• dreshna

BF februari 2020

Jag plussade i fredags och om jag räknat rätt är jag i vecka 5 (4+4, BF 7 februari) så det är väldigt tidigt. Jag började få en misstanke då jag hade mens bara en dag och sedan fortsatte min olustiga känsla i kroppen så jag gjorde ett test men det var negativt. Veckan därpå har jag fortfarande inte kunnat släppa tanken och känslan så jag gjorde ett test till som även det var negativt. Dagarna efter började jag känna av i brösten att de var ömma och efter ett par dagar då det inte släppt gick jag och köpte ett digitalt test som visade gravid!!! Chock chock även om jag anade det innan.

Imon ska jag och prata med kurator lite och på måndag nästa vecka ska jag få göra ultraljud.. sen har jag inskrivningssamtal 13 juni.

Så nu väntar jag på att fler ska komma med beräknat BF i februari. Ser fram emot att följas åt tillsammans :)

• Svar på tråden BF februari 2020
  • Marita B

Hej alla!

Plussade 15 juni efter IVF. Har idag varit på tidigt ultraljud; vecka 6+2 och fått reda på att vi väntar tvillingar. Bf är i februari, men det är långt kvar till dess. Just nu önskar vi bara att bådas små hjärtan fortsätter att ticka på lika fint som idag.

• Marita B
    idisslaren skrev 2019-07-05 15:34:27 följande:

Åh grattis! Vilket underbart ultraljud :)

TACK, ja det var sannerligen svindlande nyheter. Nog för att vi satte in 2 små rackare... men inte vågade vi väl ens tänka oss att båda skulle fästa och växa till sig.
  • Flima
    Carrie123 skrev 2019-07-05 10:59:05 följande:

Skulle ocksa saga kanelknacke - sa gott (at mitt sista igar sa ska passa pa att kopa i Sverige nasta gang, Mina var lite gamla men det sket jag i haha)! Sen kanske ni har nagra benstrackarpauser sa du kan kopa en drickyoghurt eller "frasha" bananer eller linande snacks aven om det brukar vara dyrare vid bensinstationer osv? Notter kan ju ocksa fungera (jag tycker inte jag blir mindre hungrig av det dock). Det ar lite at det kladdigare hallet, men notsmor (mandel eller jordnot eller liknande) klarar sig i rumstemperatur och tycker det ar valdigt gott pa (kanel)knacke och riskakor (ar det majskakor som ar som riskakor fast battre da de inte har ris?) och det kan man forbereda med ju genom att packa dem dubbelt. Morotsstavar ar bra att plocka sma bitar av och det ar nyttigt/haller sig bra. Allt annat jag kommer pa kanns som de behover kyl (typ hummus att doppa gronsaker i, ostsmorgasar, yoghurt osv). Hur langt ska ni aka?

Kanelknäcke är tyvärr inte någon favorit, annars var det ett bra förslag! Majskakor äter jag mycket i vanliga fall också så ett paket sådana får nog hänga med. Morotsstavar var också ett bra tips! De känns mycket fräschare än mycket annat jag har tänkt på :) sen blir det såklart pauser och bensträckare för mer riktigt mat också. Vill bara inte att vi ska behöva stanna p.g.a mig varannan timme, haha. Vi åker från Umeå till Oslo via Södertälje och eventuellt Göteborg, så det blir en bit! Som tur är har jag inte kräkts mer så om jag äter lite men ofta verkar det gå bra :)
  • Sälkut2012

Hej hopp!

Efter ett frysförsök med ivf så har vi plussat med bf 16/2 2020! Detta blir barn nr 3 men resan till en 3a har varit lång tyvärr. Många missfall, utomkveds och till slut ivf. Men nu hoppas vi att detta går vägen. Går in i vecka 9 imorgon.

Mår råtta sedan två veckor. Tröttheten och illamåendet är förlamande! Äter lergigan redan men kräks inte (än...).

• Irene122
    Lulea123 skrev 2019-07-04 18:28:47 följande:

Hallå, hallå!

Är 36år och gravid för första gången. Senaste mensen var 10/5, ägglossning 21/5 och plussade 6/6.

Eftersom man räknar från senaste mensen så har jag och BM räknat att jag är i v7+6. Nu var jag på ett extra UL eftersom jag har haft små blödningar till och från under 1,5 veckor. Läkaren sade att det inte är ett pågående missfall men hon sade att embryot verkade vara i vecka 5+? (kommer inte ihåg vad hon sade). Nu ska jag göra UL om 14 dagar igen för att se om det växer. Så inte överväldigande bra eller dåliga nyheter. Så min fråga, kan det bara saknas 2v sådär? Kan det i så fall bero på att jag hade ägglossning den 21/5, att ägget kanske inte fastnade direkt efter det?

Vet inte om jag ska vara positiv eller om jag ska ställa in mig på abort ????

Med vårt första barn blev jag tillbakaflyttad två veckor vid rutinultraljudet, från v 19 till v 17, trodde jag visste när jag hade ägglossning men tydligen inte. Ut kom vårt friska barn som nu är 2år :). Hade helt enkelt inte den kollen på cykeln som jag trodde, hade nyss slutat med p-piller så den var troligen inte stabiliserad. Lycka till till er :)
  • Carrie123
    Flima skrev 2019-07-06 11:08:29 följande:

Kanelknäcke är tyvärr inte någon favorit, annars var det ett bra förslag! Majskakor äter jag mycket i vanliga fall också så ett paket sådana får nog hänga med. Morotsstavar var också ett bra tips! De känns mycket fräschare än mycket annat jag har tänkt på :) sen blir det såklart pauser och bensträckare för mer riktigt mat också. Vill bara inte att vi ska behöva stanna p.g.a mig varannan timme, haha. Vi åker från Umeå till Oslo via Södertälje och eventuellt Göteborg, så det blir en bit! Som tur är har jag inte kräkts mer så om jag äter lite men ofta verkar det gå bra :)

finns massa andra goda andra knäcke med ju:) Låter som en så kul resa så hoppas det går bra för dig!
  • Lulea123

@Irene122:

Har blött ordentligt, med klumpar och ordentliga kramper hela helgen. Det har varit sängläge som gällt.

Var nu till gynjouren idag och en läkare genomförde ultraljud. Han visade skärmen och förklarade att han bara kunde se en skrumpen hinnsäck och inget foster. Han skrev ut cytotec, eftersom min blödning redan var igång skulle jag bara ta oralt 2st när jag kom hem och 2st till kvällen.

Nu hemma börjar tankarna snurra, enligt förra läkaren såg det ok ut. Förutom att det diffade 2veckor mot mensen (Stämde dock bra mot ÄL). Hon kunde se hinnsäck som motsvarade 5+6 veckor och ett svagt eko på 2mm (vilket ska stämma enligt tabell). Eftersom det var så tidigt kunde hon inte se några hjärtslag. Vi skulle boka tid för uppföljning 10-14 dagar senare.

Tänk om det är fel diagnos på VUL idag? De ska väl eg genomföra 2st VUL/UL för att bekräfta missfall innan Cytotec? Har ju läst några trådar där man haft samma symptom som jag och det ändå visat sig att de var gravida...

• Nube
    Lulea123 skrev 2019-07-08 15:08:00 följande:

@Irene122:

Har blött ordentligt, med klumpar och ordentliga kramper hela helgen. Det har varit sängläge som gällt.

Var nu till gynjouren idag och en läkare genomförde ultraljud. Han visade skärmen och förklarade att han bara kunde se en skrumpen hinnsäck och inget foster. Han skrev ut cytotec, eftersom min blödning redan var igång skulle jag bara ta oralt 2st när jag kom hem och 2st till kvällen.

Nu hemma börjar tankarna snurra, enligt förra läkaren såg det ok ut. Förutom att det diffade 2veckor mot mensen (Stämde dock bra mot ÄL). Hon kunde se hinnsäck som motsvarade 5+6 veckor och ett svagt eko på 2mm (vilket ska stämma enligt tabell). Eftersom det var så tidigt kunde hon inte se några hjärtslag. Vi skulle boka tid för uppföljning 10-14 dagar senare.

Tänk om det är fel diagnos på VUL idag? De ska väl eg genomföra 2st VUL/UL för att bekräfta missfall innan Cytotec? Har ju läst några trådar där man haft samma symptom som jag och det ändå visat sig att de var gravida...

Vad tråkigt att du har börjat blöda. Om du blöder mycket med klumpar och kramper och läkaren kunde inte se något foster idag, låter det som ett missfall. Tyvärr. Om ni kunde se fostret förra veckan och graviditeten hade varit normal så hade läkaren kunnat hitta fostret även idag och den skulle ha vuxit. Sedan räknar man graviditeten alltid från senaste mens, inte från äl. Men jag fick min senaste missfall i mars och blev gravid igen i maj så det kan gå fort! Lycka till!
  • Cis
    Lulea123 skrev 2019-07-08 15:08:00 följande:

@Irene122:

Åå vad tråkigt att läsa. Hållt tummarna för dig. Jag hade ett missfall i nov, det är tungt. Det är ju så vanligt. Men oddsen för ytterligare missfall minskar ju drastiskt för varje missfall. Och nu vet ni att ni fungerar. Förstår att man inte vill sluta hoppas, men i ditt fall låter det verkligen som ett konstaterat missfall. Men tycker det är konstigt att man inte efter förra vul valde att följa hcg, då hade man kunnat bekräfta missfallet snabbare.

Kram
Svar på tråden BF februari 2020