• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Bananböjaren
    Plupp73 skrev 2019-04-01 16:30:35 följande:

Att göra som TS och hans tillika mindre mogne son är att i praktiken säga till tjejen ;

"gravid!?! Oj vad synd, men det är helt och hållet ditt problem att lösa. Räkna inte med mig, tänker leva livet! precis som vanligt"

Snälla människa, sluta. Du har skrivit ett tujgotal inlägg där du kastar skit på ett 13årigt barn. Du har uppenbart det jobbigt i livet just nu, men sök hjälp, nån att tala med som kan få dig att må bättre. Att spy galla över ett barn på ett internetforum är bara patetiskt.
  • Anonym (Pi)
    korngryn skrev 2019-04-01 12:13:47 följande:

Jo jo, men det är ju fortfarande ett extremt mycket mindre ingrepp än att drabbas av vaknätter, dålig ekonomi, låg social status och usla möjligheter till ett bra jobb och egen försörjning resten av livet! För att inte tala om att 18 år framåt bli bunden till killen man hade en tonårsromans med! Då får det kanske vara värt lite smärta en tid. Som någon annan skrev, det är det som är kvinnans nitlott i livet.

Jag hoppas för allas skull att flickan gör abort, men att tvinga är helt åt helvete fel. Hon ser förmodligen inte tio är framåt i kristallkulan.
  • Plupp73
    Bananböjaren skrev 2019-04-01 19:14:51 följande:

Snälla människa, sluta. Du har skrivit ett tujgotal inlägg där du kastar skit på ett 13årigt barn. Du har uppenbart det jobbigt i livet just nu, men sök hjälp, nån att tala med som kan få dig att må bättre. Att spy galla över ett barn på ett internetforum är bara patetiskt.

Mår alldeles utmärkt, tackar som frågar. Och det är framförallt blivande farfar jag ifrågasätter....
  • Drottningen1970
    Desire223 skrev 2019-04-01 09:04:24 följande:

Håller med här. Låter väldigt illa att man vill kunna tvinga folk till abort.

Inte folk. Men barn under 15 år bör föräldrarna kunna besluta om abort. Möjligtvis i samråd med sjukvård och socialtjänst. Hursomhelst helt orimligt att 12, 13 eller 14 åringar på egen hand ska kunna besluta sig för att bli föräldrar i det läget.
  • GGN
    Drottningen1970 skrev 2019-04-01 20:25:00 följande:

Inte folk. Men barn under 15 år bör föräldrarna kunna besluta om abort. Möjligtvis i samråd med sjukvård och socialtjänst. Hursomhelst helt orimligt att 12, 13 eller 14 åringar på egen hand ska kunna besluta sig för att bli föräldrar i det läget.

Hur ska aborten gå till rent praktiskt?
  • Desire223
    Drottningen1970 skrev 2019-04-01 20:25:00 följande:

Jag håller inte med dig. Man diskuterar, kommunicerar, försöker förstå varandra, förklarar, ger om möjligt erfarenhet. Man gör vad man kan, men man tvingar inte sina barn att genomgå något sånt mot sin vilja. Det är min åsikt.
  • Drottningen1970
    GGN skrev 2019-04-01 20:29:54 följande:

Hur ska aborten gå till rent praktiskt?

Man får väl göra på samma sätt som man skulle göra om man hade ett barn som vägrade nån annan livsnödvändig behandling typ operera en brusten blindtarm eller nåt.

Lugnande, sövning och utföra ingreppet helt enkelt..
  • Drottningen1970
    Desire223 skrev 2019-04-01 20:29:58 följande:

Jag håller inte med dig. Man diskuterar, kommunicerar, försöker förstå varandra, förklarar, ger om möjligt erfarenhet. Man gör vad man kan, men man tvingar inte sina barn att genomgå något sånt mot sin vilja. Det är min åsikt.

Givetvis inleder man med samtal och övertalning men jag anser att när man väl nått vägs ände så är tvång ett rimligt alternativ.

Nu verkar ju dock denna flickas föräldrar vara helt ok med att ta på sig ansvaret för en ny bebis och då är ju det ett alternativ. Men då anser jag också att det bör ske en vårdnadsöverflytt till morföräldrarna.
  • Desire223
    Drottningen1970 skrev 2019-04-01 20:33:01 följande:

Man får väl göra på samma sätt som man skulle göra om man hade ett barn som vägrade nån annan livsnödvändig behandling typ operera en brusten blindtarm eller nåt.

Lugnande, sövning och utföra ingreppet helt enkelt..

Fast abort är inte livsnödvändigt.
  • Anonym (realist)

För det första kräv faderskapstest... ca 30% av alla barn har fel "pappa"

Sedan på samma sätt som det är kvinnan som bestämmer om det blir ett barn utan att manen får ha en åsikt, är det självklart upp till mannen om han vill vara del av det hela.

Självklart ska du stötta din son utifrån vad som är bäst för han. Han är ett barn och barn begår misstag, tyvärr var detta ett allvarligt misstag, men ditt ansvar är i första hand till ditt barn!

Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa