• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 21:44:21 följande:

Jobb är inte prisreglerade som Hyresrätter är av staten. Hade de inte varit det hade kontakter varit meningslösa.

Du förstår inte grundproblematiken. Jag har NOLL avundsjuka på att mina kursare har fått miljoner av sina föräldrar att köpa lägenheter för, att de fått HR till låga hyror mitt i city, att de har fått aktieportföljer som genererar avkastning varje år. Sådant är livet.

Det som STÖR mig något oerhört är att jag inte FÅR chansen att komma ikapp. Mina kursare kan enkelt få avkastning på sina bostäder, sina aktiekapital, sina bolag (ja vissa får det av föräldrarna). Många av de jag pluggade med tjänar inte ens hälften av vad jag gör. Men det spelar ingen roll. Klyftan mellan oss kommer öka oavsett hur jävla produktiv jag än är, vilken bostad jag än köper. Min lön beskattas så oerhört mycket hårdare än alla deras sidoinkomster. Får jag en löneökning på 100 000 per år får jag behålla 40 000 för staten. Om de realiserar en bistadsvinst, aktiekapital eller tar utdelning ur sina bolag på 100 000 får de behålla 78 000.

Det är kört från början för vanligt folk att ens hålla jämna steg, och du verkar älska det. Hur kommer det sig?

Du är på god väg att komma ikapp. Du har ett väldigt välbetalt jobb och en gravid partner. Du ska bli pappa. Koncentrera dig framöver på den nettolön du får istället för de 10-11000 du inte får. Varken sambeskattning eller platt skatt lär hinna införas innan bebisen kommer.
  • Anonym (Trams)
    sextiotalist skrev 2019-11-23 09:01:05 följande:

Tack gode Gud för det.

Det är ytterstvfåtal som det skulle ge något plus för, de flesta skulle inte påverkas alls.

45000 borde ge er ett bra liv om ni inte dragit på er för höga utgifter.

Var glad att du lever idag.

Hade du levt under den tiden det var sambeskattning så hade ni gemensamt betalt mer skatt än vad du själv gör idag.

Min mamma arbetade även då. Det nettot hennes inkomst gav räckte för att betala hennes studielån, barnflickan och en liten fickpeng.

Något mer än vad det hade varit att inte arbeta

Sambeskattning hade i värsta fall lett till samma skatt som nu, och för alla som inte har exakt samma inkomst till lägre skatt.

Om man samtidigt tog bort maxtaxan på förskolan och låtit alla betala vad det faktiskt kostat, vilket krävs för att ditt exempel ska bli relevant, hade det nog varit en förlustaffär för många. Men det har ju inte så mycket med sambeskattning att göra....
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Trams) skrev 2019-11-26 06:56:23 följande:

Sambeskattning hade i värsta fall lett till samma skatt som nu, och för alla som inte har exakt samma inkomst till lägre skatt.

Om man samtidigt tog bort maxtaxan på förskolan och låtit alla betala vad det faktiskt kostat, vilket krävs för att ditt exempel ska bli relevant, hade det nog varit en förlustaffär för många. Men det har ju inte så mycket med sambeskattning att göra....

Kan väl tillägga att eftersom totala skatteinkomsterna hade minskat pga alla par som får lägre skatt så hade man ju varit tvungen att höja skatten något - men det hade ju, jämfört med idag, drabbat de som inte är par, de som sambeskattas som år hade fortfarande fått lägre skatt än idag, på bekostnad av singlarna. Så jag tycker inte nödvändigtvis att sambeskattning är en bra idé (också av andra skäl...).
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-26 06:34:22 följande:

Du är på god väg att komma ikapp. Du har ett väldigt välbetalt jobb och en gravid partner. Du ska bli pappa. Koncentrera dig framöver på den nettolön du får istället för de 10-11000 du inte får. Varken sambeskattning eller platt skatt lär hinna införas innan bebisen kommer.

Du har rätt. Man ska inte lägga någon som helst energi på att påtala att man blir extremt orättvist behandlad. Bara gilla läget och glömma. Ska föra vidare dessa visdomsord till mina barn
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Trams) skrev 2019-11-26 06:59:10 följande:

Kan väl tillägga att eftersom totala skatteinkomsterna hade minskat pga alla par som får lägre skatt så hade man ju varit tvungen att höja skatten något - men det hade ju, jämfört med idag, drabbat de som inte är par, de som sambeskattas som år hade fortfarande fått lägre skatt än idag, på bekostnad av singlarna. Så jag tycker inte nödvändigtvis att sambeskattning är en bra idé (också av andra skäl...).

Nej du har rätt. Bara att införa platt skatt så är frågan om sambeskattning helt överflödig.
  • Akidoki
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-26 17:37:58 följande:

Du har rätt. Man ska inte lägga någon som helst energi på att påtala att man blir extremt orättvist behandlad. Bara gilla läget och glömma. Ska föra vidare dessa visdomsord till mina barn

Vad jag inte förstår är varför staten (Alla vi) ska ta ansvar för att du är den enda i hushållet med inkomst (hög inkomst) då din sambo försatt sig i en situation där hon saknar inkomst. Det är sedan ditt väl att försörja henne.

Förstår liksom andra i tråden inte hur du kan ha ett välbetalt arbete med sådan oförmåga att ta ansvar.
  • Anonym (Johan)
    Akidoki skrev 2019-11-26 17:41:58 följande:

Vad jag inte förstår är varför staten (Alla vi) ska ta ansvar för att du är den enda i hushållet med inkomst (hög inkomst) då din sambo försatt sig i en situation där hon saknar inkomst. Det är sedan ditt väl att försörja henne.

Förstår liksom andra i tråden inte hur du kan ha ett välbetalt arbete med sådan oförmåga att ta ansvar.

Exakt hur tar jag inte ansvar? Jag försörjer henne helt och fullt!

Det enda jag begär är att slippa betala mycket MER än dubbelt så mycket skatt som en person som tjänar 40k i mån. Varför tycker DU det är ok att de som tjänar över 40k måste betala svinhöga marginalskatter när ALLA andra sätt att tjäna pengar på, oavsett hur stor inkomst personen i fråga har, beskattas platt?
  • Anonym (Johan)
    Akidoki skrev 2019-11-26 17:41:58 följande:

Varför ska jag "ta ansvar" när alla andra sätt att tjäna pengar på beskattas platt? Varför ska inte en aktieklippare, en bolagsägare, en som hyr ut attefallshus/lägenheter eller realiserar vinst på sin bostad "ta ansvar"?

Varför ska ett par som tjänar 20+60 ta mycket större "ansvar" än ett par som tjänar 40+40?
  • Akidoki
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-26 18:23:29 följande:

Varför ska jag "ta ansvar" när alla andra sätt att tjäna pengar på beskattas platt? Varför ska inte en aktieklippare, en bolagsägare, en som hyr ut attefallshus/lägenheter eller realiserar vinst på sin bostad "ta ansvar"?

Varför ska ett par som tjänar 20+60 ta mycket större "ansvar" än ett par som tjänar 40+40?

Att din sambo saknar inkomst är hennes ansvar.

Att du försörjer henne är ditt väl och ditt ansvar.

Inte statens ansvar.

Eftersom platt skatt och sambeskattning är negativt för många människor får du inte så mycket medhåll.

Att du väljer att arbeta 60 timmar i veckan istället för 40, och då tjäna mindre och betala mindre skatt är också ditt väl.

Det är inte någon rättighet att komma ikapp rika arvtagare, men om det är ditt mål får du planera annorlunda.

Av dina inlägg att döma saknar du problemlösningsförmåga samt förmåga att ta ansvar över din situation. Ofattbart hur du kan ha ett så välavlönat arbete.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-26 17:37:58 följande:

Engagera dig politiskt istället, och kämpa för förändring. Det är fint att lära sina barn strävan och engagemang. Just nu framstår du mest som en väldigt enkelspårig person som ältar. Ibland får man bara gilla läget.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom