• Anonym (Behöverdinhjälp)

Bostadsbidrag hjälp mig!

Hej,

Jag är mamma till tre barn som bor med mig 100%. Försäkringskassan har efter sista barnets ankomst beslutat att dra in mitt bostadsbidrag eftersom de anser att jag bor ihop med yngsta barnets pappa (de grundar påståendet om att vi lever ihop endast på att barnet är nyfött). Pappan är inte svensk medborgare och ej folkbokförd i Sverige.

Vad kan jag skicka in till f-kssan som bevis på att pappan inte bor här? De vägrar att komma med tips när jag ringer och säger att jag måste tänka själv!!? Har skickat in kontoutdrag för att visa att jag jobbar och står för alla kostnader i hushållet själv och inte tar emot några pengar. Men det räckte inte.

Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 11:45:54 följande:
    När han är i Sverige stannar han antingen här eller hos vänner runt om i Sverige. I USA och sitt andra hemland hos familj.
    Han har inte möjlighet att bidra ekonomiskt just nu.
    Kan han inte betala någonting för sitt eget barn?

Men han kan resa runt?
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 14:10:34 följande:
    Tack för din hjälp!

Han har inte möjlighet att bidra med en krona ekonomiskt just nu. Ingen lön eller bostad utomlands. Har bott hos sin familj som hjälpt till ekonomiskt.

FK verkar bara ha bestämt sig för att vi lever ett vanligt svenssonliv här tillsammans där han försörjer familjen ekonomiskt eftersom vi fått barn tillsammans. De vill inte lyssna till min förklaring och de dokument jag föreslagit att skicka in anser de otillräckliga.

Inga flygbiljetter tyvärr.
    Ingen tid att redovisa skriftligt (så att FK godtar det) tyvärr.
    Inga flygbiljetter. OK
    Men det måste ju finnas en massa andra resebiljetter eftersom du skriver att han mestadels inte är i Sverige och när han är det så reser han runt.

Vilka färdmedel använder han? Det måste ju finnas kvitton från dem, eller liftar han bara?
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Dd) skrev 2020-02-09 22:10:20 följande:
    Inga flygbiljetter. OK
    Men det måste ju finnas en massa andra resebiljetter eftersom du skriver att han mestadels inte är i Sverige och när han är det så reser han runt.

Vilka färdmedel använder han? Det måste ju finnas kvitton från dem, eller liftar han bara?
    Även om han bara skulle lifta , så måste det ju finnas dokumenterat när han åker över den svenska gränsen, eller?
    Anonym (Dd) skrev 2020-02-09 22:11:35 följande:

Även om han bara skulle lifta , så måste det ju finnas dokumenterat när han åker över den svenska gränsen, eller?

Ja, absolut. Men nu har han varit i Sverige ett tag, han har ju uppehållstillstånd här, så tror inte det skulle vara tillräckliga dokument att visa upp.

Han bor hos vänner och stuntals även här hos mig (vilket är på en helt ok nivå enligt FK reglemente, har kollat det med dem). Han söker även jobb här utan framgång än så länge.

Problemet är att FK inte ser mina ord som ett tillräckligt bevis på vår boendesituation. De vill ha konkreta bevis på att han inte är stadigvarande bosatt här i lägenheten, helst ifrån myndigheter.
  • möjligt
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 22:33:27 följande:

Ja, absolut. Men nu har han varit i Sverige ett tag, han har ju uppehållstillstånd här, så tror inte det skulle vara tillräckliga dokument att visa upp.

Han bor hos vänner och stuntals även här hos mig (vilket är på en helt ok nivå enligt FK reglemente, har kollat det med dem). Han söker även jobb här utan framgång än så länge.

Problemet är att FK inte ser mina ord som ett tillräckligt bevis på vår boendesituation. De vill ha konkreta bevis på att han inte är stadigvarande bosatt här i lägenheten, helst ifrån myndigheter.

Hur mycket bor han hos dig egentligen? För der blir ju väldigt svårt att bevisa att någon inte bor där, som ändå bor där två helger i månaden.

Varför kan han inte helt enkelt bosätta sig hos dig istället?
    möjligt skrev 2020-02-09 22:39:54 följande:

Hur mycket bor han hos dig egentligen? För der blir ju väldigt svårt att bevisa att någon inte bor där, som ändå bor där två helger i månaden.

Varför kan han inte helt enkelt bosätta sig hos dig istället?

Precis som du säger, en helg här och en helg där, ibland nån vecka och ibland mer sällan. Det varierar. Just nu funkar det inte för honom att bosätta sig här.

Jag är i en jäkligt knivig sits pga detta, att bevisbördan ligger på mig när jag inte har några bevis att tillgå. Därför jag frågar er och är så tacksam för alla tips och råd.
  • möjligt
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 22:53:03 följande:

Precis som du säger, en helg här och en helg där, ibland nån vecka och ibland mer sällan. Det varierar. Just nu funkar det inte för honom att bosätta sig här.

Jag är i en jäkligt knivig sits pga detta, att bevisbördan ligger på mig när jag inte har några bevis att tillgå. Därför jag frågar er och är så tacksam för alla tips och råd.

Men som jag förstår det så har han ingen riktigt fast adress alls men din bostad är en av de han lever mest i så varför inte skriva er som sambos istället? Det verkar ju ändå inte ligga alltför avlägset sanningen.
  • Anonym (Kvinna)

Tror fk sagt något som inte stämmer. Mina barns pappa hade adress 30 mil bort och jobb där. vi umgicks som vänner när han hälsade på barnen och han var hos mig vid födelsedagar plus körde mig och barnen till ullared en dag under en sommar. Då fick jag veta att dom tyckte vi umgicks för mycket för att inte vara ihop. Så dom drog in mitt bostadsbidrag. Så att han är hos dig kan ge problem om fkassan är riktigt tjuriga

Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-09 23:41:21 följande:

Tror fk sagt något som inte stämmer. Mina barns pappa hade adress 30 mil bort och jobb där. vi umgicks som vänner när han hälsade på barnen och han var hos mig vid födelsedagar plus körde mig och barnen till ullared en dag under en sommar. Då fick jag veta att dom tyckte vi umgicks för mycket för att inte vara ihop. Så dom drog in mitt bostadsbidrag. Så att han är hos dig kan ge problem om fkassan är riktigt tjuriga

Men oj! Ja, det var en annan på FK som fattade beslutet än den jag pratade med på telefon.
    möjligt skrev 2020-02-09 23:28:57 följande:

Men som jag förstår det så har han ingen riktigt fast adress alls men din bostad är en av de han lever mest i så varför inte skriva er som sambos istället? Det verkar ju ändå inte ligga alltför avlägset sanningen.

Tack för din input.

Skriver vi oss som sambos förlorar jag väl bostadsbidraget definitivt? Eller? Nån tidigare i tråden skrev att jag förmodligen skulle få ut 0kr i bostadsbidrag som samnos trots att pappan har 0kr i inkomst.

Dessutom, vore det inte en lögn eftersom vi faktiskt inte är sambos? Vad händer om jag blir påkommen att vi inte är sambos på riktigt? Jag står för 100% av försörjningen och allt markarbete här hemma.
Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!