• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 13:52:25 följande:
    Jag kan gifta mig imorgon om det innebär fördelar. Har aldrig sagt att jag inte kan gifta mig.

Jag vill att jag ska få samma rätt att disponera mina pengar som de som tjänar hälften. Sambeskattning blir ointressant vid platt skatt så varför inte bara införa det?
    BRA! Din sambo är extremt utsatt om det skulle hända dig något redan nu och händer det dig något när ni köpt bostad för fem-sex miljoner blir det ödesdigra konsekvenser för henne och barnen om ni inte är gifta.

Så nu är det platt skatt som är universallösningen och inte det du kallar för sambeskattning men som för er del bara skulle vara ett regelrätt samboavdrag?

Kort svar på din fråga: Vi har inte platt skatt  för att det ska löna sig att jobba och för att det ska löna sig att gå från deltid till heltid samt från deltid i en viss grad till deltid i en högre grad. När Sverige var ett högskatteland på 1970-talet, då Astrid Lindgren skrev sin Pomperipossa-saga lönade det sig tyvärr inte alltid.

Personer som tjänar 80.000 eller mer  i månaden i inkomst av tjänst tillhör en minoritet, det rör sig kanske om några hundra tusen människor i Sverige och generella skattelagar stiftas inte med tanke på så små minoriteter, de stiftas med tanke på den stora majoriteten lönearbetande människor.

MEN för att ändå ge den här minoriteten en "morot" så tas som du säkert har koll på den extra statliga inkomstskatten, det som brukar kallas värnskatten bort efter nyår.

Om du nu har ett jobb över det vanliga så har du säkert dessutom också möjlighet att göra en del avdrag i deklarationen. 

Som andra har varit inne på så skulle ändå inte införd plattskatt hjälpa dig och din sambo NU när ni sitter och slänger 20 000 i sjön varje månad. Lagändringar är en process som tar tid , ibland flera år. Det är bara i undantagsfall, som när det gällde dödförklaringar efter tsunamin i Thailand som lagändringar går riktigt fort.

Vad som kan hjälpa dig nu är att du tar tag i din bostadssituation, antingen genom att utnyttja de kontakter du borde ha och skaffar en hyreslägenhet i andra hand  eller genom att köpa en bostadsrätt.

Helt oavsett om ditt önskemål om  platt skatt skulle genomföras nästa vecka är det ändå inte klokt att sitta och slänga 20 000 i sjön varje månad när man HAR andra alternativ.
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 14:20:04 följande:
    Allt i livet handlar inte om Radhus.

Detta patetiska argument; "Har du något att klaga på så flytta då" förstår jag mig inte på. Skulle du gett samma råd till kvinnorna som slogs för rösträtt i Sverige?
    Nu jämför du dig med en kvinna som inte har rösträtt, dvs en kvinna som levde före 1920-talet? Det är ju skrattretande och jävligt oförskämt mot henne.

Ja, ni är ju i samma situation, eller hur?. Men det är klart, din sambo är ju lika beroende av dig som kvinnor var förr av sina män.

• Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-25 14:21:55 följande:

BRA! Din sambo är extremt utsatt om det skulle hända dig något redan nu och händer det dig något när ni köpt bostad för fem-sex miljoner blir det ödesdigra konsekvenser för henne och barnen om ni inte är gifta.

Så nu är det platt skatt som är universallösningen och inte det du kallar för sambeskattning men som för er del bara skulle vara ett regelrätt samboavdrag?

Kort svar på din fråga: Vi har inte platt skatt  för att det ska löna sig att jobba och för att det ska löna sig att gå från deltid till heltid samt från deltid i en viss grad till deltid i en högre grad. När Sverige var ett högskatteland på 1970-talet, då Astrid Lindgren skrev sin Pomperipossa-saga lönade det sig tyvärr inte alltid.

Personer som tjänar 80.000 eller mer  i månaden i inkomst av tjänst tillhör en minoritet, det rör sig kanske om några hundra tusen människor i Sverige och generella skattelagar stiftas inte med tanke på så små minoriteter, de stiftas med tanke på den stora majoriteten lönearbetande människor.

MEN för att ändå ge den här minoriteten en "morot" så tas som du säkert har koll på den extra statliga inkomstskatten, det som brukar kallas värnskatten bort efter nyår.

Om du nu har ett jobb över det vanliga så har du säkert dessutom också möjlighet att göra en del avdrag i deklarationen. 

Som andra har varit inne på så skulle ändå inte införd plattskatt hjälpa dig och din sambo NU när ni sitter och slänger 20 000 i sjön varje månad. Lagändringar är en process som tar tid , ibland flera år. Det är bara i undantagsfall, som när det gällde dödförklaringar efter tsunamin i Thailand som lagändringar går riktigt fort.

Vad som kan hjälpa dig nu är att du tar tag i din bostadssituation, antingen genom att utnyttja de kontakter du borde ha och skaffar en hyreslägenhet i andra hand  eller genom att köpa en bostadsrätt.

Helt oavsett om ditt önskemål om  platt skatt skulle genomföras nästa vecka är det ändå inte klokt att sitta och slänga 20 000 i sjön varje månad när man HAR andra alternativ.

Hur skulle det vara demotiverande för någon att gå till jobbet bara för att deras maka inte betalar stor progressiv skatt. Och vad är det egentligen för incitament? Det är som att säga att Zlatan inte får göra mål för att det inte motiverar de andra spelarna att göra det. Alla har inte samma förutsättningar, i ett par kanske den ena parten bara har kapacitet att få en lön på 20k i mån medan den andra har kapacitet för 60k, varför ska de då tvingas betala mkt högre skatt än ett par som tjänar 40+40? Det är inte längre 1978 med 80% marginalskatt. Att kvinnor skulle gå tillbaka till spisen 2020 om deras män inte beskattas vansinnigt högt känns absurt. Speciellt eftersom kvinnor börjar dominera prestigefyllda utbildningar och yrken.

Med ditt resonemang kan man ifrågasätta varför de, relativt få och välbärgade, ska betala platta skatter oå sina utdelningar. Eller varför de som lyckas tillskansa sig en billig HR (prisreflerad av staten) inte ska beskattas mer än 22% när dr hyr ut sin BR med stor vinst. Eftersom du försvarar den progressiva skatten är du svaret skyldig. Regeringens EGEN uttedningstjänst har konstaterat att värnskattens avskaffande finansierar sig själv, ska jag vara TACKSAM för att regeringen tar bort en skatt som inte leder till mer skatteintäkter? Det är som att du ska vara tacksam för att jag slutar ta dina pengar och eldar upp dem.

Jag har NOLL rätt till avdrag i deklationen vad jag vet, men du får gärna upplysa om vilka avdrag högavlönade kan göra.

Att besluta att slopa värnskatten tog några veckors förhandlande i nuvarande regeringsunderlag. Så köper inte att det skulle behöva ta åratal.

Jag har spm sagt bott såhär i mindre än 3 mån och har alternativ på gång. Men med 130 000 mer om året skulle livet få helt andra förutsättningar.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 17:36:15 följande:
    Hur skulle det vara demotiverande för någon att gå till jobbet bara för att deras maka inte betalar stor progressiv skatt. Och vad är det egentligen för incitament? Det är som att säga att Zlatan inte får göra mål för att det inte motiverar de andra spelarna att göra det. Alla har inte samma förutsättningar, i ett par kanske den ena parten bara har kapacitet att få en lön på 20k i mån medan den andra har kapacitet för 60k, varför ska de då tvingas betala mkt högre skatt än ett par som tjänar 40+40? Det är inte längre 1978 med 80% marginalskatt. Att kvinnor skulle gå tillbaka till spisen 2020 om deras män inte beskattas vansinnigt högt känns absurt. Speciellt eftersom kvinnor börjar dominera prestigefyllda utbildningar och yrken.

Med ditt resonemang kan man ifrågasätta varför de, relativt få och välbärgade, ska betala platta skatter oå sina utdelningar. Eller varför de som lyckas tillskansa sig en billig HR (prisreflerad av staten) inte ska beskattas mer än 22% när dr hyr ut sin BR med stor vinst. Eftersom du försvarar den progressiva skatten är du svaret skyldig. Regeringens EGEN uttedningstjänst har konstaterat att värnskattens avskaffande finansierar sig själv, ska jag vara TACKSAM för att regeringen tar bort en skatt som inte leder till mer skatteintäkter? Det är som att du ska vara tacksam för att jag slutar ta dina pengar och eldar upp dem.

Jag har NOLL rätt till avdrag i deklationen vad jag vet, men du får gärna upplysa om vilka avdrag högavlönade kan göra.

Att besluta att slopa värnskatten tog några veckors förhandlande i nuvarande regeringsunderlag. Så köper inte att det skulle behöva ta åratal.

Jag har spm sagt bott såhär i mindre än 3 mån och har alternativ på gång. Men med 130 000 mer om året skulle livet få helt andra förutsättningar.
    Som du själv skriver är det inte 1978 längre och idag lönar det sig för folk i allmänhet  på ett helt annat sätt än då att jobba, att gå från deltid till heltid och att gå från deltid i en viss grad till deltid i en högre grad. Som jag skrev är det vad som lönar sig för majoriteten, inte för en  jämförelsevis liten minoritet på några hundra tusen  personer som politiker främst har i åtanke när de lagstiftar om skatter.

Det som var demotiverande tidigare i Sverige var naturligtvis att skatten för låg- och medelinkomsttagare var väldigt hög jämfört med likande i-länder i Europa. Det är nog de flesta eniga om.

Tvärtmot vad du tror kan jag tänka mig progressiv skatt på vissa former av kapitalutdelningar. Jag tycker det är fel att kassörskorna  på Åhléns, eller för den delen inköpscheferna   på Åhlens betalar betydligt högre procentuell andel av vad de tjänar i skatt än vad personerna som äger Åhléns gör. Så nu vet du det.

Att det numera är straffbart att köpa ett hyreskontrakt har jag ju redan dragit, så numera kan man inte längre riskfritt köpa ett hyreskontrakt för att bo där medan man hyr ut sin BR och tjänar grova pengar på det. Vill man tjäna pengar på att hyra ut sin BR får man lösa sin egen boendesituation på annat sätt under tiden så det problem du nämner kommer att försvinna i takt med att vi ser några prejudicerande domar  som visar att det kan kosta väldigt mycket i slutändan.

Värnskatten började det förstås pratas om redan då  vi saknade regering och det förhandlades om att C och L skulle bli stödpartier. L har drivit frågan om dess avskaffande i flera år.
  • Anonym (Johanna)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-25 18:27:47 följande:

Som du själv skriver är det inte 1978 längre och idag lönar det sig för folk i allmänhet  på ett helt annat sätt än då att jobba, att gå från deltid till heltid och att gå från deltid i en viss grad till deltid i en högre grad. Som jag skrev är det vad som lönar sig för majoriteten, inte för en  jämförelsevis liten minoritet på några hundra tusen  personer som politiker främst har i åtanke när de lagstiftar om skatter.

Det som var demotiverande tidigare i Sverige var naturligtvis att skatten för låg- och medelinkomsttagare var väldigt hög jämfört med likande i-länder i Europa. Det är nog de flesta eniga om.

Tvärtmot vad du tror kan jag tänka mig progressiv skatt på vissa former av kapitalutdelningar. Jag tycker det är fel att kassörskorna  på Åhléns, eller för den delen inköpscheferna   på Åhlens betalar betydligt högre procentuell andel av vad de tjänar i skatt än vad personerna som äger Åhléns gör. Så nu vet du det.

Att det numera är straffbart att köpa ett hyreskontrakt har jag ju redan dragit, så numera kan man inte längre riskfritt köpa ett hyreskontrakt för att bo där medan man hyr ut sin BR och tjänar grova pengar på det. Vill man tjäna pengar på att hyra ut sin BR får man lösa sin egen boendesituation på annat sätt under tiden så det problem du nämner kommer att försvinna i takt med att vi ser några prejudicerande domar  som visar att det kan kosta väldigt mycket i slutändan.

Värnskatten började det förstås pratas om redan då  vi saknade regering och det förhandlades om att C och L skulle bli stödpartier. L har drivit frågan om dess avskaffande i flera år.

Hyra ut sin BR hur som helst är inte helier ok. De flesta föreningar har stadgar som reglerar detta.
  • Anonym (förstår)
    KillBill skrev 2019-11-25 13:25:12 följande:

Att beskattningen på bolag och kapitalinkomster är platt beror på att bolag och kapital är rörligt på ett annat sätt än löneinkomkster och att en progressiv skatt därför skulle vara kontraproduktiv. 

Sverige har blande de största förmögenhetsklyftorna och den lägsta förmögenhetsrörligheten i västvärlden. Majoriteten av alla förmögna i Sverige har ärvt sina pengar till skillnad från andra länder där många blivit rika på entreprenörskap och arbete. Det beror på de platta lönerna och höga skatterna (som gynnar förmögna men missgynnar arbetare). I Sverige skall du förbliva vid din läst.

Vad tror du händer den dagen vårt välfärdssystemet kraschar? Det kommer att blotta större klasskillnader än i något annat västland.
  • Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-25 18:27:47 följande:

Att hyra ut BR med stor vinst är standard i Sthlm få som har något emot det.

Bara att stå i bostadskön medan man bor i sin BR och sedan plocka ut en HR med genomsnittshyra (125kr per kvm) efter ett antal år. Då kan man utan problem, helt lagligt, hyra ut sin BR till 20 000 i vinst och man skattar lågt. Finns inget s9m helst olagligt i detta, bara för paret att skriva sig på olika adresser (ej olagligt heller)

Känner till många som gör detta, och hyr sådana BR av andra.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 19:16:59 följande:
    Att hyra ut BR med stor vinst är standard i Sthlm få som har något emot det.

Bara att stå i bostadskön medan man bor i sin BR och sedan plocka ut en HR med genomsnittshyra (125kr per kvm) efter ett antal år. Då kan man utan problem, helt lagligt, hyra ut sin BR till 20 000 i vinst och man skattar lågt. Finns inget s9m helst olagligt i detta, bara för paret att skriva sig på olika adresser (ej olagligt heller)

Känner till många som gör detta, och hyr sådana BR av andra.
    Jamen det är ju inte att hyra ut sin BR i sig jag pratar om. Jag svarade på det du har skrivit om flera gånger i tråden , att "tillskanska" sig en hyresrätt i innerstan  medan man gör det och då har jag påpekat att det numera är straffbart att köpa hyreskontrakt. För om du känner till andra sätt än att köpa hyreskontrakt att nu, inte om 30-40 år då man kommit fram i bostadskön "tillskanska" sig en hyresrätt i innerstan, lagliga sätt, ja då hade du väl själv skaffat dig en hyresrätt med förstahandskontrakt för länge sedan, inte sant?

Det kan väl knappast vara kurskamrater från den där extremt tuffa utbildningen eller kollegor från ditt nuvarande jobb du pratar om när du säger att du känner många som hyr BR i andra hand till liknade pris som du och därmed slänger 20 000 direkt i sjön varje månad? För har man den positionen har man andra alternativ.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-25 19:07:21 följande:
    Hyra ut sin BR hur som helst är inte helier ok. De flesta föreningar har stadgar som reglerar detta.
    Jag vet. Hur det ser ut och fungerar i praktiken skiljer sig nog ganska mycket mellan olika föreningar. Jag kan tänka mig att i relativt nybildade föreningar i Stockholms innerstad, där alla lägenheter för inte så länge sedan var hyresrätter är det ofta en betydligt mer tillåtande kultur när det gäller andrahandsuthyrning och vilken hyra man då sätter än på andra ställen.
  • Anonym (Johanna)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-25 19:36:43 följande:

Jag vet. Hur det ser ut och fungerar i praktiken skiljer sig nog ganska mycket mellan olika föreningar. Jag kan tänka mig att i relativt nybildade föreningar i Stockholms innerstad, där alla lägenheter för inte så länge sedan var hyresrätter är det ofta en betydligt mer tillåtande kultur när det gäller andrahandsuthyrning och vilken hyra man då sätter än på andra ställen.

Mnjae det håller jag inte med om. Det skulle bero på okunskap hos en färsk styrelse i så fall. En bostadsrättsförening kräver normalt att man bidrar på ett eller annat sätt, om än så lite som på regelbundna städdagar. Med stor andel andrahandsuthyrningar minskar såklart engagemanget då de som hyr sällan deltar. Generella stadgar brukar medge rätt att hyra ut vid studier på annan ort eller när man vill testa att sambo med någon annan. Stadgar brukar också ha en skrivning om att den som förvärvar en lägenhet i föreningen ska ha för avsikt att stadigvarande bo i densamma.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom