• båtship12345

    Invandrare och problem

    Ni som inte tror att invandring och bristande integration på grund av regeringen är orsaken till att rosengård/rinkeby/tensta är så dåliga områden, vad tror ni är orsaken?

    Jag är genuint nyfiken.

    -->VAR OBJEKTIVA<-- 

  • Svar på tråden Invandrare och problem
  • Anonym (Fundersam)
    AndreaBD skrev 2019-12-09 11:22:59 följande:
    Okej, du tänker mer praktiskt här. Jo, det kan ju ge några jobb. Även de som inte kan språket. Sedan vore det förstås viktigt att de lär sig svenska också.

    Jag tänkte främst på att man skulle kunna anställa några väl-integrerade invandrare som kan systemet här, som kanske har utbildning som socionom eller jurist t.ex. i kommunerna just för att lära sina landsmän hur saker och ting fungerar i Sverige. T.ex. så att man gör någon kortare sådan info-föreläsning på platser dit de ändå går. T.ex. arbetsförmedlingen eller moské (där det finns). Och att man pratar om någon grej, inte någon allmän blandning. T.ex. hur startar man eget i Sverige?  Vad måste man veta om arbetslivet?  Skola och förskola i Sverige?
    Jag är praktisk och jordnära Glad

    Men jag håller med dig om att anställa inom högre tjänster också - har retat mig i flera år på att det finns t ex utbildade läkare som inte anställs, trots att vi har läkarbrist, för att de själva och deras examen råkar komma från t ex Iran. Och visst, jobbar man patientnära så är det ju bra om man kan svenska, men det finns ju områden där det inte är lika viktigt - som kirurgi. Man kunde ju åtminstone låta dem gå bredvid, gå på praktik, visa vad de går för, men nej, det sitter långt inne.
    Samtidigt är man beredd att anställa påstådda sjuksköterskor med examen från Rumänien, som av allt att döma drivit hönsfarm istället för att gå utbildningen - då föredrar jag en iransk läkare med utbildning.
  • AndreaBD
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-12-09 11:32:58 följande:
    Jag är praktisk och jordnära Glad

    Men jag håller med dig om att anställa inom högre tjänster också - har retat mig i flera år på att det finns t ex utbildade läkare som inte anställs, trots att vi har läkarbrist, för att de själva och deras examen råkar komma från t ex Iran. Och visst, jobbar man patientnära så är det ju bra om man kan svenska, men det finns ju områden där det inte är lika viktigt - som kirurgi. Man kunde ju åtminstone låta dem gå bredvid, gå på praktik, visa vad de går för, men nej, det sitter långt inne.
    Samtidigt är man beredd att anställa påstådda sjuksköterskor med examen från Rumänien, som av allt att döma drivit hönsfarm istället för att gå utbildningen - då föredrar jag en iransk läkare med utbildning.
    Jag har jobbat som lärare på en folkhögskola där man hade en hel klass av läkare som fick lära sig "svenska för läkare". Den lärarkollegan fick vara kreativ, och försöka sätta sig in i medicinska sammanhang snabbt. Det fanns ju ingen bok att gå efter, hon fick skapa sitt material själv. Jättebra, det behövs.

    Jag har nämligen också varit hos en hel del läkare med invandrarbakgrund och många har jag haft svårt att förstå. Eller så har de uppenbarligen inte förstått allt som jag sagt. Och det kan ju ha allvarliga konsekvenser. Jag har faktiskt upplevt det som ett problem.

    Och just när det gäller kirurgi är det jätteviktigt! Jag har en vän som var operations-sjuksköterska och han fick sluta och vara vanlig sjuksköterska istället för att han hade en hörsel-nedsättning. Det är ju ett helt team när man opererar, och man måste kunna kommunicera med varandra helt utan problem. Annars är det livsfarligt. En kirurg jobbar alltså inte ensamt. 
  • Kverulant67

    Skoj att se sanningen komma fram här och där! Läste detta idag (ska bli skoj att se hur ni vänsterfolk försvarar det!):
    - Jag jobbade på Migrationsverket i 29 år. De sista åren jobbade jag med att återkalla uppehållstillstånd för människor som inte bor här och som inte har någon som helst rätt att ta del av vårt ?välfärdssamhälle? om vi nu kan kalla det idag. Sista åren var vi 2 som jobbade med dessa ärenden och när min kollega slutade var det bara jag. Jag hade jättebra kontakt med FK (kontrollgruppen), SKV,SÄPO,CSN m fl myndigheter. Så mycket fusk. Människor som kom hit och som reste hem så fort dom fått tillstånd med våra bidrag intakta. Människor som bodde i 40 kvm delade på nästan 100 pers för att behålla bidrag. Människor som lånade hur mycket för studier som helst och sedan drar härifrån till länder dom kom ifrån där det aldrig går att få tag på dom eftersom det inte ens finns postadresser, t ex Somalia, Afghanistan och Irak. Hörde av personal på svenska ambassaderna i Abu Dhabi och Dubai att dom ?stackars? syrierna som kom hit hade välbetalda jobb i deras länder, bodde superfint i flotta områden. Gick att leva ännu flottare med våra bidrag. Pensioner betalas ut till människor som inte gjort ett handtag här. Efterlevandepensioner till barn (upp till 22 år) vars föräldrar sägs ha avlidit. Upp till över 70000:- trots att förälder/föräldrarna aldrig satt sin fot här och trots att det inte ens finns dödsintyg. Ingen har blivit återbetalningsskyldig när förälder/föräldrarna återuppstått???!!!!! Ja, det här är en bråkdel av mitt liv som beslutsfattare på rättsavdelningen på Migrationsverket. Läs och begrunda ni som orkar. Glad att jag gick i förtidspension."

  • Anonym (Fundersam)
    Kverulant67 skrev 2019-12-21 02:53:11 följande:

    Skoj att se sanningen komma fram här och där! Läste detta idag (ska bli skoj att se hur ni vänsterfolk försvarar det!):
    - Jag jobbade på Migrationsverket i 29 år. De sista åren jobbade jag med att återkalla uppehållstillstånd för människor som inte bor här och som inte har någon som helst rätt att ta del av vårt ?välfärdssamhälle? om vi nu kan kalla det idag. Sista åren var vi 2 som jobbade med dessa ärenden och när min kollega slutade var det bara jag. Jag hade jättebra kontakt med FK (kontrollgruppen), SKV,SÄPO,CSN m fl myndigheter. Så mycket fusk. Människor som kom hit och som reste hem så fort dom fått tillstånd med våra bidrag intakta. Människor som bodde i 40 kvm delade på nästan 100 pers för att behålla bidrag. Människor som lånade hur mycket för studier som helst och sedan drar härifrån till länder dom kom ifrån där det aldrig går att få tag på dom eftersom det inte ens finns postadresser, t ex Somalia, Afghanistan och Irak. Hörde av personal på svenska ambassaderna i Abu Dhabi och Dubai att dom ?stackars? syrierna som kom hit hade välbetalda jobb i deras länder, bodde superfint i flotta områden. Gick att leva ännu flottare med våra bidrag. Pensioner betalas ut till människor som inte gjort ett handtag här. Efterlevandepensioner till barn (upp till 22 år) vars föräldrar sägs ha avlidit. Upp till över 70000:- trots att förälder/föräldrarna aldrig satt sin fot här och trots att det inte ens finns dödsintyg. Ingen har blivit återbetalningsskyldig när förälder/föräldrarna återuppstått???!!!!! Ja, det här är en bråkdel av mitt liv som beslutsfattare på rättsavdelningen på Migrationsverket. Läs och begrunda ni som orkar. Glad att jag gick i förtidspension."


    Allt det här är någonting som svenskar och andra nordbor också ägnar sig åt - värsta exemplet var väl den där socialtjänstemannen som lurade danska staten på 240 (?) miljoner och som levde loppan i Sydafrika för pengarna.
    Problemet med 100 boende på 40 kvm är en möjlighet som bl a MC-gäng brukar utnyttja, de också, och de är nordbor hela högen.
    Självklart ska sådant här inte få förekomma, men då får man beivra lagbrotten och dess utförare - det är mig främmande att jaga efter ett helt folk för att en liten del av detta folk fuskar med CSN eller något annat.

    Lagbrott och bedrägeri är inte okej - men man är inte per automatik kriminell för att man är invandrare.
  • KillBill
    Kverulant67 skrev 2019-12-21 02:53:11 följande:

    Skoj att se sanningen komma fram här och där! Läste detta idag (ska bli skoj att se hur ni vänsterfolk försvarar det!):
    - Jag jobbade på Migrationsverket i 29 år. De sista åren jobbade jag med att återkalla uppehållstillstånd för människor som inte bor här och som inte har någon som helst rätt att ta del av vårt ?välfärdssamhälle? om vi nu kan kalla det idag. Sista åren var vi 2 som jobbade med dessa ärenden och när min kollega slutade var det bara jag. Jag hade jättebra kontakt med FK (kontrollgruppen), SKV,SÄPO,CSN m fl myndigheter. Så mycket fusk. Människor som kom hit och som reste hem så fort dom fått tillstånd med våra bidrag intakta. Människor som bodde i 40 kvm delade på nästan 100 pers för att behålla bidrag. Människor som lånade hur mycket för studier som helst och sedan drar härifrån till länder dom kom ifrån där det aldrig går att få tag på dom eftersom det inte ens finns postadresser, t ex Somalia, Afghanistan och Irak. Hörde av personal på svenska ambassaderna i Abu Dhabi och Dubai att dom ?stackars? syrierna som kom hit hade välbetalda jobb i deras länder, bodde superfint i flotta områden. Gick att leva ännu flottare med våra bidrag. Pensioner betalas ut till människor som inte gjort ett handtag här. Efterlevandepensioner till barn (upp till 22 år) vars föräldrar sägs ha avlidit. Upp till över 70000:- trots att förälder/föräldrarna aldrig satt sin fot här och trots att det inte ens finns dödsintyg. Ingen har blivit återbetalningsskyldig när förälder/föräldrarna återuppstått???!!!!! Ja, det här är en bråkdel av mitt liv som beslutsfattare på rättsavdelningen på Migrationsverket. Läs och begrunda ni som orkar. Glad att jag gick i förtidspension."


    Jag som politiskt står till vänster hatar självklart all typ av fusk och brott mot det gemensamma.


    Jag blev upprörd av att läsa om att riksdagsmän från, Sverigedemokraterna (Stefan Jakobsson och Patrick Reslow), Moderaterna (Michael Svensson och Erik Bengtzboe), Kristdemokraterna (Penilla Gunther och Caroline Szyber) samt Emma Carlsson Löfdahl från Liberalerna förra sommaren avslöjats med att missbruka våra skattemedel för att berika sig själva.


    Jag blir självklart lika upprörd att läsa om att Invandrare missbrukar våra missbrukar våra skattemedel för att berika sig själva. Det är lika illa som när svenska högerpolitiker gör samma sak.


    Jag noterar också att du hämtat din information från den högernationella och främlingsfientliga sajten Projektsanning med band till den rasideologiska miljön. Är det från sådana sajter som du hämtar din information?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (12345)

    Jag uppvuxen i 2 statsdelar i i stockholm samtidigt, den ena var ett vanligt område med arbetarklass men det fanns även en del områden med höginkomsttagare.

    Samt en förutort i stockholm som senare vart ett utanförskapsområde det pratas ofta om "no go zoner osv".

    Jag har sett hur det hara förändrats från 80 talet och till idag.
    Det pratas ofta om att ungdomar i invandrarområdena idag inte har något att göra, faktum är att det satsas mycket på ungdomsgårdar, aktiviteter för ungdomar och andra projekt även om en del ofta är rena flumprojekt som inte leder till något.

    En ungdom i tensta rinkeby har inte mindre att göra än en i hässelby, vällingby bromma osv.
    Det handlar mycket om attiyd, det ska vara ganster och ghetto och sedan ser saker ut som det gör.
    Det man kallar "invandrarungdomar" är ofta födda här, tom deras föräldrar är födda här många är tredje, fjärde generation.
    Ena dagen ser sig många som svenska i media en annan dag är dom invandrare.
    Många är födda här men pratar inte ordentligt dom kan men pratar rinkebysvenska.

    Det pratas om respekt, respekt är någon man ger och får tillbaka.
    Att det begås handlingar som bilbränder som man inte kan stå för eller visa sitta ansikte i meda är ingen urshäkt.

    politikerna skiter i detta dom sitter på sina kontor inne i stan och bara pratar förutom när dom åker ut i förorterna var 4:e år när det är val och lovar saker, men vad har dom egentligen åstadkommit?

    Det krävs hårdare tag, om det ska vara så här så här och med den utanförskap sverige har så kan man inte bara ta in mer folk, sverige behöver inte känna sig dåliga om dom minskade ned tvärtom vi kan fortfarande slå oss för bröstet att vi är ett land som tagit in flest invandrare genom åren.

    Men det börjar bli dags att minska ned för att få ordning och skappa struktur i samhället.
    Se det som rinnande  vatten, man måste åtgärda något som läcker eller svämmar över, då krävs det att man stänger av åtgärdar innan man släpper på igen i kontrollerad form.

    Den som säger emot får gärna berätta hur dagens problem löses genom att fortsätta att ta in fler hur löser det problemen i förorterna och drogerna som väller in?

  • Anonym (12345)

    Det pratas mycket om SD.
    Och varje val är det "jag är inte en av XX%", ett tag var det 13 nästa var det en högre siffra och valet efter det osv.

    Dom kommer komma till makten och bilda regering oavsett om det är bra eller dåligt om inte de andra partierna ser till att skapa en förändring med positivt resultat.

  • Anonym (12345)
    Kverulant67 skrev 2019-12-21 02:53:11 följande:

    Skoj att se sanningen komma fram här och där! Läste detta idag (ska bli skoj att se hur ni vänsterfolk försvarar det!):
    - Jag jobbade på Migrationsverket i 29 år. De sista åren jobbade jag med att återkalla uppehållstillstånd för människor som inte bor här och som inte har någon som helst rätt att ta del av vårt ?välfärdssamhälle? om vi nu kan kalla det idag. Sista åren var vi 2 som jobbade med dessa ärenden och när min kollega slutade var det bara jag. Jag hade jättebra kontakt med FK (kontrollgruppen), SKV,SÄPO,CSN m fl myndigheter. Så mycket fusk. Människor som kom hit och som reste hem så fort dom fått tillstånd med våra bidrag intakta. Människor som bodde i 40 kvm delade på nästan 100 pers för att behålla bidrag. Människor som lånade hur mycket för studier som helst och sedan drar härifrån till länder dom kom ifrån där det aldrig går att få tag på dom eftersom det inte ens finns postadresser, t ex Somalia, Afghanistan och Irak. Hörde av personal på svenska ambassaderna i Abu Dhabi och Dubai att dom ?stackars? syrierna som kom hit hade välbetalda jobb i deras länder, bodde superfint i flotta områden. Gick att leva ännu flottare med våra bidrag. Pensioner betalas ut till människor som inte gjort ett handtag här. Efterlevandepensioner till barn (upp till 22 år) vars föräldrar sägs ha avlidit. Upp till över 70000:- trots att förälder/föräldrarna aldrig satt sin fot här och trots att det inte ens finns dödsintyg. Ingen har blivit återbetalningsskyldig när förälder/föräldrarna återuppstått???!!!!! Ja, det här är en bråkdel av mitt liv som beslutsfattare på rättsavdelningen på Migrationsverket. Läs och begrunda ni som orkar. Glad att jag gick i förtidspension."


    Många som kommer hit från syrien ser ut som turister, det är människor som kommer hit för att söka sig en bättre framtid inte dom som drabbats av krig, dom som behöver hjälpen mest är tyvärr kvar.

    Ang bidragsfusk.
    Sverige har ju betalat ut bidrag till en som visade sig vara minister i irak.
    https://www.expressen.se/nyheter/iraks-forsvarsminister-far-bidrag-i-sverige/

    Det finns ingen kontroll på vilka det betalas ut pengar till eller om dom ens bor här.
  • AndreaBD
    Anonym (12345) skrev 2019-12-21 14:20:09 följande:
    Många som kommer hit från syrien ser ut som turister, det är människor som kommer hit för att söka sig en bättre framtid inte dom som drabbats av krig, dom som behöver hjälpen mest är tyvärr kvar.

    Ang bidragsfusk.
    Sverige har ju betalat ut bidrag till en som visade sig vara minister i irak.
    https://www.expressen.se/nyheter/iraks-forsvarsminister-far-bidrag-i-sverige/

    Det finns ingen kontroll på vilka det betalas ut pengar till eller om dom ens bor här.
    Där resonerar du lite konstigt. Tänk om det blev krig i Sverige och vi skulle vara tvungna att fly till ett annat land! Vi skulle också se ut som turister, eftersom vi antagligen skulle få med oss några av våra vanliga kläder.

    Och även folk inom höga positioner så som en minister kan ju hamna i samma situation som andra flyktingar. Visserligen misstänker man att han har pengar gömt någonstans, det tror jag också. Men generellt måste det inte vara så, man kan också hamna i det läget att man inte får med sig mycket. 
  • KillBill
    Anonym (12345) skrev 2019-12-21 14:20:09 följande:
    Många som kommer hit från syrien ser ut som turister, det är människor som kommer hit för att söka sig en bättre framtid inte dom som drabbats av krig, dom som behöver hjälpen mest är tyvärr kvar.

    Ang bidragsfusk.
    Sverige har ju betalat ut bidrag till en som visade sig vara minister i irak.
    https://www.expressen.se/nyheter/iraks-forsvarsminister-far-bidrag-i-sverige/

    Det finns ingen kontroll på vilka det betalas ut pengar till eller om dom ens bor här.
    Vilket svammel. De flesta som tagit sig till Sverige från Syrien sedan 2011 har varit krigsflyktingar.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Invandrare och problem