• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Drottningen1970
    Desire223 skrev 2019-03-31 21:23:50 följande:

Jag tror att om föräldrar tvingar sitt barn till abort mot dennes vilja är risken väldigt stor att hon aldrig förlåter dem och dessutom att hon blir väldigt förstörd av det.

Även om det gravida barnet aldrig förlåter dem så får det väl vara så då. Föräldrarna får väl fixa terapi. Arbetet som förälder kan kräva sådana svåra beslut ibland. Och personligen tror jag ju att den nu 14 åriga hjärnan kommer att tänka annorlunda när den är 25.

Lär vara större risk att ungen får sitt liv förstört vid en fullbordad graviditet.

Att bli förälder vid 14 är betydligt värre en en simpel abort som inte alls behöver vara så märkvärdig. Undrar om flickans föräldrar har nåt religiöst motiv...
  • Xenia
    Anonym (Dverius) skrev 2019-03-31 19:42:03 följande:
    Nej, kanske inte direkt manshat men ett rejält övertramp på deras integritet. Som sagt.
    Integritet? Vi vet ju att tonåringar inte har det bästa konsekvenstänkandet el den bästa impulskontrollen. De knullar som kaniner om de får chansen och glömmer lätt preventivmedel. En påminnelse om kondomer är bara bra.

Eller är sexualundervisning i skolan också ett övertramp på barnens integritet? De kanske inte vill ha den undervisningar just då.

F ö tror många pojkar/män att tjejen äter p-piller så de behöver inte tänka på p-medel. Även där är det bra med påminnelse om kondomer

Eller ska småflickor på 13-14 år redan börja äta p-piller?
  • Tow2Mater
    Drottningen1970 skrev 2019-03-31 21:27:47 följande:
    Mor och farföräldrarna är försörjningsskylduga för sina barn. Och bebisens kostnader täcks av god marginal av barnbidrag, FP och underhållsstöd.

Vem som ska ta ledig för att hjälpa den unga mamman med barnet är lite av en annan fråga.
    Hur funkar det med skolplikten?
  • Miss Skywalker
    Anonym (Farfar) skrev 2019-03-30 19:51:34 följande:

Så med andra ord tycker du att tjejen inte borde få göra abort även hon velat? "HON hade frivilligt sex, och har man sex så kan det bli barn, även om man skyddar sig. Anser HON att HON är gammal nog att ha sex så får HON också va gammal nog att hantera konsekvenserna " Håller inte alls med dig. Eller ditt resonemang kanske bara gäller killar och män?

När man är 13 år fattar man jäkligt dumma beslut ibland, t.ex att ha sex, skaffa barn, skolka eller använda droger.

Ja tjejen får ju ta konsekvenserna i allra högsta grad eftersom det är hon som blir med barn. Eller tror du hon kan smita från det också? Hur tänkte du nu? Vilken manlig förebild du är för din son..
  • Drottningen1970
    Tow2Mater skrev 2019-03-31 21:42:56 följande:

Hur funkar det med skolplikten?

Man får ta en paus. Precis som om man skulle drabbas av sjukdom.
  • Desire223
    Drottningen1970 skrev 2019-03-31 21:34:00 följande:

Även om det gravida barnet aldrig förlåter dem så får det väl vara så då. Föräldrarna får väl fixa terapi. Arbetet som förälder kan kräva sådana svåra beslut ibland. Och personligen tror jag ju att den nu 14 åriga hjärnan kommer att tänka annorlunda när den är 25.

Lär vara större risk att ungen får sitt liv förstört vid en fullbordad graviditet.

Att bli förälder vid 14 är betydligt värre en en simpel abort som inte alls behöver vara så märkvärdig. Undrar om flickans föräldrar har nåt religiöst motiv...

Nu tycker jag att du låter väldigt mycket som en sån där som bestämmer hur dåligt folk får må av ditten och datten. Flickan kanske blir helt förstörd, deprimerad och självmordsbenägen, och det är väldigt traumatiskt att känns att ens föräldrar bär ansvaret för såna känslor. Man känner sig extremt ensam då. Nej, man ska inte kunna tvinga någon till abort. Verkligen, verkligen inte. Samtal, diskussioner, fakta, mer samtal. Inte tvång!
  • korngryn
    Desire223 skrev 2019-03-31 21:23:50 följande:

Jag tror att om föräldrar tvingar sitt barn till abort mot dennes vilja är risken väldigt stor att hon aldrig förlåter dem och dessutom att hon blir väldigt förstörd av det.

Kanske kanske, men mest troligt att hon när hon blir äldre ser tillbaka på det och förstår varför föräldrarna beslutade det som var bäst.

Visst finns det folk som kan älta en abort i flera år, men för de allra flesta innebär det ett par dygns smärta följt av hormonutlöst nedstämdhet och därefter bara lättnad. (talar inte utifrån några personliga erfarenheter här, för det har jag inga, utan utifrån forskning och samlade erfarenheter av stora parientmaterial)
  • Anonym (Soe)
    Anonym (Dverius) skrev 2019-03-31 18:58:49 följande:
    Den tanken slog mig också.
    Hon har ett helt gäng tonårsdöttrar och predikar sex och samlevnad med deras pojkvänner...
    Är man "manshatare" för att man tar ansvar för att sina tonårsbarn och deras respektive skyddar sej mot oönskade graviditeter?

Det låter väldigt absurt.

Det är väl tusen gånger bättre att man pratar med sina barn och deras flick/pojkvänner om sex och preventivmedel än göra som denna farsa och bara förutsätta att den 13-årige sonen inte har sex?! Undrar om flickans föräldrar också var så naiva att de trodde att de inte hade sex? Otroligt dumt att inte försäkra sej om att tonåringar, som dessutom är i ett förhållande, är medvetna om preventivmedel och vikten av att de används korrekt.

Dessutom är det varje ansvarsfull förälders oskrivna plikt att tala med sina barn om sex och samlevnad.   
  • nihka
    Anonym (Pi) skrev 2019-03-31 19:34:55 följande:
    Då måste han ha mått dåligt innan. Ingen psykiskt frisk människa går väl och hänger sig hastigt och lustigt för en sån sak!
    Det fanns tydligen inga sådana indikationer, men det är förstås möjligt ändå.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Soe)
    Mimosa86 skrev 2019-03-31 21:09:39 följande:

Det här handlar inte om vems som gjort rätt eller vem som gjort fel. Tjejen misslyckades skydda sina ägg och killen misslyckades skydda sina spermier. Det kan inte bli ogjort utan nu kommer det ett barn och fokus är på framtiden och på barnet.

För barnet är helt oskyldigt i det här och tyvärr den som kommer få betala det högsta priset om inte föräldrarna tar sig i kragen och axlar lite ansvar.

Du TS kommer bli farfar oavsett vad som sker. Och du har ett val här. Att vara med och ge det här barnet bästa förutsättningar i livet och se till att ditt eget barn blir en man som gör rätt för sig i livet. Eller så kan ni skjuta allt bakom er och sura som två tonåringar och få en liten son/dotter/barnbarn som kommer växa upp med sorg över att bli bortvald.

Mycket bra inlägg Mimosa86!
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa