• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • ensam1
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 10:00:33 följande:
    30% av alla sjuksyrror, 38% av alla poliser, 40% av alla drifttekniker, 80% av förskolechefer betalar statlig skatt och därmed "höginkomsttagare" medan Läckberg inte är det. Det systemet sitter du och försvarar..
    De vet ju inte vad du pratar om det hörs. Det året Läckberg tog ut 18 miljoner i lön hade hon också lön från samma bolag på 6 miljoner är inte det att klassas som höginkomsttagare så vet inte jag. Men du har kanske andra preferenser än att 500.000 i månaden är en hög lön? 
    Nu har vi tack och lov en sådan regel i Sverige att om man har startat ett företag som går så bra så man utan anställda själv kan dra in många miljoner om året så kan man efter att man tagit ut en lön på 6 miljoner skatta resten under kapital. 
    Så trots så är statens del av intäkterna från hennes böcker 4 miljoner i bolagskatt, 3 miljoner i inkomstskatt (avrundat och så 5,5 miljoner i kapitalskatt = totalt 12,5 miljoner. Det är en högre summa än vissa poster i stadsbudgeten. Med det i åtanke är det ju inte konstigt att Sverige inte fungerar i vissa delar eftersom vissa saker inte får kosta mer för hela landet än vad en låginkomsttagare betalar i skatt
  • KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 12:34:16 följande:
    "Förmodligen" För inflation existerar inte eller hur? Du är sjukt oseriös som debattör. Du nämner aldrig sakfrågorna med ett ord utan ifrågasätter detaljer som egentligen är helt oväsentliga i sak. Who cares om det är 51% eller 49,2% Lokförare som betalar statlig skatt? Det är sjukt att de gör det oavsett.

Du har fått ditt sista svar nu.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    "Förmodligen" För inflation existerar inte eller hur? Du är sjukt oseriös som debattör. Du nämner aldrig sakfrågorna med ett ord utan ifrågasätter detaljer som egentligen är helt oväsentliga i sak. Who cares om det är 51% eller 49,2% Lokförare som betalar statlig skatt? Det är sjukt att de gör det oavsett.

• KillBill

Så du tycker jag är oseriös

Jag tycker det var oseriöst av dig att bygga argumentation på en gammal artikel som gällde på den tiden då gränsen för statlig skatt var mycket lägre än idag  (att gränsen för statlig skatt är höjd från 38-42 tusen kronor per månad har inget med inflationen att göra).

• Anonym (Johan)
    ensam1 skrev 2019-12-03 13:04:00 följande:

De vet ju inte vad du pratar om det hörs. Det året Läckberg tog ut 18 miljoner i lön hade hon också lön från samma bolag på 6 miljoner är inte det att klassas som höginkomsttagare så vet inte jag. Men du har kanske andra preferenser än att 500.000 i månaden är en hög lön? 

Nu har vi tack och lov en sådan regel i Sverige att om man har startat ett företag som går så bra så man utan anställda själv kan dra in många miljoner om året så kan man efter att man tagit ut en lön på 6 miljoner skatta resten under kapital. 

Så trots så är statens del av intäkterna från hennes böcker 4 miljoner i bolagskatt, 3 miljoner i inkomstskatt (avrundat och så 5,5 miljoner i kapitalskatt = totalt 12,5 miljoner. Det är en högre summa än vissa poster i stadsbudgeten. Med det i åtanke är det ju inte konstigt att Sverige inte fungerar i vissa delar eftersom vissa saker inte får kosta mer för hela landet än vad en låginkomsttagare betalar i skatt

Poängen är inte specifikt Läckberg utan att det för egenföretagare finns 100 tals olika kreativa sätt at aldrig behöva betala mer än platt skatt på sina inkomster.

Om du tjänar 60 000 i månaden blir du höginkomsttagare och får betala statlig skatt. Om din granne hyr ut två attefallshus med 30k i vinst vardera är hen, med en lön på 40k, inte höginkomsttagare trots att hens bruttoinkomst är 10k högre än din.

Detta är ett sjukt system och en effekt av den horribla statliga skatten.

En person som tjänar 80 000 i mån skulle även utan kapitalskatt inbringa en jäkla massa pengar till statskassan. Men det räcker inte med att hen bidrar med dubbelt så mkt som en person som tjänar 40k. Hen måste bidra mer. MYCKET mer. Men BARA om hen har 80k i inkomst av tjänst, inte om personen tjänar pengar på NÅGOT annat sätt.

Att ha ett lönearbete med hög lön är mao något fult och dåligt som måste bekämpas med hög skatt. Precis som bensinpriset, alkohol och tobak.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 14:22:16 följande:

Poängen är inte specifikt Läckberg utan att det för egenföretagare finns 100 tals olika kreativa sätt at aldrig behöva betala mer än platt skatt på sina inkomster.

Om du tjänar 60 000 i månaden blir du höginkomsttagare och får betala statlig skatt. Om din granne hyr ut två attefallshus med 30k i vinst vardera är hen, med en lön på 40k, inte höginkomsttagare trots att hens bruttoinkomst är 10k högre än din.

En person som tjänar 80 000 i mån skulle även utan kapitalskatt inbringa en jäkla massa pengar till statskassan. Men det räcker inte med att hen bidrar med dubbelt så mkt som en person som tjänar 40k. Hen måste bidra mer. MYCKET mer. Men BARA om hen har 80k i inkomst av tjänst, inte om personen tjänar pengar på NÅGOT annat sätt.

Att ha ett lönearbete med hög lön är mao något fult och dåligt som måste bekämpas med hög skatt. Precis som bensinpriset, alkohol och tobak.

20k vardera och statlig skatt ska det vara
  • KillBill

Att kapital- och bolagsskatten är lägre än inkomstskatten beror på att kapitalet och bolag är rörliga. Trots att kapital- och bolagsskatten  är lägre än inkomstskatten försöker folk föra ut pengar till skatteparadis med ännu lägre skatt. Höjde vi kapital och bolagsskatten skulle troligen dessa problem bli ännu värre. 

Att skatten är låg vi uthyrning av bostäder beror på att staten, pga. den stora bostadsbristen, vill premiera bostadsuthyrning.

Ska du leva och verka i Sverige får du nog lära dig att leva med hög inkomstskatt. Det är en del av den svenska modellen och är tänk att minska inkomstklyftorna och generera vård skola och omsorg till alla. 

• Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 08:32:45 följande:

Nu är jag inte SÅ bevandrad inom detta men lever man på försörjningsstöd kan man tydligen få bostadstilägg som verkar vara exakt samma.sak som bostadsbidrag fast det bara heter något annat. Precis som jag troddd alltså då BARA dn sjukersättning är otrillärcklig att överleva på.

Det blir patetiskt att man ska hålla på och säga att bara de upp till 29 får stöd för sitt boende för att det råkar heta något annat.

Förklara gärna för mig på ett pedagogiskt sätt varför NÅGON som lever på sjukpenning eller aktivitetsstöd skulle välja att vara inneboende med någon om man som singelboende får mellan 76-90% av sin hyra bekostad som singelboende men 0% som inneboende?

www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/bostadstillagg

Jag tolkade det som att du pratade generellt om varför få delar lägenhet i Sverige, inte specifikt om personer med sjukersättning. Får be o ursäkt för missförstånd, men anser mig inte patetisk för det.

Det är ganska komplicerade system det där med sjukersättning. Långt från alla med sjukersättnjng har ju rätt till försörjningsstöd.

För bostadstillägg gäller andra regler än bostadsbidrag. Det kan man få även som inneboende. Man kan också få det som sambo och då räknas halva hyran som den egna boendekostnaden. Jag tror inte (men ör ibte helt säker) att sambons inkomst är relevant vid bostadstillägg.
  • ensam1

Det är inte en effekt av en horribel statlig skatt utan din horribla tankevolter. 

1 Om du tjänar 80.000 i månaden har du minst 960.000 kronor på ett år och netto 588.000 kronor att använda för dina eller era personliga kostnader som bostad, mat, resor osv.

2 Det är på väldigt få tomter det bara växer upp ett atterfallhus utan din granne måste ju först och främst investera pengar och bygga dessa två hus som du tänker dig att han har. 

3 Nu får man inte ha mer än ett atterfallhus på en tomt så att bygga två är omöjligt men vi kan fortsätta räkna på det ändå om du nu vill ha det så.

4 En investering i ett atterfallhus av den standarden att du kan hyra ut den för de summor du tänker ligger absolut inte lägre än 500.000 + att det tillkommer kostnader för anslutning till el och vatten/avlopp + ev markarbeten innan bygget kan börja. Men jag räknar lågt och säger att investeringen ligger på 1.000.000 för de två husen du tänker dig.
    s
    5 Fråga dig då på allvar vem som skulle betala 20.000 i månaden för att bo på 30 kvm i någon annans trädgård. Nu vet jag att du skriver vinst inte hyra men det skulle då bli så bisarra siffror att det bara blir löjligt att räkna på men kan återkomma dit senare.

6 Vilka kostnader måste då dessa 20.000 betala. Det första är ju självklart ränta på lånet säg 20.000 per år. Sedan måste han ju amortera på lånet också säg 20.000 där också. Och så måste han ha pengar till reparationer och underhåll det är ju inte så mycket i början men om ett antal år och efter några olika hyresgäster så blir det säkert en del att göra vid och så måste ju vitvaror bytas så småningom så han bör nog sätta av i alla fall 20000 per år här också. Det är 60.000 minimum som försvinner per år och inte kan användas av honom privat. 

7 Nästa punkt är hur många månader per år han kan hyra ut det. Alla säger du och det kan han nog ett år eller två men han kan inte göra det alltid om han vill få in det under kapitalskatten. Det är bara när han hyr ut en privatbostad som skatten går under kapital och ett hus, oavsett om det är ett atterfallhus, måste användas av familjen eller vara avsett att användas av familjen. Han kanske bygger det för att kunna ha som gäststuga för släkten när de hälsar på under sommaren, eller tänker låta tonåringen få sitt eget lilla hus istället för att flytta till studentlägenhet, oavsett hur eller när kommer han inte att kunna snitta 12 månader om året i 10 år framåt. För att slippa räkna på en massa år framåt så säger jag för enkelhetens skull att han bara kommer att får lov att hyra ut i 11 månader per år.

8 Med de siffrorna får han ett netto på 40.000*12 =480.000 kr. Sedan avgår 100.000 enligt ovan så det blir 380.000 kronor kvar. 
    På sin inkomst av tjänst där han tjänar 40.000 har han netto 366.000 kronor på ett år till privat konsumtion. På uthyrningen har han netto 266.000 kronor alltså totalt 632.000 kronor dvs 44.000 kronor skillnad på 1 år.  Visst det är en skillnad men inte det som du kallar en horribel skillnad, han har per år 7% mer disponibelt än du med du har också tjänat in betydligt mer till din pension än vad han gjort,

9 I verkligheten tillkommer då såna faktorer som att två atterfallhus klassas som näring och det blir vanligt inkomstskatt + sociala avgifter på resltatet, att det är orealistiskt att få in hyror i den storleken på en sån investering
  • Anonym (Johan)
    ensam1 skrev 2019-12-03 20:06:18 följande:

Det är inte en effekt av en horribel statlig skatt utan din horribla tankevolter. 

1 Om du tjänar 80.000 i månaden har du minst 960.000 kronor på ett år och netto 588.000 kronor att använda för dina eller era personliga kostnader som bostad, mat, resor osv.

2 Det är på väldigt få tomter det bara växer upp ett atterfallhus utan din granne måste ju först och främst investera pengar och bygga dessa två hus som du tänker dig att han har. 

3 Nu får man inte ha mer än ett atterfallhus på en tomt så att bygga två är omöjligt men vi kan fortsätta räkna på det ändå om du nu vill ha det så.

4 En investering i ett atterfallhus av den standarden att du kan hyra ut den för de summor du tänker ligger absolut inte lägre än 500.000 + att det tillkommer kostnader för anslutning till el och vatten/avlopp + ev markarbeten innan bygget kan börja. Men jag räknar lågt och säger att investeringen ligger på 1.000.000 för de två husen du tänker dig.

s

5 Fråga dig då på allvar vem som skulle betala 20.000 i månaden för att bo på 30 kvm i någon annans trädgård. Nu vet jag att du skriver vinst inte hyra men det skulle då bli så bisarra siffror att det bara blir löjligt att räkna på men kan återkomma dit senare.

6 Vilka kostnader måste då dessa 20.000 betala. Det första är ju självklart ränta på lånet säg 20.000 per år. Sedan måste han ju amortera på lånet också säg 20.000 där också. Och så måste han ha pengar till reparationer och underhåll det är ju inte så mycket i början men om ett antal år och efter några olika hyresgäster så blir det säkert en del att göra vid och så måste ju vitvaror bytas så småningom så han bör nog sätta av i alla fall 20000 per år här också. Det är 60.000 minimum som försvinner per år och inte kan användas av honom privat. 

7 Nästa punkt är hur många månader per år han kan hyra ut det. Alla säger du och det kan han nog ett år eller två men han kan inte göra det alltid om han vill få in det under kapitalskatten. Det är bara när han hyr ut en privatbostad som skatten går under kapital och ett hus, oavsett om det är ett atterfallhus, måste användas av familjen eller vara avsett att användas av familjen. Han kanske bygger det för att kunna ha som gäststuga för släkten när de hälsar på under sommaren, eller tänker låta tonåringen få sitt eget lilla hus istället för att flytta till studentlägenhet, oavsett hur eller när kommer han inte att kunna snitta 12 månader om året i 10 år framåt. För att slippa räkna på en massa år framåt så säger jag för enkelhetens skull att han bara kommer att får lov att hyra ut i 11 månader per år.

8 Med de siffrorna får han ett netto på 40.000*12 =480.000 kr. Sedan avgår 100.000 enligt ovan så det blir 380.000 kronor kvar. 

På sin inkomst av tjänst där han tjänar 40.000 har han netto 366.000 kronor på ett år till privat konsumtion. På uthyrningen har han netto 266.000 kronor alltså totalt 632.000 kronor dvs 44.000 kronor skillnad på 1 år.  Visst det är en skillnad men inte det som du kallar en horribel skillnad, han har per år 7% mer disponibelt än du med du har också tjänat in betydligt mer till din pension än vad han gjort,

9 I verkligheten tillkommer då såna faktorer som att två atterfallhus klassas som näring och det blir vanligt inkomstskatt + sociala avgifter på resltatet, att det är orealistiskt att få in hyror i den storleken på en sån investering

Behöver inte vara specifikt ett attefallshus. Det var bara ett av många exempel, du väljer att tolka det specigika exemplet. Ett Attefallshus kan en händig person snickra ihop för runt 100k.

Finns massor av andra sätt att tjäna pengar. Har två bekanta som sitter på billiga hyresrätter i Stockholms innerstad och har BR som de hyr ut till mellan 20-30 000 per mån. HR fixar de genom kontakter. BR hade de köpt sedan tidigare så ingen investering de gjort specifikt för att hyra ut.

En annan god vän (med rik familj) har flyttat utomlands och hyr ut sin takvåning i Sthlm för 60k i mån. Månadskostnaden för dem är runt 10k. 50k extra med 30% skatt är inte fel direkt...

En kollega som är händig har gjort om sitt garage till lägenhet. Lagt ner runt 50-60k totalt och hyr ut det för 13 000 i mån. Detta för 24 kvm och det är 4 mil från Sthlms innerstad. Han har hyrt ut detta i många år nu, endast 4-5 månader krävs för att nå break even. En annan släkting har byggt en våning över sitt garage många mil utanför Stockholm på liknande sätt. Möjligheterna är enorma med lite kreativitet som sagt.

Andra som sitter på tex trevåningshus inreder källaren och hyr ut. Etc etc.

Allt med facila 30% skatt (utöver de 40 000 som är HELT skattebefriade varje år). En löneökning ger för många 60% skatt. Vad ska kirurgen prioritera? En extra operation eller snickra om källaren för uthyrning? Staten säger SNICKRA FÖR HELVETE!
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom