Fifen skrev 2019-08-15 13:28:00 följande:
Tack!
Jag föddes utan livmoder men med alla annat så som äggstockar, äggledare mm. vilket upptäcktes när jag var 17. Så jag har ingått i ett forskningsprojekt om livmodertransplantation och under förra hösten genomförde jag en transplantation som (peppar, peppar) gått väldigt bra. Innan operationen genomfördes allt med hormonbehandling, ÄP, befruktning och infrysning, så nu i september är det dags för nästa steg med insättning. Oddsen är med oss dåd det är 86% av de som varit med i tidigare studie som fått barn. Dessutom har 3 st i projektet blivit gravida på första försöket. Jag har bestämt att jag ska bli den 4e att lyckas med det :)
Okej, jag får redan nu försöka boka in aktiviteter då! Jag tycker redan nu att väntan är olidlig! Så kan nog inte föreställa mig den oändliga väntan som kommer vara sen!
Finns det något som man inte bör göra nu innan insättningen eller efter insättningen?
Är det någon som hört något om restriktioner om mat och dryck? Jag vet att jag läste någonstans inför hormonbehandlingen att för mycket koffein inte är något bra.
Ojj, det måste varit väldigt tufft att få det beskedet som 17-åring. Men häftigt att man kan transplantera livmödrar, vad skönt att det än så länge verkar lyckat :) Spännande, håller tummarna för att du blir den fjärde! Vet ni ungefär när i september det blir? :)
Vår klinik rekommenderar bara att man ska äta och dricka som gravid efter insättningen, alltså ska man inte dricka så mycket kaffe tex då. Det är väl inte så mycket mer generellt man ska undvika, utan leva som vanligt (lättare sagt än gjort).
Vid en första insättning är det nog bäst att inte blanda in så mycket alternativa saker heller, kan ju fungera på första försöket. Efter ett par insättningar blir man mer desperat och känner att man måste göra någonting annorlunda eftersom det inte funkat, det är där jag är, haha :)