• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Anonym (Ansvar.)

Din son måste ju ta sitt ansvar för den situation han försatt sig i.

• Anonym (The point)
    Anonym (Dverius) skrev 2019-03-31 19:56:56 följande:

Trådens bästa inlägg.

Jag håller med om allt.

Det gör jag med!
  • Anonym (The point)
    Anonym (Pi) skrev 2019-03-31 20:24:03 följande:

Spärra upp henne som en labb-råtta och dammsuga ur hennes livmoder?

Du kan ju knappast veta hur aborter går till.
  • korngryn

Eller ge henne läkemedel? (som ju är den allra, allra vanligaste metoden för abort, och har varit i alla tider)
  • korngryn
    Anonym (D) skrev 2019-03-31 20:30:57 följande:

Tonårsföräldrarna har ingen inkomst så fp blir jättelåg. Och någon mor- eller farförälder kommer behöva vara ledig från jobbet ett år, de får ingen Fp heller eftersom det inte är deras barn.

Det är inte babyutrustning, barnkläder och mat som kostar. Sånt kan man få superbilligt/gratis. Det som gör det sjukt dyrt att få barn är _inkomstbortfallet_, och det kan rimligen inte vara särskilt stort när man går i åttan.

Självklart har far- eller morföräldrar ingen skyldighet att vara hemma i ett år, var har du fått det ifrån?
  • Desire223
    Plupp73 skrev 2019-03-31 20:06:20 följande:

Var han också manshatare då, eller är det bara kvinnor som påstås hata män när de inte anser att det är ok att göra tjejer gravida och sedan dra....?

Jag har inte sagt något om ditt eventuella manshat ...
  • Mimosa86

Det här handlar inte om vems som gjort rätt eller vem som gjort fel. Tjejen misslyckades skydda sina ägg och killen misslyckades skydda sina spermier. Det kan inte bli ogjort utan nu kommer det ett barn och fokus är på framtiden och på barnet.

För barnet är helt oskyldigt i det här och tyvärr den som kommer få betala det högsta priset om inte föräldrarna tar sig i kragen och axlar lite ansvar.

Du TS kommer bli farfar oavsett vad som sker. Och du har ett val här. Att vara med och ge det här barnet bästa förutsättningar i livet och se till att ditt eget barn blir en man som gör rätt för sig i livet. Eller så kan ni skjuta allt bakom er och sura som två tonåringar och få en liten son/dotter/barnbarn som kommer växa upp med sorg över att bli bortvald.

• Desire223
    Drottningen1970 skrev 2019-03-31 19:52:50 följande:

Hur vet du att det inte var flickan som var den som drev på det sexuella? Tjejer i den åldern ligger ofta rätt mycket före pojkar.

Handlar inte om värde utan om att två barn just på grund av bristande konsekvenstänk försatt sig i en sits som de har noll möjlighet att kunna hantera. Då blir det absurd med alla som gapar om att de måste ta konsekvenserna av sitt handlande. Deras hjärnor är inte utvecklade nog för att kunna göra det även om de lyckats knulla.

Rent krasst anser jag att föräldrarna i detta läge borde kunna besluta om abort för flickan även mot hennes vilja.

Jag tror att om föräldrar tvingar sitt barn till abort mot dennes vilja är risken väldigt stor att hon aldrig förlåter dem och dessutom att hon blir väldigt förstörd av det.
  • Drottningen1970
    Anonym (D) skrev 2019-03-31 20:30:57 följande:

Tonårsföräldrarna har ingen inkomst så fp blir jättelåg. Och någon mor- eller farförälder kommer behöva vara ledig från jobbet ett år, de får ingen Fp heller eftersom det inte är deras barn.

Mor och farföräldrarna är försörjningsskylduga för sina barn. Och bebisens kostnader täcks av god marginal av barnbidrag, FP och underhållsstöd.

Vem som ska ta ledig för att hjälpa den unga mamman med barnet är lite av en annan fråga.
  • Drottningen1970

Nej jag tänkte mer en helt vanlig abort...
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa