• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Anonym (My)

Det är väl en himla tur att hon inte hunnit fylla 15 år ( straffmyndig )
    med tanke på att han är nyss fyllda 13 år ( 12 år när hon blev gravid ? )

• korngryn
    Anonym (k) skrev 2019-04-01 13:22:23 följande:

Nu kompliceras det hela med att de två biologiska föräldrarna är minderåriga och ännu inte har någon egen bostad och inte kapabla att försörja barnet. Indirekt blir det så att både mor- och farföräldrar får något att säga till om trots att de inte är vårdnadshavare. De kan förklara att de inte tänker agera mamma/pappa till sitt barnbarn och ha det boende hos sig. Deras bebistid är över. Då kan inte den minderåriga pappan/ mamman ha barnet boende hos sig varannan vecka. Inte förrän de själva har en egen bostad och kan försörja sig själva och barnet.

Vad händer då? Nu är ju detta med all sannolikhet en trolltråd, men som princip betraktat: båda föräldrarna minderåriga, far- och morföräldrar vägrar ha bebisen boende hos sig samtidigt som de saknar laglig rätt att kasta ut sin tonåring. Finns det någon annan lösning än att morföräldrarna betalar ett eget boende åt bebisen och dess mamma (och ev pappan)? Hjälp från kommunen kan de ju knappast få när de är 13-14 år? Någon som vet?
  • Anonym (k)
    plättarmedsylt skrev 2019-04-01 08:16:20 följande:

Var barnet ska bo är en överenskommelse mellan vårdnadshavarna.
    OM din son väljer att bli barnets vårdnadshavare, så det alltså han och barnets mamma som gemensamt bestämmer var barnet ska bo. Flickans föräldrar har inget att säga till om.
    I det här fallet blir det mer komplicerat. Föräldrarna är omyndiga och har inget eget boende. Då är det inte så enkelt som att säga att barnets boende är en överenskommelse mellan föräldrarna. Föräldrarna har nämligen inget eget boende som de bestämmer över. De bor fortfarande hos sina föräldrar och de kan säga att de inte vill ha babyn boende hos sig.
    Om sonen väljer att bli barnets vårdnadshavare kan han  inte bestämma att hans barn ska bo hos farföräldrarna. Eftersom det är deras bostad och de bestämmer över bostaden och vilka som får bo där. Så i detta fall är det inte "han och barnets mamma som gemensamt bestämmer var barnet ska bo". När de båda är myndiga, har egen bostad och kan försörja sig själva kan de bestämma detta.
    Det stämmer inte att flickans föräldrar inte har något att säga till om. De kan bestämma att babyn inte ska bo i deras bostad. Däremot kan de inte tvinga någon annan att ha babyn boende hos sig.
  • Anonym (D)

korngryn skrev 2019-04-01 12:07:51 följande:[/quote-nick]Bra svar, MEN det är ändå viktigt att påpeka att faderskapsbekräftelse och gemensam vårdnad är olika saker. Faderskapsbekräftelsen MÅSTE han skriva på, vägrar han blir det polis och blodprover och hela köret.

Gemensam vårdnad får han välja om han vill skriva på. Vill han inte ha barnet är det bara att låta bli att bli vårdnadshavare (mammor får dock inte välja, de blir vårdnadshavare vare sig de vill eller inte)[/quote]

Det kanske inte är så dumt med blodprov? Innan han skriver på för att betala underhåll i 18 år eller ta ansvar för ett barn på deltid är det kanske bra att vara riktigt säker på att barnet är hans? Det skulle kunna vara så att tjejen inte är säker på vem som är pappan eller vet att det är en annan pappa men att hon och/eller hennes föräldrar tycker att denna 13åring och hans familj verkar mest ansvarstagande och rejäla att dela det hela med.

• Anonym (k)
    korngryn skrev 2019-04-01 13:57:17 följande:
    Vad händer då? Nu är ju detta med all sannolikhet en trolltråd, men som princip betraktat: båda föräldrarna minderåriga, far- och morföräldrar vägrar ha bebisen boende hos sig samtidigt som de saknar laglig rätt att kasta ut sin tonåring. Finns det någon annan lösning än att morföräldrarna betalar ett eget boende åt bebisen och dess mamma (och ev pappan)? Hjälp från kommunen kan de ju knappast få när de är 13-14 år? Någon som vet?
    Föräldrarna bör ju förklara situationen för barnet så att det förstår att det inte finns något alternativ till abort.
    Om föräldrarna till flickan inte tänker ta hand om henne övergår ju vårdnaden till kommunen och då skulle jag gissa att flickan blir placerad på något boende med vuxen eller i familjehem. Eget boende är ju inte aktuellt för en 14 -åring. Då brukar föräldrarna ändå få stå för någon slags avgift till barnet blir myndigt.
  • Anonym (k)
    Anonym (D) skrev 2019-04-01 14:12:08 följande:

korngryn skrev 2019-04-01 12:07:51 följande:[/quote-nick]Bra svar, MEN det är ändå viktigt att påpeka att faderskapsbekräftelse och gemensam vårdnad är olika saker. Faderskapsbekräftelsen MÅSTE han skriva på, vägrar han blir det polis och blodprover och hela köret.

Gemensam vårdnad får han välja om han vill skriva på. Vill han inte ha barnet är det bara att låta bli att bli vårdnadshavare (mammor får dock inte välja, de blir vårdnadshavare vare sig de vill eller inte)[/quote]

Det kanske inte är så dumt med blodprov? Innan han skriver på för att betala underhåll i 18 år eller ta ansvar för ett barn på deltid är det kanske bra att vara riktigt säker på att barnet är hans? Det skulle kunna vara så att tjejen inte är säker på vem som är pappan eller vet att det är en annan pappa men att hon och/eller hennes föräldrar tycker att denna 13åring och hans familj verkar mest ansvarstagande och rejäla att dela det hela med.

Håller med. De ska definitivt gå på blodprov.
  • Anonym (k)
    Anonym (My) skrev 2019-04-01 13:53:01 följande:

Det är väl en himla tur att hon inte hunnit fylla 15 år ( straffmyndig )
    med tanke på att han är nyss fyllda 13 år ( 12 år när hon blev gravid ? )

Då hade pojkens föräldrar kunnat anmäla övergrepp.
  • korngryn
    Anonym (k) skrev 2019-04-01 14:18:39 följande:

Håller med. De ska definitivt gå på blodprov.

Javisst, men om då provet visar att 13-åringen ÄR pappan så är de ju tillbaka på ruta ett. Så det förändrar ju inte situationen särskilt mycket.
  • Anonym (k)
    Anonym (D) skrev 2019-04-01 14:12:08 följande:

Om man ska vara riktigt petig så kommer inte pojken att betala underhåll i 18 år. Först när han börjar förvärvsarbeta kommer han betala och det är ju några år dit. Innan dess är det vi skattebetalare som står för notan.
  • Anonym (k)
    korngryn skrev 2019-04-01 14:23:22 följande:
    Javisst, men om då provet visar att 13-åringen ÄR pappan så är de ju tillbaka på ruta ett. Så det förändrar ju inte situationen särskilt mycket.
    Det är ju självklart bara om provet visar att pojken inte är pappa som situationen förändras.
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa