som du fick reda på. Du har inte lagt märke till detta eller tagit skada under tiden du inte visste. Är du okej med detta? Tycker du att du är "the bad guy here" som tvingat in din partner i en överenskommelse hon tydligen i hemlighet hade andra tankar om? 

Det är inte orimligt att vilja ha ett monogamt förhållande och det är inte orimligt att vilja ha ett öppet förhållande. Det handlar om personlig smak, åsikter och känslor. Vill du inte acceptera någon av dom förutsättningarna; välj något annat.
    Klockrent tycker jag !
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)

En fullt logisk... 

Det mesta du skriver är enligt min mening mest en fråga om hur du själv väljer att se på saken och hur du har låtit miljö och arv påverka dina egna uppfattningar. Det du tycker är logiskt är självfallet inte lika logiskt sett ur ett annat perspektiv.

En fullt logisk anledning till att vara emot att ens partner har sex med andra människor är att det ofta leder till förvecklingar.
    Nä, det är inte fullt logiskt att det ofta leder till förvecklingar.
    Alla undersökningar visar att otrohet inte är särskilt ovanligt.
    Alla de s k otroheter som inte uppdagas känner vi inte till.
    Min logiska slutsats är att det ofta INTE leder till förvecklingar.

men många gånger ser det inte ut så i realiteten
    Hur kan du veta det? Jag menar att mycket tyder på att många i realiteten faktiskt klarar det.

det primära förhållandet ofta negativt
    Hur kan du veta det? Om otrohet inte är särskilt ovanligt, men många förhållanden lever vidare, så menar jag följaktligen att många förhållanden INTE påverkas negativt.
    Jag menar att, av helt naturliga orsaker, det är minst lika möjligt att människor och därmed förhållanden faktiskt påverkas positivt.

när det väl uppdagas
    Det är en förutfattad mening. Om man ser det som jag beskriver saken, att otrohet inte är ovanligt, så tyder allt på att många s k otroheter INTE uppdagas.
    Och faktabaserat, om partnern inget får veta så ställs han/hon INTE inför att hantera svek och lögner.

Att det finns skillnaden manligt/kvinnligt håller jag med om.

könssjukdomar och oönskade graviditeter
    Det är följder som sannolikt är extremt ovanliga.
    Du för ett hypotetiskt resonemang men rent hypotetiskt bedömer jag det som tusenfalt mera troligt att det inte blir några sådana följder!

Min uppfattning om känslor omkring löften och svek handlar strängt taget om vilka känslor man själv tillåter sig att ha, för vilket jag har redogjort i ett annat inlägg.
    Framförallt är det min bedömning att två olika individer inte tolkar ett löfte på exakt samma sätt utan man låter tolkningen påverkas av många olika omständigheter som fullt logiskt kan ändras över tid.
  • Kråkungen
    Anonym (trogen) skrev 2019-01-30 14:46:13 följande:
    Jag tycker inte att det är ett dugg viktigt att komma fram till den underliggande anledningen till att dom flesta samhällena och människorna tror på monogami. [...] Frågan känns lika dum och värdelös som att starta en tråd och vilja veta varför folk mår dålig av att bli våldtagna. Det är ju bara en kroppsdel inuti en annan. Även om du inte kände för det just då är det verkligen rimligt att bli så upprörd? Svaret på frågan är inte relevant och det blir inte mer okej att våldta även om man kommer fram till att det är kulturellt betingat. 
    Fast om du tycker att frågan är dum och värdelös så behöver du ju inte lägga din tid på att svara på den. För mig är det ingen dum eller värdelös fråga - jag tycker att den är ganska avgörande. Om man inte har nån rationell anledning till - nåt rationellt svar på - varför man tycker att monogami är viktigt så är det väl dags att omvärdera sin åsikt? På samma sätt som det alltid är dags att omvärdera åsikter som inte har en rationell grund. Om nån däremot har en rationell anledning så är det dags för mig att omvärdera min åsikt. Alltså tycker jag att frågan är viktig. 

Jag vet inte om du menar allvar med parallellen till våldtäkt, eller om den bara är ett retoriskt grepp. Om du verkligen menar allvar, och dina frågor här är seriöst menade, så ska jag försöka svara på dem - men väntar med att lägga tid på det tills jag vet om det var seriöst menat.
Svar på tråden Otrohet - vad tycker du?