• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 07:37:52 följande:

Vi får hoppas att det blir platt skatt i framtiden så slipper vi allt prat om 3:12 regler, sambeskattning etc. Dessutom slipper vi massor av svartjobb.

De enda som kommer klaga är giriga missunsamma människor. Även om jag tjänade 30 000 i mån skulle jag aldrig försvara att en person som tjänar 60 000 betalar MER än dubbelt så mycket i skatt som jag. Otroligt snål och missunsam hade jag då känt mig.

Applicerar du samma princip när du spelar en fotbollsmatch? De som är duktigas mål dras tillbaka varannan gång de gör mål för att du inte ska bli ledsen?

Om du vill fortsätta driva denna fråga politiskt är mitt råd att vässar lite på dina argument. Att så gott som endast köra med känsloargument, påstå att du är bättre än andra och att alla som inte delar din syn i skattepolitiken är missunsamma och snåla, kommer man inte så långt med. Så ett råd i all vänlighet.

Om problemet är skillnader i skatter om man är konsult repsektive anstäld så finns det ju andra sätt än platt löneskatt att komma åt det på. Man kan ändra skatten för konsulter så att den passar bättre in.

Vad gäller skatt på kapital finns det ju också de som anser att dessa skatter ska höjas och förändras, lite med samma grundargument som du har, att de rika blir rikare. Så även med någorlunda samma grundsyn kan man komma fram till olika lösningar. Om du vill lyckas med att jobba politiskt med detta behövs lite bättre insikt i hur andra tänker och resonerar tror jag, förståelse för att det finns nyanser och inte bara två modeller att välja på och förståelse för att politik väldigt ofta handlar om kompromisser. Och så lite ödmjukhet inför andra.

Du kan väl inte anse att en vidareutbildad, engagerad och väldigt ambitiös sjuksköterska per definition är sämre än dig bara för att hen valt ett yrke som ger lägre lön. (Apropå din forbollsliknelse)?
  • KillBill
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 07:21:19 följande:
    Du tycker inte man ska höja skatterna för kapitalinkomster och uthyrning av bostäder också? Eller tycker du att förmögna ska betala mindre skatt än arbetare?

Skattesystemet bör reformeras så att beskattning av inkomster blir mer lika. Sedan måste man vara pragmatisk. Skattesatserna måste sättas så att skatteintäkterna optimeras. Skatter som resulterar i att jobb och kapital flyttar utomlands är ju kontraproduktiva.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 07:37:52 följande:
    Vi får hoppas att det blir platt skatt i framtiden så slipper vi allt prat om 3:12 regler, sambeskattning etc. Dessutom slipper vi massor av svartjobb.

De enda som kommer klaga är giriga missunsamma människor. Även om jag tjänade 30 000 i mån skulle jag aldrig försvara att en person som tjänar 60 000 betalar MER än dubbelt så mycket i skatt som jag. Otroligt snål och missunsam hade jag då känt mig.

Applicerar du samma princip när du spelar en fotbollsmatch? De som är duktigas mål dras tillbaka varannan gång de gör mål för att du inte ska bli ledsen?
    Men det gör jag, du kan kalla det missunnsamhet om du vill.
    Jag kallar det solidaritet.
    För mig är det självklart att den som har mer resurser bidrar med mer också.
    Visst ska det löna sig att studera, göra karriär, jobba hårt etc, men inte med hur stora klyftor som helst.
    Och idag ser vi hur välfärden monteras ner bit för bit, för att dom som har resurser har fått skatteminskningar, och det drabbar dom som saknar resurser, klassisk borgarpolitik.
    Därför skulle jag aldrig rösta höger, jag tror på solidaritet människor emellan.
  • Anonym (förstår)
    KillBill skrev 2019-11-27 08:24:50 följande:

Skattesystemet bör reformeras så att beskattning av inkomster blir mer lika. Sedan måste man vara pragmatisk. Skattesatserna måste sättas så att skatteintäkterna optimeras. Skatter som resulterar i att jobb och kapital flyttar utomlands är ju kontraproduktiva.

Högre beskattning på arbete än förmögenhet har skapat och fortsätter att skapa ökade förmögenhetsklyftor. Det är ingen önskvärd utveckling. Det kommer att skapa större klassklyftor i samhället och kommer göra att folk som arbetar pessimistiska om framtiden med resultat ett oroligt land med en orolig befolkning. Det om något är kontraproduktivt om man önskar skapa sig ett stabilt samhälle.
  • KillBill
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 08:47:57 följande:
    Högre beskattning på arbete än förmögenhet har skapat och fortsätter att skapa ökade förmögenhetsklyftor. Det är ingen önskvärd utveckling. Det kommer att skapa större klassklyftor i samhället och kommer göra att folk som arbetar pessimistiska om framtiden med resultat ett oroligt land med en orolig befolkning. Det om något är kontraproduktivt om man önskar skapa sig ett stabilt samhälle.

Det gäller dock att vara pragmatisk när man ser över nivån på kapitalskatterna så att inte effekten av en skattehöjningen blir att kapitalet lämnar landet (då skulle inte ökad kapitalbeskattning leda till lägre inkomstklyftor).   

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • ensam1
    KillBill skrev 2019-11-27 07:06:37 följande:
    Vi får hoppas att S får igenom sitt förslag att ta bort kryphålet (3:12 reglerna) som gör det möjligt för konsulter att betala mindre skatt än vanliga löntagare. Hitintills har tyvärr allianspartierna och SD varit motståndare till att ta bort detta kryphål.
    Det kryphålet hade jag gärna velat känna till när jag hade företag. Eller är det så att du menar att platt skatt på den schablonmässiga utdelningen? Jag kan inte se hur det på något sätt skulle kunna kallas ett kryphål att jag behöver betala 37% i skatt på en inkomst som om jag tog den som lön skulle ge skatt på ungefär 15-16%, 

Eller menar du att man tar ut lön upp till taket för statlig skatt och sedan utdelning på det? Vid en månadslön på 50.000 betalar jag 28% i skatt + utdelningen som motsvarar en lön på 14,000 i månaden med 37% vilket i kronor på ett år = 234.000 kronor.
    Om jag istället tagit ut 64,000 som lön hade skatten blivit 262.000 kronor, alltså 28,.000 högre vilket å motsvarar lite drygt 2000 kr i månaden.

Om man istället jämför med en lön på 40.000 i månaden blir skillnaden i skatt 1400 i månaden.

Så visst är det en skillnad men att kalla det kryphål är väl att ta i
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Molly) skrev 2019-11-27 08:40:18 följande:

Men det gör jag, du kan kalla det missunnsamhet om du vill.

Jag kallar det solidaritet.

För mig är det självklart att den som har mer resurser bidrar med mer också.

Visst ska det löna sig att studera, göra karriär, jobba hårt etc, men inte med hur stora klyftor som helst.

Och idag ser vi hur välfärden monteras ner bit för bit, för att dom som har resurser har fått skatteminskningar, och det drabbar dom som saknar resurser, klassisk borgarpolitik.

Därför skulle jag aldrig rösta höger, jag tror på solidaritet människor emellan.

Ta vill främst vara solidarisk med sig själv OCH SIN SAMBO SOM ÄR SJUK. Sambon får ingenting från samhället eftersom samhället förväntar sig att ta ska försörja henne. MEN hans pengar drar staten till andra sjuka istället. Han betalar för ett socialförsäkringssystem för andra och som inte inkluderar hans fru. Det är klart han lackar.
  • Anonym (***)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 09:49:03 följande:
    Ta vill främst vara solidarisk med sig själv OCH SIN SAMBO SOM ÄR SJUK. Sambon får ingenting från samhället eftersom samhället förväntar sig att ta ska försörja henne. MEN hans pengar drar staten till andra sjuka istället. Han betalar för ett socialförsäkringssystem för andra och som inte inkluderar hans fru. Det är klart han lackar.
    Du kan ju läsa varför TS fru inte får något från samhället. Helt och hållet hennes eget fel. Checkar man ut från systemet kan man inte vänta sig att få pengar när det passar.

Sedan bryr sig TS inte om sin sambos situation, att hon är beroende av honom. Han inbillar sig att det är orättvist att han får betala lika mkt i skatt som alla andra som tjänar 80 000, medan det finns familjer där man tjänar  40 000 + 40 000 och de då betalar lägre skatt. Han jämför äpplen med päron.

Att han har gått Sveriges hårdaste utbildning och fått ett jobb med en lön på 80 000 kr som relativt ung, och inte kan diskutera sakligt utan att ta på sig offerkoftan, är för mig en gåta.
  • Wagner

Det vore rimligt att folk själva fick välja om de vill beskattas individuellt eller i familj (sambeskattning)

• Anonym (förstår)
    Anonym (***) skrev 2019-11-27 10:24:21 följande:

Du kan ju läsa varför TS fru inte får något från samhället. Helt och hållet hennes eget fel. Checkar man ut från systemet kan man inte vänta sig att få pengar när det passar.

Sedan bryr sig TS inte om sin sambos situation, att hon är beroende av honom. Han inbillar sig att det är orättvist att han får betala lika mkt i skatt som alla andra som tjänar 80 000, medan det finns familjer där man tjänar  40 000 + 40 000 och de då betalar lägre skatt. Han jämför äpplen med päron.

Att han har gått Sveriges hårdaste utbildning och fått ett jobb med en lön på 80 000 kr som relativt ung, och inte kan diskutera sakligt utan att ta på sig offerkoftan, är för mig en gåta.

Vad jag läst i tråden blev ts sambo sjuk och hon blev sjuk under sin studietid. Det är inte någons fel.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom