• Anonym (Undrar)

    Hur kan de åka tillbaka till sina gamla hemländer?

    Jag vill faktiskt veta. Jag har undrat länge men ingen har lyckats ge mig en förklaring. Då och då åker flyktingar tillbaka till sina hemländer på semester. Hur kan de det? De har ju flytt därifrån. Nu läser jag att flera av svenskarna som dog i den tragiska flygolyckan i Iran var unga afghaner på väg att hälsa på sina familjer i Iran. Det var ju inte länge sedan de flydde därifrån. Hade de inte kunnat bo med sina familjer?

    www.dn.se/nyheter/sverige/manga-ensamkommande-fran-sverige-omkom-i-flygkraschen/

    OBS! Jag tycker det är lika tragiskt att de dog i den här olyckan oavsett. Det är inte det frågan gäller.

  • Svar på tråden Hur kan de åka tillbaka till sina gamla hemländer?
  • Anonym (Jaaa)
    Anonym (XXXX) skrev 2020-01-15 00:11:35 följande:
    Du klarar inte av komplexa frågeställningar, märker jag.

    Lite kul att du tycker att andra förenklar, när du själv gör det...
    AndreaDB, varför skriver du anonymt?
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-14 14:59:38 följande:
    Klart man kan åka tillbaka till ett "sämre" land när man har svenskt uppehållstillstånd och svenska skattepengar i plånboken som räcker långt där. Och särskilt om man har släktingar som man saknar. Vi åker ju också på semester till fattiga länder och bor på lyxhotell med pool, men vi vill inte bosätta oss där för det, och arbeta till samma löner och på samma villkor som outbildade infödda arbetare måste göra. 

    Barnläkarna som inte ville medverka vid åldersbestämningarna, och på det sättet lyckades skjuta upp beslutet att Sverige skulle börja med dem i många år (vilket kostade oss multum), är ju en del av PK-systemet. De ljuger. Läkarna som gör kontrollerna åt FIFA har aldrig uttryckt någon tvekan. Tvärtom, de säger att det går väldigt lätt att se skillnad mellan barn och vuxen på röntgen. 
    Det handlar inte om att resa till ett sämre land och det är inte direkt att dom har mycket pengar. Dom får ofta snåla för att få råd med biljetten sen bor dom i princip kåkstäder med släkten. Känner flera som rest och du skulle inte vilja bo som dom gör där. Sen handlar det inte om ekonomi. Utan deras Svenska pass då skulle dom inte kunna resa dit för då tvångsrekryteras dom och blir kanonmat. Skulle du vara i samma situation skulle du agera på samma sätt. Och skulle det vara människor som var lika dig då hade du troligen inte ens klagat.

    Sen tycker jag det är komiskt med alla sverigedemokrater som fortfarande anser att det är lyx med pool. Eller som ser det som lyx att invandrare och tiggare har mobiler. Man undrar om ni fastnat i 80 talet då mobiler och pooler var lyx. Nu kan man i princip få tag på en smartphone helt gratis, Jag skulle kunna fixa en massa smartphones helt utan kostnad det är bara fråga folk om dom har en att ge bort för alla har telefoner liggande. Och gör man inte det så kan man köpa en för ett par hundra.

    Sen är det lustigt att du litar på världens mest korrupta organisation. En organisation som dessutom har läkare som fuskat med dopingprov och annat. Medans välrenomerade forskare tror du inte på. Dessutom erkänner läkarna på Fifa att det inte är så viktigt om det blir fel. För det handlar om fotboll och är någon mer utvecklad i skelettet bör den ändå spela som senior. Det är en stor skillnad när det handlar om att utvisa någon eller vilken serie dom ska spela. När det gäller uppskjutningen av beslutet som du påstår kostat multum. Dels har det inte gjort det eftersom det lagts väldigt lite resurser på dom ensamkommande. Många har inte ens råd med boende och får bo på gatan eller hos vänliga människor. Men vill man slippa strulet då hade man bara kunnat ge dom uppehållstillstånd för vi behöver fler i arbetsför ålder.

    Sen det du skriver om att man ska gå på hur vuxen någon verkar. För det första då skulle det betyda att killar på högstadiet skulle kunna tvingas att göra värnplikt enligt dig för att dom ser vuxna ut. Och att en person som tex har varit på flykt har klarat resan och allt själv innebär inte att dom är mogna för krig eller att klara sig själv. Du kan slänga ut en sexåring på gatan och i dom flesta fall kommer den överleva på att äta ut skräpkorgar och annat. Men det innebär inte att man inte ska ta dom därifrån och hjälpa dom för det är inte en plats som är bra för dom. Samma med ensamkommande visst många av dom har överlevt på gatan men det innebär inte att det är rätt.
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2020-01-14 22:59:22 följande:
    Det märks att du inte har varit i situationen. Man checkar inte in på ett lyxhotell om man ska träffa fattiga släktingar. Samtidigt trivs man inte hos dem längre när man har vant sig vid bättre levnadsstandard.

    Och HUR kan du tvivla på att det inte går att åldersbestämma exakt? Det är ju så självklart att det måste vara så. ALLT är så, när det gäller barns utveckling - de mognar lite olika snabbt, oavsett om man pratar skelettet eller hjärnan eller tänderna. Det finns skillnader, som gör att man inte vet exakt. Min tandläkare kunde veta åldern på mina barn ganska exakt (han skulle gissa för skojs skull), men då pratar vi lågstadieålder. Några år senare kan man redan missta sig om två år eller så. Samma sak gäller för skelettet, det är inte helt likadant för alla. 
    Man kan ju ha marginaler på ett par år åt båda hållen. Och grejen är, att i Sverige har vi släppt igenom 40-ÅRINGAR som låtsas vara barn. Minns t.ex. en som utsatte en 12-årig pojke - som verkligen bara var 12 år, i verkligheten - för en homosexuell våldtäkt, när han placerats på ett boende för "ensamkommande barn". Då blir det ju bara fånigt. 
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2020-01-14 22:59:22 följande:
    Det märks att du inte har varit i situationen. Man checkar inte in på ett lyxhotell om man ska träffa fattiga släktingar. Samtidigt trivs man inte hos dem längre när man har vant sig vid bättre levnadsstandard.
    Nä, men att man har "vant sig vid en bättre levnadsstandard" betyder faktiskt inte att vi är skyldiga att betala för den levnadsstandarden. Är hotet i hemlandet borta (OM det någonsin fanns något...), så ska flyktingarna tillbaka dit. Såklart. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-01-15 00:14:52 följande:
    Sen det du skriver om att man ska gå på hur vuxen någon verkar. För det första då skulle det betyda att killar på högstadiet skulle kunna tvingas att göra värnplikt enligt dig för att dom ser vuxna ut. Och att en person som tex har varit på flykt har klarat resan och allt själv innebär inte att dom är mogna för krig eller att klara sig själv. Du kan slänga ut en sexåring på gatan och i dom flesta fall kommer den överleva på att äta ut skräpkorgar och annat. Men det innebär inte att man inte ska ta dom därifrån och hjälpa dom för det är inte en plats som är bra för dom. Samma med ensamkommande visst många av dom har överlevt på gatan men det innebär inte att det är rätt.
    Klart att det inte är "rätt". Men vi är ett litet, numera utarmat land vid polcirkeln, med skjutningar, sprängningar och överfallsvåldtäkter nästan varje natt. Överbeläggningar i sjukvården, kaos på akuten, fullt på förlossningen när alla utländska kvinnor ska föda åtta barn var, så att svenska kvinnor måste föda i diken eller på parkeringsplatser när de skickas runt. 

    Vi kan faktiskt inte /längre/ ta ansvar för hela världen. Vi måste få börja bry oss om oss själva igen. 
  • Anonym (Fanny)

    Inte läst kommentarer men antagligen är de inte riktiga flyktingar som vi tar emot, utan folk som bara vill ha det lite mera gött i tillvaron.

  • AndreaBD
    Anonym (Jaaa) skrev 2020-01-15 00:14:28 följande:
    AndreaDB, varför skriver du anonymt?
    Det gör jag inte.... det är väl ingen som skriver så likt mig, inte vad jag har märkt. 

    Men folk som misstänker andra för något gör ju antagligen det själv, dvs. du är anonym redan, men du kan ju vara det med flera nicks. Jag slösar redan för mycket tid på forumet, det skulle ju bli ännu mer med flera nicks... nä...
  • jeanette02
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-15 09:06:41 följande:

    Klart att det inte är "rätt". Men vi är ett litet, numera utarmat land vid polcirkeln, med skjutningar, sprängningar och överfallsvåldtäkter nästan varje natt. Överbeläggningar i sjukvården, kaos på akuten, fullt på förlossningen när alla utländska kvinnor ska föda åtta barn var, så att svenska kvinnor måste föda i diken eller på parkeringsplatser när de skickas runt. 

    Vi kan faktiskt inte /längre/ ta ansvar för hela världen. Vi måste få börja bry oss om oss själva igen. 


    Precis. Men en del lever ju antagligen i en väldigt naiv, skyddad bubbla-värld så de förstår inte bättre.

    Att man har det sämre på vissa ställen är inte automatiskt ett asylskäl. Då är det otroliga mängder människor som vi ska hjälpa ju sett till hur världen ser ut. Och man får ju inte ställa människor emot varandra enligt godhetsknarkarna. Så hur vill de lösa problemen månntro?
  • jeanette02
    Anonym (tobbe) skrev 2020-01-14 23:44:55 följande:

    Du måste leva under en sten om du inte märkt att vi har fått många svenskar som har värderingar i klass med nazister och kkk. Södra delen av sverige med skåne och blekinge mfl har blivit sveriges motsvarighet till amerikanska sydstaterna. Sen när det gäller sexuella trakasserier då har jag inte märkt någon skillnad. Nu är jag kille så jag blir inte utsatt. Fast jag har fått freda kvinnor ibland men det har ofta varit blonda och blåögda killar. Sen har ju metoo visat att sexövergrepp inte är något nytt. Det är du som levt under en sten som tror det. Det förekom våldtäkter och skit på festivaler förr också.

    Sedan är inte Iran dom här killarnas hemland och vi snackar inte vanlig militärtjänstgöring. Dock kan det vara ett asylskäl att tvingas till militärtjänstgöring i en diktatur. Känner en kille tex som kom från Irak när han var 19 år eftersom han inte ville kriga för Saddam. Han fick asyl och blev kompis med min morbror och hans kompisar. Nu har han bott i Sverige i nästan 40år och bildat familj och arbetat. Men för att återgå till dessa killar. Dom blir tvångsrekryterade eftersom dom blir hotade att dom och deras familj skickas tillbaka till hemlandet där fundamentalister tänker döda dom. Det är inget val. Och sen är det inte militärtjänstgöring. Dom blir kanonmat som offras. Det är lite som när ryssarna skickade soldater som kanonmat vid Stalingrad. Där skickade dom två stycken med ett gevär och när den med geväret dog skulle den andra ta över tills han dog. Backade dom då sköts dom av sina egna. Lite så har det varit i dessa kompanier. Sen får många kvinnor asyl också om dom riskerar att dödas eller torteras. Men Afghanska kvinnor i Iran tex riskerar inte att dödas så dom flyr inte. Men när kvinnor flytt från Saudi tex då har dom fått asyl. Sen är det en konstig och förlegad syn att män skulle ha mindre skyddsbehov bara för att vi män är starkare än kvinnor. En man lider lika mycket om man torterar honom. Han dör lika mycket om man dödar honom. Dessutom gynnar det även kvinnorna när vi ger killarna asyl eftersom dom skickar hem pengar till familjen vilket kan förbättra deras situation avsevärt. Förövrigt får du läsa på också för det är inte bara kvinnor som lider i länder som Kongo. Män används som slavar i gruvor. Unga pojkar tvångsrekryteras till miliser och terrororganisationer. Ofta får dom se sina föräldrar bli avrättade och ibland tvingas dom själva avrätta dom. Sen är det en annan sak som du glömmer. Dom flesta problem i dessa länder går att härröra till oss i västerlandet. Kongo tex hade en demokrati med en demokratisk president som Usa störtade och dödade i en kupp. Svenska och andra bolag stjäl Kongos resurser och jagar folk från deras mark. Irak blev en diktatur på grund av väst. Iran hade inte varit en diktatur om inte USA störtat demokratin där. Det är vi i väst som står för problemen och mycket av vår rikedom bygger på deras lidande. Vi har en skuld.

    Sen vet vi lite om varje persons situation och speciellt när det gäller som som var på planet. En man som dog hade tex haft Svenskt medborgarskap länge. Men sen är det som jag skrev när det gäller dom unga Afghanerna ofarligt att resa till Iran när dom har Svenskt pass. För då kan inte Iran göra någonting. Är dom däremot papperslösa som dom är innan dom kom till Sverige då kan Iran göra vad dom vill med dom.


    Mm. Jag förstår att det inte är en rolig situation för män heller i exempel Kongo. Men att kvinnor används på ett systematiskt sätt för att slå sönder hela samhällen. De kan också få hjälpa till av avrätta sina egna barn, se sin man bli torterad sedan mördad och för att sedan själva bli våldtagna i resterna av sin egna familj. Läs gärna Magda Gads reportage om detta i bla Läkartidningen. Finns också att Googla fram på nätet.

    Jag håller med om att så kallade rika länder är väldigt skyldiga i detta.

    Om du läst mina tidigare inlägg i denna tråd så har du förstått att jag vet att situationer kan se väldigt olika ut för olika typer av resenärer och jag försöker att tänka brett.

    Sedan har det kommit väldigt många människor hit som inte alls delar våra värderingar om jämlikhet osv, du kan inte på fullaste allvar tro att det är vanliga etniska svenskar som står bakom tex det utbredda judehatet i bla Malmö?

    Jag har iofs läst att antisemitismen är väldigt utbredd inom vänstern och socialdemokratin...där finns ju även många infödda svenskar engagerade kan jag tro.
  • Anonym (Jaaa)
    Anonym (XXXX) skrev 2020-01-15 00:11:35 följande:
    Du klarar inte av komplexa frågeställningar, märker jag.

    Lite kul att du tycker att andra förenklar, när du själv gör det...
    Njaa, jag tycker inte att jag förenklar så mycket. Mer att jag ser det för vad det är. Men lev du i din värld Skål
  • lazlo09

    Därför att dom och deras familj bott i säkra landet Iran länge trots att dom är från Afg. Familjen lånar/sparar ihop pengar och skicka den sonen som är i bäst lämpad ålder till europa för att kalla sig "flykting som söker skydd" och när denne har permanent uppehållstillstånd så tar denne hit resten av familjen.

    Krav på inkomst och bostad gäller nämligen inte "barn", även om många av dessa barn är 25-35 år gamla med rynkor i pannan, begynnande flint och gråsprängt skägg

  • Anonym (tobbe)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-15 09:06:41 följande:
    Klart att det inte är "rätt". Men vi är ett litet, numera utarmat land vid polcirkeln, med skjutningar, sprängningar och överfallsvåldtäkter nästan varje natt. Överbeläggningar i sjukvården, kaos på akuten, fullt på förlossningen när alla utländska kvinnor ska föda åtta barn var, så att svenska kvinnor måste föda i diken eller på parkeringsplatser när de skickas runt. 

    Vi kan faktiskt inte /längre/ ta ansvar för hela världen. Vi måste få börja bry oss om oss själva igen. 
    Inget av dom problem som du tar upp går att härleda specifikt till invandring. Det som går att härleda är att dom ofta drabbas eftersom dom är den fattigaste gruppen men hade inte invandrarna varit här då hade det varit etniska svenskar som bott i dom sk gettona. Faktum är att det har sett ut så förut. Och det där med skjutningar det har etniska svenskar varit rätt bra på också. Kommer ihåg när jag var tonåring på 90 talet då var det skjutningar och skit men ganska ofta var det etniska svenskar. Mc gängen sköt till och med med p-skott. Och svenska nazister sprängde en hel del då. Och man kan gå hela historien tillbaka och se att det var inte en bullerby idyll förr. Det var kravaller förr då ungdomar gav sig på poliser. Det var skjutningar och våld. Och våldtäkter skedde i högsta grad det var bara det att det var ingen mening för kvinnor att anmäla för om dom gjorde det så var det dom som fick lida. Sen om vi ska ta sjukvården så tittar man på rena fakta så var det inte speciellt mycket bättre förr. Och när det gäller kaos på akuten m.m då har det inget med invandring att göra utan om att politikerna har misskött vården och att vi privatiserat så det flödar pengar ur systemet. Faktum är att det är i många fall tack vare invandringen som tex en del akutavdelningar fungerar. Vet en akut där hälften av personalen är invandrare. Testa att ta bort dom så får du se hur det går. Sen är det löjligt att du kallar svenska samhället för ett samhälle som rasat. Testa att åka till tex Kongo och se vilken vård du kan få där eller testa att leva där. Att du klagar är bara patetiskt. Återigen mycket av vårt välstånd bygger på lidandet i flyktingarnas länder. När du går på sjukhuset för att få vård då är det till stor del bekostat med blodspengar från andra länder. Så skärp dig och sluta gnäll bara för att du är rädd för mörkhyade och muslimer. 
  • Anonym (Jaaa)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-01-16 23:36:46 följande:
    Inget av dom problem som du tar upp går att härleda specifikt till invandring. Det som går att härleda är att dom ofta drabbas eftersom dom är den fattigaste gruppen men hade inte invandrarna varit här då hade det varit etniska svenskar som bott i dom sk gettona. Faktum är att det har sett ut så förut. Och det där med skjutningar det har etniska svenskar varit rätt bra på också. Kommer ihåg när jag var tonåring på 90 talet då var det skjutningar och skit men ganska ofta var det etniska svenskar. Mc gängen sköt till och med med p-skott. Och svenska nazister sprängde en hel del då. Och man kan gå hela historien tillbaka och se att det var inte en bullerby idyll förr. Det var kravaller förr då ungdomar gav sig på poliser. Det var skjutningar och våld. Och våldtäkter skedde i högsta grad det var bara det att det var ingen mening för kvinnor att anmäla för om dom gjorde det så var det dom som fick lida. Sen om vi ska ta sjukvården så tittar man på rena fakta så var det inte speciellt mycket bättre förr. Och när det gäller kaos på akuten m.m då har det inget med invandring att göra utan om att politikerna har misskött vården och att vi privatiserat så det flödar pengar ur systemet. Faktum är att det är i många fall tack vare invandringen som tex en del akutavdelningar fungerar. Vet en akut där hälften av personalen är invandrare. Testa att ta bort dom så får du se hur det går. Sen är det löjligt att du kallar svenska samhället för ett samhälle som rasat. Testa att åka till tex Kongo och se vilken vård du kan få där eller testa att leva där. Att du klagar är bara patetiskt. Återigen mycket av vårt välstånd bygger på lidandet i flyktingarnas länder. När du går på sjukhuset för att få vård då är det till stor del bekostat med blodspengar från andra länder. Så skärp dig och sluta gnäll bara för att du är rädd för mörkhyade och muslimer. 
    Så illa som det  är nu har det aldrig varit.
  • jeanette02
    Anonym (tobbe) skrev 2020-01-16 23:36:46 följande:

    Inget av dom problem som du tar upp går att härleda specifikt till invandring. Det som går att härleda är att dom ofta drabbas eftersom dom är den fattigaste gruppen men hade inte invandrarna varit här då hade det varit etniska svenskar som bott i dom sk gettona. Faktum är att det har sett ut så förut. Och det där med skjutningar det har etniska svenskar varit rätt bra på också. Kommer ihåg när jag var tonåring på 90 talet då var det skjutningar och skit men ganska ofta var det etniska svenskar. Mc gängen sköt till och med med p-skott. Och svenska nazister sprängde en hel del då. Och man kan gå hela historien tillbaka och se att det var inte en bullerby idyll förr. Det var kravaller förr då ungdomar gav sig på poliser. Det var skjutningar och våld. Och våldtäkter skedde i högsta grad det var bara det att det var ingen mening för kvinnor att anmäla för om dom gjorde det så var det dom som fick lida. Sen om vi ska ta sjukvården så tittar man på rena fakta så var det inte speciellt mycket bättre förr. Och när det gäller kaos på akuten m.m då har det inget med invandring att göra utan om att politikerna har misskött vården och att vi privatiserat så det flödar pengar ur systemet. Faktum är att det är i många fall tack vare invandringen som tex en del akutavdelningar fungerar. Vet en akut där hälften av personalen är invandrare. Testa att ta bort dom så får du se hur det går. Sen är det löjligt att du kallar svenska samhället för ett samhälle som rasat. Testa att åka till tex Kongo och se vilken vård du kan få där eller testa att leva där. Att du klagar är bara patetiskt. Återigen mycket av vårt välstånd bygger på lidandet i flyktingarnas länder. När du går på sjukhuset för att få vård då är det till stor del bekostat med blodspengar från andra länder. Så skärp dig och sluta gnäll bara för att du är rädd för mörkhyade och muslimer. 


    Ursäkta min fråga men är du någon form av politiker som promt måste förneka våra samhällsproblem?

    Tror de flesta i vårat land vet att väldigt många invandrade el personer med ett utländskt ursprung arbetar i tex sjukvården. Faktiskt bär upp sjukvården i Sverige.

    Man har låtit andra länder stå för en mycket dyr utbildning i princip och sedan lockat hit läkare om man nu vill hårddra det litegrann. Främst från andra motsvarande europeiska länder då deras utbildning är likvärdig el tom bättre än svensk läkarutbildning.

    Men samtidigt har vi fått hit många människor som enbart är en belastning, ja så är det. Det finns numera intoleranta människor i mängder som inte vill leva som vi gör, i ett land som tex Sverige el övriga Europa.

    Man måste här kunna hålla fler tankar i huvudet samtidigt tycker jag.

    Det är ju inget nytt fenomen heller, många är ju födda här så Sverigehatet finns ju i generationer hos vissa grupper.

    Jag tycker inte man bör hänga upp sig på hudfärger och religiös tillhörighet, även om just islamism är den extremism som jag vill minnas att Säpo gått ut och sagt är det överlägset största hotet mot vårat samhälle. Långt värre än så att säga klassisk högerextremism. Sedan får man inte glömma den fruktansvärda vänsterextremismen (de som i princip alltid slåss och bråkar med polis och räddningstjänsten för att ta ett exempel) som det alltid daltas med i Sverige. Precis som man aldrig från politikerhåll vill prata om den ökande antisemitismen från utlandsfödda i Sverige.

    Allt var inte bättre förr det har alltid funnits olika sociala problem bl a.

    Men jag tänker att i ett land som Sverige där vi människor betalar enorma skatter på sitt arbete så hoppas man och tror att saker ska fungera när man behöver tex en insats från samhället för en gammal släkting. Men så gör det inte det i många fall för att samhällsfunktioner och vården är helt överbelastade.

    Därav blir vi förundrade självfallet.

    Vi kan heller inte jämföra oss med länder som är i krig. Utan vi får jämföra oss med liknande länder. Danmark och övriga Norden, Österrike osv. Hur gör de? Fungerar det bättre där och varför gör det det?
Svar på tråden Hur kan de åka tillbaka till sina gamla hemländer?