• Anonym (TS)

Panikar över första dejt!

Jag har skrivit med en man på en nätdejtingsida i ca 2 veckor och om ett par dagar ska vi ha vår första dejt (mitt i veckan). På pappret har han alla rätt och jag kan bara konstatera att jag har aldrig dejtat någon som honom innan vilket gör mig panikslagen såhär dagarna innan. Han har en hög chefsposition, mycket god ekonomi, kan föra sig, är trevlig, ursnygg - fan!!!!! Vi bor på varsin liten ort nära varandra där jag än så länge bara har träffat på killar som är det motsatta och har såklart tröttnat på det, men jag är så himla nervös inför denna dejt och känner att han är flera ligor bättre än mig och kommer att inse det så fort han öppnar dörren! Visst, jag är högutbildad, ser ganska bra ut, är trevlig och allmänbildad men inte alls på hans nivå... 

Så. Till mina funderingar.

1. Vad ska man ha på sig?? Jag har hela tiden varit inställt på jeans och en snygg blus. Men är jeans helt fel????? Om det är middag hemma hos honom mitt i veckan. Vi har bara bestämt att jag ska komma till hans stad. Vet att han mest klär sig i jeans och skjorta. Så, avslappnat eller mer uppklätt?

2. Vad ska jag ha med mig? Spontan tanke är en vinflaska (om det blir middag), men herregud killen dricker ju dyr champagne till vardags typ. De viner jag har råd med kommer vara alldeles för basic. Plus att jag vill inte att det ska se ut som att jag antar att jag ska sova över, utan tanken är ju att jag ska åka hem på kvällen.

Om det har någon som helst betydelse så är vi 35-40 år och har barn båda två.

• Svar på tråden Panikar över första dejt!
  • Anonym (Balthazar)
    Anonym (liten stad) skrev 2020-02-20 10:38:56 följande:
    En fika sträcktes ut till en promenad som tog så lång tid att det blev dags för middag <3
    Är inte promenad tråkigt? Det har jag läst att många kvinnor tycker.
  • Anonym (liten stad)
    Anonym (Balthazar) skrev 2020-02-20 10:44:16 följande:
    Så det var så att män skrev till dig, skrev du själv till någon? Hade du föredragit att färre skrev till dig?
    Män skrev, och jag skrev :) Färre och färre... Nja. Det där har jag sett många diskussioner om. I början försökte jag skriva till alla och antingen fortsätta prata eller på ett snällt sätt förklara varför jag inte var intresserad. Om jag någon gång råkade missa någon som skrivit kunde det komma ett otrevligt mail om att jag var ytlig och inte gav honom någon chans (kunde hända även om jag gav vad jag tyckte var "giltigt" skäl).
    Jag är ledsen, men det tärde en del på mig.. Samma om jag valde att ignorera alla och bara fokuserade på en kille. Då var jag plötsligt dum i huvudet som hängde på en dejtingapp när jag redan "hade" någon. Det går helt enkelt inte att göra rätt oavsett. Men tyckte jag att någon verkade trevlig på sin profil så räckte faktiskt "hej". Men inte om det bara var en halvdan profilbild och ingen info.

Gällande promenad hade jag inget problem med det. Men vi hade ju börjat med fika vilket jag tycker är trevligare för då kan man välja att titta på varandra och även omgivningen. När vi fikat ett par timmar så visste jag ju hur han såg ut :P
  • Anonym (Balthazar)
    Anonym (liten stad) skrev 2020-02-20 10:54:42 följande:
    Män skrev, och jag skrev :) Färre och färre... Nja. Det där har jag sett många diskussioner om. I början försökte jag skriva till alla och antingen fortsätta prata eller på ett snällt sätt förklara varför jag inte var intresserad. Om jag någon gång råkade missa någon som skrivit kunde det komma ett otrevligt mail om att jag var ytlig och inte gav honom någon chans (kunde hända även om jag gav vad jag tyckte var "giltigt" skäl).
    Jag är ledsen, men det tärde en del på mig.. Samma om jag valde att ignorera alla och bara fokuserade på en kille. Då var jag plötsligt dum i huvudet som hängde på en dejtingapp när jag redan "hade" någon. Det går helt enkelt inte att göra rätt oavsett. Men tyckte jag att någon verkade trevlig på sin profil så räckte faktiskt "hej". Men inte om det bara var en halvdan profilbild och ingen info.

Gällande promenad hade jag inget problem med det. Men vi hade ju börjat med fika vilket jag tycker är trevligare för då kan man välja att titta på varandra och även omgivningen. När vi fikat ett par timmar så visste jag ju hur han såg ut :P
    Det tycker jag är bra, att du själv skrev. Många tjejer vill att killen ska göra allt.
    Jag tycker promenader är trevliga. Känns mer avslappnat. Man får se en massa saker, och blir man sugen på nåt under vägen kan man köpa en glass eller varmkorv.
    Jag tycker inte att allt måste vara så tillkrånglat.
  • Anonym (liten stad)
    Anonym (Balthazar) skrev 2020-02-20 10:58:43 följande:
    Det tycker jag är bra, att du själv skrev. Många tjejer vill att killen ska göra allt.
    Jag tycker promenader är trevliga. Känns mer avslappnat. Man får se en massa saker, och blir man sugen på nåt under vägen kan man köpa en glass eller varmkorv.
    Jag tycker inte att allt måste vara så tillkrånglat.
    Jag gillade iallafall att själv få välja ut någon jag tyckte verkade najs. Min pojkvän och jag hade varit inne på varandras profiler ett antal gånger under ett par dagar och jag hade halvt om halvt bestämt mig för att skriva till honom när han skrev till mig :) Så kan det gå..

Nej det behöver verkligen inte vara tillkrånglat. Dock så avbokade jag en dejt för att det faktiskt inte var uppstyrt alls.. Vi skulle mötas på halva vägen (ca 1 timmes bilkörning för båda) och så "får vi se vad vi hittar på". Det kändes inte alls kul eller spännande.. Hade inte så bra connection när vi skrev heller, så nej. Hade vi bott närmare hade man kunna mötts på stan eller så och se vad vi kände för i stunden. Men att åka så långt till en liten by där ingen av oss kände sig hemma.. Nah..
  • Anonym (liten stad)
    Anonym (TS) skrev 2020-02-20 09:45:21 följande:
    Men nej, va kul! =P Ja om det var nyligen du var ute och dejtade kan det ju hända att vi stött på samma killar haha. Kul att du hittat din prins bland alla grodor! Jag ska träffa åtminstone dejten som är inbokad på lördag innan jag tar beslut om jag ska fortsätta med nätdejtandet över huvud taget just nu. Jag behöver ev en paus känner jag :) 
    Förlåt TS, nu känns det som att jag kapade tråden lite :P
    Vem är det du ska träffa på lördag då och vad ska ni hitta på?
  • Anonym (Balthazar)
    Anonym (liten stad) skrev 2020-02-20 11:12:11 följande:
    Jag gillade iallafall att själv få välja ut någon jag tyckte verkade najs. Min pojkvän och jag hade varit inne på varandras profiler ett antal gånger under ett par dagar och jag hade halvt om halvt bestämt mig för att skriva till honom när han skrev till mig :) Så kan det gå..

Nej det behöver verkligen inte vara tillkrånglat. Dock så avbokade jag en dejt för att det faktiskt inte var uppstyrt alls.. Vi skulle mötas på halva vägen (ca 1 timmes bilkörning för båda) och så "får vi se vad vi hittar på". Det kändes inte alls kul eller spännande.. Hade inte så bra connection när vi skrev heller, så nej. Hade vi bott närmare hade man kunna mötts på stan eller så och se vad vi kände för i stunden. Men att åka så långt till en liten by där ingen av oss kände sig hemma.. Nah..
    Jag fattar inte folk som ska dejta nån som bor långt bort. Aldrig mer jag går på dejt med nån som bor 1 tim bort. Max avstånd nu är grannstaden, knappt 2 mil Skrattande
  • Anonym (liten stad)
    Anonym (Balthazar) skrev 2020-02-20 11:15:45 följande:
    Jag fattar inte folk som ska dejta nån som bor långt bort. Aldrig mer jag går på dejt med nån som bor 1 tim bort. Max avstånd nu är grannstaden, knappt 2 mil Skrattande
    Jag har inga barn, inga starka släktband i närheten, inte helt bunden till mitt jobb.. Kort sagt, hade jag träffat någon jag ville ha en framtid med så var jag flyttbar :) och dejta på avstånd var roligt på sommaren iallafall. Åkte till städer jag inte riktigt upptäckt förr, strosade runt i parker, tittade på utställningar och slott, åt på restauranger jag aldrig hade fått prova på annars.
    Nu hittade jag min kille inom en timmes avstånd, och jo, det har väl varit en fördel att kunna ses mitt i veckan och hitta på spontana saker tillsammans.. ;)
  • Anonym (TS)
    Anonym (liten stad) skrev 2020-02-20 10:38:56 följande:
    Jo, jag började väl för lite mer än ett år sedan. Badoo, sen tog jag en liten paus. Provade igen. Tog en paus. Provade HappyPancake. Tog en paus... :P
    Jag nojjade som fan i början med. Kommit ur ett långt förhållande så det där med dejting och speciellt nätdejting var ganska nytt för mig. Kände mig stressad över alla som skrev också, ville ju ge alla en chans, men någonstans måste man ro om sig själv också. Därav alla pauser, haha.
    Nådde till slut ett stadie där jag kände att dejting blev som en kul grej, inte att jag skulle träffa drömprinsen! Någon att ta en fika med och prata bort en stund. Ville vi ses igen så var väl det kul, men inte mer förhoppningar än så liksom.
    Såklart, när man väl kommit dit i sitt tänkande, så slog blixten ner.. ;)

En fika sträcktes ut till en promenad som tog så lång tid att det blev dags för middag <3
    Vi verkar ha genomgått en väldigt liknande resa! Jag kom också ur ett långt förhållande och nojade över att dejta, även fast jag tidigare var välbekant med nätdejting (tycker dock det har förändrats på de åren jag var upptagen). Jag har dock lätt för att inte ge alla en chans utan bara de jag verkligen ser har potential. Detta har också blivit mer och mer tydligt nu när jag, precis som du, nått till punkten att jag ser dejting som en kul grej utan att ha någon som helst press. Kanske har jag blivit lite väl kräsen nu, men jag ser ingen poäng i att lägga tid på meningslöst messande när jag kan göra något annat som är mer givande. Och denna inställning känns så mycket bättre än hur jag tidigare har agerat och tänkt när man bara jagade efter den där kärleken!
  • Anonym (TS)
    Anonym (liten stad) skrev 2020-02-20 11:14:00 följande:
    Förlåt TS, nu känns det som att jag kapade tråden lite :P
    Vem är det du ska träffa på lördag då och vad ska ni hitta på?
    Haha inga problem! Det är trevligt att höra om andras erfarenheter och utbyta lite tips och så.

På lördag är det då en kille i Karlstad som jag ska träffa. Även där känns det lite dåligt uppstyrt, som du nämnde i exemplet när du avbokade en dejt. Jag själv är en person som gillar struktur och att planera flera dagar i förväg men det enda jag vet är att vi ska käka lunch och att jag ska höra av mig när jag närmar mig stan ca kl 13. Sen känns det märkligt att vi inte har hörts av någonting nästan sedan vi bestämde att vi skulle ses, vilket var för ca 1,5-2 veckor sedan. Men jag ska ändå till min syster som bor där och med tanke på min för tillfället väldigt avslappnade approach till dejting så känns det som att jag ändå kan gå dit. MEN, hade han inte verkat så väldigt intressant på pappret och varit väldigt väldigt trevlig när vi faktiskt skrev en hel del i början så hade jag struntat i det. 
  • Anonym (liten stad)
    Anonym (TS) skrev 2020-02-21 09:15:13 följande:
    Haha inga problem! Det är trevligt att höra om andras erfarenheter och utbyta lite tips och så.

På lördag är det då en kille i Karlstad som jag ska träffa. Även där känns det lite dåligt uppstyrt, som du nämnde i exemplet när du avbokade en dejt. Jag själv är en person som gillar struktur och att planera flera dagar i förväg men det enda jag vet är att vi ska käka lunch och att jag ska höra av mig när jag närmar mig stan ca kl 13. Sen känns det märkligt att vi inte har hörts av någonting nästan sedan vi bestämde att vi skulle ses, vilket var för ca 1,5-2 veckor sedan. Men jag ska ändå till min syster som bor där och med tanke på min för tillfället väldigt avslappnade approach till dejting så känns det som att jag ändå kan gå dit. MEN, hade han inte verkat så väldigt intressant på pappret och varit väldigt väldigt trevlig när vi faktiskt skrev en hel del i början så hade jag struntat i det. 
    Tja, äta måste man väl ändå så kan väl vara trevligt med nytt sällskap! :)
    En av de första jag fastnade för och träffade fler gånger visade sig ha sambo.. Så det där att de är bra "på pappret" ger jag inte mycket för... =/
    Jag träffade även en kille som bodde en bit bort en gång, vi fortsatte prata efteråt på ett avslappnat sätt. Jag försökte att inte ha några höga förhoppningar. Någon månad efteråt ville han komma och hälsa på mig i min hemstad. Planerade och pratade. Men ett par dagar innan så slutade han svara och helt läsa mina meddelanden. Kunde se att han inte varit online heller så blev först faktiskt mest orolig än arg. Efter någon vecka hittade jag honom dock på ett annat socialt medie där han varken var död, skadad eller liknande.. Kanske hade något hänt som gjort att jag trillat ur minnet, kanske var han bara ute efter bekräftelse och uppmärksamhet.

Men dejting är fan svårt...

Har du några lustiga historier på lager? :P
Svar på tråden Panikar över första dejt!