• Anonym (Anonym)

Varför är tjejer rädda för att förlora oskulden?!?

Hej, jag är själv kvinna och någonting jag funderat på länge är varför tjejer är så rädda för att förlora oskulden. Jag menar de säger ju ofta att de är rädda att det ska blöda och göra ont. Men vad jag inte fattar är att de inte testar själv först, liksom om man är så rädd samtidigt som nyfiken, varför sätter man liksom inte upp några finger och testar då?!?

Och när man gjort det kan man väl ta någon jävla gurka eller banan? Detta har jag inte förstått enda sen mina unga tonår, kommer ihåg när tjejerna i min klass i högstadiet var så om sig och kring sig med detta hur det skulle kännas. Jag kommer ihåg att jag stod bara tyst och glodde på dem jag hade ju liksom redan gjort otaliga saker med mig själv.

Fattar inte hur man väntar att någon annan ska göra det när man själv kan göra det?

Det skulle vara intressant att höra era synpunkter på detta?

• Svar på tråden Varför är tjejer rädda för att förlora oskulden?!?
  • Anonym (Jennie)
    Sgtwolf skrev 2019-05-04 03:16:24 följande:

Upplevelser är personliga

Forskning är objektiv.

Möjligt att din personliga erfarenhet inte är den samma som genimsnittet som forskningen antyder. Men i vetenskapen så finns det några som du utan att majoriteten är som du. De flesta är inte som dig eller har dina erfarenheter. Men det betyder inte inte att du har fel. Din upplevelse är din. Men majoriteten upplever något annat.

Fast vad vet du om vad majoriteten kvinnor upplever? Jag har precis samma upplevelse och fler därtill. Vad vet du om det? Och vaddå vetenskap, allt måste man inte läsa i forskning föratt veta.
  • Anonym (Jennie)
    korngryn skrev 2019-05-03 18:01:22 följande:

Blödning ÄR ju ett tecken på vävnadsskada (eller mens!)

Om du tycker att det är normalt att blöda vid vaginalt penetrationssex bör du kontakta vården, det kan vara tecken på cellförändringar på cervix.

Man ska INTE blöda vid sex (förutom vid mens)

Sex ska liksom inte leda till vävnadsskada.

Men snälla, det är helt normalt. Om jag tycker det är normalt vrf ska jag söka vård för det? Är folk helt bortkopplade?
  • Anonym (Diddi)
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2019-05-04 02:50:42 följande:

Det där stämmer inte, mödomshinnan finns visst. Att den kan se olika ut på olika kvinnor är en annan sak, men visst finns den.

På mig gjorde det så ont första gången jag skulle ligga med min blivande man att det helt enkelt inte gick. Jag gick till en gynekolog för jag tänkte att det kanske var något fel, men han sa att det var helt normalt. "Inga anatomiska konstigheter alls" sa han ordagrant. Han gav mig ett recept på bedövningssalva. Sedan använde jag salvan och drack en hel flaska vin innan också, och då gick det. Men jag blödde jättemycket, jag fick sitta på toaletten och blöda klart - som tur var hade jag lagt handdukar under i sängen. En muslimsk svärmor hade varit mycket nöjd med mig när hon såg allt det blodet! :)

Jag förstår syftet med att påstå att det inte finns någon mödomshinna - att underlätta för de muslimska tjejer som har haft sex före äktenskapet - men jag tycker ändå att det är fel att ljuga om ett biologiskt faktum. Då har det gått för långt. De muslimsksa tjejernas problem måste lösas på andra sätt.

Man anses normal även om man avviker lite från det vanliga. Mödomshinnan finns inte och när den gör det klassas det som missbildning eftersom du då inte ens kan menstruera utan måste opereras.
  • Anonym (Stämmer inte)
    Anonym (Jennie) skrev 2019-05-04 15:01:46 följande:
    Fast vad vet du om vad majoriteten kvinnor upplever? Jag har precis samma upplevelse och fler därtill. Vad vet du om det? Och vaddå vetenskap, allt måste man inte läsa i forskning föratt veta.
    Ja, det undrar jag också? Jag tycker även att det är konstigt när någon säger att "ingen av mina tjejkompisar blödde", för detta är ju något väldigt privat som man inte pratar om. Annat än med sin gynekolog och sin man - eller anonymt på ett forum, som här. Det är ingen annan som känner till det jag berättade här, om hur gammal jag var eller gynekologbesöket. 
  • Anonym (Jennie)
    Fru Ågren skrev 2019-05-03 18:43:33 följande:

Men känslan av att det är för trångt brukar bero på att man är spänd eller torr. Slidan är ju väldigt elastisk även i tonåren och kan anpassa sig.Det vanligaste svaret som oroliga tonårstjejer får från ungdomsmottagningen när de märker att de inte ens kan få in en tampong är att de ska slappna av och kanske smörja med lite vaselin.

Att man rent fysiskt skulle vara för trång kan inte vara vanligt. 

Fru Ågren skrev 2019-05-03 18:43:33 följande:

Men känslan av att det är för trångt brukar bero på att man är spänd eller torr. Slidan är ju väldigt elastisk även i tonåren och kan anpassa sig.Det vanligaste svaret som oroliga tonårstjejer får från ungdomsmottagningen när de märker att de inte ens kan få in en tampong är att de ska slappna av och kanske smörja med lite vaselin.

Att man rent fysiskt skulle vara för trång kan inte vara vanligt. 

Men nej inte alls sant! OM det skulle vara sant så skulle det innebära att även äldre kvinnor som b la fått barn kan bli trånga om de bara är torra o nervösa. Men nej slidväggarna har ju utvidgats. Dessutom skrev jag inte att de flesta är för trånga även fast det händer. Jag säger att det är trångt. Att en person INTE skulle vara det första ggn hör till ovanligheten.
  • Anonym (Jennie)
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2019-05-04 15:11:19 följande:

Ja, det undrar jag också? Jag tycker även att det är konstigt när någon säger att "ingen av mina tjejkompisar blödde", för detta är ju något väldigt privat som man inte pratar om. Annat än med sin gynekolog och sin man - eller anonymt på ett forum, som här. Det är ingen annan som känner till det jag berättade här, om hur gammal jag var eller gynekologbesöket. 

Ja precis! De flesta pratar inte om sånt som är så privat! För mig första ggn var det som att snoppen skapade en väg i slidan som inte fanns, verkligen. Smärtsamt men blödde inte speciellt, gjorde ont lång tid efter. Känner till många som blödigt.
  • Anonym (Stämmer inte)
    Anonym (Diddi) skrev 2019-05-04 15:10:22 följande:
    Man anses normal även om man avviker lite från det vanliga. Mödomshinnan finns inte och när den gör det klassas det som missbildning eftersom du då inte ens kan menstruera utan måste opereras.
    Fel. Att födas med en mödomshinna är normalt, men att inte ens ha ett litet hål i mitten är en missbildning, liksom att födas utan mödomshinna. 

Nu får ni väl ge er..? Om ni läser lite embryologi får ni även lära er hur hymen bildas på flickfostret. Det här är ju utforskad och färdig kunskap.

Det går till så, att slidan gröps ut ifrån båda hållen genom något som kallas för "programmerad celldöd" (apoptos). Man kan tänka på det som två team som borrar en tunnel, ifrån var sitt håll. Till slut möts de i mitten, och där lämnar de kvar en skiljevägg som är någon, eller ett par millimeter tjock - förutom det lilla pyttelilla hålet i mitten. Och det är den skiljeväggen som ÄR mödomshinnan. Det är inte några "flikar", utan flickarna är det som blir kvar när hinnan en gång spräckts. 
  • Vargaflickan

Herregud, att tråden spårat ur till en diskussion om mödomshinnan. Och jo, det finns en mödomshinna men det är ingen hinna som spricker vid samlag, utan ett veck som ser olika ut från kvinna till kvinna. Det är därför som allt fler läkare föredrar att använda ordet slidkrans för att beskriva det.

• Anonym (Stämmer inte)
    Vargaflickan skrev 2019-05-04 15:47:08 följande:

Herregud, att tråden spårat ur till en diskussion om mödomshinnan. Och jo, det finns en mödomshinna men det är ingen hinna som spricker vid samlag, utan ett veck som ser olika ut från kvinna till kvinna. Det är därför som allt fler läkare föredrar att använda ordet slidkrans för att beskriva det.

Det är en hinna. Läs mitt inlägg ovanför ditt om hur den bildas i fosterstadiet, så förstår du. 
  • Vargaflickan
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2019-05-04 17:08:06 följande:
    Det är en hinna. Läs mitt inlägg ovanför ditt om hur den bildas i fosterstadiet, så förstår du. 
    Det är ett veck
Svar på tråden Varför är tjejer rädda för att förlora oskulden?!?