• MKD

Islam

Varför så mycket hat mot religionen islam?

• Svar på tråden Islam
  • Vargaflickan
    AndreaBD skrev 2019-12-05 00:04:48 följande:
    Om vem bryr sig om dem?! Allvarligt. De har aldrig ansetts vara pålitliga, ingen litar riktigt på dem

Det tar LÅNG tid för ett land att få ett bra rykte, men det går fort att få ett dåligt. 

Varför riskera konflikter med andra länder fullständigt i onödan? Använd lagarna som finns! Det är bara att anmäla pappor som låser in sina tonårsdöttrar (för frihetsberövande - vi har ju lagen!) och liknande. Låt de betala böter op de inte skickar sin barn till skolans simundervisning! Istället gör man inte det, för att man är rädd att kallas för rasist. Det är dags att börja anmäla - inte orsaka internationella konflikter i onödan. 
    En hel del fler länder har också börjat tröttna eller har redan tröttnat på sina muslimer, det visas bland annat med att Marine Le Pen fick flest röster i EU valet, är bara en tidsfråga innan hon vinner presidentvalet i Frankrike också, samt att högerpartier fick också mycket röster i övriga Europa. I USA har även många muslimska länder fortfarande totalt inreseförbud. Så att Sverige skulle förlora handelspartners är inte riktigt sant, fler och fler länder har börjat inse hur farlig islam verkligen är.
  • DanneHade
    AndreaBD skrev 2019-12-04 23:52:03 följande:

Är "Nasserna" en religion? Religionsfrihet är en av dem mänskliga rättigheterna. Om Sverige skulle vilja förbjuda sånt, så skulle man behöva ändra grundlagen. Det krävs väldigt mycket för att ändra grundlagen - jag ska inte gå in på det nu, men jag är inte säker om någon förutom Hitler har lyckats med det. 

Och om man ändå skulle lyckas med det, så skulle ju alla andra EU-länder frysa ut Sverige, kanske skulle Sverige uteslutas. Och det skulle inte stanna vid att upphäva religionsfrihet. Hela landet skulle gå under och förvandlas till någon slags bananrepublik i bästa fall. I värsta fall - inbördeskrig t.ex. 

Distinktionen imellan en "Teologi" och en "Ideologi" är skör och egentligen ganska godtycklig. Jag förstår inte riktigt varför den ena förtjänar att grundlagsskyddas därför att den hänvisar till de ord en krigshärjande, pedofil (al-bukhara haditen) till profet påstås ha hämtat ifrån ovan, medans den andra inte gör det.

Ideologi + gud = teologi.

Och en gud/kraft du inte kan beskriva, förklara eller bevisa utgör inte en betydande principiell skillnad.

I dagsläget används vår religionsfrihet emot oss utav politiskt motiverade muslimer som i framtiden, då de nått en dominant position, helt sonika kan och kommer slänga den åt vinden.

Vi kanske inte borde ha 100% religionsfrihet, eller åtminstone inte religionsjämställdhet. Det hot vi står inför, dvs en möjlig svensk-muslimsk majoritetsbefolkning inom en inte alltför avlägsen framtid är inte en radikal konspirationsteori, inte en överdrift och inte en lögn. Det är ett allvarligt problem som måste börja åtgärdas på fredliga och civiliserade sätt idag, för att slippas lösas med bomber och granater imorgon.

Det är inte att de är annorlunda som är problemet.

Det är att deras "annorlunda" är sämre för oss och för världen, som är problemet.
  • AndreaBD
    Vargaflickan skrev 2019-12-05 00:14:58 följande:
    En hel del fler länder har också börjat tröttna eller har redan tröttnat på sina muslimer, det visas bland annat med att Marine Le Pen fick flest röster i EU valet, är bara en tidsfråga innan hon vinner presidentvalet i Frankrike också, samt att högerpartier fick också mycket röster i övriga Europa. I USA har även många muslimska länder fortfarande totalt inreseförbud. Så att Sverige skulle förlora handelspartners är inte riktigt sant, fler och fler länder har börjat inse hur farlig islam verkligen är.
    Du vet vem Sveriges främsta handelspartner är?  Och det är inte bara främsta, det är mer än alla andra länder tillsammans. Tyskland nämligen. Marine Le Pen har ingen chans att komma till makten och OM hon kommer till makten, så måste hon också hålla sig inom en rättsstats gränser, måste hålla sig till grundlagen. Och det krävs mycket för att ändra grundlagen, även om det varierar lite mellan olika länder. I vissa krävs det två folkomröstningar med ett val emellan, i andra 2/3 majoritet och ett val emellan. Det är inte så enkelt att kasta om hela rättsstaten. Och jag hoppas verkligen att ingen lyckas med det. Som sagt, den senaste och kanske enda var Hitler.

Förresten, OM Marine Le Pen skulle komma till makten och göra sånt som inte är helt okej enligt grundlag och fransk lag överhuvudtaget (och man kan lita på att några kommer att kolla noga), så kan hon lätt bli avsatt. Det är inte särskilt svårt. Inget säger att en sån regering skulle sitta kvar. Men jag tror inte att hon kommer dit, hennes pappa har ju försökt i årtionden. 

Och om t.ex. Frankrike skulle göra så, så skulle de isoleras, Tyskland skulle inte samarbeta med dem. Och Tyskland har ännu mindre problem att isolera Sverige helt. Konsekvenserna skulle vara hemska. Hela svenska ekonomin skulle braka ihop om man hade ett plötsligt avbrott av all handel med Tyskland, det klarar inte Sverige. 
  • AndreaBD
    DanneHade skrev 2019-12-05 00:31:33 följande:
    Distinktionen imellan en "Teologi" och en "Ideologi" är skör och egentligen ganska godtycklig. Jag förstår inte riktigt varför den ena förtjänar att grundlagsskyddas därför att den hänvisar till de ord en krigshärjande, pedofil (al-bukhara haditen) till profet påstås ha hämtat ifrån ovan, medans den andra inte gör det.

Ideologi + gud = teologi.

Och en gud/kraft du inte kan beskriva, förklara eller bevisa utgör inte en betydande principiell skillnad.

I dagsläget används vår religionsfrihet emot oss utav politiskt motiverade muslimer som i framtiden, då de nått en dominant position, helt sonika kan och kommer slänga den åt vinden.

Vi kanske inte borde ha 100% religionsfrihet, eller åtminstone inte religionsjämställdhet. Det hot vi står inför, dvs en möjlig svensk-muslimsk majoritetsbefolkning inom en inte alltför avlägsen framtid är inte en radikal konspirationsteori, inte en överdrift och inte en lögn. Det är ett allvarligt problem som måste börja åtgärdas på fredliga och civiliserade sätt idag, för att slippas lösas med bomber och granater imorgon.

Det är inte att de är annorlunda som är problemet.

Det är att deras "annorlunda" är sämre för oss och för världen, som är problemet.
    Nja, inte alla religioner har en gud ens. Buddhism har ingen. Och dumt nog så har ju även Scientologerna lyckats bli godkända som kyrka, trots att de själva såg sig som vetenskap ursprungligen, bara för att få statsbidrag och andra fördelar.

Jag tror man får se det historiskt - religion har spelat en stor roll i människornas liv  och ländernas kungar var ofta även kyrkans överhuvud. Det finns kvar även i västvärlden, t.ex. Storbritannien. Och historiskt har man också sett det som ett stort framsteg att ha religionsfrihet, det var liksom då man kommit ifrån alla hemska diktaturer där kungar tvingade på sina undersåtar samma religion som de själva hade. 

Om man nu skulle inskränka religionsfrihet - hur exakt skulle det se ut? Om du säger att religionerna inte bör jämställas - man kan ju tänka sig, okej, då säger vi att det här landet är kristet, kungen kan vara överhuvudet och övriga religioner får utöva sin religion, men det får inte ta för mycket plats och så skapar vi regler/lagar för det. Problemet där är: Knappt några i Sverige är verkligen kristna och går till kyrkan och utövar religionen. 

Att förbjuda ALL religion, så som kommuniststater har gjort är inte heller bra. Folk verkar ha ett behov av religion och det svänger åt andra hållet så snart folk får chansen.

Då är det mer konsekvent att säga, vi är ett sekulärt land och religion är privatsak. Kanske borde man ha sagt från början att man inte tänker ta hänsyn till att de måste be 5 gånger om dagen eller det där med böneutrop - det kan man klara sig utan. Det vore helt okej för mig. Problemet är snarare att man har gett efter med alla såna detaljer, vilket gör att många muslimer känner att de "får " breda ut sin religion här. Det är nog där man får strama åt lite. Och det behöver vi inte ändra lagar för. 
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-03 23:11:39 följande: #161
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 21:34:55 följande:
    "Som jag också sa: Dessa killar är samma typ som killarna som gör school-shootings - losers med dåligt självförtroende"

Nja, kanske några av dem. Islam har väldigt mycket med identitet och könsroller att göra, vad händer när de flyttar till ett land där kvinnan har rättigheter, kan vara självständig, får skilja sig och blir skyddad av lagen?
    Och kanske som Deeyah skriver "lost and torn between cultures".

