Forum Träning - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Gå ner i vikt, styrka eller kondition?

    Lör 11 jan 01:14 Läst 0 gånger Totalt 13 svar
    Lör 11 jan 01:14

    Vill så gärna ha någon träningsintresserad att spåna med. Jag tränar för att bli smal o slank och fina muskler på rumpan och lite muskler på magen.

    Nu kör jag styrka och kondition 50/5 varje träningspass o tränar hela kroppen olika muskelgrupper olika dagar.

    Vad tycker ni om mitt upplägg? Och vad för konditionsträning är bäst? Funderar på att köra olika konditionsträning varje dag ex powerwalk ena dagen cykel eller crosstrainer andra dagen osv osv. Vad tror ni om det?

  • Sön 12 jan 17:37 #1

    Kör du 50 minuter styrka och 5 min kondition varje pass?

    Tror du skulle tjäna på att dela upp det så att du fokar på styrketräning ena dagen och kör kondition nästa dag. Och där kan du dela upp så att en dag kör du intervaller (60minuter) och nästa dag lugnare men längre pass (120 minuter)

    Kom ihåg att sätta upp mål samt ha roligt så går det lättare

  • Ons 15 jan 10:17 #2

    Jag har hittills gått ned 12 kg på ett år genom att i huvudsak fokusera på konditionsträning. Jag känner att träningen biter eftersom jag blir ordentligt svettig och andfådd. Dessutom stärker det hjärtat. Däremot har jag hittills inte brytt mig så mycket om vad jag äter.

    Styrketräning ger större muskler viket i sin tur kan öka din ämnesomsättning/kaloriförbrukning. Jag är dock inte så intresserad av stora muskler och vill främst bygga upp en god kondition som jag tror ger mig något jag har större nytta av.

    Jag kör crosstrainer i 45 minuter och lättare styrka för mage/rygg i 15 min. 

    För att gå ned i vikt behöver man anpassa kosten också så att man ligger på ett nettokalloriunderskott. Jag har börjat  använda appen Lifesum  för att beräkna mitt kaloriintag. 

    För att viktnedgången ska hålla tror jag det är viktigt att man förstår hur ens kropp fungerar och hur man uppnår balans mellan träning och kost. Om man kör en svältdiet är det sedan svårt att veta hur man ska äta för att inte gå upp igen. Bättre att göra en långsam anpassning som blir bestående tycker jag.

  • Tor 16 jan 20:12 #3
    Grillkönig skrev 2020-01-15 10:17:21 följande:

    Jag har hittills gått ned 12 kg på ett år genom att i huvudsak fokusera på konditionsträning. Jag känner att träningen biter eftersom jag blir ordentligt svettig och andfådd. Dessutom stärker det hjärtat. Däremot har jag hittills inte brytt mig så mycket om vad jag äter.

    Styrketräning ger större muskler viket i sin tur kan öka din ämnesomsättning/kaloriförbrukning. Jag är dock inte så intresserad av stora muskler och vill främst bygga upp en god kondition som jag tror ger mig något jag har större nytta av.

    Jag kör crosstrainer i 45 minuter och lättare styrka för mage/rygg i 15 min. 

    För att gå ned i vikt behöver man anpassa kosten också så att man ligger på ett nettokalloriunderskott. Jag har börjat  använda appen Lifesum  för att beräkna mitt kaloriintag. 

    För att viktnedgången ska hålla tror jag det är viktigt att man förstår hur ens kropp fungerar och hur man uppnår balans mellan träning och kost. Om man kör en svältdiet är det sedan svårt att veta hur man ska äta för att inte gå upp igen. Bättre att göra en långsam anpassning som blir bestående tycker jag.


    Jag tror inte riktig att du förstår hur svårt det är att bygga muskler, så det är inget du behöver oroa dig för. Ditt svar tyder verkligen inte som att du vet hur kroppen fungerar.
  • Tor 16 jan 20:13 #4
    Grillkönig skrev 2020-01-15 10:17:21 följande:

    Jag har hittills gått ned 12 kg på ett år genom att i huvudsak fokusera på konditionsträning. Jag känner att träningen biter eftersom jag blir ordentligt svettig och andfådd. Dessutom stärker det hjärtat. Däremot har jag hittills inte brytt mig så mycket om vad jag äter.

    Styrketräning ger större muskler viket i sin tur kan öka din ämnesomsättning/kaloriförbrukning. Jag är dock inte så intresserad av stora muskler och vill främst bygga upp en god kondition som jag tror ger mig något jag har större nytta av.

    Jag kör crosstrainer i 45 minuter och lättare styrka för mage/rygg i 15 min. 

    För att gå ned i vikt behöver man anpassa kosten också så att man ligger på ett nettokalloriunderskott. Jag har börjat  använda appen Lifesum  för att beräkna mitt kaloriintag. 

    För att viktnedgången ska hålla tror jag det är viktigt att man förstår hur ens kropp fungerar och hur man uppnår balans mellan träning och kost. Om man kör en svältdiet är det sedan svårt att veta hur man ska äta för att inte gå upp igen. Bättre att göra en långsam anpassning som blir bestående tycker jag.


    Jag tror inte riktig att du förstår hur svårt det är att bygga muskler, så det är inget du behöver oroa dig för. Ditt svar tyder verkligen inte som att du vet hur kroppen fungerar.
  • Ons 29 apr 10:12 #5
    Grillkönig skrev 2020-01-15 10:17:21 följande:

    Jag har hittills gått ned 12 kg på ett år genom att i huvudsak fokusera på konditionsträning. Jag känner att träningen biter eftersom jag blir ordentligt svettig och andfådd. Dessutom stärker det hjärtat. Däremot har jag hittills inte brytt mig så mycket om vad jag äter.

    Styrketräning ger större muskler viket i sin tur kan öka din ämnesomsättning/kaloriförbrukning. Jag är dock inte så intresserad av stora muskler och vill främst bygga upp en god kondition som jag tror ger mig något jag har större nytta av.

    Jag kör crosstrainer i 45 minuter och lättare styrka för mage/rygg i 15 min. 

    För att gå ned i vikt behöver man anpassa kosten också så att man ligger på ett nettokalloriunderskott. Jag har börjat  använda appen Lifesum  för att beräkna mitt kaloriintag. 

    För att viktnedgången ska hålla tror jag det är viktigt att man förstår hur ens kropp fungerar och hur man uppnår balans mellan träning och kost. Om man kör en svältdiet är det sedan svårt att veta hur man ska äta för att inte gå upp igen. Bättre att göra en långsam anpassning som blir bestående tycker jag.


    Hej, grymt kört!

    Jag tycker att du borde lägga mer fokus på styrketräningen eftersom att kroppen anpassar sig till vad du gör. Om du fokuserar på konditionsträning så kommer kroppen att anpassa sig till det och försöka förbränna mindre för att kunna behålla energin under träningarna.

    Styrketräning leder till det motsatta, som du skrev att muskler ger en ökad förbränning men det krävs och mer energi för att bygga muskler. Så om du fokuserar på att bygga muskler så säger du till kroppen att du behöver mer energi för att bli starkare och bygga muskler och på det sättet förbränner du mer.

    Har haft många klienter som har haft fokus på konditionsträning för att gå ner i vikt men till slut har viktnedgången stannat och när vi börjat jobba tillsammans och bytt fokus har det gått snabbt med resultaten!

    Självklart ska du ha en bra balans mellan dom två men muskler är viktigare än vad många tror! 

    Här är ett avsnitt ut min podcast där vi pratar om just sånt här: open.spotify.com/episode/4krGxX8NyY0lg3tzAV5puI
  • Ons 29 apr 10:19 #6
    Sintillante skrev 2020-01-11 01:14:57 följande:

    Vill så gärna ha någon träningsintresserad att spåna med. Jag tränar för att bli smal o slank och fina muskler på rumpan och lite muskler på magen.

    Nu kör jag styrka och kondition 50/5 varje träningspass o tränar hela kroppen olika muskelgrupper olika dagar.

    Vad tycker ni om mitt upplägg? Och vad för konditionsträning är bäst? Funderar på att köra olika konditionsträning varje dag ex powerwalk ena dagen cykel eller crosstrainer andra dagen osv osv. Vad tror ni om det?


    All träning du gör är bra träning. Bättre att du gör saker du trivs med och genomför än att försöka detaljoptimera.

    Trivs du med ditt nuvarande schema så fortsätt.


  • Anonym (Klara­)
    Visa endast
    Ons 29 apr 10:30 #7

    Jag tycker egentligen vilken träning som helst är bra, bara man gör det tillräckligt lång tid. När jag gick ner i vikt så var jag dels noga med vad jag åt, och så varvade jag styrketräning med långa promenader.

  • Ons 29 apr 10:35 #8
    Sintillante skrev 2020-01-11 01:14:57 följande:

    Vill så gärna ha någon träningsintresserad att spåna med. Jag tränar för att bli smal o slank och fina muskler på rumpan och lite muskler på magen.

    Nu kör jag styrka och kondition 50/5 varje träningspass o tränar hela kroppen olika muskelgrupper olika dagar.

    Vad tycker ni om mitt upplägg? Och vad för konditionsträning är bäst? Funderar på att köra olika konditionsträning varje dag ex powerwalk ena dagen cykel eller crosstrainer andra dagen osv osv. Vad tror ni om det?


    Inte för att vara den som är den, men en powerwalk går väl inte in som konditionsträning? Motion möjligen men ska du bygga cardio får du sikta på att trycka upp pulsen en aning. 

    Jag känner ingen som blivit vältränad med hjälp av promenader. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Klara­)
    Visa endast
    Ons 29 apr 11:48 #9
    Studentpappa skrev 2020-04-29 10:35:17 följande:
    Inte för att vara den som är den, men en powerwalk går väl inte in som konditionsträning? Motion möjligen men ska du bygga cardio får du sikta på att trycka upp pulsen en aning. 

    Jag känner ingen som blivit vältränad med hjälp av promenader. 
    För att bli smal fungerar det dock, och det var ju det ts ville.

    Har själv gått ner 18 kg bara genom långa och snabba promenader, två träningspass på gym i veckan och genom att ha koll på vad jag äter.
  • Ons 29 apr 12:52 #10
    Anonym (Klara) skrev 2020-04-29 11:48:45 följande:
    För att bli smal fungerar det dock, och det var ju det ts ville.

    Har själv gått ner 18 kg bara genom långa och snabba promenader, två träningspass på gym i veckan och genom att ha koll på vad jag äter.
    TS funderar ju även över vilken konditionsträning som är bäst och det är knappast promenader. 
    Ride it like you stole it
  • Tor 21 maj 07:59 #11

    Som min mormor brukade säga ?var och en blir salig på sitt eget vis?

    Själv är jag både nöjd och stolt över att nu ha gått ned 20 kg på 16 månader - det var mitt mål och dessutom har jag fått en god kondition som gör att jag känner mig väsentligt piggare. Mina muskler är tillräckliga och jag har stärkt min bål och rygg.

    Helt klart hjälpte Lifesum mig att hålla koll på mina kalorier ????

    Jag fortsätter min träning 3-4 pass i veckan men nu med mera fokus på smidighet och balans. Konditionen måste underhållas men inte med samma fokus som tidigare. Jag är försiktig med ren styrketräning pga diverse känningar i olika leder. 
    Hade det inte varit för covid-19 hade jag kört gruppträning typ crosschallenge (dock light)


    Min poäng är att vi alla är individer med unika förutsättningar och mål. Det som gäller för mig behöver inte gälla för dig - Det är bara du själv som kan ta reda på svaret. Genom att testa sig fram upptäcker man vad som fungerar för en själv.

    Lycka till och ge inte upp!

  • Tor 21 maj 19:02 #12

    Jag kan bara svara för vad som fungerat för mig och jag har haft två vändor med viktnedgång med två helt olika tillvägagångssätt.

    Variant 1

    Första gången gick jag ner 12kg på 12 veckor, jag räknade alla kalorier jag åt och åt aldrig mer än 1700 per dag utom lördagar då jag åt ca 2500 inkluderat något jättegott (typ glass). Jag varierade mellan 1200 och 1700 beroende på hur aktiv jag varit, ska påpeka att jag är hyfsat muskulös och genomsnittslängd samt man och har således högre förbrukning än normalt för män och kvinnor. Jag tränade 5 dagar i veckan styrketräning i ca 1 timme och 3 dagar i veckan la jag på 1 timme konditionsträning efter styrkepasset.


     


    Variant 2


    Efter ett bra år där jag fokuserade helt på styrketräning (läs 0 konditionsträning) blev jag ganska stark, dock så blev jag överviktig och bestämde mig för att skifta fokus till löpning. Dels för att utmana mig själv men också för att jag ville se hur min kropp skulle reagera och förändras av en helt annan träningsform. 


    Jag gick ner 8 kg på 6 månader, så det gick långsammare, dock åt jag betydligt mer än när jag gick ner första gången och jag räknade inte vad jag åt. Uppskattningsvis åt jag ungefär 2500 kcal per dag. Jag sprang 3-4 gånger i veckan ett lugnt pass på ca 8-10km, två pass på 5 km så fort jag kunde och ett intervallpass där jag sprang 1km intervaller 5 gånger. Den enda styrketräningen jag gjorde var kroppsövningar. 


    Av dessa varianter så är variant 2 betydligt mer behaglig. Konditionen blev bra och jag kände mig betydligt piggare och välmående under hela tiden. Även om jag blev mycket svagare under denna period så kände jag att jag mådde bättre än vid variant 1. Mitt kaloriunderskott på variant 1 var stort och det kändes, jag hade låg energi, var helt slut efter varje träningspass, trött hela tiden och grinig. Jag skulle aldrig göra om variant 1.


     

  • Anonym (Anony­m)
    Visa endast
    Tor 21 maj 19:04 #13

    Med tanke på att det kommer fram allt mer i media att träning knappt gör skillnad så är du ute i helt fel spår. Det som är mest effektivt för att gå ner i vikt är att äta mindre, tveklöst.

Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.

Innehåll

Innehåll

Svara i tråden...

Innehåll