• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Anonym (My)
    Anonym (k) skrev 2019-04-01 14:21:35 följande:
    Då hade pojkens föräldrar kunnat anmäla övergrepp.
    exakt, inte för att hon skulle ha fått något egentligt straff men inte kul att
    ha en sexualbrotts dom i bagaget.
  • Anonym (-y)

Det är ju första April idag...
    Men du menar alltså att det är en ok lärdom att låta din son skita helt i sitt barn och tjejen han gjort gravid.

Årets pappa!

• jamz23

Så du skulle alltså överge din son om du helt plötsligt kom på att du inte ville ha honom.
    Bra att veta. För det är ju exakt vad du "lär" ditt barn. Vilken duktig man du är, spring från problemen.

• Desire223
    Anonym (-y) skrev 2019-04-01 15:01:22 följande:

Det är ju första April idag...

Men du menar alltså att det är en ok lärdom att låta din son skita helt i sitt barn och tjejen han gjort gravid.

Årets pappa!

De var ju två om att ha sex. Inte bara killen som ?gjorde henne gravid?. Det var de två om. Killen var tolv år nyss. Fattar du det? Ett väldigt litet barn själv. Hur tror du barnet i fråga skulle må bättre av att ha en trettonårig farsa som inte vill ha det?
  • Anonym (Anna)
    Desire223 skrev 2019-04-01 15:15:23 följande:
    De var ju två om att ha sex. Inte bara killen som ?gjorde henne gravid?. Det var de två om. Killen var tolv år nyss. Fattar du det? Ett väldigt litet barn själv. Hur tror du barnet i fråga skulle må bättre av att ha en trettonårig farsa som inte vill ha det?
    Alltså, föds barnet kommer det alltid ha en farsa som inte vill ha det.

• Anonym (Anna)

En sak jag tänkte på, är om de går i samma skola och bor i samma område, de blivande föräldrarna.

I så fall kommer det ju att bli konstigt, för alla omkring kommer ju att veta att pojken är pappa till barnet, och eftersom de är så unga så kommer barnet kanske att bo hos sina morföräldrar flera år innan mamman flyttar till eget boende, så det kommer ju att snackas, alla kommer att veta vem som är pappan och att han skiter i barnet.

• nihka

Den 14-åriga flickan ska inte tvingas till en abort, men förstå att det i praktiken är hennes enda möjlighet. Om hon vill ha barnet får hon ta hand om det själv och det kan hon de facto inte. Den linjen borde hennes föräldrar hålla. Flickan behöver själv någon som tar hand om henne. Istället erbjuder hennes föräldrar så fint att "stötta" henne vilket innebär att de tar på sig att vara föräldrar åt sitt barnbarn samt räknar med att killens föräldrar ska göra likadant. Om killen hade varit äldre, säg 17, hade hon kunnat välja att flytta ihop med honom och han kunde börja jobba. Inte bra det heller men iaf möjligt någonstans, men nu valde hon en 12-årig pojkvän så det alternativet är inte ens lite tänkbart.

TS är den som resonerar nyktert om detta och stödjer sitt barn som inte varken kan eller vill axla någon egen papparoll.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (-y)
    Desire223 skrev 2019-04-01 15:15:23 följande:
    Exakt. Bägge ska ta ansvar.
    Barnet har rätt till bägge föräldrar, det står i lagen och barnkonventionen.

Spelar ingen roll om han är 12, 13 eller 35. Är du gammal nog att ha sex är du gammal nog för ansvar som kommer med det. Att blunda och fly hjälper inte. Om han istället drabbats av en könssjukdom skulle man alltså låtit honom gå med den obehandlad i 18år tills han är "redo" för den. Ingen vill ha en könssjukdom, inte särskilt många 13åringar vill bli fäder men om verkligheten är sådan r det till att acceptera läget.
    Att ignorera problemet är fel, både av 13åringen och hans farsa.
  • Plupp73

Att göra som TS och hans tillika mindre mogne son är att i praktiken säga till tjejen ;

"gravid!?! Oj vad synd, men det är helt och hållet ditt problem att lösa. Räkna inte med mig, tänker leva livet! precis som vanligt"

• korngryn
    Plupp73 skrev 2019-04-01 16:30:35 följande:

Att göra som TS och hans tillika mindre mogne son är att i praktiken säga till tjejen ;

"gravid!?! Oj vad synd, men det är helt och hållet ditt problem att lösa. Räkna inte med mig, tänker leva livet! precis som vanligt"

Tja, det är ju inte helt ovanligt att vuxna män har den inställningen, så att en 13-åring skulle tänka annorlunda är nog att begära lite för mycket.
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa