• Svar på tråden Islam
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-05 14:03:49 följande:
    "Jag förstår att t.ex. socialtjänsten gör bedömningen att det inte vore bra att vara allt för hårt med invandrarfamiljer som kanske inte kan lagarna så bra än"
    Det är möjligt men om de inte blivit informerade om vad som gäller så är det något som är snett.

    Minns jag inte fel så diskuterades det redan före 2000 (tror att det var i samband diskoteksbranden) om varför socialtjänsten såg mellan fingrarna när det handlade om invandrare och en av anledningarna var att det fanns så många invandrare. Antar att mycket handlar om bristande kompetens, man vet inte hur man ska lösa det så man skiter i det. Att kompetensen behövs är ju inte direkt en nyhet så det verkar som att det finns en hel del bristande kompetens högre upp inom socialtjänsten. Personalbrist verkar också vara ett problem.

    Bristande kompetens verkar vara ett fenomen inom socialtjänsten.
    UG-referens: För barnens bästa
    www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ug-referens-for-barnens-basta
    SVT granskar: Hundratals barn far illa när socialtjänsterna gör fel | SVT Nyheter
    www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-granskar-hundratals-barn-far-illa-nar-att-socialtjansterna-gor-fel
    Socialtjänstens kris: Barn levde i misär - hundarna hämtades
    www.expressen.se/nyheter/barnen-levde-i-misar--hundarna-hamtades/
    Ja, tyvärr fungerar det inte så bra. Och man agerar inte tillräckligt konsekvent när det går illa för barn. 
  • AndreaBD
    Sonjassoja skrev 2019-12-05 17:28:23 följande:
    Självklart finns det. Japp det säger jag. Allt skulle vara mycket bättre utan Islam i en demokrati. Bara köra en folkomröstning och se vad alla tycker. Så självklart kan det funka. Och kom inte och säg bla bla det strider mot det osv osv. Om tillräckligt många vill en sak, då blir det så. Och om regerande parti/partier sätter sig emot detta så blir de inte så långvariga i makthavande position. Så självklart går det inom en demokrati, bara majoriteten vill.  

    Vad hjälper det om du har en helt egen definition av demokrati? Det är inte den som gäller. Det du beskriver är helt enkelt ingen demokrati och skulle aldrig accepteras som sådan av resten av Europa. 


    Sverige skulle då hamna i isolation och hamna i en fattigdom som vi inte har sett än, inte ens på 1900-talet. Jag tror inte majoriteten vill ruinera Sverige. 

  • AndreaBD
    Liberté skrev 2019-12-05 17:43:48 följande:
    Det finns olika stilar av Islam, hence problemen Islam har med Islam och varför Shia och Sunni hatar varandra.

    Sen din tes om "dåligt självförtroende" kan du glömma. De jag arbetat mot har varit det motsatta, de har sökt makt, inflytande , slavar, sex och vapen. En hel del kriminella eller extremister.

    Går du med i en organisation som skryter om våldtäkter, folkmord, tortyr och att äga slavar rättfärdigt så har du inte samma syn på demokrati och folkrätt som andra.

    Teorin om att religioner som mixas fungerar bra kan du bara öppna en historiebok och ta en titt om en.wikipedia.org/wiki/Religious_war

    Motsatt efffekt och stor trigger för inbördeskrig samt folkmord.

    Kanske kolla upp det du pratar om innan du skriver ned teorierna ?
    Och vad har vi här i Sverige att göra med problem mellan Shia och Sunni? Jag har inte sett några problem mellan de två grupperna här i Sverige. 

    Om Sverige verkligen VAR ett kristet land, så skulle man nog se konflikter mellan olika kristna grenar. Där finns det många fler olika. Men ingen bryr sig särskilt mycket.

    På vilket sätt har du "arbetat mot" IS-medlemmar?  Det är nog stora skillnader mellan ledarna och vanliga medlemmar. Det är därför jag frågar. Sedan har kvinnor som värvas ju förstås också en helt annan roll. Och jag skulle inte säga dåligt självförtroende i första hand. Mer "no future"- attityd. Och att de verkligen tror att de inte har någon vettig framtid. 

    Och jag har aldrig påstått att en blandning av olika religioner skulle fungera bra, i så fall har du förstått mig helt fel. Jag sa bara att jag tror att folk med olika religioner från samma region har ändå ungefär samma värderingar, samma kultur. T.ex. ojämlikhet mellan män och kvinnor finns både hos muslimer OCH kristna i mellanösten. Jo, det har varit trigger till inbördeskrig och folkmord. Självklart är det så. 

    Och som sagt, jag har aldrig sagt så. 
  • AndreaBD
    Sonjassoja skrev 2019-12-05 17:37:30 följande:
    Fel. Uppenbarligen har de inte fått med sig svenska värderingar. Det är ett rätt känt faktum vid det här laget att integrationen är misslyckad i detta land. Människor dras till sina egna, kolla bara på Stockholm, Malmö och Göteborgs förorter. Det är inte direkt kristna som härjar. EFTERSOM det finns en stark vilja att sprida deras sätt att leva och utföra sin religion på. Det finns ingen respekt här att hämta och det hör verkligen inte hemma i en demokrati.
    Tänker du inte lite väl enkelt här? Det är klart att de har fått med sig svenska värderingar! Men alla människor kan ju bestämma sig att vända ryggen till dessa? De känner sig illa behandlade av någon anledning och bryr sig inte längre om att vara lojala mot Sverige. Så är det säkert. Frågan är, ligger det något i det, eller är det bara en fix idé som någon har intalat dem. 
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-05 17:17:51 följande: #208
    KlantSmurfen skrev 2019-12-05 13:10:28 följande:
    "Okej, du tänker religion om kulturen påverkas så mycket av religion"
    ja, du sätter ju fingret på det själv när du jämför kulturella skillnader, hur mycket kulturen avviker från religionen.

    "Du tror inte att ungdomar som IS rekryterade också har dåligt självförtroende och tror att de inte klarar att bygga upp ett svensson-liv. Där håller jag inte med."
    Det håller jag inte heller med om men det var ju inte så jag skrev Skrattande
    Man kan vända på det, hade jag flyttat till ett land med stark hederskultur så är det ju inte självförtroendet det sitter i när jag vägrar utöva 'hederskulturella värderingar', det går emot mina grundläggande värderingar och en del av min manliga identitet bygger på att inte vara sån. Jag skulle få svårt att anpassa mig och bli accepterad så länge jag vägrar anpassa mig.

    "Och min son var en gång ihop med en tjej från mellanösten, som var kristen - och jag lovar, hon var hårthållen hemifrån, precis som om hon hade varit muslim. "
    Det får mig att tänka på baptism. Hade en lärare som var pingstvän eller något liknande, jag tror satkärringen är kreationist, man kunde ju i alla fall få det intrycket när hon försökte förklara att vetenskapen konspirerar mot religiösa istället för att prata om dinosaurier och annat man själv tyckte var intressant på historielektionen (satkärringen bidrog nog en hel del till min enmans antipluggkultur). Det fanns några i hennes släkt i min ålder som verkade vara ganska hårt hållna, de verkade också ha en skvallerkultur där man skvallrade på varandra om någon gjorde "fel".

    "Och jag tror snarare att folk med olika religioner som bor i samma region har lärt sig leva med varandra, de har anpassat sig till varandra med tiden."
    För att det ska fungera måste de utgå ifrån samma spelteori "om inte ni jävlas med oss så jävlas inte vi med er" och för att det ska fungera i längden måste man fokusera mer på likheter än olikheter och sträva efter samma mål, de med olika religioner inom samma religion måste ju ändå ha en kultur som förenar dem.
    Jag bara sammanfattade det du sa, så att du vet vad jag svarade på, men jag ser det inte så att det är religionen som överväger där, utan det är kulturen som avgör hur religionen tolkas. Dvs det finns samhällen där man har en "hårdare" kultur, primitivare kan man säga, kanske låg utbildningsnivå och/eller stora klassskillnader, och där har man nog också en mer ordagrann, hårdare tolkning av koranen. Medans man i ett modernt, liberalt land inte kommer att ens överväger  att  göra som det står. 

    Så du tycker att dem som IS lyckas rekrutera går och slåss för en extrem-tolkning av islam gör det av ren övertygelse? Du säger om du hade flyttat till ett sånt land.... men de har inte flyttat, de är födda här. De har aldrig levt i sina föräldrars hemland. De har gått i skolan här och lärt sig bara svenska värderingar i skolan. Och hemma? Deras föräldrar är oftast inte ens extrema muslimer. Var har de då fått dessa värderingar ifrån helt plötsligt? Jo, några har övertygat dem, med löften att de skulle bygga upp rena paradiset där. Och vad hade de här? I regel var de då dåliga i skolan, skoltrötta, många hade typiska tonårsproblem. De hatade sitt liv för tillfället och ville bara komma ifrån det och inte göra så som deras föräldrar ville. För det hade ju inte gått så bra för dem heller. 

    Jo, det finns förstås många extrema kristna grupper också, men när det gäller kristna i mellanösten så tror jag ändå att det inte är någon speciell sekt (de är ortodoxa, har jag för mig). Min svägerska är därifrån, hon är kristen från Turkiet, Syrianer. Hon säger att det är kultur. Tjejer får inte ha sex före äktenskapet - förresten inte killar heller. Och det är jättenoga med det. 
    "...utan det är kulturen som avgör hur religionen tolkas."
    jo men vad är det de tolkar för något?
    Hade det blivit någon skillnad om det funnits helt andra budskap i den heliga boken?

    "Medans man i ett modernt, liberalt land inte kommer att ens överväger  att  göra som det står."
    Så religionen med dåliga idéer får mindre inflytande i kulturen? Hade det blivit någon skillnad om det funnits helt andra budskap i den heliga boken?

    "Så du tycker att dem som IS lyckas rekrutera går och slåss för en extrem-tolkning av islam gör det av ren övertygelse?"
    Inte nödvändigtvis men det

    "Deras föräldrar är oftast inte ens extrema muslimer. Var har de då fått dessa värderingar ifrån helt plötsligt?."
    Föräldrarnas heliga bok?

    "Jo, några har övertygat dem, med löften att de skulle bygga upp rena paradiset där."
    Kan det ha något med religion att göra?

    "I regel var de då dåliga i skolan, skoltrötta, många hade typiska tonårsproblem. De hatade sitt liv för tillfället och ville bara komma ifrån det och inte göra så som deras föräldrar ville."
    Låter som en genomsnittlig svensk tonåring, brukar de åka bort och halshugga folk för att "komma ifrån lite"?

    "Min svägerska är därifrån, hon är kristen från Turkiet, Syrianer. Hon säger att det är kultur. Tjejer får inte ha sex före äktenskapet - förresten inte killar heller. Och det är jättenoga med det. "

    Jag säger att det är religion
    Vad bibeln säger

    När Bibeln talar om omoral nämner den inte bara otukt, utan också sexuell ?orenhet? och ?skamlöshet?. (2 Korinthierna 12:21, fotnoten) Det finns alltså flera olika former av sexuella handlingar som är motbjudande för Gud när de utförs utanför äktenskapet, inte bara samlag.

    Bibelns övergripande budskap när det gäller sex är att en sådan intim relation ska vara mellan en man och en kvinna som är gifta med varandra. Bibeln fördömer också ?lystet sexuellt begär?. (1 Thessalonikerna 4:5) Vad betyder det? Vi kan ta ett exempel: Ett sällskapande par har bestämt sig för att inte ha samlag. Men de ägnar sig ändå åt andra sexuella handlingar. På det sättet åtrår de något som de inte har rätt till. De gör sig alltså skyldiga till "lystet sexuellt begär". Sådan sexuell girighet fördöms i Bibeln. (Efesierna 5:3-5)

    www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/g201309/%C3%A4r-f%C3%B6r%C3%A4ktenskapligt-sex-fel/
    Religion: 3:32-9:40




    Religion:




    Synopsis
    The Purity Ball symbolizes a father's protection over his daughter's virginity, but how does this reflect in the choices she makes, understanding her sexuality, and knowing her worth as a woman? This documentary examines the effects of Abstinence-Only Programs versus Comprehensive Sex Education in schools and what society can do to help lower teen pregnancies, abortions, and STDS, as well as poverty and sexual abuse.

    "Daddy I Do" shows how teen pregnancy, abortion, poverty, and sexual abuse all trace back to Sex Education in America. Opinions about sex stem from religious views, but it's up to you, the viewer, to determine whether or not ideologies should decide what's best for our children and our country. I strongly believe this film has the power to shed light on topics that many Americans are too afraid to address. Knowledge is power, and we need to use that power towards good. I encourage you to see the deeper meaning behind "Daddy I Do", in hopes of a better tomorrow through positive action.
    daddyido.com/about.html

  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-05 20:12:57 följande:
    Tänker du inte lite väl enkelt här? Det är klart att de har fått med sig svenska värderingar! Men alla människor kan ju bestämma sig att vända ryggen till dessa? De känner sig illa behandlade av någon anledning och bryr sig inte längre om att vara lojala mot Sverige. Så är det säkert. Frågan är, ligger det något i det, eller är det bara en fix idé som någon har intalat dem. 
    Det gör jag säkert. Ska krypa tillbaka under min sten nu, nä vänta, vad nu!? Till och med min sten fick inte vara ifred. Hmmmm... Tydligen hade det varit en gruppvåldtäkt här, sedan några skottlossningar och nu här stenen sprängd också. Till min förvåning ligger en fabrik nu här som tillverkar bombbälten/väskor/västar. Surt! Aja, tur att vi har demokratin kvar. Ska inte klaga, äntligen kan jag gå klädd som en kvinna, behöver bara dra på mig en svart sopsäck. Tror jag ska ta mossa och linda den runt fötterna, fast det kanske räknas som upphetsande... Aja, skönt att vi har demokratin kvar...      
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-05 21:53:38 följande:
    "...utan det är kulturen som avgör hur religionen tolkas."
    jo men vad är det de tolkar för något?
    Hade det blivit någon skillnad om det funnits helt andra budskap i den heliga boken?

    "Medans man i ett modernt, liberalt land inte kommer att ens överväger  att  göra som det står."
    Så religionen med dåliga idéer får mindre inflytande i kulturen? Hade det blivit någon skillnad om det funnits helt andra budskap i den heliga boken?

    "Så du tycker att dem som IS lyckas rekrutera går och slåss för en extrem-tolkning av islam gör det av ren övertygelse?"
    Inte nödvändigtvis men det

    "Deras föräldrar är oftast inte ens extrema muslimer. Var har de då fått dessa värderingar ifrån helt plötsligt?."
    Föräldrarnas heliga bok?

    "Jo, några har övertygat dem, med löften att de skulle bygga upp rena paradiset där."
    Kan det ha något med religion att göra?

    "I regel var de då dåliga i skolan, skoltrötta, många hade typiska tonårsproblem. De hatade sitt liv för tillfället och ville bara komma ifrån det och inte göra så som deras föräldrar ville."
    Låter som en genomsnittlig svensk tonåring, brukar de åka bort och halshugga folk för att "komma ifrån lite"?

    "Min svägerska är därifrån, hon är kristen från Turkiet, Syrianer. Hon säger att det är kultur. Tjejer får inte ha sex före äktenskapet - förresten inte killar heller. Och det är jättenoga med det. "

    Jag säger att det är religion
    Vad bibeln säger

    När Bibeln talar om omoral nämner den inte bara otukt, utan också sexuell ?orenhet? och ?skamlöshet?. (2 Korinthierna 12:21, fotnoten) Det finns alltså flera olika former av sexuella handlingar som är motbjudande för Gud när de utförs utanför äktenskapet, inte bara samlag.

    Bibelns övergripande budskap när det gäller sex är att en sådan intim relation ska vara mellan en man och en kvinna som är gifta med varandra. Bibeln fördömer också ?lystet sexuellt begär?. (1 Thessalonikerna 4:5) Vad betyder det? Vi kan ta ett exempel: Ett sällskapande par har bestämt sig för att inte ha samlag. Men de ägnar sig ändå åt andra sexuella handlingar. På det sättet åtrår de något som de inte har rätt till. De gör sig alltså skyldiga till "lystet sexuellt begär". Sådan sexuell girighet fördöms i Bibeln. (Efesierna 5:3-5)

    www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/g201309/%C3%A4r-f%C3%B6r%C3%A4ktenskapligt-sex-fel/
    Religion: 3:32-9:40

    Religion:
    Det är klart att det står otrevliga saker också, men som sagt, världen var inte så fredlig på den tiden, när det skrevs.

    Så du menar de har fått sina värderingar endast från koranen? Vi pratar om ungdomar som knappt läser en bok i skolan och det här är en bok som de antagligen inte ens kan läsa själva. Den lär inte vara på svenska, eller? Nåja, det finns säkert på svenska, men det är inte säkert att alla familjer skaffar. 

    Neeeej.... jag hade inte intrycket att det hade så jätte-mycket med religionen att göra hos en del som övertalades att ta sig dit, till Syrien. Såg dokumentärer, även tyska såna, bl.a. tjejer som mest tänkte på att de då inte längre behöver göra som föräldrarna säger. De förväntade sig "frihet" där, ville gifta sig och ha barn. Just tjejerna sa ingenting om religion. Det har jag bara hört av ledarna. Och jag har även hört ifrån manliga, vanliga medlemmar att de hade en slags idealistisk föreställning att de gjorde "rätt" där, att de skulle vara hjältar/martyrer....

    Just tonåringar har dem mest konstiga idéerna om de får för sig att lämna sitt gamla liv efter sig. Och dessutom bestämmer de sig ju inte själva, utan de blir ju övertalade över lång tid. De som rekruterar dem har alla möjliga knep. Och det finns faktiskt  ganska många "konvertiter", dvs. ursprungligt svenska, kristna ungdomar som konverterar till islam. Både i Sverige och i Tyskland är just såna ledande extremister. 

    Jo, jag vet att det står i bibeln att man inte får ha sex före äktenskapet. Jag har vuxit upp som katolik. Inte som dem flesta svenskar växer upp som kristna men inte följer bibeln alls. I min familj och framför allt generationen före mina föräldrar, min mormor t.ex. - de tog det där på blodigt allvar! Men redan min generation tänkte inte så längre, man väntade definitivt inte med sex tills man var gift. Men det fick svägerskan göra. Självklart har det att göra med hon är född i mellanösten. 
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-05 22:30:58 följande: #218
    KlantSmurfen skrev 2019-12-05 21:53:38 följande:
    "...utan det är kulturen som avgör hur religionen tolkas."
    jo men vad är det de tolkar för något?
    Hade det blivit någon skillnad om det funnits helt andra budskap i den heliga boken?

    "Medans man i ett modernt, liberalt land inte kommer att ens överväger  att  göra som det står."
    Så religionen med dåliga idéer får mindre inflytande i kulturen? Hade det blivit någon skillnad om det funnits helt andra budskap i den heliga boken?

    "Så du tycker att dem som IS lyckas rekrutera går och slåss för en extrem-tolkning av islam gör det av ren övertygelse?"
    Inte nödvändigtvis men det

    "Deras föräldrar är oftast inte ens extrema muslimer. Var har de då fått dessa värderingar ifrån helt plötsligt?."
    Föräldrarnas heliga bok?

    "Jo, några har övertygat dem, med löften att de skulle bygga upp rena paradiset där."
    Kan det ha något med religion att göra?

    "I regel var de då dåliga i skolan, skoltrötta, många hade typiska tonårsproblem. De hatade sitt liv för tillfället och ville bara komma ifrån det och inte göra så som deras föräldrar ville."
    Låter som en genomsnittlig svensk tonåring, brukar de åka bort och halshugga folk för att "komma ifrån lite"?

    "Min svägerska är därifrån, hon är kristen från Turkiet, Syrianer. Hon säger att det är kultur. Tjejer får inte ha sex före äktenskapet - förresten inte killar heller. Och det är jättenoga med det. "

    Jag säger att det är religion
    Vad bibeln säger

    När Bibeln talar om omoral nämner den inte bara otukt, utan också sexuell ?orenhet? och ?skamlöshet?. (2 Korinthierna 12:21, fotnoten) Det finns alltså flera olika former av sexuella handlingar som är motbjudande för Gud när de utförs utanför äktenskapet, inte bara samlag.

    Bibelns övergripande budskap när det gäller sex är att en sådan intim relation ska vara mellan en man och en kvinna som är gifta med varandra. Bibeln fördömer också ?lystet sexuellt begär?. (1 Thessalonikerna 4:5) Vad betyder det? Vi kan ta ett exempel: Ett sällskapande par har bestämt sig för att inte ha samlag. Men de ägnar sig ändå åt andra sexuella handlingar. På det sättet åtrår de något som de inte har rätt till. De gör sig alltså skyldiga till "lystet sexuellt begär". Sådan sexuell girighet fördöms i Bibeln. (Efesierna 5:3-5)

    www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/g201309/%C3%A4r-f%C3%B6r%C3%A4ktenskapligt-sex-fel/
    Religion: 3:32-9:40

    Religion:
    Det är klart att det står otrevliga saker också, men som sagt, världen var inte så fredlig på den tiden, när det skrevs.

    Så du menar de har fått sina värderingar endast från koranen? Vi pratar om ungdomar som knappt läser en bok i skolan och det här är en bok som de antagligen inte ens kan läsa själva. Den lär inte vara på svenska, eller? Nåja, det finns säkert på svenska, men det är inte säkert att alla familjer skaffar. 

    Neeeej.... jag hade inte intrycket att det hade så jätte-mycket med religionen att göra hos en del som övertalades att ta sig dit, till Syrien. Såg dokumentärer, även tyska såna, bl.a. tjejer som mest tänkte på att de då inte längre behöver göra som föräldrarna säger. De förväntade sig "frihet" där, ville gifta sig och ha barn. Just tjejerna sa ingenting om religion. Det har jag bara hört av ledarna. Och jag har även hört ifrån manliga, vanliga medlemmar att de hade en slags idealistisk föreställning att de gjorde "rätt" där, att de skulle vara hjältar/martyrer....

    Just tonåringar har dem mest konstiga idéerna om de får för sig att lämna sitt gamla liv efter sig. Och dessutom bestämmer de sig ju inte själva, utan de blir ju övertalade över lång tid. De som rekruterar dem har alla möjliga knep. Och det finns faktiskt  ganska många "konvertiter", dvs. ursprungligt svenska, kristna ungdomar som konverterar till islam. Både i Sverige och i Tyskland är just såna ledande extremister. 

    Jo, jag vet att det står i bibeln att man inte får ha sex före äktenskapet. Jag har vuxit upp som katolik. Inte som dem flesta svenskar växer upp som kristna men inte följer bibeln alls. I min familj och framför allt generationen före mina föräldrar, min mormor t.ex. - de tog det där på blodigt allvar! Men redan min generation tänkte inte så längre, man väntade definitivt inte med sex tills man var gift. Men det fick svägerskan göra. Självklart har det att göra med hon är född i mellanösten. 
    "Vi pratar om ungdomar som knappt läser en bok i skolan och det här är en bok som de antagligen inte ens kan läsa själva."
    sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Islamiska_Skolor

    "De som rekruterar dem har alla möjliga knep."
    De brukar ha det. Hypotetiskt om de inte redan vet vad som står i den heliga boken:
    6:60-8:23, 11-17-13-45 . 5:15-5:54 + Klippet med Steven Pinker





  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-05 23:43:22 följande:
    "Vi pratar om ungdomar som knappt läser en bok i skolan och det här är en bok som de antagligen inte ens kan läsa själva."
    sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Islamiska_Skolor

    "De som rekruterar dem har alla möjliga knep."
    De brukar ha det. Hypotetiskt om de inte redan vet vad som står i den heliga boken:
    6:60-8:23, 11-17-13-45 . 5:15-5:54 + Klippet med Steven Pinker
    Det är ju snällt att du länkar så många videos, men de senaste var ganska långa och jag hinner inte titta på dem nu, eller idag. Jag får se när jag hinner. 

    Och visst, det finns ungdomar som går i koran-skolor, men det verkade inte vara fallet i dem fallen där föräldrar var chockade över att deras barn hade gett sig av till Syrien. Dessa föräldrar var inte särskilt religiösa. Kanske var det rena motsatsen? Alltså att föräldrarna inte har pratat om islam alls och ungdomarna ville göra tvärtom. Det är inte ovanligt när det gäller tonåringar att de gör precis tvärtom föräldrarna. Jag har en kompis som blev tok-religiös (ville gå med i Jehovas Vittnen bl.a.) för att trotsa sina föräldrar som var ateister.