• MKD

Islam

Varför så mycket hat mot religionen islam?

• Svar på tråden Islam
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 21:34:55 följande:
    "Som jag också sa: Dessa killar är samma typ som killarna som gör school-shootings - losers med dåligt självförtroende"

Nja, kanske några av dem. Islam har väldigt mycket med identitet och könsroller att göra, vad händer när de flyttar till ett land där kvinnan har rättigheter, kan vara självständig, får skilja sig och blir skyddad av lagen?
    Och kanske som Deeyah skriver "lost and torn between cultures".

"Och det talar ju mot att det skulle bara hänga ihop med islam."
    Det är ju människor som hittat på de dåliga idéerna så det hade ju varit konstigt om man inte kan hitta likheter med andra kulturer men om man har skrivit ner de dåliga idéerna i en bok som folk i en viss kultur dyrkar så finns  det inte heller något som talar emot att det har något med boken att göra.

Jag tycker att Sam Harris förklarar det bra
    My criticism of faith-based religion has always focused on what I consider to be bad ideas, held for bad reasons, leading to bad behavior. Because I'm concerned about the logical and behavioral consequences of specific beliefs, I do not treat all religions the same. Not all religious doctrines are mistaken to the same degree, intellectually or ethically, and it is dishonest and ultimately dangerous to pretend otherwise. People in every tradition can be seen making the same errors, of course-e.g. relying on faith instead of evidence in matters of great personal and public concern-but the doctrines and authorities in which they place their faith run the gamut from the quaint to the psychopathic. For instance, a dogmatic commitment to nonviolence lies at the very core of Jainism, whereas an equally dogmatic commitment to using violence to defend one's faith, both from within and without, is similarly central to the doctrine of Islam. These beliefs, though held for identical reasons (faith) and in varying degrees by individual practitioners of these religions, could not be more different. And this difference has consequences in the real world. (Let that be the first barrier to entry into this conversation: If you will not concede this point, you will not understand anything I say about Islam. Unfortunately, many of my most energetic critics cannot clear this bar-and no amount of quotation from the Qur'an, the hadith, the ravings of modern Islamists, or from the plaints of their victims, makes a bit of difference.)

Facts of this kind demand that we make distinctions among faiths that many people will interpret as a sign of bigotry. For instance, I have said on more than one occasion that Mormonism is objectively less credible than Christianity, because Mormons are committed to believing nearly all the implausible things that Christians believe plus many additional implausible things. It is mathematically true to say that whatever probability one assigns to Jesus' returning to earth to judge the living and the dead, one must assign a lesser probability to his doing so from Jackson County, Missouri. The glare of history is likewise unkind to Mormonism, for we simply know much more about Joseph Smith than we do about the twelve Apostles, and we have very good reasons to believe that he was a gifted con man. It is not a sign of bigotry against Mormons as people to honestly discuss these things. And I believe that atheists, secularists, and humanists do the world no favors by insisting that all religions be criticized in precisely the same terms and to the same degree.

samharris.org/response-to-controversy/
    Du tänker religion där, jag tänker land/kultur. Jag bodde ett tag i ett område dit många nyanlända invandrare flyttade. Och då kunde  man se lite grann hur lätt/svårt de verkade anpassa sig till livet i Sverige. Då kom det familjer från Bosnien (muslimer) som anpassade sig lätt. De var lite paranoida pga dåliga erfarenheter i hemlandet, men de hade inte svårt att anpassa sig och kvinnorna verkade ganska jämställda. En granne var gift med en turk, en annan med en marockan. Och jag kände båda kvinnor ganska väl (båda svenska). Det verkade funka bra.

Sedan kom det Somalier och där var det en massa problem. Och romer ifrån Finland - där var det allra mest problem. 

Om du säger, islam har mycket med identitet och könsroller att göra - det handlade om att de känner sig mer maskulina och mycket bättre efter att ha gått med i IS - jag skulle tolka det annorlunda. Jag tänker på att de ju råka vara i den åldern där man är mest upptagen med identitet och könsroller - 18 - 20 år är väl ganska många. Kanske är de lättast att rekrutera i den åldern? 

Dåliga idéer? Nja, det är ju inte en ny-upphittad religion, utan det har ju utvecklats under så många år. Religionen och kulturen. Och det låter ju också rimligt - dvs. ju längre man har folk av olika religioner bo i samma område, desto mer anpassar dem sig till varandra och få samma kultur. Så måste det nog vara. 
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-03 22:40:08 följande:
    Om det är nån här som inte vet hur världen fungerar.....Du kan inte dem mest grundläggande begrepp och koncept som man lär sig på högstadiet. Inklusive demokrati.

Och om du inte vill ha demokrati - men jag är inte beredd att släppa den. Och demokrati innebär även religionsfrihet. Ett samhälle utan religionsfrihet är ganska långt ifrån demokrati. 
    Intressant. Synd att du inte förstår.
    Självklart ska det finnas religionsfrihet, dock ska det inte finnas religioner som är nedvärderande och kränkande osv osv mot demokratin, vilket Islam är. Alltså kan inte Islam ingå i religionsfrihet, eftersom att den ser bara sina egna som jämlikar. Det finns inget som tyder på att detta ska eller kommer förändras. Varför då köpa det? Jag tror det skulle må bra över att åka till Syrien och se hur det ser ut.  
    Islam har ingen plats i ett demokratiskt samhälle.
  • AndreaBD
    Storogrå skrev 2019-12-03 23:19:18 följande:
    Intressant. Synd att du inte förstår.
    Självklart ska det finnas religionsfrihet, dock ska det inte finnas religioner som är nedvärderande och kränkande osv osv mot demokratin, vilket Islam är. Alltså kan inte Islam ingå i religionsfrihet, eftersom att den ser bara sina egna som jämlikar. Det finns inget som tyder på att detta ska eller kommer förändras. Varför då köpa det? Jag tror det skulle må bra över att åka till Syrien och se hur det ser ut.  
    Islam har ingen plats i ett demokratiskt samhälle.
    För sent. Du ser inte att man inte kan ändra det nu, ixg det är fakta. Man hade i så fall fått göra det bra tidigare. Det är det jag menar - för mig får islam gärna försvinna, men det är något som ett barn skulle kunna få för sig att man kan ändra. Var så god, avskaffa islam! Hur skulle det gå till!
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-03 23:52:48 följande:
    För sent. Du ser inte att man inte kan ändra det nu, ixg det är fakta. Man hade i så fall fått göra det bra tidigare. Det är det jag menar - för mig får islam gärna försvinna, men det är något som ett barn skulle kunna få för sig att man kan ändra. Var så god, avskaffa islam! Hur skulle det gå till!
    Ja det blir svårt helt klart!
  • Jasmine00
    Sonjassoja skrev 2019-12-03 17:07:51 följande:

Ska ni gifta er i framtiden? 

Självklart ska konvertera då också :)
  • Deacon

Skulle nästan vilja vända på TS frågeställning och fråga vad islam har för positiva saker att tillföra ett modernt samhälle och jämlikt samhälle? Själv kan jag tyvärr inte komma på en enda sak som får mig att tänka, "vilken tur att vi har islam". Bevisa gärna att jag har fel i de tankarna

Däremot kan jag nämna massor av saker som får mig att tänka att många miljoner människor i världen skulle haft bättre liv utan allt elände som görs i just den religionens namn.

• Jasmine00

[quote=80077120][quote-nick]Deacon skrev 2019-12-04 07:40:58 följande:[/quote-nick]Skulle nästan vilja vända på TS frågeställning och fråga vad islam har för positiva saker att tillföra ett modernt samhälle och jämlikt samhälle? Själv kan jag tyvärr inte komma på en enda sak som får mig att tänka, "vilken tur att vi har islam". Bevisa gärna att jag har fel i de tankarna

Däremot kan jag nämna massor av saker som får mig att tänka att många miljoner människor i världen skulle haft bättre liv utan allt elände som görs i just den religionens namn.[

Skämtar du med mig? Det gör inte i religonens namn det görs av en person, jag hade kunnat skriva 200 metes text men mitt temperament klarar inte av den här tråden, det du skrev äcklar mig. Tack för mig

• AndreaBD
    Jasmine00 skrev 2019-12-04 07:29:44 följande:
    Självklart ska konvertera då också :)
    Men du bör informera dig noggrant där, fundera  och prata med din kille om hur det blir om/när ni har barn. Du vill inte hamna i situationen att ni märker sedan att ni har helt olika uppfattningar om hur barnet ska växa upp. Ofta kan man inte ens kompromissa när det är för olika uppfattningar. En partner som växt upp med strängt uppfostran lär göra på liknande sätt med sina barn - om han inte verkligen bestämmer sig att göra helt annorlunda. Men det är inte helt säkert heller att han lyckas med det. Kolla hur han har växt upp, hur hans familj är, hur de behandlar varandra. Du kan se mycket där.

Du måste verkligen se om han kan anpassa sig tillräckligt så att ni hittar en gemensam väg. Det kan förstöra mycket av ens liv om man märker det först senare, med barn. Ge det några år och se hur det utvecklas. Och om du konverterar så ska du ju inte göra det för hans skull, utan bara om du verkligen är övertygad av det själv. 
  • AndreaBD
    Storogrå skrev 2019-12-04 00:08:55 följande:
    Ja det blir svårt helt klart!
    Det är just inte fråga om svårt - det är helt omöjligt. Man behöver inte ens fundera över det.
  • Jasmine00
    AndreaBD skrev 2019-12-04 11:13:26 följande:

Men du bör informera dig noggrant där, fundera  och prata med din kille om hur det blir om/när ni har barn. Du vill inte hamna i situationen att ni märker sedan att ni har helt olika uppfattningar om hur barnet ska växa upp. Ofta kan man inte ens kompromissa när det är för olika uppfattningar. En partner som växt upp med strängt uppfostran lär göra på liknande sätt med sina barn - om han inte verkligen bestämmer sig att göra helt annorlunda. Men det är inte helt säkert heller att han lyckas med det. Kolla hur han har växt upp, hur hans familj är, hur de behandlar varandra. Du kan se mycket där.

Du måste verkligen se om han kan anpassa sig tillräckligt så att ni hittar en gemensam väg. Det kan förstöra mycket av ens liv om man märker det först senare, med barn. Ge det några år och se hur det utvecklas. Och om du konverterar så ska du ju inte göra det för hans skull, utan bara om du verkligen är övertygad av det själv. 

Självklart konverterar jag för att jag vill och inte för att han vill det har han varit väldigt noga med att säga till mig att för honom spelar det ingen roll.

Han lever som en muslim han ber 5 gånger per dag och äter inte gris det är väl den enda skillnaden mellan oss just nu, dock har jag inte ätit gris sen jag gick i mellan stadiet så där är vi redan lika. Och när det kommer till barn har vi redan pratat mycket om hur det skulle se ut och vi är överens, dom kommer bli muslimer och inte äta gris och be. Min åsikt var att inte tvinga på dom någon form av slöja utan det får dom välja själv när dom blir äldre om dom vill bära eller inte och det var inga problem. :)