• Anonym (Anonym)

Varför är tjejer rädda för att förlora oskulden?!?

Hej, jag är själv kvinna och någonting jag funderat på länge är varför tjejer är så rädda för att förlora oskulden. Jag menar de säger ju ofta att de är rädda att det ska blöda och göra ont. Men vad jag inte fattar är att de inte testar själv först, liksom om man är så rädd samtidigt som nyfiken, varför sätter man liksom inte upp några finger och testar då?!?

Och när man gjort det kan man väl ta någon jävla gurka eller banan? Detta har jag inte förstått enda sen mina unga tonår, kommer ihåg när tjejerna i min klass i högstadiet var så om sig och kring sig med detta hur det skulle kännas. Jag kommer ihåg att jag stod bara tyst och glodde på dem jag hade ju liksom redan gjort otaliga saker med mig själv.

Fattar inte hur man väntar att någon annan ska göra det när man själv kan göra det?

Det skulle vara intressant att höra era synpunkter på detta?

• Svar på tråden Varför är tjejer rädda för att förlora oskulden?!?
  • korngryn
    Anonym (Jennie) skrev 2019-05-03 09:36:02 följande:

[quote=79601315][quote-nick]Anonym (Idén att det gör ont) skrev 2019-05-02 19:58:56 följande:[/quote-nick]Jag tycker det är fascinerande med att det finns kvinnor (och män, men vi är lite pantade och saknar egen vagina) som fortfarande tror på att det finns en hinna som spräcks och blöder första gången en tjej har sex. Blodet kommer av att man är så nervös att det är svårt att bli kåt, och bristen på lubrikation som kommer av att man inte är kåt skapar skavning från penisen vilket gör att det blöder ur vaginan.

Jag tror att det här behöver upprepas till det sitter, men jag känner att jag som är en gammal snuskgubbe inte är rätt person att göra det, men jag kommer ta på mig det tills nån mer lämpad tar över. 

Ja och detta var nog ett av de mer korkade inläggen. Blöder pga nervösitet? Precis du är man, hur ska du kunna veta? Är det vad du inbillar dig att det är på detta sett?

Blödning ÄR ju ett tecken på vävnadsskada (eller mens!)

Om du tycker att det är normalt att blöda vid vaginalt penetrationssex bör du kontakta vården, det kan vara tecken på cellförändringar på cervix.

Man ska INTE blöda vid sex (förutom vid mens)

Sex ska liksom inte leda till vävnadsskada.
  • Fru Ågren
    Anonym (Idén att det gör ont) skrev 2019-05-02 19:58:56 följande:

Jag tycker det är fascinerande med att det finns kvinnor (och män, men vi är lite pantade och saknar egen vagina) som fortfarande tror på att det finns en hinna som spräcks och blöder första gången en tjej har sex. Blodet kommer av att man är så nervös att det är svårt att bli kåt, och bristen på lubrikation som kommer av att man inte är kåt skapar skavning från penisen vilket gör att det blöder ur vaginan.

Jag tror att det här behöver upprepas till det sitter, men jag känner att jag som är en gammal snuskgubbe inte är rätt person att göra det, men jag kommer ta på mig det tills nån mer lämpad tar över. 

Detta är alls inget dumt inlägg som någon antydde. Fortfarande lever myten kvar att det är jättevanligt att blöda, och att blodet i så fall kommer från den så kallade mödomshinnan. 

Jag tror också att de här myterna behöver motarbetas. Ungdomarna må veta en hel del om sex i denna upplysta tid men ändå frodas en massa missuppfattningar. 
  • Anonym (Elv)
    Anonym (Jennie) skrev 2019-05-03 11:55:24 följande:

Eller så beror det på att det är för trångt första ggn? Det är för tight? Jag tycker det är felaktigt att påstå att det beror på spändhet, torrhet o nervösitet när det b la handlar om fysiologiska orsaker som sagt. Är du man kanske det är svårt för dig exakt att förstå vad jag menar. Jag vet ju hur kroppen känns, och förstår dess uppbyggnad på ett annat sätt. Logiskt för mig.

Precis. I mina tonår hade jag svårt att få in en tampong i storlek större än mini.
  • BurningDiamond
    Fru Ågren skrev 2019-05-03 18:14:36 följande:
    Detta är alls inget dumt inlägg som någon antydde. Fortfarande lever myten kvar att det är jättevanligt att blöda, och att blodet i så fall kommer från den så kallade mödomshinnan. 

Jag tror också att de här myterna behöver motarbetas. Ungdomarna må veta en hel del om sex i denna upplysta tid men ändå frodas en massa missuppfattningar. 
    Det var väl bara förra veckan när någon stackars ungdom inte hade förstått att könssjukdomar smittar inte bara vid "kön-mot-kön"-kontakt, utan även oralt/analt. Efter de trådar jag läser på FL ibland så undrar jag om dagens ungdomar ens får sex-undervisning detta årtusende.
  • Anonym (J)

Det är en myt att det blöder och gör ont att förlora oskulden. Det blöder och gör ont för att man gör fel. Jag varken blödde eller fick ont.

• Fru Ågren
    Anonym (Jennie) skrev 2019-05-03 11:55:24 följande:
    Eller så beror det på att det är för trångt första ggn? Det är för tight? Jag tycker det är felaktigt att påstå att det beror på spändhet, torrhet o nervösitet när det b la handlar om fysiologiska orsaker som sagt. Är du man kanske det är svårt för dig exakt att förstå vad jag menar. Jag vet ju hur kroppen känns, och förstår dess uppbyggnad på ett annat sätt. Logiskt för mig.
    Men känslan av att det är för trångt brukar bero på att man är spänd eller torr. Slidan är ju väldigt elastisk även i tonåren och kan anpassa sig.

Det vanligaste svaret som oroliga tonårstjejer får från ungdomsmottagningen när de märker att de inte ens kan få in en tampong är att de ska slappna av och kanske smörja med lite vaselin.

Att man rent fysiskt skulle vara för trång kan inte vara vanligt. 

• BurningDiamond
    Fru Ågren skrev 2019-05-03 18:43:33 följande:
    Men känslan av att det är för trångt brukar bero på att man är spänd eller torr. Slidan är ju väldigt elastisk även i tonåren och kan anpassa sig.

Det vanligaste svaret som oroliga tonårstjejer får från ungdomsmottagningen när de märker att de inte ens kan få in en tampong är att de ska slappna av och kanske smörja med lite vaselin.

Att man rent fysiskt skulle vara för trång kan inte vara vanligt. 
    UM skulle aldrig rekommendera vaselin.
  • Guapa

Jag tycker ts har en klok poäng- det är bättre att ha utforskat sig själv innan man låter någon annan göra det. Jag minns att det gjorde svinont både när jag använda tampong i början och när jag hade samlag för första gången. För att vänja mig vid penetration köpte jag en dildo som jag tränade med. Andra gången jag hade samlag gjorde det inte ont alls. Huruvida det beror på att jag mer utöjd andra gången eller om jag var mindre nervös låter jag vara osagt. Oavsett vilket- träning ger färdighet och kan man penetrera sig själv utan smärta så är chansen större att det blir smärtfritt även med en partner.

• Anonym (Stämmer inte)
    Anonym (Jennie) skrev 2019-05-03 09:36:02 följande:

[quote=79601315][quote-nick]Anonym (Idén att det gör ont) skrev 2019-05-02 19:58:56 följande:[/quote-nick]Jag tycker det är fascinerande med att det finns kvinnor (och män, men vi är lite pantade och saknar egen vagina) som fortfarande tror på att det finns en hinna som spräcks och blöder första gången en tjej har sex. Blodet kommer av att man är så nervös att det är svårt att bli kåt, och bristen på lubrikation som kommer av att man inte är kåt skapar skavning från penisen vilket gör att det blöder ur vaginan.

Ja och detta var nog ett av de mer korkade inläggen. Blöder pga nervösitet? Precis du är man, hur ska du kunna veta? Är det vad du inbillar dig att det är på detta sett?

Det där stämmer inte, mödomshinnan finns visst. Att den kan se olika ut på olika kvinnor är en annan sak, men visst finns den.

På mig gjorde det så ont första gången jag skulle ligga med min blivande man att det helt enkelt inte gick. Jag gick till en gynekolog för jag tänkte att det kanske var något fel, men han sa att det var helt normalt. "Inga anatomiska konstigheter alls" sa han ordagrant. Han gav mig ett recept på bedövningssalva. Sedan använde jag salvan och drack en hel flaska vin innan också, och då gick det. Men jag blödde jättemycket, jag fick sitta på toaletten och blöda klart - som tur var hade jag lagt handdukar under i sängen. En muslimsk svärmor hade varit mycket nöjd med mig när hon såg allt det blodet! :)

Jag förstår syftet med att påstå att det inte finns någon mödomshinna - att underlätta för de muslimska tjejer som har haft sex före äktenskapet - men jag tycker ändå att det är fel att ljuga om ett biologiskt faktum. Då har det gått för långt. De muslimsksa tjejernas problem måste lösas på andra sätt.
Svar på tråden Varför är tjejer rädda för att förlora oskulden?!?