"Och det talar ju mot att det skulle bara hänga ihop med islam."
    Det är ju människor som hittat på de dåliga idéerna så det hade ju varit konstigt om man inte kan hitta likheter med andra kulturer men om man har skrivit ner de dåliga idéerna i en bok som folk i en viss kultur dyrkar så finns  det inte heller något som talar emot att det har något med boken att göra.

Jag tycker att Sam Harris förklarar det bra
    My criticism of faith-based religion has always focused on what I consider to be bad ideas, held for bad reasons, leading to bad behavior. Because I'm concerned about the logical and behavioral consequences of specific beliefs, I do not treat all religions the same. Not all religious doctrines are mistaken to the same degree, intellectually or ethically, and it is dishonest and ultimately dangerous to pretend otherwise. People in every tradition can be seen making the same errors, of course-e.g. relying on faith instead of evidence in matters of great personal and public concern-but the doctrines and authorities in which they place their faith run the gamut from the quaint to the psychopathic. For instance, a dogmatic commitment to nonviolence lies at the very core of Jainism, whereas an equally dogmatic commitment to using violence to defend one's faith, both from within and without, is similarly central to the doctrine of Islam. These beliefs, though held for identical reasons (faith) and in varying degrees by individual practitioners of these religions, could not be more different. And this difference has consequences in the real world. (Let that be the first barrier to entry into this conversation: If you will not concede this point, you will not understand anything I say about Islam. Unfortunately, many of my most energetic critics cannot clear this bar-and no amount of quotation from the Qur'an, the hadith, the ravings of modern Islamists, or from the plaints of their victims, makes a bit of difference.)

Facts of this kind demand that we make distinctions among faiths that many people will interpret as a sign of bigotry. For instance, I have said on more than one occasion that Mormonism is objectively less credible than Christianity, because Mormons are committed to believing nearly all the implausible things that Christians believe plus many additional implausible things. It is mathematically true to say that whatever probability one assigns to Jesus' returning to earth to judge the living and the dead, one must assign a lesser probability to his doing so from Jackson County, Missouri. The glare of history is likewise unkind to Mormonism, for we simply know much more about Joseph Smith than we do about the twelve Apostles, and we have very good reasons to believe that he was a gifted con man. It is not a sign of bigotry against Mormons as people to honestly discuss these things. And I believe that atheists, secularists, and humanists do the world no favors by insisting that all religions be criticized in precisely the same terms and to the same degree.

samharris.org/response-to-controversy/
    Du tänker religion där, jag tänker land/kultur. Jag bodde ett tag i ett område dit många nyanlända invandrare flyttade. Och då kunde  man se lite grann hur lätt/svårt de verkade anpassa sig till livet i Sverige. Då kom det familjer från Bosnien (muslimer) som anpassade sig lätt. De var lite paranoida pga dåliga erfarenheter i hemlandet, men de hade inte svårt att anpassa sig och kvinnorna verkade ganska jämställda. En granne var gift med en turk, en annan med en marockan. Och jag kände båda kvinnor ganska väl (båda svenska). Det verkade funka bra.

Sedan kom det Somalier och där var det en massa problem. Och romer ifrån Finland - där var det allra mest problem. 

Om du säger, islam har mycket med identitet och könsroller att göra - det handlade om att de känner sig mer maskulina och mycket bättre efter att ha gått med i IS - jag skulle tolka det annorlunda. Jag tänker på att de ju råka vara i den åldern där man är mest upptagen med identitet och könsroller - 18 - 20 år är väl ganska många. Kanske är de lättast att rekrutera i den åldern? 

Dåliga idéer? Nja, det är ju inte en ny-upphittad religion, utan det har ju utvecklats under så många år. Religionen och kulturen. Och det låter ju också rimligt - dvs. ju längre man har folk av olika religioner bo i samma område, desto mer anpassar dem sig till varandra och få samma kultur. Så måste det nog vara. 
    Om en kultur bygger mycket på religion tänker jag i första hand religion även om det också är kulturellt eftersom religionen bromsar kulturens utveckling.

När de flyttar till ett land där kvinnan har rättigheter, kan vara självständig, får skilja sig och blir skyddad av lagen så förlorar ju de en del av vad de anser vara manligt 'emasculated'. Jag ser inte parallellen med skolskjutningar eftersom de flesta av dem av olika anledningar inte kan eller har självförtroendet att bygga upp ett vanligt svenssonliv  medan is rekryterade ungdomar inte vill ha det.

Ju äldre man blir ju mindre mottaglig blir man av religion och ideologier men det blir också svårare att lära om.

"Och det låter ju också rimligt - dvs. ju längre man har folk av olika religioner bo i samma område, desto mer anpassar dem sig till varandra och få samma kultur"
    om man har samma grundvärderingar och kan förstå varandra så det inte blir "vi och dom", det kan också bli "vi och dom" bland invandrare och det är det Deeyah pratar om. De som vurmar för mångkultur verkar inte ha tänkt så långt att det behövs något som förenar oss och dem.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-04 16:58:06 följande: #179
    Storogrå skrev 2019-12-04 15:29:20 följande:
    Tycker inte det är så lätt. Precis, varför då bjuda in något som stor emot allt som har med demokrati att göra? Islam är så långt ifrån det som man kan komma, så varför vilja ha det här? Dags att sätta ner foten och bestämma oss för vilket samhälle vi vill ha.

Uppenbarligen fungerar inte lagarna eftersom att Islam respekterar bara sina egna och kommer alltid att göra det. Självklart ska alla få komma hit, dock måste de då vara beredda på att följa våra seder och demokrati och lämna Islam utanför, för det är inte gångbart här. Tyvärr kommer det aldrig att hända, för människor som du vägrar att se det. 

Så du vill ha en diktatur! Samarbeta då med extremisterna, de vill nämligen samma sak! 

Antigen har du inte lärt dig något i SO-undervisningen på högstadiet, eller så är du bara 13, 14 år. Demokratin och rättsstaten är det som vi måste värna om mest. Vi kan inte göra undantag ifrån den. Dessutom blir den som gör såna undantag straffad eller avsatt om det är en politiker (eller en domare).

Det finns inget mittemellan diktatur och demokrati - antigen har man en rättsstat eller så har man det inte. Och i en rättsstat kan man aldrig förbjuda en religion. Religionsfriheten är inskriven i grundlagen och det räknas dessutom som mänsklig rättighet och finns med i europakonventionen. EU skulle inte acceptera ett land som inte har religionsfrihet som medlem (om Sverige då skulle slängas ut, vet jag inte). 

https://www.svd.se/religionsfriheten-far-aldrig-begransas
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Religionsfrihet

Det kanske inte går att förbjuda en religion men vi har ingen absolut religionsfrihet eftersom lagar mm begränsar hur en religion får praktiseras. Skulle det inte vara odemokratiskt att inte begränsa en odemokratisk religion?
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-05 11:48:11 följande:
    Om en kultur bygger mycket på religion tänker jag i första hand religion även om det också är kulturellt eftersom religionen bromsar kulturens utveckling.

När de flyttar till ett land där kvinnan har rättigheter, kan vara självständig, får skilja sig och blir skyddad av lagen så förlorar ju de en del av vad de anser vara manligt 'emasculated'. Jag ser inte parallellen med skolskjutningar eftersom de flesta av dem av olika anledningar inte kan eller har självförtroendet att bygga upp ett vanligt svenssonliv  medan is rekryterade ungdomar inte vill ha det.

Ju äldre man blir ju mindre mottaglig blir man av religion och ideologier men det blir också svårare att lära om.

"Och det låter ju också rimligt - dvs. ju längre man har folk av olika religioner bo i samma område, desto mer anpassar dem sig till varandra och få samma kultur"
    om man har samma grundvärderingar och kan förstå varandra så det inte blir "vi och dom", det kan också bli "vi och dom" bland invandrare och det är det Deeyah pratar om. De som vurmar för mångkultur verkar inte ha tänkt så långt att det behövs något som förenar oss och dem.
    Okej, du tänker religion om kulturen påverkas så mycket av religion. Men om man pratar om hur "muslimer" är, så skiljer det sig ju väldigt mycket beroende på land/kultur. Muslimer från Bosnien eller Albanien är som vilka européer som helst, medan muslimer från Somalia eller Afghanistan (för att inte prata om Jemen, Jordanien eller Saudiarabien) verkligen har en kultur som kan vara ett problem här i Sverige. Och min son var en gång ihop med en tjej från mellanösten, som var kristen - och jag lovar, hon var hårthållen hemifrån, precis som om hon hade varit muslim. 

Du tror inte att ungdomar som IS rekryterade också har dåligt självförtroende och tror att de inte klarar att bygga upp ett svensson-liv. Där håller jag inte med. Så hemskt naiva kan de inte vara, de måste förstå att det är en chansning och man chansar bara om man inte har mycket att förlora. 

Och jag tror snarare att folk med olika religioner som bor i samma region har lärt sig leva med varandra, de har anpassat sig till varandra med tiden. Varför skulle de ha haft samma värderingar från början - om nu inte religionerna har så pass lika värderingar.
  • AndreaBD

Okej, du tänker religion om kulturen påverkas så mycket av religion. Men om man pratar om hur "muslimer" är, så skiljer det sig ju väldigt mycket beroende på land/kultur. Muslimer från Bosnien eller Albanien är som vilka européer som helst, medan muslimer från Somalia eller Afghanistan (för att inte prata om Jemen, Jordanien eller Saudiarabien) verkligen har en kultur som kan vara ett problem här i Sverige. Och min son var en gång ihop med en tjej från mellanösten, som var kristen - och jag lovar, hon var hårthållen hemifrån, precis som om hon hade varit muslim. 

Du tror inte att ungdomar som IS rekryterade också har dåligt självförtroende och tror att de inte klarar att bygga upp ett svensson-liv. Där håller jag inte med. Så hemskt naiva kan de inte vara, de måste förstå att det är en chansning och man chansar bara om man inte har mycket att förlora. 

Och jag tror snarare att folk med olika religioner som bor i samma region har lärt sig leva med varandra, de har anpassat sig till varandra med tiden. Varför skulle de ha haft samma värderingar från början - om nu inte religionerna har så pass lika värderingar.
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-05 00:04:48 följande:
    Om vem bryr sig om dem?! Allvarligt. De har aldrig ansetts vara pålitliga, ingen litar riktigt på dem

Det tar LÅNG tid för ett land att få ett bra rykte, men det går fort att få ett dåligt. 

Varför riskera konflikter med andra länder fullständigt i onödan? Använd lagarna som finns! Det är bara att anmäla pappor som låser in sina tonårsdöttrar (för frihetsberövande - vi har ju lagen!) och liknande. Låt de betala böter op de inte skickar sin barn till skolans simundervisning! Istället gör man inte det, för att man är rädd att kallas för rasist. Det är dags att börja anmäla - inte orsaka internationella konflikter i onödan. 
    Vad trevligt skrivet... Enligt din övertygelse då eller? 
    Lagarna används, fast det är knappas där problemet ligger, eller hur?
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-05 12:06:55 följande: #198

"Okej, du tänker religion om kulturen påverkas så mycket av religion"
    ja, du sätter ju fingret på det själv när du jämför kulturella skillnader, hur mycket kulturen avviker från religionen.

"Du tror inte att ungdomar som IS rekryterade också har dåligt självförtroende och tror att de inte klarar att bygga upp ett svensson-liv. Där håller jag inte med."
    Det håller jag inte heller med om men det var ju inte så jag skrev Skrattande
    Man kan vända på det, hade jag flyttat till ett land med stark hederskultur så är det ju inte självförtroendet det sitter i när jag vägrar utöva 'hederskulturella värderingar', det går emot mina grundläggande värderingar och en del av min manliga identitet bygger på att inte vara sån. Jag skulle få svårt att anpassa mig och bli accepterad så länge jag vägrar anpassa mig.

"Och min son var en gång ihop med en tjej från mellanösten, som var kristen - och jag lovar, hon var hårthållen hemifrån, precis som om hon hade varit muslim. "
    Det får mig att tänka på baptism. Hade en lärare som var pingstvän eller något liknande, jag tror satkärringen är kreationist, man kunde ju i alla fall få det intrycket när hon försökte förklara att vetenskapen konspirerar mot religiösa istället för att prata om dinosaurier och annat man själv tyckte var intressant på historielektionen (satkärringen bidrog nog en hel del till min enmans antipluggkultur). Det fanns några i hennes släkt i min ålder som verkade vara ganska hårt hållna, de verkade också ha en skvallerkultur där man skvallrade på varandra om någon gjorde "fel".

"Och jag tror snarare att folk med olika religioner som bor i samma region har lärt sig leva med varandra, de har anpassat sig till varandra med tiden."
    För att det ska fungera måste de utgå ifrån samma spelteori "om inte ni jävlas med oss så jävlas inte vi med er" och för att det ska fungera i längden måste man fokusera mer på likheter än olikheter och sträva efter samma mål, de med olika religioner inom samma religion måste ju ändå ha en kultur som förenar dem.