• Hallonpaj

BF december 2019

Stort Grattis till plusset!!

Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

Välkomna :)

• Svar på tråden BF december 2019
  • oshark
    Anonym (Puff) skrev 2019-06-29 22:07:32 följande:

Hej! Jag är i vecka 15 och känner ingen bebis, ingen foglossning (tror jag, är första graviditeten så vet inte hur något ?ska? kännas), inget illamående längre och inga humörsvängningar. Känner mig mest fet över magen och är extremt sugen på rödvin hela tiden! Sämsta cravingen ever...

Har rul i början av augusti och hoppas på att jag känner mig lite mer gravid efter att jag sett krabaten.

Slutade komma i kläderna för redan två månader sen, brösten är löjligt stora och magen har avslöjat mig för alla. Kunde behålla 3/28 par shorts nu när jag tog fram sommargarderoben - var köper ni bekväma mammakläder som passar för varma sommardagar?

Jag har turen att ha massa lösa sommarklänningar som fortfarande funkar men ASOS och Zalando har jättemycket fina mammakläder!
  • Ingles

Behöver hjälp Rynkar på näsan
    Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig!! För en vecka sedan böjade jag få utslag på och under brösten som kliade. Visade detta för min barnmorska i Onsdags som sa att om det inte försvann skulle jag boka tid med min läkare. I veckan blev det lite mer och mer för var dag. I Söndags var det mkt mer, både stora röda utslag som ser ut som flammor och mindre som var som prickar (-men nu utvecklar sig till att även de blir större) och de spred sig ner mot magen. Så åkte till akuten i Söndags kväll då jag haft huvudvärk hela dagen och såg att det kom fler o fler små utslag. Där sa doktorn att det är en allergisk reaktion mot något. Men jag har inte ätit något annorlunda, inga nya tvättmedel eller dyl... Fick iaf några sorts allergitabletter utskrivna - som även ska hjälpa mot utslag, som jag ska ta i en vecka. Började ta de i Söndags kväll, två om dagen. Men mina utslag börjar bli värre och fler och de sprider sig nu ner på låren och har fått några i armvecken!!! Läkaren jag träffade sa det var viktigt jag bokade tid med min läkare, men hon har ingen tid förrän på Fredag. Jag är jätterädd för att detta ska hinna sprida sig till armar och ner på benen till dess Förvånad

NÅGON ANNAN SOM FÅTT LIKADANT NÄR DE VARIT GRAVIDA? ELLER SOM KAN BERÄTTA FÖR MIG VAD DETTA KAN VARA?

Jag är i vecka 19, och har aldrig tidigare haft hudutslag, eksem eller några andra hudproblem i mitt liv....

• Isolinde
    Hej!

Jag ville bara tipsa om denna Facebookgrupp som är till för ALLA föräldrar, oavsett familjekonstellation. Så länge man har fått eller ska få barn någon gång under 2019. Det finns ju många grupper för gravida på Facebook, men inte så många där även partners är välkomna. Så gå gärna med och bjud även in era partners :D

https://www.facebook.com/groups/674758679630640/
  • Värphönan
    Ingles skrev 2019-07-02 13:05:23 följande:

Behöver hjälp Rynkar på näsan
    Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig!! För en vecka sedan böjade jag få utslag på och under brösten som kliade. Visade detta för min barnmorska i Onsdags som sa att om det inte försvann skulle jag boka tid med min läkare. I veckan blev det lite mer och mer för var dag. I Söndags var det mkt mer, både stora röda utslag som ser ut som flammor och mindre som var som prickar (-men nu utvecklar sig till att även de blir större) och de spred sig ner mot magen. Så åkte till akuten i Söndags kväll då jag haft huvudvärk hela dagen och såg att det kom fler o fler små utslag. Där sa doktorn att det är en allergisk reaktion mot något. Men jag har inte ätit något annorlunda, inga nya tvättmedel eller dyl... Fick iaf några sorts allergitabletter utskrivna - som även ska hjälpa mot utslag, som jag ska ta i en vecka. Började ta de i Söndags kväll, två om dagen. Men mina utslag börjar bli värre och fler och de sprider sig nu ner på låren och har fått några i armvecken!!! Läkaren jag träffade sa det var viktigt jag bokade tid med min läkare, men hon har ingen tid förrän på Fredag. Jag är jätterädd för att detta ska hinna sprida sig till armar och ner på benen till dess Förvånad

NÅGON ANNAN SOM FÅTT LIKADANT NÄR DE VARIT GRAVIDA? ELLER SOM KAN BERÄTTA FÖR MIG VAD DETTA KAN VARA?

Jag är i vecka 19, och har aldrig tidigare haft hudutslag, eksem eller några andra hudproblem i mitt liv....

Jag har nog inte så mycket hjälp att komma med mer än att man under graviditeten kan utveckla allergi mot saker man tålt innan =/ Känner du någon stress? Jag fick liknande utslag som du beskriver veckan innan vi gifte oss. Försvann med kortison tack och lov och fick väl mer eller mindre bekräftat att det var stressrelaterat.

Hoppas du blir hjälpt av vården! 

• Anonym (Teresa)

Hej alla med BF i december!

Jag vill tipsa om facebookgruppen Gravid- och bebissnack där vi (blivande) föräldrar samlas för att peppa, tipsa och dela med oss av erfarenheter. Ett mysigt forum helt enkelt för alla typer av frågor som kan dyka upp under graviditeten/ småbarnslivet.

Hoppas vi ses där! Hjärta

https://www.facebook.com/groups/2369998583236857/

• Ingles
    Värphönan skrev 2019-07-03 20:09:31 följande:

Jag har nog inte så mycket hjälp att komma med mer än att man under graviditeten kan utveckla allergi mot saker man tålt innan =/ Känner du någon stress? Jag fick liknande utslag som du beskriver veckan innan vi gifte oss. Försvann med kortison tack och lov och fick väl mer eller mindre bekräftat att det var stressrelaterat.

Hoppas du blir hjälpt av vården! 

Tack så mycket för svar!! 

Då är det förmodligen allergi jag fått mot något. Jobbigt att inte veta mot vad. Men som tur är verkar det kanske gå åt det bättre hållet nu, ser ut som de blir lite blekare, även fast det spridit sig ut på armar, ben och hals nu också.... Nej någon stress känner jag inte, varken på jobbet eller i privat livet. Vad skönt det försvann för dig med kortison! Förhoppningsvis får jag något liknande av läkaren imorgon.
  • Anonym (Villvamed)

Hej. Bf i december. Vill gärna gå med i den hemliga fb-gruppen. Har skickat meddelande till körsbärsdalen men hon kanske har semester för jag får inget svar. ?? vad gör jag nu? Vill så gärna vara med! ????

• oshark
    Anonym (Villvamed) skrev 2019-07-04 16:41:34 följande:

Hej. Bf i december. Vill gärna gå med i den hemliga fb-gruppen. Har skickat meddelande till körsbärsdalen men hon kanske har semester för jag får inget svar. ?? vad gör jag nu? Vill så gärna vara med! ????

Jag tror att gruppen heter Gravida med bf december 2019 eller liknande på FB. Leta efter den och joina. Sen finns det även någon som heter BF december 2019 där folk är väldigt aktiva.
  • Anonym (Villvamed)
    oshark skrev 2019-07-04 18:29:31 följande:

Jag tror att gruppen heter Gravida med bf december 2019 eller liknande på FB. Leta efter den och joina. Sen finns det även någon som heter BF december 2019 där folk är väldigt aktiva.

Tack så hjärtligt! Nu är jag med.
  • Micka!
    Ingles skrev 2019-07-02 13:05:23 följande:

Behöver hjälp 

Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig!! För en vecka sedan böjade jag få utslag på och under brösten som kliade. Visade detta för min barnmorska i Onsdags som sa att om det inte försvann skulle jag boka tid med min läkare. I veckan blev det lite mer och mer för var dag. I Söndags var det mkt mer, både stora röda utslag som ser ut som flammor och mindre som var som prickar (-men nu utvecklar sig till att även de blir större) och de spred sig ner mot magen. Så åkte till akuten i Söndags kväll då jag haft huvudvärk hela dagen och såg att det kom fler o fler små utslag. Där sa doktorn att det är en allergisk reaktion mot något. Men jag har inte ätit något annorlunda, inga nya tvättmedel eller dyl... Fick iaf några sorts allergitabletter utskrivna - som även ska hjälpa mot utslag, som jag ska ta i en vecka. Började ta de i Söndags kväll, två om dagen. Men mina utslag börjar bli värre och fler och de sprider sig nu ner på låren och har fått några i armvecken!!! Läkaren jag träffade sa det var viktigt jag bokade tid med min läkare, men hon har ingen tid förrän på Fredag. Jag är jätterädd för att detta ska hinna sprida sig till armar och ner på benen till dess 

Hej!

Det låter som pupp, kliande utslag som sprider sig överallt, en slags allergisk reaktion på graviditeten. Jag blev hjälpt av extra tillskott av selen. Hade jättejobbigt i min tredje graviditet av pupp, åt selen i fjärde när jag fick utslagen, då gick det bort, men det tog ett tag.

Fick även tavegyl och lergigan utskrivet av läkare på förlossningen och kortisonsalva. Salvan hjälpte lite, men inte tabletterna. Selen, alltså mineralen var bäst för mig. Googla pupp, finns lite olika tankar om vad som hjälper, det som kommer hjälpa mest är när bebisen tittat ut, blev själv igångsatt i v. 38+0 pga pupp. Sköt om dig!
Svar på tråden BF december 2019