• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (***)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 10:36:58 följande:
    Vad jag läst i tråden blev ts sambo sjuk och hon blev sjuk under sin studietid. Det är inte någons fel.
    Var skrev jag att det är hennes fel att hon blev sjuk?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 09:49:03 följande:
    Ta vill främst vara solidarisk med sig själv OCH SIN SAMBO SOM ÄR SJUK. Sambon får ingenting från samhället eftersom samhället förväntar sig att ta ska försörja henne. MEN hans pengar drar staten till andra sjuka istället. Han betalar för ett socialförsäkringssystem för andra och som inte inkluderar hans fru. Det är klart han lackar.
    Det förväntar sig samhället inte alls att han ska. Däremot finns det för sjukförsäkring, föräldraförsäkring, a-kassa och alla andra gemensamma skydd och ersättningar villkor. Så vitt jag uppfattat det har TS sambo av okunskap eller ren otur lyckats utförsäkra sig själv.

• ensam1

TS måste ha en av historiens snabbaste löneökningar. I inledningen är det 70.000, sedan 80.000 sedan betalar han över 500,000 i skatt vilket man gör om man har en lön över 95,000. 25 000 på 4 dagar känns rätt oslagbart om man är kvar på samma jobb

• Anonym (***)
    ensam1 skrev 2019-11-27 11:34:58 följande:

TS måste ha en av historiens snabbaste löneökningar. I inledningen är det 70.000, sedan 80.000 sedan betalar han över 500,000 i skatt vilket man gör om man har en lön över 95,000. 25 000 på 4 dagar känns rätt oslagbart om man är kvar på samma jobb

Ja, det är mkt som inte låter trovärdigt i denna tråd...
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 10:36:58 följande:
    Vad jag läst i tråden blev ts sambo sjuk och hon blev sjuk under sin studietid. Det är inte någons fel.
    Läs TS inlägg 24 där han skriver att de inte "direkt prioriterade att rulla sjuksängen till Försäkringskassan" och TS inlägg 106 där han skriver att någon regelrätt sjukskrivning inte gjordes och att de "inte var stenhårda med att lösa alla detaljer".

Nej, det är ingens fel att TS sambo blev sjuk men däremot är det absolut någons fel att det inte ens kollades upp ordentligt om hon var berättigad till sjukpenning.
  • KillBill
    ensam1 skrev 2019-11-27 09:37:31 följande:
    Det kryphålet hade jag gärna velat känna till när jag hade företag. Eller är det så att du menar att platt skatt på den schablonmässiga utdelningen? Jag kan inte se hur det på något sätt skulle kunna kallas ett kryphål att jag behöver betala 37% i skatt på en inkomst som om jag tog den som lön skulle ge skatt på ungefär 15-16%, 

Eller menar du att man tar ut lön upp till taket för statlig skatt och sedan utdelning på det? Vid en månadslön på 50.000 betalar jag 28% i skatt + utdelningen som motsvarar en lön på 14,000 i månaden med 37% vilket i kronor på ett år = 234.000 kronor.
    Om jag istället tagit ut 64,000 som lön hade skatten blivit 262.000 kronor, alltså 28,.000 högre vilket å motsvarar lite drygt 2000 kr i månaden.

Om man istället jämför med en lön på 40.000 i månaden blir skillnaden i skatt 1400 i månaden.

Så visst är det en skillnad men att kalla det kryphål är väl att ta i
    Här kan du läsa mer om det jag menar.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/hundratals-bolag-skapas-for-att-sanka-skatten

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/finansministern-om-skattetrixandet-djupt-upprorande
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Orka)

Men hur har ni tänkt att din fru ska orka vara ensam med barnet 12 timmar varje vardag (du skriver arbete mellan 08-19, och så tranaporttid på det) om hon är så sjuk att hon inte ens kan ha ett minimilöns- eller deltidsjobb? Jag är själv föräldraledig just nu, fullt frisk och det är ändå tufft både fysiskt och psykiskt.

• Anonym (***)
    Anonym (Orka) skrev 2019-11-27 13:05:26 följande:

Men hur har ni tänkt att din fru ska orka vara ensam med barnet 12 timmar varje vardag (du skriver arbete mellan 08-19, och så tranaporttid på det) om hon är så sjuk att hon inte ens kan ha ett minimilöns- eller deltidsjobb? Jag är själv föräldraledig just nu, fullt frisk och det är ändå tufft både fysiskt och psykiskt.

Det är inte något problem om TS får 10 000 kr mindre i skatt varje månad. Då löser sig allt.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (***) skrev 2019-11-27 13:12:38 följande:

Det är inte något problem om TS får 10 000 kr mindre i skatt varje månad. Då löser sig allt.

Blir hon mindre sjuk av att jag betalar mer i skatt?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Molly) skrev 2019-11-27 08:40:18 följande:

Men det gör jag, du kan kalla det missunnsamhet om du vill.

Jag kallar det solidaritet.

För mig är det självklart att den som har mer resurser bidrar med mer också.

Visst ska det löna sig att studera, göra karriär, jobba hårt etc, men inte med hur stora klyftor som helst.

Och idag ser vi hur välfärden monteras ner bit för bit, för att dom som har resurser har fått skatteminskningar, och det drabbar dom som saknar resurser, klassisk borgarpolitik.

Därför skulle jag aldrig rösta höger, jag tror på solidaritet människor emellan.

Varför är det bara de som får sin inkomst av lön som ska vara solidariska? Varför inte Sveriges riktigt rikaste, typ 300 000 personer?

Det är platt skatt på:

Vinster på bostäder

Uthyrning av bostäder

aktievinster

Utdelning i bolag

Bolagsföesäljning

OSV

Varför ska BARA de som har en löneinkomst över 40 000 vara solidariska?
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom