• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Glinda från Oz
    Anonym (Emma) skrev 2019-03-30 19:47:46 följande:

Men din son är väl pappan?

Det är väl inget man väljer om man vill bli eller inte. Nu ska han ju bli pappa. Du borde stödja honom att bli en bra pappa istället och ta ansvar för det han har gjort. Eller tänker du att din son ska leva i en lögn och förneka detta?

Det är bra att flickan bestämt sig att behålla. Man kan bara inte göra abort då lär man sig inte att ta ansvar. Det är bra att hon har föräldrar som stödjer henne i detta. Hoppas att du inte gör det svårare för henne i hennes beslut och vägrar acceptera bara förneka. Stötta är det bästa du kan göra i en sådan här känslig situatuon där så unga människor ska bli föräldrar. Och lär din son att ta ansvar.

Jag håller med om allt utom att man ska behålla som tjej för att lära sig ta ansvar. Ett barn är ingen konsekvens, straff eller liknande, det är en människa.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Farfar) skrev 2019-03-30 19:33:24 följande:

vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Då ska du lära honom att om man inte vill bli pappa ska man använda kondom eller inte ha sex alls - för det kan uppstå en graviditet trots skydd och då måste man ta sitt ansvar. Kan man inte det ska man inte ha sex. Detta borde ni ha lärt honom. Kan förstå att ni inte hunnit eftersom han är så ung, men det gör ingen skillnad egentligen.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Farfar) skrev 2019-03-30 19:51:34 följande:
    Så med andra ord tycker du att tjejen inte borde få göra abort även hon velat? "HON hade frivilligt sex, och har man sex så kan det bli barn, även om man skyddar sig. Anser HON att HON är gammal nog att ha sex så får HON också va gammal nog att hantera konsekvenserna " Håller inte alls med dig. Eller ditt resonemang kanske bara gäller killar och män?

När man är 13 år fattar man jäkligt dumma beslut ibland, t.ex att ha sex, skaffa barn, skolka eller använda droger.
    Om hennes kropp är redo för att bära ett barn kan bara hon veta.
  • Anonym (k)
    Xenia skrev 2019-04-19 17:42:16 följande:
    Är detta en trolltråd? "Farfar" är misstänkt frånvarande.

Men man kan ju diskutera rent principiellt ändå. Farfar och farmor borde då med kraft hävda att varken deras son eller de själva kommer att ta hand om barnet. Det får flickan och morföräldrarna göra själva. (Kanske morföräldrarna ser fram emot att få ett barnbarn?) Detta bör de hävda ända tills flickan gjort abort eller det är för sent för abort.

Då är det dags att kräva att sonen tar sitt ansvar. Han bör vara med på förlossningen (med sina föräldrar) och träffa sitt barn en gång i veckan. När barnet blivit äldre bör det få besöka sina farföräldrar hemma hos dem och då ska pappan vara hemma också. Barnet måste få veta vem som är pappan, även om pappan inte kan fungera som en pappa på många år.

Annars, om killens föräldrar vill låta honom leva ett helt vanligt tonårsliv utan ansvar, så vad gör han nästa gång? Kanske blir en ny flickvän med barn om 5 år, men han vill inte ha något barn. Han har redan lärt sig att killar inte behöver ta nåt ansvar.

Men hur kommer en 12-åring på att ha sex? Förr i tiden skulle de inte vågat även om de fantiserat om det. Jag tror i så fall att det beror på porren. De vet allt om sex redan innan de blivit tonåringar och vill pröva på det i praktiken. Om nu inte allt är påhitt förstås.
    En födande kvinna brukar normalt inte vilja ha sina svärföräldrar med inne på förlossningen. Det är ingen publiksport.
  • Xenia

Nu är det här ingen kvinna utan en ung flicka. Svärföräldrarna kan vänta utanför förlossningsrummet, de ska vara där som stöd för sin son.

• Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Peter) skrev 2019-04-01 22:46:35 följande:
    Fel.

30% (eller liknande) av de som TESTAR.
    Ja, och det är en gigantisk skillnad. Det är ju de som har anledning att tvivla på faderskapet som testar. Det är alltså bara 30% av de som är misstänksamma och inte tror sig vara far till barnet som har rätt.
  • Anonym (k)
    Xenia skrev 2019-05-03 13:39:15 följande:

Nu är det här ingen kvinna utan en ung flicka. Svärföräldrarna kan vänta utanför förlossningsrummet, de ska vara där som stöd för sin son.

Det vanliga är att den som föder inte heller vill ha någon trampande i korridoren utanför. En korridor utanför olåsta förlossningssalar är inte allmän plats och inte heller personal vill ha någon som trampar runt i korridorerna. Inte heller personer i de andra salarna vill ha något allmänt spring eller trampande utanför rummen.
    I ett förlossningsrum är endast personal samt de personer som den födande kvinnan själv vill ha där, hon brukar välja någon som hon tror kommer vara ett stöd för henne. En minderårig person som man redan vet från början kommer rusa ut och in för att den inte klarar att vara där inne och behöver hämta stöd utanför kan komma att väljas bort av mamman då man vill ha ett begränsat antal personer inne i salen.
    Det är den födande kvinnans trygghet som står i fokus. Det gäller livet för såväl mamman som barnet.  Att bygga goda relationer får man göra efter förlossningen.
  • Xenia

Men hur kan man redan nu veta om flickan vill ha barnets far med eller inte? Eller åtminstone i närheten så han kan få se barnet när det fötts?

Förr i tiden fick barnafadern just trampa utanför i korridoren. Nu får inga alls göra det? Vet att jag sett flera filmer där folk (anhöriga som skjutsat den blivande modern till förlossningen) väntat utanför. Men det kanske bara gäller utomlands.

• Anonym (k)
    Xenia skrev 2019-05-03 14:35:43 följande:

Men hur kan man redan nu veta om flickan vill ha barnets far med eller inte? Eller åtminstone i närheten så han kan få se barnet när det fötts?

Förr i tiden fick barnafadern just trampa utanför i korridoren. Nu får inga alls göra det? Vet att jag sett flera filmer där folk (anhöriga som skjutsat den blivande modern till förlossningen) väntat utanför. Men det kanske bara gäller utomlands.

Ingen i tråden har gjort anspråk på att veta om fadern vill eller får vara med vid förlossning. Ingen vet ens om det blir någon förlossning.
    Det är skillnad på film och verklighet. Så långt hoppas jag vi alla är överens.
    Förr i tiden var pappan inte med inne på förlossningsrummet utan fick sitta utanför.
    Sjukhuskorridorer är som sagt inte offentlig plats. Gäller korridorer utanför operationssalar, förlossningsrum mm. Du släpps in om du är patient eller medföljande till patient. Du kan ju föreställa dig själv vilka störningsmoment det skulle uppstå om varje patient hade halva släkten som belägrade korridoren utanför. Personalen måste ha arbetsro och patienten trygghet.

• korngryn
    Xenia skrev 2019-05-03 13:39:15 följande:

En förlossningsavdelning är ingen allmän plats där folk kan stå och hänga i korridorerna.
  • korngryn

Ja, du har tittat för mycket på tv-serier.
  • korngryn

Lite OT men det är rätt orimligt att vänta utanför i korridoren även om det skulle ha varit tillåtet. Man skulle ju hinna dö av tristess om inte annat, eftersom förlossningar i verkligheten inte tar en kvart som på film, utan snarare ett dygn.
  • Xenia
    korngryn skrev 2019-05-03 18:13:21 följande:
    Lite OT men det är rätt orimligt att vänta utanför i korridoren även om det skulle ha varit tillåtet. Man skulle ju hinna dö av tristess om inte annat, eftersom förlossningar i verkligheten inte tar en kvart som på film, utan snarare ett dygn.
    Det tog inte helt dygn för mig snarare 6 timmar.

Men du har rätt, den 13-årige blivande pappan skulle aldrig hålla ut i flera timmar, ens om han spelade dataspel på mobilen hela tiden. Så snarare skulle både farföräldrarna och "pappan" behöva vara stand-by och beredda att åka dit så fort barnet fötts, om mamman ville det. Jag tycker inte 13-åringen ska få leva precis som vanligt den dagen och glömma bort en sån viktig sak.
  • Anonym (Svea)

Eftersom båda föräldrarna är så unga så kommer socialtjänsten att bli involverad i deras liv när barnet är fött. Kan man verkligen välja att behålla en graviditet med så många negativa konsekvenser? Flickans föräldrar bör ta sitt ansvar och informera ungen om att det är ett dyrt och livslångt ansvar. Låta henne besvara var de ska bo, hur barnet ska försörjas, om hon är beredd att ta 100 % eget ansvar i minst 19 år (om barnet alls avslutar gymnasiet, annars 18 år). Man kan nämligen inte tvinga någon att bli förälder och i detta fall är det raka puckar och hon vet att hon kommer att vara ensam om föräldraansvaret.

• Anonym (Mormor vid 35)

Har ni som föräldrar brustit i att informera er son om hur barn blir till så är ansvaret ert.

Väljer flickan att behålla barnet med sina föräldrars godkännande så är det bara att gilla läget.

Däremot Tycker inte jag att de kan begära varannan vecka men varannan helg.

Det bästa för bägge ungdomarna vore en abort och sen avhållsamhet tills de är mogna att vara föräldrar/skydda sig ordentligt.

Men din son( ni som föräldrar) måste ta ansvar för det sonen ställt till med.

Ett barn är en gåva och har inte själv valt att bli till, förvalta gåvan bra.

• elmadumle

Föräldrarna är fortfarande försörjningspliktiga för sitt barn, mamman får väl barnbidrag, lägsta fp och underhåll från fk då pappan inte kan betala.
    Sedan tycker jag det är tragiskt att flickan vill föda detta barn, vet hon ens vad det innebär att vara gravid och genomgå en förlossning? Hon kommer med stor sannolikhet gå miste om sin ungdom, kompisarna tycker nog det är gulligt i början med en bebis men vill nog leva livet sedan. Är morföräldrarna beredda att bli " mamma och pappa" till sitt barnbarn? 

• Anonym (Förstår din känsla)
    Anonym (Farfar) skrev 2019-03-30 19:33:24 följande:

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

Vill börja med att fråga hur det har gått för er? Det va ju ett tagsen du la upp detta inlägg. Själv hade väl inte jag heller velat se att min äldsta son skulle bli pappa i den åldern heller. Man ska stötta sina barn i det dom vill och inte bli tvingade till något dom är fortfarande barn. Förstår inte alls hur folk tänker som säger att han ska ta ansvaret och va pappa till ett barn när han själv är barn det är ju bara sjukt att ens säga så. Har ni inga barn själva? Vill pojken inte va pappa än så är det väl självklart att man inte ska tvinga det på honom heller hade han däremot sagt att han vill göra det han kan som pappa i den åldern han är i så ska man stötta det. Så är det bara! Hoppas allt har gått bra för dig och din familj!
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa