• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Desire223
    Drottningen1970 skrev 2019-04-01 20:36:32 följande:

Givetvis inleder man med samtal och övertalning men jag anser att när man väl nått vägs ände så är tvång ett rimligt alternativ.

Nu verkar ju dock denna flickas föräldrar vara helt ok med att ta på sig ansvaret för en ny bebis och då är ju det ett alternativ. Men då anser jag också att det bör ske en vårdnadsöverflytt till morföräldrarna.

Om flickan är så bestämd att hon går emot allt vad andra säger och de då tvingar henne och genom övergrepp genomför aborten ändå så är risken EXTREMT hög att hon blir förstörd för livet. Det vore ett sånt oerhört svek av de människor som borde beskydda henne att det inte spelar någon roll att de anser att det är vad de gör, för hon skulle inte se det så.

Och var ska gränsen gå? 15? 16? 17?

Det här tycker jag är och pillar på kvinnors rätt till sin egen kropp vilket är jäkligt skrämmande. Även barn ska ha rätt till sin egen kropp.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (realist) skrev 2019-04-01 20:40:31 följande:

För det första kräv faderskapstest... ca 30% av alla barn har fel "pappa"

Sedan på samma sätt som det är kvinnan som bestämmer om det blir ett barn utan att manen får ha en åsikt, är det självklart upp till mannen om han vill vara del av det hela.

Självklart ska du stötta din son utifrån vad som är bäst för han. Han är ett barn och barn begår misstag, tyvärr var detta ett allvarligt misstag, men ditt ansvar är i första hand till ditt barn!

Källa på det?
  • Drottningen1970
    Desire223 skrev 2019-04-01 20:39:08 följande:

Fast abort är inte livsnödvändigt.

Jag anser att det kan vara det för barn som annars riskerar sin hälsa och utveckling.
  • Drottningen1970
    Desire223 skrev 2019-04-01 20:42:39 följande:

Om flickan är så bestämd att hon går emot allt vad andra säger och de då tvingar henne och genom övergrepp genomför aborten ändå så är risken EXTREMT hög att hon blir förstörd för livet. Det vore ett sånt oerhört svek av de människor som borde beskydda henne att det inte spelar någon roll att de anser att det är vad de gör, för hon skulle inte se det så.

Och var ska gränsen gå? 15? 16? 17?

Det här tycker jag är och pillar på kvinnors rätt till sin egen kropp vilket är jäkligt skrämmande. Även barn ska ha rätt till sin egen kropp.

Barn har inte rätten till sin egen kropp i många avseenden eftersom de inte anses mogna. De får inte ens göra en navelpiercing. Tycker det är helt ok att begränsa barns rätt att genomföra en graviditet med tvång.
  • Anonym (Suck)
    Drottningen1970 skrev 2019-04-01 20:52:55 följande:

Barn har inte rätten till sin egen kropp i många avseenden eftersom de inte anses mogna. De får inte ens göra en navelpiercing. Tycker det är helt ok att begränsa barns rätt att genomföra en graviditet med tvång.

Du kan inte jämföra att förbjuda en banal navelpiercing mot att någon utför abort på en tonåring under tvång!

Vilket världsfrånvänd jämförelse.
  • Desire223

Dom FÅR inte ha sex heller, men nu har de haft det. Vi är helt enkelt av olika åsikt.
  • Drottningen1970
    Anonym (Suck) skrev 2019-04-01 21:01:56 följande:

Du kan inte jämföra att förbjuda en banal navelpiercing mot att någon utför abort på en tonåring under tvång!

Vilket världsfrånvänd jämförelse.

Ja jämförelsen haltar. Givetvis är det ett betydligt viktigare beslut att genomföra en graviditet och att bli förälder. Ett för stort beslut för att barn att ta.
  • nihka
    Det är inte klokt när man tänker på det viset, får inte göra en navelpiercing men får bestämma sig för att genomgå en graviditet.

Direkt tvång är jag tveksam till, men det kanske beror på att jag lite optimistiskt vill tro att beslutsamma föräldrar kan få bebisalternativet att bli så oattraktivt att barnet självmant väljer bort det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Desire223
    nihka skrev 2019-04-01 21:37:26 följande:

Det är inte klokt när man tänker på det viset, får inte göra en navelpiercing men får bestämma sig för att genomgå en graviditet.

Direkt tvång är jag tveksam till, men det kanske beror på att jag lite optimistiskt vill tro att beslutsamma föräldrar kan få bebisalternativet att bli så oattraktivt att barnet självmant väljer bort det.

Det är väl kanske för att det sällan är särskilt fysiskt eller psykiskt skadligt att inte få någon navelpiercing, vilket det kan vara att inte få genomgå den graviditet man vill gå igenom och tvingas till abort.

Tror dock som du, att föräldrar kan få det att framstå så att flickan inte vill ha kvar barnet. Visa förlossningsvideor, väck flickan med bebisskrik hela nätterna osv. Är hon ändå bestämd vågar jag påstå att hon har goda chanser att bli en lämpligare förälder än många vuxna.
  • korngryn
    Anonym (realist) skrev 2019-04-01 20:40:31 följande:

För det första kräv faderskapstest... ca 30% av alla barn har fel "pappa"

n!

Om testen visar att 30 % har fel pappa får de nog jobba lite på att utveckla bättre test....
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa