• Anonym (Anonym)

Varför är tjejer rädda för att förlora oskulden?!?

Hej, jag är själv kvinna och någonting jag funderat på länge är varför tjejer är så rädda för att förlora oskulden. Jag menar de säger ju ofta att de är rädda att det ska blöda och göra ont. Men vad jag inte fattar är att de inte testar själv först, liksom om man är så rädd samtidigt som nyfiken, varför sätter man liksom inte upp några finger och testar då?!?

Och när man gjort det kan man väl ta någon jävla gurka eller banan? Detta har jag inte förstått enda sen mina unga tonår, kommer ihåg när tjejerna i min klass i högstadiet var så om sig och kring sig med detta hur det skulle kännas. Jag kommer ihåg att jag stod bara tyst och glodde på dem jag hade ju liksom redan gjort otaliga saker med mig själv.

Fattar inte hur man väntar att någon annan ska göra det när man själv kan göra det?

Det skulle vara intressant att höra era synpunkter på detta?

• Svar på tråden Varför är tjejer rädda för att förlora oskulden?!?
  • LivetPåJorden

hade du inte varit anonym hade ja svaratGlad

• Anonym (Vilken fjant)

Alltid lika kul när snubbar låtsas vara en tjej och undrar saker (asg)
    Jisses, TS är ju bara en jäkla fjant!

• Anonym (Diddi)
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2019-05-04 15:23:51 följande:

Fel. Att födas med en mödomshinna är normalt, men att inte ens ha ett litet hål i mitten är en missbildning, liksom att födas utan mödomshinna. 

Nu får ni väl ge er..? Om ni läser lite embryologi får ni även lära er hur hymen bildas på flickfostret. Det här är ju utforskad och färdig kunskap.

Det går till så, att slidan gröps ut ifrån båda hållen genom något som kallas för "programmerad celldöd" (apoptos). Man kan tänka på det som två team som borrar en tunnel, ifrån var sitt håll. Till slut möts de i mitten, och där lämnar de kvar en skiljevägg som är någon, eller ett par millimeter tjock - förutom det lilla pyttelilla hålet i mitten. Och det är den skiljeväggen som ÄR mödomshinnan. Det är inte några "flikar", utan flickarna är det som blir kvar när hinnan en gång spräckts. 

Vi pratar väl inte om foster utan om flickor och kvinnor? Eller när hade ett foster senast samlagsproblem? Bara för att du en gång sagt något dumt så behöver du inte hitta på absurda bortförklaringar där det du pratar om inte är relevant.

Alla pojkar har snippa.... skulle man också kunna säga här eftersom fostren utvecklas utifrån en visuellt gemensam grund. Och det är lika irrelevant.
  • Anonym (Stämmer inte)
    Anonym (Diddi) skrev 2019-05-04 22:30:56 följande:
    Vi pratar väl inte om foster utan om flickor och kvinnor? Eller när hade ett foster senast samlagsproblem? Bara för att du en gång sagt något dumt så behöver du inte hitta på absurda bortförklaringar där det du pratar om inte är relevant.

Alla pojkar har snippa.... skulle man också kunna säga här eftersom fostren utvecklas utifrån en visuellt gemensam grund. Och det är lika irrelevant.
    Va? Utvecklingen stannar alltså upp och skiljeväggen - som ÄR mödomshinnan - blir kvar. Man ser den tydligt redan när den lilla flickan är nyfödd. Nuförtiden ingår den till och med i de punkter som barnläkaren ska kontrollera innan barnet släpps hem från sjukhuset (åtminstone på "mitt" universitetssjukhus).

Han eller hon ska kolla efter hymen imperforatus (alltså inget litet hål i mitten, som det ska vara). För det går lätt att se det precis när flickan är nyfödd och fortfarande påverkad av moderns hormoner. Då kan man nämligen ofta se att hinnan buktar ut, p.g.a. att sekret inte tar sig ut från slidan. Det är mycket bättre att göra en liten incesion redan då, så att det inte glöms bort och flickan drabbas av att mensblodet inte kan komma ut när hon når puberteten. 
  • Vargaflickan
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2019-05-04 23:04:58 följande:
    Va? Utvecklingen stannar alltså upp och skiljeväggen - som ÄR mödomshinnan - blir kvar. Man ser den tydligt redan när den lilla flickan är nyfödd. Nuförtiden ingår den till och med i de punkter som barnläkaren ska kontrollera innan barnet släpps hem från sjukhuset (åtminstone på "mitt" universitetssjukhus).

Han eller hon ska kolla efter hymen imperforatus (alltså inget litet hål i mitten, som det ska vara). För det går lätt att se det precis när flickan är nyfödd och fortfarande påverkad av moderns hormoner. Då kan man nämligen ofta se att hinnan buktar ut, p.g.a. att sekret inte tar sig ut från slidan. Det är mycket bättre att göra en liten incesion redan då, så att det inte glöms bort och flickan drabbas av att mensblodet inte kan komma ut när hon når puberteten. 
    Det är fortfarande ingen hinna dock, utan en krans med slemhinneveck.
  • Anonym (Diddi)
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2019-05-04 23:04:58 följande:

Fortfarande pratar du om foster/nyfödda när ämnet är sex... är det något mer du vill lätta ditt hjärta med? 1av 1000-2000 föds med denna defekt. Det är inte en kroppsdel utan en defekt. Den är ytterst ovanlig och även om man föds med det så är sannolikheten att den inte spruckit eller åtgärdats innan sex noll, ifall vi inte räknar in möjlig pedofili och sex innan pubertet. Så, nej, ?mödomshinna? existerar helt enkelt inte på flickor och kvinnor. Bara sluta larva dig. Menar du att du även hävdar att vi alla har svans? Fast den tillbakabildas hos nästan alla i fosterskadors och den inte har något med sex att göra.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2019-05-04 02:50:42 följande:
    Det där stämmer inte, mödomshinnan finns visst. Att den kan se olika ut på olika kvinnor är en annan sak, men visst finns den.

På mig gjorde det så ont första gången jag skulle ligga med min blivande man att det helt enkelt inte gick. Jag gick till en gynekolog för jag tänkte att det kanske var något fel, men han sa att det var helt normalt. "Inga anatomiska konstigheter alls" sa han ordagrant. Han gav mig ett recept på bedövningssalva. Sedan använde jag salvan och drack en hel flaska vin innan också, och då gick det. Men jag blödde jättemycket, jag fick sitta på toaletten och blöda klart - som tur var hade jag lagt handdukar under i sängen. En muslimsk svärmor hade varit mycket nöjd med mig när hon såg allt det blodet! :)

Jag förstår syftet med att påstå att det inte finns någon mödomshinna - att underlätta för de muslimska tjejer som har haft sex före äktenskapet - men jag tycker ändå att det är fel att ljuga om ett biologiskt faktum. Då har det gått för långt. De muslimsksa tjejernas problem måste lösas på andra sätt.
    Muslimer dricker ju inte alkohol. Blödde du så mycket är det ju något som är allvarligt fel. Och nej, mödomshinnan finns inte
  • Anonym (Män också)

För då kan de träffa på andra manliga oskulder

• Fru Ågren
    Anonym (Jennie) skrev 2019-05-04 15:13:17 följande:
    Fru Ågren skrev 2019-05-03 18:43:33 följande:

Men känslan av att det är för trångt brukar bero på att man är spänd eller torr. Slidan är ju väldigt elastisk även i tonåren och kan anpassa sig.Det vanligaste svaret som oroliga tonårstjejer får från ungdomsmottagningen när de märker att de inte ens kan få in en tampong är att de ska slappna av och kanske smörja med lite vaselin.

Att man rent fysiskt skulle vara för trång kan inte vara vanligt. 

Men nej inte alls sant! OM det skulle vara sant så skulle det innebära att även äldre kvinnor som b la fått barn kan bli trånga om de bara är torra o nervösa. Men nej slidväggarna har ju utvidgats. Dessutom skrev jag inte att de flesta är för trånga även fast det händer. Jag säger att det är trångt. Att en person INTE skulle vara det första ggn hör till ovanligheten.
    Nej, äldre "blir" inte trånga, lika lite som yngre kvinnor är eller blir det. I princip alla postpubertala slidor är mer än tillräckligt elastiska för såväl tamponger som sex och barnafödande. 

Men det kan mycket väl KÄNNAS trångt/torrt/ömt. Hur erfaren man än är och hur många barn man än har fött. Precis samma problem med upplevd trånghet kan alltså uppstå även hos någon som har fött barn. 

Om man inte vill ha sex kommer slidans muskler vara snäva och ihopdragna och slemhinnorna kommer vara för torra. Då gör det ont och man kan t o m blöda om man av någon dum anledning genomför sex ändå. 
  • Anonym (Stämmer inte)
    Anonym (Diddi) skrev 2019-05-05 10:10:35 följande:
    Fortfarande pratar du om foster/nyfödda när ämnet är sex... är det något mer du vill lätta ditt hjärta med? 1av 1000-2000 föds med denna defekt. Det är inte en kroppsdel utan en defekt. Den är ytterst ovanlig och även om man föds med det så är sannolikheten att den inte spruckit eller åtgärdats innan sex noll, ifall vi inte räknar in möjlig pedofili och sex innan pubertet. Så, nej, ?mödomshinna? existerar helt enkelt inte på flickor och kvinnor. Bara sluta larva dig. Menar du att du även hävdar att vi alla har svans? Fast den tillbakabildas hos nästan alla i fosterskadors och den inte har något med sex att göra.
    Ja, att det inte finns ens ett litet hål i mitten, som är avsett för att mensblod och flytningar ska kunna rinna ut även före det första samlaget, är ju en defekt. Det normala är som sagt att det finns ett litet hål i mitten, och det är det sista som naturen gör med mödomshinnan.

Detta är alltså programmerat, precis som det är programmerat på vilken dag ett embryo ska skjuta ut sina armknoppar respektive benknoppar, och på vilken dag ansiktsbenen ska växa ihop fram. Det sista som händer med mödomshinnan är att cellerna dör i mitten, så att det blir ett hål där. Sedan är den färdig, och inget mer händer med den före det första samlaget (i normala fall). Det här är alltså inget jag hittar på, utan dokumenterat i embryologin - man vet numera exakt på vilken dag olika saker sker i fosterutvecklingen. 

Svansen tillbakabildas, men inte mödomshinnan. Den föds flickan med. 
  • korngryn
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2019-05-04 03:12:53 följande:

För övrigt är mödomshinnan en struktur som rättsläkare kontrollerar rutinmässigt, när de undersöker misshandlade eller mördade flickor och unga kvinnor. Det finns till och med en cirkel i obduktionsprotokollet, där rättsläkaren ritar in hur slidöppningen ser ut, d.v.s. hur mycket som täcks av mödomshinnan - detta är ju en del i bevisningen, om flickan har utsatts för en våldtäkt. Det är även helt normalt för rättsläkaren att skriva "hennes mödomshinna är intakt" i protokollet. Det stod i Lisa Holms obduktionsprotokoll t.ex. (som jag har läst). 

Hur skulle man annars kunna avgöra om en barnvåldtäkt har ägt rum, om rättsläkaren inte får kontrollera mödomshinnan på flickan? För att man inte får låtsas om att den finns? Och då ska gärningsmannen gå fri, eller? 

Inte bara på unga kvinnor utan precis lika mycket på äldre kvinnor. Du tror säkert att det bara är unga tjejer som kan bli våldtagna, men jag råkar veta att det inträffar dagligen att 60-70-åringar och äldre blir våldtagna. Och även i deras rättsprotokoll beskrivs ju om det finns någon skada på hymen (det medicinska begreppet för det du kallar mödomshinna. Förresten, hur tror du man skulle kunna ha mens om slidöppningen var täckt av en hinna? En krans är faktiskt ett bättre begrepp eftersom hymen ser ut just som en liten krans, den kan du även känna med fingret)

Hymen används också för att beskriva hur tumörmisstänkta förändringar sitter, t ex ?dorsalt, 4 cm från hymenplanet)

Sen är det ju helt vansinnigt att fria någon från våldtäkt bara för att hymen är intakt! Personen kan ju mycket väl ha våldtagit offret ändå, t ex analt eller oralt, även om det inte förekommer i just din föreställningsvärld.
  • korngryn
    Anonym (Soe) skrev 2019-05-04 06:07:34 följande:

Ehh, Lisa Holm var väl ändå 17 år och hade pojkvän. Tror knappast hon var oskuld! Vore väldigt udda i såfall.

Och för guds skull, du tror väl inte en spräckt eller intakt mödomshinna utgör någon form av bevisning? Det är som SgtWolf säger dna, små minimala sprickor som kommer av att tjejen/kvinnan inte var våt och synligare skador.

Hade du aldrig använt en tampong, dildo, finger vid onani innan du blev av med oskulden? Låter också väldigt udda. Om du inte blev av med oskulden extremt tidigt typ 11-13, då kanske inte ditt underliv var färdigvuxet om du upplevde en blödning? 

Hymen är vanligen intakt hos folk som inte nyligen utsatts för sexuellt våld. Den läker ju liksom! Om man blir vaginalt våldtagen och därefter omedelbart mördad hinner det inte läka och då skulleman kunna se skador.
Svar på tråden Varför är tjejer rädda för att förlora oskulden?!?