• Anonym (Dax! Vakna!)

Dags att införa mansskatt!

Nu tycker jag att det är dags att införa mansskatt för att få bukt med mäns dåliga beteenden. Jag förstår att det kan vara provocerande skrivet men jag tycker faktiskt att män som kollektiv får ta ansvar för mäns handlingar. Tex våld mot barn, djur och kvinnor. Om vi inför mansskatt tror jag att männen skärper till sig. Nu måste samhället vakna och göra något åt detta! Det är dags för samhället att börja ta ansvar och mansskatt är en sak på det. Det går inte en enda dag utan att man läser om aggressiva män i pressen.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-11 00:00
    Men hallå eller? Ni som argumenterar emot mansskatt, det är dags att vakna nu! Någon form av konsekvens måste samhället ta till för att få bukt med eländet. Man läser varenda eviga dag män som begår brott. Inte sällan SD-politiker. Ibland fungerar ingenting annat än kollektiv bestraffning. Män behöver börja ta ansvar för andra mäns beteende. Tyvärr. Men nu är det så. Samhällskostnaden pga mäns kriminallitet och våld kostar oändliga summor. Pengar som hade kunnat gå till barnomsorg, djurskydd, äldreomsorg, sjukförsäkring osv. Men tydligen vill samhället prioritera annorlunda...
  • Svar på tråden Dags att införa mansskatt!
  • klyban
    Anonym (Dax! Vakna!) skrev 2019-12-09 15:36:03 följande:
    Fast jag syftar på att alla män ska betala mer i tex inkomstskatt.

Så alla ska betala för ett våld de inte har ansvar för, det kallas för kollektivbestraffning.
    Vi har redan implementerat det du säger och det heter dagsböter som man får om man begått ett brott.

Där har du redan en punktskatt på den inblandade, men du vill ha kollektiv bestraffning, det ser jag möjligheter att använda på kvinnor godtyckligt också och som du förespråkar en kollektiv bestraffning.

Återfinns inte kollektiv bestraffning som nått brott/olämligt också?
    Så vi har två lager av fel här.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Dax! Vakna!)
    CarinaL26 skrev 2019-12-09 15:41:41 följande:

De som begår dessa brott är rimligen de som ska betala. Mansskatt är extrempopulism av samma avart det finns för mycket av i SD.

Jag håller inte riktigt med dig att det är extrempopulism liksom SD. De mest aggressiva männen finns i just SD. Då är det inget fel med att de får smaka på sin egen medicin.
  • klyban
    Anonym (Dax! Vakna!) skrev 2019-12-09 15:36:46 följande:
    Du får gärna utveckla. Vad tycker du man ska göra istället för att få bukt med mäns dåliga beteende?

Där måste man ställa frågan, om inte algen räcker till, hur tror du en skatt ska ändra nått?

Jag tror många ser skatten som ett rättfärdigande att göra våld mot kvinnor, för jag betalar ju skatten.
    Och sen har vi en annan liten sak, ska vi då ta bort böterna och fängelsestraffen?

Det finns många synsätt du glömt av att tänka på.
    Dock den största är ju att vi redan har en, även om den kallas böter.
    Och endast avgränsat till de som är dömda, dvs de som är orsaken till våldet.

• Anonym (Emmie)

Ni som är emot kollektiv mansskatt, varför? Mansvåld är ett samhällsproblem.

• Djurvän03
    Anonym (Emmie) skrev 2019-12-09 15:46:34 följande:

Jag tror inte att kollektiv bestraffning är lösningen på problemet.
  • Anonym (Dax! Vakna!)
    klyban skrev 2019-12-09 15:46:05 följande:

Där måste man ställa frågan, om inte algen räcker till, hur tror du en skatt ska ändra nått?

Jag tror många ser skatten som ett rättfärdigande att göra våld mot kvinnor, för jag betalar ju skatten.
    Och sen har vi en annan liten sak, ska vi då ta bort böterna och fängelsestraffen?

Det finns många synsätt du glömt av att tänka på.
    Dock den största är ju att vi redan har en, även om den kallas böter.
    Och endast avgränsat till de som är dömda, dvs de som är orsaken till våldet.

Jag tror att skatten får män att ta ansvar för andra mäns betteenden. Om V-män står upp mot SD-mäns våld tror jag att det är en väg att gå. Våra fängelser är tydligen överfyllda så då får man hitta kryphål. Böter blir som en extra bestraffning till de män (oftast SD) som begår brott.
  • klyban
    Det finns redan det heter böter.
  • Anonym (Dax! Vakna!)
    Djurvän03 skrev 2019-12-09 15:48:24 följande:
    Jag tror inte att kollektiv bestraffning är lösningen på problemet.
    Så du menar att mäns våld inte är ett samhällsproblem? Du, det är dax även för dig att vakna och se vad som händer. Läser du aldrig aftonbladet?
  • Studentpappa

De som utför våldet är de som ska betala, jag är inte en av dessa. Det borde räcka som svar, kvinnor utnyttjar vården mer än män (om jag inte minns fel) ska alla kvinnor betala högre skatt pga detta?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (...)

Skall de som identifierar sig som kvinnor eller icke binära slippa skatten

Svar på tråden Dags att införa mansskatt!