• Anonym (Annelie)

    Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?

    Hej jag har en liten fundering. Jag har ADHD och Autism, tänkte besöka liseberg och har förstått att vissa med sjukdommar och diagnoser kan ha et speciellt åkaband för att ta sig in en annan väg förbi köerna. Vad behövs det för typ av papper för att visa att man har funktionsnedsättningar som inte är synliga? Räcker det med diagnosutredningarna? Eller vad behövs? Känns som om jag behöver planera redan nu för Lisebergsresan senare i sommar. Andra med erfarenhet som vill dela med sig?

  • Svar på tråden Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?
  • Anonym (KP)
    Anonym (Hon med atypisk autism) skrev 2019-07-26 13:30:11 följande:

    Du kan gott stå i kö. Bara för att du har ADHD och autism ska du inte ha någon gräddfil, du lär få en hel del sura blickar också, själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag skulle gå före pga mina diagnoser. Med rullstol är det en helt annan sak, de har inget val. Välj en dag när det inte är så mycket folk istället.


    Anonym (Hon med atypisk autism) skrev 2019-07-26 13:34:39 följande:
    Jag tror dig, men det har inget med Asperger att göra. Det finns inte ett enda diagnoskriterie i någon diagnosmanual som nämner något om köer och det finns inget annat kriterie som kan påverka heller. Man kan ha svårt för ljud, ljus och andra sinnesintryck men då kan man inte vara i parken alls.

    Jag har autism och ADD men inte diagnostiserad förrän i vuxen ålder. Personligen så kan jag stå i kö men har all förståelse till att det är olika för olika människor. Det är inte så svårt... Alla autister är inte likadana. En kö på ett sådant redan rörigt ställe ger mycket intryck som det kan vara svårt att skydda sig från. Kan man med olika hjälpmedel t.ex hörlurar/solglasögon/etc samt ledsagare få göra något som man så otroligt gärna vill så ska man få göra det. Det är långt ifrån alla som behöver detta så den vanliga kön lär inte direkt bli så mycket längre.
  • Anonym (KP)
    Anonym (Fröken Apelsin) skrev 2019-07-26 16:25:33 följande:

    Men ts är ju vuxen? Det måste väl ändå inte gå att jämföra ett barn med diagnoser som med en vuxen? Om man normalt sett klarar sig utan ledsagare i vardagen, kan man väl ändå inte kräva att man skall ha det + i och med det förtur till alla attraktioner i en nöjespark?

    Eller har jag missat något? Jag tycker det låter helt orimligt att en vuxen människa som inte har så stora svårigheter att hen behöver ledsagning, stöd etc i alla normala vardagliga situationer ex gå till affären eller gå på bio eller vad som, just i en nöjespark skall ha rätt till ledsagare och förtur överallt.
    Själv har jag både kronisk migrän och epilepsi och ljus/ ljud mycket folk etc kan trigga anfall, men jag skulle aldrig drömma om att försöka få förtur.
    Jag väljer dagar med lite folk, konstiga tider, och bara de attraktioner med lite kö etc etc.


    Känns som att det blir lite spekulativt här. Vi har ingen aning om hur TS stöd ser ut i hennes vardagliga liv Glad Jag tror inte att det är så många högfungerande som skulle utnyttja detta.
  • Anonym (Annelie)
    Anonym (N) skrev 2019-07-26 13:08:10 följande:

    Hur gör du i affärer när det är långa köer? Tänkte att du kan ju testa samma metod.


    Självscanning och handlar sent på söndagar lite folk i affären och behöver inte stå i kö då.
  • Anonym (Aspie)
    Anonym (Fröken Apelsin) skrev 2019-07-26 16:25:33 följande:

    Men ts är ju vuxen? Det måste väl ändå inte gå att jämföra ett barn med diagnoser som med en vuxen? Om man normalt sett klarar sig utan ledsagare i vardagen, kan man väl ändå inte kräva att man skall ha det + i och med det förtur till alla attraktioner i en nöjespark?

    Eller har jag missat något? Jag tycker det låter helt orimligt att en vuxen människa som inte har så stora svårigheter att hen behöver ledsagning, stöd etc i alla normala vardagliga situationer ex gå till affären eller gå på bio eller vad som, just i en nöjespark skall ha rätt till ledsagare och förtur överallt.

    Själv har jag både kronisk migrän och epilepsi och ljus/ ljud mycket folk etc kan trigga anfall, men jag skulle aldrig drömma om att försöka få förtur.

    Jag väljer dagar med lite folk, konstiga tider, och bara de attraktioner med lite kö etc etc.


    Ja du har missat något. Människor är olika och har olika styrkor och svagheter, och det finns dessutom olika grader av besvär. Alltså ts fixar inte att stå i kö som du gör, men något annat kanske hon fixar utan problem som du har svårigheter med. Du vet, en del är bra på matte andra på språk.
  • Kverulant67
    Anonym (Men) skrev 2019-07-26 08:03:22 följande:
    En del av hennes problematik är ju just att hon inte klarar av att stå i köer.
    Då ska hon nog undvika Liseberg och andra dylika ställen....
  • BurningDiamond
    Kverulant67 skrev 2019-07-26 18:51:40 följande:
    Då ska hon nog undvika Liseberg och andra dylika ställen....
    Fast nu finns det ju lagstiftat att den här typen av etablissemang ska vara tillgängliga för alla, oavsett funktionshinder. Sedan kan du som individ ha vilken åsikt du vill i frågan, men TS har lagen på sin sida.
  • Anonym (Annelie)
    Anonym (Fröken Apelsin) skrev 2019-07-26 16:25:33 följande:

    Men ts är ju vuxen? Det måste väl ändå inte gå att jämföra ett barn med diagnoser som med en vuxen? Om man normalt sett klarar sig utan ledsagare i vardagen, kan man väl ändå inte kräva att man skall ha det + i och med det förtur till alla attraktioner i en nöjespark?

    Eller har jag missat något? Jag tycker det låter helt orimligt att en vuxen människa som inte har så stora svårigheter att hen behöver ledsagning, stöd etc i alla normala vardagliga situationer ex gå till affären eller gå på bio eller vad som, just i en nöjespark skall ha rätt till ledsagare och förtur överallt.

    Själv har jag både kronisk migrän och epilepsi och ljus/ ljud mycket folk etc kan trigga anfall, men jag skulle aldrig drömma om att försöka få förtur.

    Jag väljer dagar med lite folk, konstiga tider, och bara de attraktioner med lite kö etc etc.


    Märkligt att du skriver om mig på ett sätt som du tror att du känner mig och vet hur jag fungerar. Jag vet inte hur normalt du tycker det är att ha sjukskrivningar, in och ut på psyk, självmedicinering med tabletter och alkohol, dåliga relationer, boendestöd och har svårigheter att klara av vardagssysslor och svårigheter att klara av känslor. Mina panikattacker sitter i att jag har svårt att hantera känslor. Ja jag är ung vuxen till åldern men inte mogen som en vuxen tyvärr. Har på sistonde börjat få mer och mer ordning på mitt liv. Jag har fått mediciner som fungerar ganska bra äntligen, psykologkontakt, terapeut och kontakt med en arbetsterapeut på en klinik för de med Autism. Jag har fått utbrott flertalet gånger i mitt liv att jag både fått åka ambulans och polisbil till akutpsyk pga saker jag gjort i ren panik. Jag tycker det är tragiskt när andra förväntar sig att vi med funktionsnedsättningar ska fungera lika bra som alla andra.

    Jättebra för er som bor nära och kan åka till liseberg när som helst. Inte alla som kan det. Ska alternativet vara att jag tackar nej till att åka dit med släktingarna som har typ 9 timmars resa dit? När det finns möjligheter för oss att få ett ledsagararmband och kan ha kul i några timmar och känna lite mindre ångest?
  • Anonym (Lise)
    BurningDiamond skrev 2019-07-26 18:59:26 följande:

    Fast nu finns det ju lagstiftat att den här typen av etablissemang ska vara tillgängliga för alla, oavsett funktionshinder. Sedan kan du som individ ha vilken åsikt du vill i frågan, men TS har lagen på sin sida.


    Oavsett lagstiftning så här själv rätt välja om man vill utsätta sig eller inte. Ts har problem med köer och då Kanske det är dumt att utsätta sig för just Liseberg.
  • Anonym (A)

    Psykolog på Habiliteringen skrev intyg för vår son. Det behöver stå tydligt att personen behöver ledsagning och har svårt att köa. Väl inne på Liseberg köar vi så ofta/mycket han klarar och nyttjar förtur när det börjar närma sig haveri.

  • Anonym (Annelie)
    Anonym (Mamma till barn med asperger) skrev 2019-07-26 16:03:49 följande:

    Min son har autism ( den typen som tidigare hette asperger). Han klarar inte av köer och har mycket svårt att vänta, svårt för intryck osv. Ja alla barn tycker det är tråkigt att stå i kö, men jag har fler barn utan diagnos så jag VET att det inte är samma sak utan funktionsnedsättningen. Vi var på Liseberg i början av sommaren. Visade upp ett läkarintyg på diagnosen (stod bara autism, inget om specifika svårigheter) och min man fick gå in som ledsagare till sonen. Till sonen köpte vi vanligt åkband. Att sonen fick gå före i köerna gjorde att vi kunde få en bra dag på Liseberg. Utan detta hade vi inte kunnat åka. Även med bandet orkade han bara stanna 4 timmar medan de två andra barnen som bar med på resan orkade stanna till stängning. Som sagt STOR skillnad. Trots alla förberedelser hann vi med några sammanbrott och konflikter i typisk autism-anda. Ni som uttalar er negativt om funktionsnedsättningar i den här tråden vet inte vad ni pratar om. Att ha asperger är i de flesta en kamp VARJE dag. Att ha ett barn med autism som får utbrott och slåss offentligt är jobbigt - dels ska man hantera utbrottet och dela känner man andras blickar på sig. Att då få en liten fördel någon gång som gör att ett besök på Liseberg - som för de flesta andra endast är förknippat med positiva känslor - men som för den med autism kan kräva enorma förberedelse, är inte för mycket. En stor eloge till Liseberg som förstår detta!


    Fantastiskt att ni fick möjlighet att underlätta ert besök på liseberg! Att leva med diagnoserna är kämpigt, och kan tänka mig att det är kämpigt som förälder också. Så det var ni förtjänt av, att få ha 4 timmars nöje åtminstonde.
Svar på tråden Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?