• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Nonym
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 22:32:28 följande:

    Bor du i Stockholm och köpte hus innan 30 utan ekonomiskt stöd? Grattis!

    Finns absolut inget som säger att den statliga skatten behövs för att finansiera universitet. Som tidigare nämnts kostar invandring+bistånd 6ggr mer ca än den statliga skatten drar in. Har fö inte tagit stuidelån och knappt fått bidrag eftersom jag hela tiden jobbade. Att den statliga skatten skulle behövas för att finansietra välfärden är ett falkst narrativ ala Lars Ohly.

    Angående land med sambeskattning. Och?

    Vilken risk innebär det att hyra ut sin BR man redan äger? Vilken risk innebär det att bygga ett Attefallshus för 100k och få igen det på 7-8 mån samtidigt som hisets pris går upp? Hur stor risk innebär det att hyra ut en våning på sitt hus?

    Hur stor investering gör inte en kirurg som ofta lägger 7-8 år på studier med inkomstbortfall? Varför är det mer rimligt att denne kirurg ska betala 60% skatt när Lars-Åke som hyr ut en våning betalar 30%?

    Behovet av statlig skatt är obefintligt och skulle enkelt kunna finansieras.


    Nej, inte i Stockholm, skulle inte bo där ens om någon gav mig ett hus.. fy :-P

    Välfärden finansieras ju av samtliga skatter, och redan som det ser ut idag är den ansträngd, varför då argumentera om att låta de som har mest redan idag få ännu mer? Trots den skatt du betalar har du ut mer i månaden än vad jag och min man har, vad är rättvisan i det? Vi jobbar ju fler timmar tillsammans än vad du gör borde vi inte få lika mycket då?

    Att jämföra sin egen situation med någon annans med annorlunda förutsättningar blir ju bara dumt, eller hur?

    Jag skiter egentligen i vad du tjänar, vad Camilla Läckberg tjänar och vad grannen tjänar, för mig är det bara viktigt att jag kan leva på min lön och att det finns någon form av samhällsstöd (sjukvård, skola, fk) när man har behov av det..

    Med tanke på att du vill dra upp hur mycket invandringen och bistånden kostar borde du kanske skrivit en tråd om det istället då? Att staten får in mindre pengar gör ju inte automatiskt att kostnaderna minskar, så att du vill betala mindre skatt löser ju inte problemet med de stora utgifterna, eller hur?

    Det är ju du själv som drar upp dem och jämför Sverige med dem, då bör det väl vara rimligt att påvisa vissa stora (och relevanta) skillnader mot hur vi har det i just Sverige..

    Risken är ju att ens hyresgäst förstör hela ens lägenhet och skiter i att betala hyra (t.ex).. och ett attefallshus snickrar man knappast ihop för några 100k.. har själv räknat på det där.. 350k och då gör jag allt jobb själv.. alltifrån grävning till avlopp till el och rörmokeri..

    det är alltid en risk att hyra ut, tror du annat är du faktiskt ganska dum..

    Tänk på alla stackars jävlar (mig inklusive) som börjar jobba redan i tonåren men inte får någon pensionsinbetalning förrän man fyller 25, för att det tydligen är orättvist att de som väljer att studera halkar efter, vad var det för mening med att göra om pensionssystemet så?
  • Less is more
    AnnaSthlm skrev 2019-11-23 09:50:14 följande:

    Welcome to reality. Sverige är ett paradis för lågpresterande individer med låg ambitionsnivå. Mittemellan- människor klarar sig ok de med. Så fort man har åstadkommit något straffas man för det. Det är där du är.


    På vilket sätt är Sverige ett paradis för lågpresterande individer ? Är de egentligen friska och välfungerande menar du ? Bor de för bra, mår de bra, och har de råd med saker ?
  • Less is more
    AnnaSthlm skrev 2019-11-23 09:50:14 följande:

    Welcome to reality. Sverige är ett paradis för lågpresterande individer med låg ambitionsnivå. Mittemellan- människor klarar sig ok de med. Så fort man har åstadkommit något straffas man för det. Det är där du är.


    På vilket sätt är Sverige ett paradis för lågpresterande individer ? Är de egentligen friska och välfungerande menar du ? Bor de för bra, mår de bra, och har de råd med saker ?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-12-03 22:37:50 följande:

    Du har ju ingen koll på vad som faktiskt ingår i attefallshus om du tror det blir så billigt. Friggebod ja, ett året-om-hus med el och avlopp, nej.


    Behöver inte alls bli så dyrt om man gör det själv som sagt. Dessutom finns massor av andra uthyrningsmöjligheter med minimal insats/risk
  • Anonym (Johan)
    Nonym skrev 2019-12-03 22:54:14 följande:

    Nej, inte i Stockholm, skulle inte bo där ens om någon gav mig ett hus.. fy :-P

    Välfärden finansieras ju av samtliga skatter, och redan som det ser ut idag är den ansträngd, varför då argumentera om att låta de som har mest redan idag få ännu mer? Trots den skatt du betalar har du ut mer i månaden än vad jag och min man har, vad är rättvisan i det? Vi jobbar ju fler timmar tillsammans än vad du gör borde vi inte få lika mycket då?

    Att jämföra sin egen situation med någon annans med annorlunda förutsättningar blir ju bara dumt, eller hur?

    Jag skiter egentligen i vad du tjänar, vad Camilla Läckberg tjänar och vad grannen tjänar, för mig är det bara viktigt att jag kan leva på min lön och att det finns någon form av samhällsstöd (sjukvård, skola, fk) när man har behov av det..

    Med tanke på att du vill dra upp hur mycket invandringen och bistånden kostar borde du kanske skrivit en tråd om det istället då? Att staten får in mindre pengar gör ju inte automatiskt att kostnaderna minskar, så att du vill betala mindre skatt löser ju inte problemet med de stora utgifterna, eller hur?

    Det är ju du själv som drar upp dem och jämför Sverige med dem, då bör det väl vara rimligt att påvisa vissa stora (och relevanta) skillnader mot hur vi har det i just Sverige..

    Risken är ju att ens hyresgäst förstör hela ens lägenhet och skiter i att betala hyra (t.ex).. och ett attefallshus snickrar man knappast ihop för några 100k.. har själv räknat på det där.. 350k och då gör jag allt jobb själv.. alltifrån grävning till avlopp till el och rörmokeri..

    det är alltid en risk att hyra ut, tror du annat är du faktiskt ganska dum..

    Tänk på alla stackars jävlar (mig inklusive) som börjar jobba redan i tonåren men inte får någon pensionsinbetalning förrän man fyller 25, för att det tydligen är orättvist att de som väljer att studera halkar efter, vad var det för mening med att göra om pensionssystemet så?


    Rättvisan ligger i vad min arbetsgivare vill betala mig såklart. Antignen är jag dubbelt så produktiv som du eller din man. Dock jobbar jag oftast runt 70 timmar per vecka. Vissa är mer produktiva än jag och får mer i lön. Helt rimligt. Der handlar ju inte bara om att stämpla in. Varför skulle någon då skaffa ett jobb som kräver anaträngning att få?

    Min poäng är att det finns massor av utgifter som har NOLL med skola.vård och omsorg att göra. Utgifter som vida överstiger det lilla den statliga skatten drar in. Att den då skulle vara nödvändig för att behålla välfärden är lögn.

    Ponera att jag är ordf i din BRF. Jag kräver dig på en avgift om 4000 kr och hävdar att jag MÅSTE ha dessa pengar för att betala BRFens underhåll. Men du vet att 50% av dessa pengar går som gåvor till andra BRFer. Skulle inte du tycka jag ljög då om jag säger att jag inte kan betala underhållet utan 4000?

    Det finns en risk med allt man gör. Man att det skulle vara en SÅ mycket större risk att renovera källaren och hyra ut än att spendera 10 år och över miljonkostnader (studielån, inkomstbortfall mm) och bli kirurg? Du hör ju själv hur jävla fånigt det låter.

    Renoverar du en våning eller bygger ett attefallshus ökar i regel alltid bostadens värde med ungefär samma belopp. Det är i princip riskfritt. Varför inte bara beskatta, tex uthyrning, som inkomst av tjänst?

    Det sistnämnda låter definitivt som en orättvisa, jag är inte alls inläst så har svårt att bidra i det specifika fallet.
  • Anonym (Johan)
    Less is more skrev 2019-12-03 23:08:45 följande:

    På vilket sätt är Sverige ett paradis för lågpresterande individer ? Är de egentligen friska och välfungerande menar du ? Bor de för bra, mår de bra, och har de råd med saker ?


    Tja skillnaden i lön mellan att tex ställa sig på dn mack efter gymnasiet eller utbilda sig till tex Polis är obefintligt. Sverige har västvärldens lägsta lönsamhetspremie för att studera och skaffa ett kvalificerat jobb.

    Ett par som lever på försörjningsstöd och har två barn får några hubdralappar mer i plånboken om den ena föräldern börjar jobba och tjänar 20 000 i mån. Hur motiveras man att tex ta ett städjobb om det i slutändan ger några 100 lappar?

    Nu hålls jag kvar främst av min sociala situation med familj etc, men min levnadsstandard hade varit mkt högre i andra länder. Är man lågavlönad däremot är Sverige (och möjligen Norge) världens bästa land att bo i.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-03 22:22:34 följande:

    Jag vet inte. Det som var väldigt tydligt var att man kan få som inneboende vilket man inte kan gällande bostadsbidrag. Gällande sambo stod att man kan få stöd för sin del av hyran, så den biten skiljer sig ju från bostadsbidrag. I övrigt var det otydligt exakt vad som gälde. Det är väl ett ganska nytt bidrag också. Min poäng var att olika bidrag har olika regler.

    Men om detta skulle kunna vara relevant för er är det väl bara att ringa FK och fråga. Krävs dock att hon har sjukersättning eller aktivitetsstöd. Sjukskrivning räcker ej.

    Tycker i och för sig att det vore kosntigt om det inte finns någon övre gräns på vad sambon får tjäna. Då skule man ju gå emot principerna vid andra bidrag.

    (Paus för googling)

    Jag har försökt luska lite och när det gäller bostadstillägg för pensionärer så spelar bådas inkomst roll så rimligtvis är det så också vid sjukersättning. Får tacka dig för denna tråd, jag lär mig en del. Intressant tycker jag.

    Mest lösnsamt för staten vore ju att inte ha några bidrag alls. Jag tycker att det verkar som att samboskap är relevant när det handlar om sådant som direkt påverkas av det som tex boende, men inte när det gäller sånt som har med annat att göra som tex sjukersättjing som inte baseras på behov utan på vad man tjänat tidigarw. Men där har vu uppenbarligen väldigt okika syn.

    Men givetvis kan man ha olika syn på de,olika bidragen och hur de räknas ut. När jag nu googlade hittade jag äldre personer som var sambo med separata ekonomier men som inte fick bostadstillägg på grund av att sambon tjänade för mycket. Jag kan förstå den upprördheten som de kände. Men jag har svårt att se kopplingen till löneskatt. Dessutom så kan man ju ligga långt under spärren för statlig skatt men ända tjäna för mycket för bostadstillägg. Så de flesta som inte får dessa bidrag på grund av att sambon tjönar för mycket skulle inte heller tjäna på sambeskattning eller platt skatt. Så om man ser det som ett problem att sambons inkomst påverkar ens rätt till bidrag spelar ev sambeskattning ingen praktisk roll för väldigt många. Är nog trots allt inte jättemånga som har över statliga skattespärren på sin pension tex.


    Men för att återgå till kärnan. Varför tycker du man ska tjäna olika beroende på hur man får in sina pengar? Varför ska staten rodda i det? Varför inte ens ha konsekvens här? Skit i ersättningarna en stund. Varför ska vissa inkomstformer beskattas med 60% och vissa 30% eller 22% oavsett hur höga de är?

    Om man är vänsterlagd borde man ju vilja att alla ska betala samma (höga) nivå. Vice versa om man är högerlagd.

    Varför ska gamle rike Kjell-Åke vara skattebefriad om han hyr ut sin källare men Anna som försöker bygga en förmögenhet som jobbar som jurist skattas sönder? Det leder ju bara till ökade klyftor och att det blir nästan omöjligt att komma ikapp.

    Varför ska produktivitet bestraffas och gamla pengar premieras?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-04 07:26:58 följande:

    Men för att återgå till kärnan. Varför tycker du man ska tjäna olika beroende på hur man får in sina pengar? Varför ska staten rodda i det? Varför inte ens ha konsekvens här? Skit i ersättningarna en stund. Varför ska vissa inkomstformer beskattas med 60% och vissa 30% eller 22% oavsett hur höga de är?

    Om man är vänsterlagd borde man ju vilja att alla ska betala samma (höga) nivå. Vice versa om man är högerlagd.

    Varför ska gamle rike Kjell-Åke vara skattebefriad om han hyr ut sin källare men Anna som försöker bygga en förmögenhet som jobbar som jurist skattas sönder? Det leder ju bara till ökade klyftor och att det blir nästan omöjligt att komma ikapp.

    Varför ska produktivitet bestraffas och gamla pengar premieras?


    Det har jag faktiskt inte uttalat mig om att jag tycker.

    Jag har diskuterat sambeskattning samt jämförelse mellan skatt på lön och hur bidragsregler är utformade. Där har jag varit tydlig med min åsikt, jag är emot sambeskattning och ser inget inkonsekvent i att samboskap kan vara relevant vid uträkning av vissa bidrag samtidigt som varje individ själv skattar på sin lön.

    Sen har jag påpekat att om man anser att skatt på kapital och skatt på lön ska vara samma/mer lika finns det fler än ett sätt att lösa det på. Men jag har inte uttryckt min egen åsikt i den frågan.

    Så nu är huvudfrågan att det är olika skatt på inkomst på kapital som på inkomst på lön? Huvudfrågan är inte längre orättvisan att två personer med samma gemensamma inkomst betalar olika löneskatt, eller statens inkonsekvens vid bidragsregler?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-04 07:59:20 följande:

    Det har jag faktiskt inte uttalat mig om att jag tycker.

    Jag har diskuterat sambeskattning samt jämförelse mellan skatt på lön och hur bidragsregler är utformade. Där har jag varit tydlig med min åsikt, jag är emot sambeskattning och ser inget inkonsekvent i att samboskap kan vara relevant vid uträkning av vissa bidrag samtidigt som varje individ själv skattar på sin lön.

    Sen har jag påpekat att om man anser att skatt på kapital och skatt på lön ska vara samma/mer lika finns det fler än ett sätt att lösa det på. Men jag har inte uttryckt min egen åsikt i den frågan.

    Så nu är huvudfrågan att det är olika skatt på inkomst på kapital som på inkomst på lön? Huvudfrågan är inte längre orättvisan att två personer med samma gemensamma inkomst betalar olika löneskatt, eller statens inkonsekvens vid bidragsregler?


    jo huvudfrågan är fortfarande densamma. Dock skulle denna fråga adresseras och orättvisan till stor del försvinna om man tog bort den statliga skatten. Då är det fullt rimligt att diskutera varför enbart löneskatt ska skattas så hårt.

    Om alla drev bolag, day tradeade eller hyrde ut hus skulle frågan om sambeskattning till stor del dö ut eftersom orättvisorna skulle upphöra till stor del. Den kraftigt progressiva skatten är ju hela kärnan till eventuell diskussion om sambeskattning.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-04 08:09:18 följande:

    jo huvudfrågan är fortfarande densamma. Dock skulle denna fråga adresseras och orättvisan till stor del försvinna om man tog bort den statliga skatten. Då är det fullt rimligt att diskutera varför enbart löneskatt ska skattas så hårt.

    Om alla drev bolag, day tradeade eller hyrde ut hus skulle frågan om sambeskattning till stor del dö ut eftersom orättvisorna skulle upphöra till stor del. Den kraftigt progressiva skatten är ju hela kärnan till eventuell diskussion om sambeskattning.


    Om orättvisan bara är att personer som tjänar mer också betalar statlig skatt så har du rätt i att den örättvisan försvinner om du tar bort den skatten. Sen får man ju kolla på vad det får för konsekvenser och diskutera utifrån det. Och där finns det ju uppenbaeligen massa att diskutera.

    Sambeskattning är för övrigt redan nu en ganska död fråga, så att ta bort statlig skatt enbart för att dämpa den frågan känns ganska onödigt. Då krävs nog andra argument.

    Men det som du lyft med orättvisor gällande bidrag löser du inte med vare sig platt skatt eller sambeskattning. Väldigt många av de som ej har rätt till försörjningsstöd, bostadsbidrag och bostadstillägg på grund av vad partnern tjänar skulle inte heller gynnas ekonomiskt av vare sig sambeskattning eller platt skatt.
  • Nonym
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-04 07:16:35 följande:

    Rättvisan ligger i vad min arbetsgivare vill betala mig såklart. Antignen är jag dubbelt så produktiv som du eller din man. Dock jobbar jag oftast runt 70 timmar per vecka. Vissa är mer produktiva än jag och får mer i lön. Helt rimligt. Der handlar ju inte bara om att stämpla in. Varför skulle någon då skaffa ett jobb som kräver anaträngning att få?

    Min poäng är att det finns massor av utgifter som har NOLL med skola.vård och omsorg att göra. Utgifter som vida överstiger det lilla den statliga skatten drar in. Att den då skulle vara nödvändig för att behålla välfärden är lögn.

    Ponera att jag är ordf i din BRF. Jag kräver dig på en avgift om 4000 kr och hävdar att jag MÅSTE ha dessa pengar för att betala BRFens underhåll. Men du vet att 50% av dessa pengar går som gåvor till andra BRFer. Skulle inte du tycka jag ljög då om jag säger att jag inte kan betala underhållet utan 4000?

    Det finns en risk med allt man gör. Man att det skulle vara en SÅ mycket större risk att renovera källaren och hyra ut än att spendera 10 år och över miljonkostnader (studielån, inkomstbortfall mm) och bli kirurg? Du hör ju själv hur jävla fånigt det låter.

    Renoverar du en våning eller bygger ett attefallshus ökar i regel alltid bostadens värde med ungefär samma belopp. Det är i princip riskfritt. Varför inte bara beskatta, tex uthyrning, som inkomst av tjänst?

    Det sistnämnda låter definitivt som en orättvisa, jag är inte alls inläst så har svårt att bidra i det specifika fallet.


    Vad räknas som att vara produktiv? Jag jobbar inom tillverkningsindustrin, företaget omsätter runt 100 miljoner om året, och vi är mindre än 10 personer som jobbar i produktionen, då borde jag väl ändå räknas som ganska produktiv, eller?

    Alla skatter tillsammans är det som bekostar välfärden, det du föreslår blir ju lite av en omvänd Robin Hood.. OM man ska ta bort den statliga skatten måste ju de pengarna sparas någon annan stans, var då föreslår du? Har svårt att se att invandringen ses som ett PK-alternativ, så vart föreslår du annars?

    Nu kan du inte jämföra Sveriges välfärdssystem med att ge bort hälften av en avgift i gåvor, för det är inte riktigt så det fungerar med vårt välfärdssystem.. alla pengar som på något sätt ges till invånare/verksamheter inom landet är en form av investering.. Antingen i samhällsnyttan eller i befolkningen, jag blir förvånad över att du inte inser detta?

    Nu tror jag många av de som valt att bli läkare även gör det för att de faktiskt känner att de vill hjälpa människor, plus att de flesta nog relativt snabbt tjänar igen de där pengarna de i ditt synsätt förlorar.. Att det går att göra relativt stora pengar på bostadsmarknaden idag är inte synonymt med att alla gör det, och än mindre självklart att det kommer fortsätta vara så i framtiden.. Att man däremot även i framtiden kan räkna med en relativt god inkomst om man har en bra utbildning, det är nog ett ganska säker kort..

    Kanske funkar i Stockholm med tillbyggnad/ombyggnad/attefallshus att det ökar bostadens värde med motsvarande summa, men i princip överallt i Sverige som inte är storstad så är det tyvärr inte så som är fallet.. dessutom måste allt sådant även underhållas i framtiden, och det kostar att bygga, mer om man inte kan göra det själv.. tror du tyvärr väljer att dra upp många exempel där du själv är dåligt påläst och baserar dina argument på ytterligheter..

    De första åren jag arbetade fick jag pension för, sen gjordes systemet om.. varför kan man ju fråga sig.. antagligen för att man som simpel arbetare ska tvingas jobba ännu fler år innan man kan gå i pension..
  • Anonym (förstår)
    Less is more skrev 2019-12-03 23:08:45 följande:

    På vilket sätt är Sverige ett paradis för lågpresterande individer ? Är de egentligen friska och välfungerande menar du ? Bor de för bra, mår de bra, och har de råd med saker ?


    I något annat land svälter du ihjäl om du inte jobbar. I Sverige får du tak över huvudet, mat på bordet, utbildning och sjukvård även om du inte presterar någonting.
  • Anonym (Johan)
    Nonym skrev 2019-12-05 16:27:04 följande:

    Vad räknas som att vara produktiv? Jag jobbar inom tillverkningsindustrin, företaget omsätter runt 100 miljoner om året, och vi är mindre än 10 personer som jobbar i produktionen, då borde jag väl ändå räknas som ganska produktiv, eller?

    Alla skatter tillsammans är det som bekostar välfärden, det du föreslår blir ju lite av en omvänd Robin Hood.. OM man ska ta bort den statliga skatten måste ju de pengarna sparas någon annan stans, var då föreslår du? Har svårt att se att invandringen ses som ett PK-alternativ, så vart föreslår du annars?

    Nu kan du inte jämföra Sveriges välfärdssystem med att ge bort hälften av en avgift i gåvor, för det är inte riktigt så det fungerar med vårt välfärdssystem.. alla pengar som på något sätt ges till invånare/verksamheter inom landet är en form av investering.. Antingen i samhällsnyttan eller i befolkningen, jag blir förvånad över att du inte inser detta?

    Nu tror jag många av de som valt att bli läkare även gör det för att de faktiskt känner att de vill hjälpa människor, plus att de flesta nog relativt snabbt tjänar igen de där pengarna de i ditt synsätt förlorar.. Att det går att göra relativt stora pengar på bostadsmarknaden idag är inte synonymt med att alla gör det, och än mindre självklart att det kommer fortsätta vara så i framtiden.. Att man däremot även i framtiden kan räkna med en relativt god inkomst om man har en bra utbildning, det är nog ett ganska säker kort..

    Kanske funkar i Stockholm med tillbyggnad/ombyggnad/attefallshus att det ökar bostadens värde med motsvarande summa, men i princip överallt i Sverige som inte är storstad så är det tyvärr inte så som är fallet.. dessutom måste allt sådant även underhållas i framtiden, och det kostar att bygga, mer om man inte kan göra det själv.. tror du tyvärr väljer att dra upp många exempel där du själv är dåligt påläst och baserar dina argument på ytterligheter..

    De första åren jag arbetade fick jag pension för, sen gjordes systemet om.. varför kan man ju fråga sig.. antagligen för att man som simpel arbetare ska tvingas jobba ännu fler år innan man kan gå i pension..


    Du är så produktiv som din arbetsgivare anser. Simpelt.

    Varför måste det vara PK? Vilka kostnadsminskningar i befintlig budget är PK? Det är inte PK att sänka skatter som inte ens drar in pengar i Sverige. Är det ett argument för att behålla dem?

    En majoritet är, och har varit för, en minskad invandring i årtionden. Varför ska den fortsatt vara västvärldens mest generösa år efter år i strid med folkviljan?

    Om folk blir det de vill av egen vilja och inte monetära behov. Varför sänkte då S marginalskatten från 80 till 50% 1991? Varför har företagare platt skatt? Varför är det vara just lönearbetare som inte bryr sig om marginalskatt menar du? Är Lokföraren mindre brydd om statlig skatt än egenföretagaren? Isf varför?

    Att man ska ge skattelättnader för de privatpersoner som hyr ut bostäder för att man själv totalt förstört den svenska bostadsmarknaden med bla hyresregleringar är absurt. Och knappast ett argument för att lönearbetare ska betala mkt mer skatt än andra.

    Att systemen görs om vilket förändrar alla de förutsättningar du byggt ditt liv på är förkastligt. Det håller jag helt med om.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-05 07:41:32 följande:

    Om orättvisan bara är att personer som tjänar mer också betalar statlig skatt så har du rätt i att den örättvisan försvinner om du tar bort den skatten. Sen får man ju kolla på vad det får för konsekvenser och diskutera utifrån det. Och där finns det ju uppenbaeligen massa att diskutera.

    Sambeskattning är för övrigt redan nu en ganska död fråga, så att ta bort statlig skatt enbart för att dämpa den frågan känns ganska onödigt. Då krävs nog andra argument.

    Men det som du lyft med orättvisor gällande bidrag löser du inte med vare sig platt skatt eller sambeskattning. Väldigt många av de som ej har rätt till försörjningsstöd, bostadsbidrag och bostadstillägg på grund av vad partnern tjänar skulle inte heller gynnas ekonomiskt av vare sig sambeskattning eller platt skatt.


    Det sistnämnda är sant. Dock så slår orättvisan inte alla lika hårt eftersom de som par knappast behöver betala nämnvärt mer i skatt än andra par som har samma bruttoinkomst men annan inkomstfördelning.

    Enligt de utredningar som finns kostar felaktiga bidragsutbetalningar 18 miljarder per år. Den statliga skatten drar knappt in mer med dynamiska effekter.

    Så småningom kommer även jag starta bolag och hyra ut mig (och göra exakt samma jobb fö). Då kan jag med statens goda minne skatteplanera bort all progressivitet. Det positiva man kan ta med sig från denna tråd är att det kraftigt stärkt min ambition och engagemang för detta.

    Dock kommer jag fortfarande tycka det är förjävligt andra med samma bruttoinkomst som jag kommer behäva betala mycket mer i skatt.
  • Less is more
    Anonym (förstår) skrev 2019-12-05 16:48:44 följande:

    I något annat land svälter du ihjäl om du inte jobbar. I Sverige får du tak över huvudet, mat på bordet, utbildning och sjukvård även om du inte presterar någonting.


    Till dig och alla andra i tråden. Jah vet

    Antagligen har ni inte träffat de som har funktionsnedsättningar eller sjukdomar ute i skolan eller arbetslivet. De syns ju inte riktigt - utan åker förr eller senare ut och in i arbetslivet. Fram och tillbaka i tillfälliga anställningar som blir fler. En situation alla inte har mental kapacitet att hantera. De har en väldigt svag position i samhället så klart.

    Jag vet att ni enbart tror att invandrare som får bidrag - men ni glömmer verkligen en stor grupp av människor ni normalt inte stöter på. De får man ju inte glömma bort.

    Det blir absolut inte något bättre samhälle av att folk hamnar på gatan och inte får mat. De får eller klarar inte fler jobb för det.

    Om du är chef och arbetsgivare utgår jag ifrån att du också kan tänka dig att anställa någon som inte är helt perfekt.

    Sedan var det någon som klagade på statlig skatt och att poliser inte får så hög lön. Men det blir ju faktiskt inte högre polislöner eller fler poliser med lägre statlig skatt heller ? Eller ska de ska de skrapa ihop pengar genom mutor som i vissa andra länder ?

    Skatten kan utformas på olika sätt - men att bara gnälla på statlig skatt uta
    Anonym (förstår) skrev 2019-12-05 16:48:44 följande:

    I något annat land svälter du ihjäl om du inte jobbar. I Sverige får du tak över huvudet, mat på bordet, utbildning och sjukvård även om du inte presterar någonting.


    Jag tycker i alla fall det är bra att människor med funktionsnedsättning ersättning att leva av och stöd i sin vardag.

    Jag vill absolut inte se människor svälta och ligga döende på gatorna.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom