• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • mscoconut

Hej igen!

Börjar på korta nu på söndag, första gången. Känns läskigt och jobbigt (ska börja nytt jobb på måndag, så hoppas på så få biverkningar som möjligt...).
    Alla ssk och läkare säger "Vad kul!", men det känns inte alls kul... aja, målet i sikte. 

Det ger lite perspektiv att läsa om alla er som har försökt och försökt flera insättningar och uttag. Ni kämpar verkligen! Tar bort spänningen lite från första gången, att det inte är givet. Det är både skönt och läskigt.

• Hedblomster
    Jooosen skrev 2019-08-15 21:48:34 följande:

Aah förstår.. hur länge sprutade du? Jag räknade ut att jag endast tog sprutor i 7 dagar sedan äl sprutan. Känns så sjukt kort när jag ser alla andra.. men men dom kanske vet bäst. Ja det hoppas jag ni får. Känns som det är så olika det där med äggplock. Mitt kan fan inte bli värre än förra ggn haha. Ska be dom ge mig alla droger som finns på Sophiahemmet alltså.. :p. Vet inte heller om ja vågar ta något på egen hand.. är sugen men kanske bara är dumt. Om det blir fet kanske jag testar då istället ..

Oj, jag kommer ha sprutat i 11 dagar sen ovitrellen båda gångerna! 7 dagar med orgalutran dock. Ja hoppas du kan få mer smärtstillande! Mitt gick jättebra sist men blir lite nojjig att vara på nytt ställe för de kanske har andra mediciner haha!
    LLW skrev 2019-08-15 22:14:25 följande:

Haha jag har också haft en snygg gynekolog/läkare. Så jobbigt när man ligger där i stolen och ens partner sitter bredvid medan en annan man gräver runt mellan ens ben! Skapligt obekväma situationer man hamnar i, hahaha!

Vi fick svar idag.. dom har beslutat att inte ge oss ett försök till. Anledningen är att vi fått sammanlagt 4 återföringar, så trots att första blev ett sånt fiasko tycker dom att vi fått tillräckligt med hjälp.

Jag var rätt förberedd men tycker det är tråkigt att läkaren gav oss falska förhoppningar förra veckan. Hon sa liksom att vi med stor sannolikhet kommer få ett försök till, att hon inte såg varför det inte skulle bli så.

Så det är trist. Men nu lämnar vi RMC bakom oss. Känns konstigt att vi aldrig mer kommer åka dit igen.. ett år sen första besöket där. Två år sen jag ringde och startade utredningen. Fy fan vad tiden bara går.. På måndag ska vi till Falun för startmöte. Det känns bra. Längtar efter att få sätta igång!

Haha ja, min sambo var inte med så det kanske var bra men fan haha. Så obekvämt.

Gud vad snålt av dom! 4 återföringar, ska det vara så mycket då?! Men men, kan vara skönt att byta ställe också men det är ju en ekonomisk fråga också... Oavsett så är ni igång snart och jag håller tummarna!
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • Ladythewinter

Har en fråga till er som varit med i ivf svängarna ett tag. Känner mig inte så påläst. Ser endel av er som gjort många många återföringar. Är detta utöver de 3 försök man får av landstinget? vad har det kostat er. har sett någon som gjort upp till 9 återföringar med frysta embryon.

• Aryzza

Hej.

Hoppar också in. Oförklarligt barnlösa, alla prover bra eller mycket bra. Försökt i 19 månader själva och har nu (pga att vi ljög för vården) fått påbörja vår första IVF. Skånes landsting har som regel två års försök själva innan man får hjälp om man är oförklarligt barnlös.

Har första äggplocket på måndag, dag 17 i cykeln så ska bli så skönt att ta sista menopur och fyremadel idag, har ju sprutat ganska länge. Har haft hemskt mycket biverkningar under hormonbehandlingen men försöker intala mig att det är en västanfläkt jämfört med att vara gravid på riktigt. Har vart väldigt taggad men nu när det är här på riktigt så vet varken min man eller jag hur vi ska reagera riktigt, mycket märkliga känslor :).

Till alla som har jobbigt vill jag verkligen rekommendera att gå och prata med någon. Jag gick till en terapeut som själv hade kämpat med barnlöshet och det var världens bästa beslut. Hon hjälpte mig jättemycket.

• Limarie

Nej. Det blev inget. Inget av de 4 befruktades trots ICSI. Jag är tom, vi är tomma. Inget svar vad anledningen kan vara. 

Vi borde försöka igen säger läkaren, vi har ju tre gratis försök (när vi nu blir kallade). Det känns meningslöst och för smärtsamt. Vi hade gärna velat gå över till donation nu. Eller vad kan man mer göra för att veta: Varför går det inte? Varför har ingen någon förklaring? 

1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • Loviisa89
    Limarie skrev 2019-08-16 10:47:18 följande:

Nej. Det blev inget. Inget av de 4 befruktades trots ICSI. Jag är tom, vi är tomma. Inget svar vad anledningen kan vara. 

Vi borde försöka igen säger läkaren, vi har ju tre gratis försök (när vi nu blir kallade). Det känns meningslöst och för smärtsamt. Vi hade gärna velat gå över till donation nu. Eller vad kan man mer göra för att veta: Varför går det inte? Varför har ingen någon förklaring? 

Men fy vad orättvist!!! Att ni inte ens kan få någon befruktad, många kramar till er! <3

Går det att använda de gratis ivf:försöken för att ha spermie eller äggdonation? Då kanske ni kan prova det. Men det är ju inget litet beslut att gå över till donation heller. Nu får nog ta er tid att smälta allt och bara vara ledsna :(
    Insta: Ivfskafunka
  • Hoppet19

Aj!! Ledsen för din skull, fy fan alltså! Kram
  • LLW

Blir helt förkrossad av att läsa detta. Så otroligt tungt för er, kan bara föreställa mig.

Kan man försöka ändra något mer? Har ni gjort korta eller långa vid era försök? Byt medicin?

Vårt första misslyckade, när inget blev befruktat, tog jag gonal och fick 5 ägg. Andra gången menopur och 9 ägg. Så det kan göra mycket att ändra medicinen! Just nu tycker jag dock ni bara ska rå om varandra och försöka smälta detta. <3 jag beklagar verkligen!
  • SvenOlsson

Det var tråkigt att höra. Som jag förstått det är ICSI liksom "vägs ende", den sista möjligheten för en man att bli biologisk fader till ett barn. Men donation är ett jättebra val - när det är enda valet. Det tar nog bort en hel del press
  • nilssonska
    misu80 skrev 2019-08-16 08:14:12 följande:

Kul att du hänger med, välkommen!

Åh så spännande! Hoppas att långa fungerar lika bra denna gång. Jag börjar med långa på fredag nästa vecka. Helt ny upplevelse för mig då jag aldrig har gjort IVF förut. 

Stort lycka till :)

Tack!

Spännande med första! Vet du varför de valt långa för dig? Jag fick tjata som en galning för att få långa då det inte är så poppis nu för tiden, pga jobbigt med nedregleringen. Tidigare användes det mer mot endometrios vilket jag har. Jag gjorde korta två gånger med uruselt resultat och sen långa två gånger då jag blev gravid båda (men fick en missed abortion) så jag är vädur positiv till det.

Lycka till du också!
Svar på tråden IVF hösten 2019